Nieuws van politieke partijen in Hof van Twente inzichtelijk

5 documenten

Plannen OV Provincie – Keolis – D66 en SP stellen schriftelijke vragen

D66 D66 Hof van Twente 19-10-2021 13:07

Vorige week lazen we met verbazing in de media dat de Provincie en vervoerder Keolis van plan zijn te gaan snijden in bus- en treindiensten. Zo zouden, als de plannen doorgang vinden, bepaalde lijnen minder vaak moeten gaan rijden, ’s avonds helemaal niet meer, en zou er ook nog eens worden geschrapt in lijnen tijdens de spits of op zaterdag. Ook Hof van Twente zou hiermee te maken krijgen. Het schrappen en versoberen van buslijnen is niet acceptabel. Deze plannen gaan lijnrecht in tegen al het streven om het openbaar vervoer een aanlokkelijk alternatief te laten zijn voor de auto en om dorpen, kernen en buurtschappen leefbaar en bereikbaar te houden.

Natuurlijk hebben ook wij kunnen constateren dat het aantal reizigers fors onderuit is gegaan vanwege de coronamaatregelen en erkennen wij de weerslag die dit heeft op openbaar vervoerbedrijven, ook al worden zij daarvoor in hun exploitatie gecompenseerd. De redenatie die echter nu wordt gebruikt, vinden wij onnavolgbaar. Er wordt aangenomen dat veel mensen definitief niet meer zullen terugkeren in het OV. Hoe deze aanname is onderbouwd, is voor ons onduidelijk. Bovendien creëert een besluit op een dergelijke aanname ook haar eigen gelijk, omdat mensen juist als gevolg van dit toekomstbeeld en bijbehorende maatregelen weg zullen blijven uit het OV.

In plaats van inzetten op een cynische versobering en verschraling, is het veel beter om een goed en uitgebreid netwerk te bieden, met comfortabele, betrouwbare en frequente lijnen en een hoog serviceniveau. Op deze manier zullen meer mensen de weg naar het openbaar vervoer terug weten te vinden, blijft de auto vaker staan en blijven dorpen, kernen en buurtschappen goed bereikbaar. Een college van 1 van de grootste plattelandsgemeenten zou zich hier keihard voor willen c.q. moeten maken.

Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college:

1. Is het College op de hoogte van de geplande maatregelen (‘transitieplannen’) in het openbaar vervoer, zoals het schrappen of versoberen van lijnen? En de consequenties daarvan voor Hof van Twente?

2. Is het College het met ons een dat een dergelijke verschraling onacceptabel is en juist in gaat tegen onze doelen op het gebied van duurzaamheid, bereikbaarheid en leefbaarheid?

3. Welke mogelijkheden heeft Hof van Twente met andere gemeenten om hierin hun invloed uit te oefenen en vervoerder Keolis te houden aan de afspraken in de concessiecontracten? En wat is de macht van gemeenten en de provincie in deze?

4. Wat gaat het college c.q. de wethouder doen om deze ‘transitieplannen’ van tafel te krijgen en op welke manier wordt er binnen de regio Twente samengewerkt om een hoogwaardig en goed verbonden OV-netwerk veilig te stellen?

OP DE FIETS 👍 Burgemeester en ...

VVD VVD Hof van Twente 08-05-2019 23:10

OP DE FIETS 👍 Burgemeester en wethouders van gemeente Hof van Twente namen op 7 mei vier elektrische fietsen in ontvangst. Omdat de gemeente toe wil naar duurzamere vervoersmogelijkheden kunnen ambtenaren deze fietsen reserveren voor afspraken in de buurt. Dat is beter voor het milieu en ook nog eens goed voor de gezondheid. Het college stapte meteen op de e-bike voor een korte testrit. Wethouder Meulenkamp is enthousiast na een rondje met de fiets: “Dit is een mooie stap richting duurzame mobiliteit in de gemeente.” Duurzaam vervoer Duurzaamheid is een speerpunt van gemeente Hof van Twente. De gemeente streeft ernaar om in 2035 energieneutraal te zijn. Om zelf ook een steentje bij te dragen zijn al een aantal duurzame maatregelen getroffen. Het afval wordt gescheiden, er zijn zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis geplaatst en er is Led-verlichting in het pand. Daarnaast is de gemeente onlangs uitgeroepen tot Fairtrade gemeente. Voor dienstreizen wil de gemeente duurzamere manieren van vervoer inzetten. De ambtenaren konden al gebruik maken van de NS-businesskaart en nu worden daar de elektrische fietsen aan toegevoegd. Ambtenaren kunnen deze fietsen gebruiken voor werkbezoeken. Aanbesteding De fietsen zijn geleverd door Profile Reiners uit Goor. Alle fietsenzaken uit de Hof zijn benaderd bij de aanbesteding. Deze leverancier voldeed aan de voorwaarden en kwam als goedkoopste uit de bus.

‘Trein naar Hengelo te duur voor Goorse scholieren’

D66 D66 Hof van Twente 17-09-2018 06:17

De D66-fractie van Provinciale Staten heeft gedeputeerde Bert Boerman om opheldering gevraagd over de prijsstijging van het openbaar vervoer voor scholieren die vanuit Goor naar Hengelo moeten reizen.

Per 1 juli 2017 is het zogenaamde ster-abonnement afgeschaft en is het niet meer mogelijk om met dit abonnement naast de bus ook gebruik te maken van de trein. Dit leidde voor een groep scholieren tot een flinke toename in de kosten, in sommige gevallen ruim 60 procent.

Provincie Overijssel oordeelde vorig jaar dat dit een onacceptabele verhoging was en gaf de gebruikers van een jaarabonnement een korting van 200 euro. Deze regeling liep echter maar tot 31 december 2017. D66-Statenlid Gerrit van Hofwegen: “In aanloop naar het nieuwe schooljaar heeft de fractie veel signalen gekregen dat dit probleem nog steeds nijpend is voor de ouders van leerlingen die vanuit Goor naar Hengelo moeten reizen. Het is een afstand van niets maar de kosten zijn hoog. Je zult maar vier kinderen hebben die zijn aangewezen op de trein.”

Problemen

De lokale fractie van D66 heeft de afgelopen tijd van meerderde ouders te horen gekregen dat zij door de prijsstijging in de problemen komen. Het is echter onduidelijk hoeveel scholieren gedupeerd zijn door de invoering van het tarievenhuis Oost-Nederland, dat korting bepaalt op basis van keuzes (afstand) in plaats van omstandigheden.

D66-raadslid Belgin Sayin: “Uit vragen die wij begin dit jaar stelden, bleek het om een groep van ongeveer twintig scholieren te gaan. In dat onderzoek van Keolis is echter alleen maar gekeken naar de jaar- en niet naar de seizoensabonnementen. Wij vermoeden dat in de winter veel meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer. Het aantal moet veel hoger liggen.”

Totale groep

Van Hofwegen geeft dit ook aan in zijn vragen aan het college. “Door alleen compensatie te geven aan de groep scholieren met een jaarabonnement, zeggen de cijfers niets over de totale groep die dit traject aflegt.” De compensatie wordt daarnaast niet meer gegeven omdat deze alleen was bedoeld voor scholieren die onverwacht met fors hogere uitgaven geconfronteerd werden.

“Een van de randvoorwaarden van de invoering van het tarievenhuis was dat de kosten voor de reiziger gemiddeld genomen niet mogen stijgen. Dat is niet het geval voor deze groep. Hoe kijken Gedeputeerde Staten hier tegenaan?” D66 vindt dat er een oplossing moet komen voor deze groep en wil weten welke acties GS gaat ondernemen.

Niet eerlijk

De lokale afdeling van D66 vreest dat de groep die met hoge kosten voor het openbaar vervoer wordt geconfronteerd met nieuwe leerlingen erbij alleen maar groter wordt. Sayin: “Wij vinden dit gewoon niet eerlijk. Als wij willen dat onze kinderen een goede opleiding krijgen dan moeten we daar ook de voorwaarden voor scheppen. Nu zou het zomaar kunnen zijn dat een schoolkeuze wordt bepaald op basis van de kosten van het openbaar vervoer. Dat moeten we voorkomen.”

De D-66 fractie van Provinciale ...

D66 D66 Hof van Twente 15-09-2018 12:24

De D-66 fractie van Provinciale staten heeft gedeputeerde Bert Boerman om opheldering gevraagd over de prijsstijging van het openbaar vervoer voor scholieren die vannuit Goor-Hengelo reizen. We hopen dat onze inzet bij de provincie wèl beloond wordt!

Vragen CDA fractie over buslijn 66 Almelo-Neede

CDA CDA Hof van Twente 10-03-2018 12:51

De CDA fractie heeft vragen gesteld aan het college over de wijzigingen in de dienstregeling van Keolis van buslijn 66 van Almelo naar Neede. "Op basis van het aantal reizigers wordt het aantal ritten verminderd. Er wordt niet gekeken naar de behoeftes die er vanuit de reizigers zijn. Als er 's middags geen retourbus is dan neem je de bus 's morgens ook niet" zegt raadslid Caroline Doeschot. De volgende vragen zijn gesteld: Keolis heeft aangekondigd dat het aantal ritten op de route van buslijn 66 van Almelo naar Neede sterk verminderd. Dit betekent opnieuw vermindering van het OV vervoer binnen onze gemeente. De directe verbinding tussen Delden en Almelo wordt getroffen (bv het ziekenhuis waarnaartoe veel inwoners nu gaan en het ROC). Maar ook Hengevelde en Bentelo zijn getroffen. Veel studenten die naar het station willen reizen of bv ROC in Almelo maken er gebruik van. - Is de gemeente op de hoogte gebracht van deze verandering? - is bekend of er ook alternatieven worden aangeboden? - Wil de gemeente contact opnemen met Keolis om de urgentie aan te geven van deze buslijn 66, en of er onderzoek is gedaan naar de behoefte die wel bestaat voor de gebruikers? Vorig jaar heeft het college toegezegd dat een lokale vervoersvisie wordt gemaakt. Dit op verzoek van de gemeenteraad naar aanleiding van de wijzigingen binnen de regiotaxi. Met de visie kan gekeken worden of we als gemeente alternatief lokaal vervoer moeten initiëren/opzetten voor diegenen die geen eigen vervoer hebben. -Wat is de status van de lokale vervoersvisie die vorig jaar is toegezegd? - Worden de openbaar vervoer lijnen meegenomen in de visie?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.