Nieuws van politieke partijen in Helmond over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

GroenLinks Helmond wil onderzoek naar Brainport-rail | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 25-01-2020 00:00

Binnen de Brainportregio zijn er veel mobiliteitsprogramma’s in ontwikkeling. Deze programma’s hebben betrekking op verschillende niveaus: (inter)nationaal, regionaal en lokaal. Binnen deze programma’s wordt ingezet op verschillende manieren en combinaties van transport, zoals bijvoorbeeld auto, OV, fiets, smart mobility etc.. Deze programma’s worden nu samengebracht in een onderzoek voor de Brainportregio. Het onderzoek richt zich op een integrale aanpak van de opgaven die -in samenhang- van invloed zijn op de verstedelijking en bereikbaarheid in de periode 2030-2040.

De noodzaak is hoog: de groei van de Brainportregio uit zich in de ontwikkeling van werklocaties en een sterke verstedelijkingsopgave binnen Helmond en Eindhoven; de bereikbaarheid, leefbaarheid én de ecologische omgeving staan onder druk. De Brainportregio wil aantrekkelijk blijven voor nieuw talent, met oog voor kwaliteit van de leefomgeving. Dat betekent dat we een schaalsprong moeten maken om toekomstbestendig te blijven. De druk op het wegennet en spoor is groot en zal alleen nog maar toenemen. De mobiliteitsoplossingen van de toekomst zullen daarom slimmer en groener moeten worden.

Lightrail-netwerk In het Brabantse toekomstbeeld OV 2040 ontbreekt aandacht voor de lightrail-optie. GroenLinks vindt dit een gemiste kans voor de regio. De Brainportregio profileert zich als Europese topregio met een hoge innovatiekracht. Juist hier zou deze duurzame vervoerswijze de komende decennia vorm moeten kunnen krijgen. Met een lightrailverbinding kan er met hoge frequentie een grote hoeveelheid reizigers worden vervoerd over een langere afstand. Deskundigen en de grote vervoersbedrijven zijn het er over eens dat het openbaar vervoer drastisch moet worden verbeterd, om te voorkomen dat het bestaande systeem vastloopt. GroenLinks ziet een lightrail-netwerk als kansrijke oplossing voor mobiliteit in de Brainportregio, dat doordringt tot in de kern van het stedelijk gebied en de belangrijke woon- en werkgebieden buiten de stad met elkaar verbindt. Met deze Brainportrail kan de bereikbaarheid én de leefbaarheid van de regio worden verbeterd en de verbondenheid in het gebied worden versterkt. Een dergelijk snel, doeltreffend en betrouwbaar netwerk kan als toekomstbestendige ruggengraat dienen. De druk op het bestaande wegennet neemt af. Uiteraard dient dit netwerk goed aan te sluiten op de verkeersvoorzieningen in de rest van de provincie.Wij stellen daarom voor om een lightrail netwerk serieus deel uit te laten maken van het Brainportonderzoek, als deelopgave openbaar vervoer. Wij zien graag een uitgewerkte versie van de lightrail terug in de voor te leggen scenario’s. Hierdoor kan deze optie integraal worden meegewogen als oplossingsrichting voor de toekomst van mobiliteit in de Brainportregio. Het investeringsfonds van het Rijk biedt mogelijkheden voor financiering van zulke toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen.Zowel in Helmond als Eindhoven is deze motie onder de aandacht gebracht tijdens de raadsvergaderingen van 28 januari en 11 februari. De indieners van deze motie verzoeken het college om deze optie in te brengen bij Provincie, Rijk en overige samenwerkingspartners.

De raad stemde unaniem in met onze motie!

In het ED: "Er moet een onderzoek komen naar de aanleg van een lightrail-verbinding in het hart van Brainport. Met de aanleg van zo’n Brainport-rail is niet alleen het milieu gediend, ook moet dit nieuwe transportsysteem de doorstroming bevorderen van het steeds vaker vastlopende autoverkeer in en rond Eindhoven en Helmond. Waar de lightrail zou moeten komen te liggen, moet nog worden uitgezocht. Al ligt het volgens hem voor de hand om te kijken naar verbindingen van en naar het centrum  van de stad, met de verschillende campussen - Eindhoven Airport, de TU/e, ASML en het  BIC - en met Helmond en de Automotive Campus in deze stad. Ook het antwoord op de vraag hoe duur de aanleg van een complete Brainport-rail is, moet blijken uit dat onderzoek." Lees het gehele artikel in het ED.

Lees de Column van Thomas Tuerlings over Lightrail

Nachtnet | Helmond

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Helmond 24-03-2019 00:00

GroenLinks heeft, net als in Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven, een motie ingediend om de lobby voor een nachtnet opnieuw op te pakken.

GroenLinks pleit al jaren voor goede bereikbaarheid van Helmond per OV, ook 's nachts. Deze motie, die je hier kunt teruglezen, werd samen met D66, SP, Lokaal sterk en de VVD ingediend en unaniem aangenomen.

Wethouder Antoinette Maas van ...

GroenLinks GroenLinks Helmond 13-12-2018 12:32

Wethouder Antoinette Maas van GroenLinks over bereikbaarheid: "Mensen moeten op een goede manier van A naar B kunnen. Of dat nu is om te werken of in hun vrije tijd. Mobiliteit bestaat voor mij uit een combinatie van auto, fiets en openbaar vervoer. Ik denk dat we de omslag moeten maken van denken in modaliteiten (óf auto, óf fiets, óf openbaar vervoer) naar denken in mobiliteit (hoe kom ik op een comfortabele, duurzame, snelle en betaalbare manier van A naar B?)." Lees hier het gehele interview op www.zoslimbereikbaar.nl:

Raadsvragen Buizentracé Brandevoort | Helmond

GroenLinks GroenLinks D66 Helmond 08-07-2018 00:00

In het coalitieakkoord valt te lezen dat het college "een actieve lobby voert tegen het vervoer van giftige stoffen door onze stad (per vrachtwagen of trein) of (via buizen) onder de grond."

Door GroenLinks en D66 zijn op 2 Juli vragen aan de raad ingediend over de status van het plan om buizen onder de grond te leggen voor het vervoer van chemische stoffen.

In 2012 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de 'Structuurvisie Buisleidingen 2012-2035’ gepresenteerd. Er is destijds onder druk van het bedrijfsleven (specifiek de chemische industrie in Limburg) gekozen voor een 'kort' tracé via Helmond. Op het moment dat deze structuurvisie werd vastgesteld, was het gebied boven het tracé nog niet bebouwd, maar inmiddels zou het tracé onder of zeer dicht tegen de wijk Brandevoort komen te liggen.

1a. Liggen er op dit moment buisleidingen voor giftige of anderzijds risicovolle stoffen onder de grond in de gemeente Helmond? 1b. Zo ja, wat is de kortste afstand tot woningen van die leidingen? 1c. Wat is de wettelijke minimale afstand tussen transportbuizen en woningen? 1d. Voor welke (categorie) stoffen zijn de huidig aanwezige buizen en de buizen van het nieuwe tracé bestemd?

In 2013 is een zienswijzeprocedure gestart die volgens een recente brief aan het college nog altijd niet is afgerond.

2a. Heeft het toenmalige college in 2013 een zienswijze ingediend? 2b. Wat hield deze zienswijze in? 2c. Is hier een reactie op gekomen vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Milieu of het Ministerie van Binnenlandse Zaken?

3a. Zijn er na 2013 nog nieuwe stappen mogelijk geweest en door het op dat moment zittende college ondernomen om te voorkomen dat het nieuwe tracé onder de wijk Brandevoort komt te liggen? 3b. Wanneer verwacht het college nieuwe ontwikkelingen rondom dit tracé?

4. Is het huidige college op dit moment in contact met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de nationale politiek over de uiterst onwenselijke situatie die dit tracé gaat creëren?

5. Wat doet het college om de inwoners nabij het tracé helder te informeren en zijn er stappen die inwoners zelf kunnen ondernemen om de komst van dit tracé te voorkomen?

6. Indien het Ministerie van Binnenlandse Zaken zijn plannen niet wijzigt, wat kan de gemeente Helmond dan nog ondernemen om te voorkomen dat het tracé er komt?

Thomas Tuerlings                    Stef Stevens Lara Tamarinof

GroenLinks                        D66

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.