Nieuws van politieke partijen in Overijssel inzichtelijk

28 documenten

Buurtbussen staan nog stil door corona: PvdA wil alternatief

PvdA PvdA Overijssel 09-09-2020 11:10

Het openbaar vervoer komt weer op gang, maar de buurtbus staat nog aan de kant. In kleine bussen is het moeilijker om chauffeurs te beschermen tegen corona. Maar inwoners moeten daarvoor niet de prijs betalen. Door het uitvallen van de buurtbus komt op sommige plekken al sinds maart geen openbaar vervoer meer. De provincie denkt dat in november de buurtbussen weer veilig de weg op kan. Dat duurt te lang. Wij willen dat er tot die tijd een alternatief arrangement wordt georganiseerd zodat mensen toch naar de stad, school of supermarkt kunnen.

Buurtbussen zijn krapper en worden vaak gereden door oudere vrijwilligers. Zij lopen extra risico op besmetting met het coronavirus. Daarom is TNO opdracht gegeven aanvullend onderzoek te doen naar benodigde extra maatregelen voor natuurlijke ventilatie. Dat onderzoek is begin oktober afgerond.

“Natuurlijk is het goed dat we veel aandacht hebben voor de veiligheid,” zegt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Maar er is een groep inwoners die straks een half jaar zonder openbaar vervoer heeft gezeten. Het is een kleine groep, maar juist een groep die geen alternatief heeft. Wij vinden dat het aan de overheid is om ervoor te zorgen dat dat alternatief er wel komt, en liefst zo snel mogelijk.”

Het bericht Buurtbussen staan nog stil door corona: PvdA wil alternatief verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Keolis verliest busvervoer IJssel-Vecht: PvdA wil snel zekerheid voor reizigers en chauffeurs

PvdA PvdA Overijssel 09-07-2020 06:30

Keolis verliest de gunning van het busvervoer in de regio IJssel-Vecht. De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel zijn voornemens de concessie in te trekken. Keolis heeft gefraudeerd bij de aanbesteding. De juiste beslissing, vindt PvdA-Statenlid Hans Nooter: “dit is een principekwestie. Valsspelen bij een aanbesteding mag niet lonen. We maken dus nu een pas op de plaats. Maar dat betekent ook dat we nu snel stappen moeten gaan zetten om snel duidelijkheid te scheppen voor de reizigers en voor de medewerkers van het bedrijf.”

“Wat er ook gebeurt, onze inwoners moeten gewoon met de bus naar hun werk, de supermarkt of hun familie kunnen. Het belang van de reizigers staat voorop. En ook de buschauffeurs verdienen duidelijkheid over de toekomst van hun werk. Het geknoei bij de aanbesteding is het gesprek van de dag in menige chauffeurskantine. Die vrouwen en mannen op de werkvloer moeten niet het slachtoffer worden van gerommel in directiekamers.”

Noodconcessie

Het intrekken van de concessie betekent dat Keolis niet kan gaan rijden. Toch moeten er vanaf december bussen op de weg zijn. De provincie wil er via een noodconcessie voor zorgen dat er straks ‘gewoon’ vervoer is. Voor de duur van de noodconcessie zal volgens de huidige dienstregeling worden gereden. In de tussentijd wil de provincie opnieuw om tafel met de andere twee partijen die in de race waren om de gunning. Dit moet leiden tot een duurzame en blijvende oplossing die uiterlijk eind 2022 van start gaat.

Het bericht Keolis verliest busvervoer IJssel-Vecht: PvdA wil snel zekerheid voor reizigers en chauffeurs verscheen eerst op PvdA Overijssel.

De markt heeft gefaald. Tijd voor publieke OV dienst

SP SP Overijssel 08-07-2020 17:53

De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland hebben laten weten het voornemen te hebben de busconcessie IJssel-Vecht in te trekken. Provinciale Staten debateerden woensdag over dit besluit.

Het intrekken van de concessie heeft mogelijk verstrekkende gevolgen voor reizigers en personeel. Er wordt nu gekeken of de vervoerders die de concessie niet wonnen, de nummer twee of drie,  alsnog de nieuwe concessie willen invullen. Of zij dit nog steeds tegen dezelfde voorwaarden willen doen is onzeker. Voor de concessie Midden Overijssel geldt dat deze al in december afloopt en er eventueel een noodconcessie komt.

De SP stelt het belang van reizigers en werknemers voorop. Het aangeboden OV mag niet verslechteren ten opzichte van de huidige situatie. De verbeteringen die Keolis in haar bod in het vooruitzicht stelde moeten alsnog overgenomen worden. Voor het personeel geldt dat het overnemen van al het personeel het uitgangspunt moet zijn. Vakbonden FNV en CNV drongen vandaag al aan op snelle duidelijkheid voor betrokken personeel.

De onregelmatigheden bij Keolis zijn natuurlijk onacceptabel. Toch is het niet vreemd dat het mis ging. Al verschillende keren gingen aanbieders bij zulke aanbestedingen de mist in zoals bij Abellio in Limburg en EBS in Noord Holland. De enorme belangen en het feit dat er slechts een paar vervoerders in aanmerking komen spelen zulk gedrag in de hand. De SP stelt daarom voor het hele aanbestedingscircus te stoppen. Op lange termijn moet volledig publiek openbaar vervoer weer mogelijk worden. Op korte termijn moeten de drie provincies de concessie zelf invullen in de vorm van een publiek OV bedrijf. Dat scheelt geld en is het beste voor reiziger en werknemers.

Flexbus verder uitrollen in Overijssel

SGP SGP Overijssel 27-06-2020 00:00

 

Flexbus verder uitrollen in Overijssel

Vraaggestuurd openbaar vervoer in de gemeente Rijssen-Holten werkt. Er zijn meer dan 100 haltes in de gemeente en reizigers hebben de mogelijkheid om direct van een willekeurig halte naar een andere willekeurige halte gebracht te worden, zonder een afgedwongen route te moeten rijden. De SGP is blij met deze flexbus.Burgerlid Lubbert Talen heeft gevraagd of dit initiatief (opzet, impact, voordelen en nadelen) in beeld is bij de provincie en of het mogelijk is om dit initiatief over de hele provincie uit te rollen.De provincie is mede-initiatiefnemer van de pilot in Rijssen-Holten. “Het is niet nuttig om dit initiatief over de hele provincie uit te rollen. De meerwaarde ligt duidelijk in het landelijk gebied wanneer een groot deel van de mobiliteit lokaal is”, reageren Gedeputeerde Staten op Talen.Volgens hen is er in de steden niet voldoende capaciteit om het systeem in te voeren, maar functioneert het meer als speciale vorm van een buurtbus. “Het zou als zodanig ook binnen de concessie opgenomen kunnen worden.” De provincie is in onderhandeling om dit in gemeenten in Twente te doen. Met de vervoerder zijn we in onderhandeling om dit ook voor een prijs vergelijkbaar aan een buurtbus te kunnen implementeren in andere gemeenten in Twente. “Waarom slechts in Twente, past het niet in de rest van de provincie?”, vraagt Talen zich af.In andere delen van de provincie wordt vooral gekeken naar andere vormen van vraaggestuurd openbaar vervoer. De SGP is echter erg onder de indruk van het scenario in Rijssen-Holten. In andere delen van de provincie ligt dit als optie op tafel, maar volgens de gedeputeerde moet de vraag komen vanuit de gemeenten. Als SGP-fractie zijn we bijzonder content met de de beantwoording van Gedeputeerde Staten dat deze pilot in Twente verder uitgerold wordt. We zijn blij dat deze variant van vraaggestuurd openbaar vervoer ook tot de keuzemogelijkheden behoort van met name plattelandsgemeenten in de concessie IJssel-Vecht.De vragen van Talen vloeien voort uit het bezoek van de SGP-Statenfractie aan de SGP-raadsfractie in Rijssen-Holten. Beide fracties spraken toen gezamenlijk over de flexbus.

Miljoenen extra voor cultuur en ov in Overijsselse aanpak coronacrisis

PvdA PvdA Overijssel 19-06-2020 08:57

Overijssel neemt extra maatregelen voor de aanpak van de coronacrisis. Op korte termijn treft de provincie noodmaatregelen voor het openbaar vervoer en de culturele sector. Daarnaast worden ondernemers en instellingen geholpen om deze lastige periode door te komen door te werken aan digitalisering en andere slimme oplossingen.

Fractievoorzitter Annemieke Wissink: “Wij zijn enorm blij met de extra inzet van de provincie. Onze cultuur en ons openbaar vervoer verbinden mensen, elk op hun eigen manier. Het is belangrijk daar extra oog voor te hebben en er extra in te investeren, nu in deze tijd van afstand houden maar juist ook voor straks, zodat we samen sterk uit de crisis komen.”

Noodmaatregelen culturele sector en openbaar vervoer

Voor cultuur en het openbaar vervoer stelt Overijssel voor om 3,4 miljoen euro extra uit de spaarpotjes van de provincie te halen. De culturele infrastructuur in Overijssel is van groot belang en is hard geraakt de afgelopen maanden. Zeker tot eind dit jaar heeft de sector nog fors nadeel door alle maatregelen in het kader van de 1,5 meter afstand.

Ook het openbaar vervoer is hard getroffen door de coronacrisis. De dienstregeling was de afgelopen periode voor de helft geschrapt met daarbij een heel laag aantal reizigers. Vanaf juni rijdt het openbaar vervoer weer op volle kracht, maar ligt het percentage reizigers nog steeds laag. Voor de provincie is de inschatting dat alleen al in 2020 zo’n 11 miljoen aan reizigersopbrengsten uit het openbaar worden misgelopen. Dit bedrag kan de komende jaren nog oplopen. De provincie overlegt met het rijk over financiële compensatie. 

Overbrugging naar herstel

Daarbovenop stelt de provincie voor om nog eens 3,3 miljoen euro beschikbaar voor verschillende overbruggingsmaatregelen. De maatregelen moeten ondernemers en instellingen helpen om de komende periode, waarin de 1,5 meter leidend is, door te komen. Voor de vrijetijdssector betekent dit bijvoorbeeld het digitaliseren van routes en meten van drukte. Op het gebied van mobiliteit stimuleert de provincie inwoners om meer gebruik te maken van fiets en taxi’s of deelauto’s. Vanuit de verschillende ‘taskforces’ op het gebied van cultuur en (vrijetijds)economie zullen de komende tijd nog meer voorstellen volgen, daarvoor is een flexibel budget van € 2 miljoen beschikbaar.

Op woensdag 1 juli vergaderen Provinciale Staten over het voorstel. In het najaar komt het college met een voorstel voor maatregelen die gericht zijn op het herstel.

Het bericht Miljoenen extra voor cultuur en ov in Overijsselse aanpak coronacrisis verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Provinciale SP fracties willen zaak Keolis in openbaarheid bespreken

SP SP Overijssel 13-06-2020 13:16

De provinciale SP-fracties van Overijssel, Gelderland en Flevoland willen de gevolgen van de onregelmatigheden bij Keolis in de openbaarheid bespreken. Op dit moment ligt een voorstel voor om dit te behandelen in een geheime commissievergadering.

De fracties hebben daarom de onderstaande gezamelijke brief gestuurd aan de Overijsselse gedeputeerde Boerman. Hij is namens de drie provincies verantwoordelijk voor dit onderwerp.

------------------------------------------------------------------------------------

Aan de hoogedelgestrenge heer, E. Boerman,

Gedeputeerde der Provinciale Staten van Overijssel,

Provinciehuis Overijssel

Luttenbergstraat 2

Postbus 10078

8000 GB Zwolle

Betreft: ontwerpbesluit nr. 2020/1101454

Afschrift: aan de griffier, Renée Wiggers

Hoogedelgestrenge heer Boerman,

 

Namens de Statenfracties van de Socialistische Partij uit de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel, maken wij bezwaar tegen het voorgenomen ontwerpbesluit met het nummer 2020/1101454.

Daarin wordt voorgesteld een besloten vergadering van commissie Verkeer en Vervoer, gezamenlijk met de betreffende commissies van Provinciale Staten van Gelderland en Flevoland te organiseren waarbij geheimhouding opgelegd wordt over het behandelde en stukken die daarin worden overgelegd. De geheimhouding geldt dan voor iedereen die bij de behandeling aanwezig is en die kennis draagt van de stukken (artikel 23 tweede lid en artikel 25 eerste lid Provinciewet).

Wij roepen u namens deze fracties op om, behalve bedrijfsgevoelige informatie, de beschikbare informatie openbaar te maken.

Naar onze mening behoort daarbij het inlichtingenrecht (met uitzondering van de al benoemde bedrijfsgevoelige informatie) doorslaggevend te zijn.

Wij zien dit als een verantwoordelijkheid die u als GS heeft naar de inwoners van Overijssel en PS. In beslotenheid kan in onze beleving geen sprake zijn van vrije gedachtevorming in voorbereiding op besluitvorming.

Gezien de bijzondere omstandigheden en in realisatie dat wij PS en GS niet willen moeten terug roepen van het reces, verzoeken wij u, ons zo spoedig mogelijk te antwoorden.

SP Gelderland, Maurits Genmink

SP Flevoland, Maike Müller

SP Overijssel Harry Broekhuijs

 

Zie ook: openbaar vervoer

Mogelijke fraude bij aanbesteding ov door vervoerder Keolis

PvdA PvdA Overijssel 03-06-2020 15:38

Gerommel rond het busvervoer in de regio IJssel-Vecht. Vervoersbedrijf Keolis heeft mogelijk gefraudeerd bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in de IJssel- en Vechtstreek. Onderzoeksplatform Follow the Money onthulde dat eind mei.

Keolis won vorig jaar een concessie met een waarde van 900 miljoen euro voor het openbaar busvervoer in delen van Overijssel, Gelderland en Flevoland. Maar de vervoerder zou in het geheim verboden afspraken hebben gemaakt met de Chinese busbouwer BYD. Keolis heeft inmiddels een aantal medewerkers ontslagen en zegt aangifte tegen hen te doen.

De affaire leidt tot politieke vragen. Wat is er precies gebeurd, en wat zijn de gevolgen voor Keolis en voor de concessie? Daarover zullen we de komende weken duidelijkheid moeten krijgen. De provincie onderzoekt op dit moment de juridische gevolgen.

Voor de PvdA is het op dit moment vooral zaak dat de bussen blijven rijden. De nieuwe concessie gaat in het nieuwe jaar in. Wat er ook gebeurt met de concessie, onze inwoners moeten ook na 31 december gewoon met de bus naar hun werk, de supermarkt of hun familie kunnen. En ook de buschauffeurs verdienen snel duidelijkheid over de toekomst van hun werk. De problemen van Keolis mogen niet de problemen worden van de reiziger of de chauffeur. En de provincie heeft ons beloofd alles op alles te zetten om daarvoor te zorgen.

Het bericht Mogelijke fraude bij aanbesteding ov door vervoerder Keolis verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Reiziger mag niet de dupe worden van fraude Keolis

SP SP Overijssel 25-05-2020 05:41

Het persbericht van Follow The Money over onregelmatigheden bij de OV aanbesteding IJssel-Vecht, een gezamenlijke aanbesteding van de provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel zorgt voor veel vragen bij de verschillende SP-fracties uit die provincies. De eerste conclusie na kort overleg naar aanleiding van dit bericht is dat de reiziger niet de dupe mag worden en dat de provincie de dienstregeling moet garanderen. Wij willen een vervoersgarantie waarbij de provincie al dan niet tijdelijk de concessie zelf overneemt indien nodig, inclusief eventueel geleverde elektrische bussen.

De Overijsselse SP fractie vraagt zich af hoe deze zaak zich verder zal ontwikkelen. De andere gegadigden voor de consessie Connexxion, Arriva en EBS zullen zich zeker melden op het provinciehuis. De SP staat er op dat GS op tijd informatie met PS deelt. Nu moesten we het eerst uit het nieuws vernemen, terwijl volgens bronnen GS al een week op de hoogte waren.

Dat de Nederlandse leverancier VDL afviel bij de aanbesteding juist op het punt waar Keolis ceo Frank Jansen geheime afspraken over heeft gemaakt met de Chinese leverancier is erg bitter. Welk belang daarmee gediend is, mag wat onze fractie betreft zeker onderzocht worden. Eventuele juridische gevolgen of schade-claims of een mogelijk nieuw aanbestedingstraject mogen in ieder geval de dienstregeling niet schaden, zodat de reiziger de dupe wordt. De SP-fractie gaat ervan uit dat bij gebleken onrechtmatigheden de Provincie gaat onderzoeken hoe de concessie van Keolis ongedaan gemaakt kan worden om daarmee een krachtig signaal af te geven.

GS moet in ieder geval zorgdragen voor de dienstregeling en daarmee de reizigers, maar ook denken aan de werkgelegenheid van onder andere de chauffeurs. Wanneer een (juridische) impasse dreigt moet de Provincie dan ook voorbereid zijn en daadkrachtig kunnen opereren.

Zie ook: openbaar vervoer

Schone mobiliteit: de noodzaak van collectief, elektrisch vervoer

PvdA PvdA Overijssel 21-10-2019 08:35

Fossielvrij reizen, werken en wonen. Het is de grote uitdaging en oplossing voor een aantal prangende problemen waar we als mensheid voor staan. De afspraken die in Parijs in 2015 werden gemaakt om klimaatverandering in de hand te houden zijn voor Nederland vertaald naar het Klimaatakkoord. In het akkoord is voor verschillende sectoren in onderhandelingen aan deeltafels vastgesteld welke doelen en acties zullen moeten worden gerealiseerd. Dit om over te schakelen op schone bronnen, dus niet oliegebaseerd.

Aan de Mobiliteitstafel is afgesproken om in te zetten op elektrisch rijden, alternatieve brandstoffen, 0-emissiezones in stedelijk gebied en zuinige banden. Er wordt fors ingezet op grootschalige elektrificatie van het vervoer. Publiek en particulier, goederen en personenvervoer. Om de gestelde klimaatdoelen te realiseren moeten er voldoende elektrische auto’s beschikbaar komen. Vooralsnog wordt ingezet op het huidige model waarbij particulieren individueel een auto tot hun beschikking hebben.

Afgelopen week las ik een zeer belangwekkend rapport over de metaalvraag van elektrisch vervoer. De studie bevat een aantal zeer behartigenswaardige conclusies en aanbevelingen. Uitgaande van een eerlijk deel van de wereldwijze jaarproductie van belangrijke kritieke metalen zijn er grenzen aan de mogelijkheden. Van een aantal cruciale metalen is om allerlei redenen een tekort te verwachten. Een deel van de metalen is schaars, in handen van een klein aantal landen en het aantal winningslocaties beperkt en het opstarten van mijnbouw en vervoer vragen jaren tijd. Daarnaast zijn die metalen ook nodig voor toepassingen als zonnepanelen, windturbines en elektronica.

Om toe te werken naar mobiliteit en vervoer die én fossielvrij is en rekening houdt met beperkingen in grondstoffen geeft het rapport een aantal oplossingsrichtingen. Deze vragen nu al om keuzes om te voorkomen dat we nieuwe afhankelijkheden beperken en elektrificatie op een behoorlijke en eerlijke manier mogelijk maken. Een kleiner aantal individuele e-auto’s vraagt om andersoortig vervoer. Het recept is dan ook stimuleren van deelauto’s, vervoer op maat en natuurlijk stevige inzet op hoogwaardige collectieve vormen van vervoer zoals bus en trein.

De komende jaren wordt het busvervoer in Overijssel in hoge mate elektrisch, de laatste spoorlijnen idem. Nu komt het er op aan om zoveel mogelijk mensen te laten kiezen voor deze vormen van vervoer, bij voorkeur in combinatie met fietsgebruik. Overigens hoeft die laatste beslist niet altijd elektrisch te zijn, dat scheelt immers batterijen.

In Provinciale Staten zullen we als fractie er alles aan doen om openbaar vervoer breed toegankelijk, veilig én betaalbaar te organiseren. Dat betekent een stevig debat met gemeenten, inwoners en partners over de noodzaak om met visie en oog voor de lange termijn de goede dingen te doen. Duidelijk is dat we daarmee heel belangrijke voorwaarden scheppen voor de noodzakelijke oplossingen voor een leefbare en bereikbare samenleving in deze eeuw.

Het bericht Schone mobiliteit: de noodzaak van collectief, elektrisch vervoer verscheen eerst op PvdA Overijssel.

PvdA bezorgd over prijsstijging busabonnement: kosten sinds 2016 met 48 procent gestegen

PvdA PvdA Overijssel 01-10-2019 08:37

Hoe hard mag de prijs van een busabonnement jaarlijks stijgen? Die vraag stellen we aan het Overijsselse provinciebestuur, nadat we er door een familie uit Zwartsluis op werden gewezen dat de busabonnementen die hun kinderen nodig hebben om in Zwolle naar school te gaan sinds 2016 met 48 procent zijn gestegen. Kostte een abonnement in 2016 nog 775 euro, dit jaar moest 1150 euro per kind worden afgerekend. Omdat het gezin twee kinderen in Zwolle op school heeft betekent dat een jaarlijkse kostenpost van 2300 euro. Een enorm bedrag, dat nog eens bovenop de kosten komt die ouders al maken voor het onderwijs van hun kinderen.

Namens de PvdA wil Hans Nooter van de provincie weten of er een verklaring is voor de stijging van de ov-kosten. “Wij zien dat de prijzen van busvervoerder Connexxion de afgelopen jaren aanzienlijk sneller stijgen dan de inflatie”, stelt Nooter. Overigens is Connexxion niet de enige vervoerder waar de prijzen de pan uit stijgen. Over de gehele breedte is het openbaar vervoer in Nederland tussen 2009 en november 2019 bijna dertig procent duurder geworden. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat nergens in de EU de OV-kosten zo hard stijgen als in Nederland.

De Partij van de Arbeid vindt dat alle vormen van voortgezet onderwijs bereikbaar moeten zijn en dat vervoerskosten geen barrière mag opwerpen. “Ik moet er niet aan denken dat een jongere niet naar het VWO kan omdat de ouders de kosten voor het openbaar vervoer niet kunnen betalen.”

Het bericht PvdA bezorgd over prijsstijging busabonnement: kosten sinds 2016 met 48 procent gestegen verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.