Nieuws van politieke partijen in Teylingen inzichtelijk

2 documenten

Bereikbaarheid Duin- en Bollenstreek moet beter

CDA CDA Teylingen 23-02-2022 19:55

De CDA-jongerenkandidaten uit de Duin- en Bollenstreek hebben zaterdag 19 februari met de 'OV-versus-fietschallenge' aandacht gevraagd voor de bereikbaarheid van de streek. De jongeren hebben met de fiets en de bus een route afgelegd van het Floralisplein in Lisse naar station Sassenheim. Het openbaar vervoer in de streek is niet altijd even snel en optimaal is. Door de harde wind van afgelopen zaterdag arriveerde de bus twee minuten eerder dan de fietsers, maar de ervaring leert dat doordeweeks sommige dorpen in een drukke spits met de fiets beter bereikbaar zijn dan met het openbaar vervoer. De CDA-jongeren willen zich dan ook hard maken voor het intensiveren van het openbaarvervoernetwerk in de regio. Bijvoorbeeld door meer bussen in te zetten. Ook moeten de OV-verbindingen naar de omliggende steden en Schiphol worden verbeterd en er zou een nachtbus moeten komen.

Persbericht: GROENLINKS standpunt inzake Duinpolderweg | Teylingen

GroenLinks GroenLinks Teylingen 26-01-2018 00:00

De GROENLINKS fracties van de Provinciale Staten van Noord- en Zuid-Holland en van de gemeenteraden van Bloemendaal, Hillegom, Noordwijkerhout, Haarlem, Heemstede en de afdelingen Lisse en Teylingen hebben gezamenlijk een standpunt ingenomen inzake het besluit van GS over het voorlopige voorkeursalternatief Duinpolderweg. Dit standpunt luidt als volgt.

 

GROENLINKS wijst alle onderzochte tracévarianten en de op basis daarvan samengestelde varianten (zoals het Voorkeurs-altrnatief) af, tenzij

1) een variant onderdeel uitmaakt van een integraal plan dat gericht is op verduurzaming van ons vervoersysteem,

2) deze variant een logische lokale oplossing is voor een lokaal probleem,

3) deze variant zodanig ingepast wordt dat er minimale gevolgschade is voor de omgeving.

Toelichting.

GROENLINKS streeft naar de verduurzaming van het vervoersysteem in onze regio. Dat betekent een verschuiving van de auto als overheersend vervoermiddel naar meer duurzame vormen van vervoer zoals openbaar vervoer en de fiets. Geen van de varianten zoals onderzocht in de planMER van het Duinpolderweg-project dragen bij aan een dergelijke verduurzaming. Erger nog, alle varianten, afgezien van de nul-variant, bevorderen de groei van het autoverkeer. Daarom wijzen wij alle onderzochte varianten af. Het zijn immers allemaal eenzijdige 'asfalt' oplossingen.

In plaats daarvan pleiten wij voor een breed opgezet plan waarin verschillende vormen van vervoer worden opgenomen die in samenhang zorgen voor een goede bereikbaarheid, afname van verkeershinder en minimale gevolgen voor milieu. Wegverbindingen kunnen onderdeel zijn van dit plan, onder de voorwaarden zoals hierboven genoemd onder de punten 2 en 3.

Met dit plan beoogt GROENLINKS een schaalsprong van het openbaar vervoer in onze regio, zodanig dat dit een echt aantrekkelijk alternatief wordt voor de forenzen en andere reizigers. Op 15 januari jl. hebben de directeuren van 5 grote OV-bedrijven en de verkeerswethouders van 8 grote steden in een opinie-artikel *) gepleit voor forse uitbreiding van het lightrail-netwerk in de randstad. Onze regio moet zich hierbij aansluiten en op die manier een eind maken aan het dichtslibben van de wegen en de verkeersoverlast in de dorpskernen.

*) https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/15/investeer-nu-in-lightrail-om-verkeersinfarct-te-voorkomen-a1588414

 

Namens de gezamenlijke GROENLINKS fracties en afdelingen,

Dick van Egmond Fractievoorzitter GROENLINKS Hillegom Email: dvegmondraad@icloud.com Tel. 06-13679354

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.