Nieuws van politieke partijen in Waadhoeke inzichtelijk

7 documenten

De moed van de hoop (speech Gert-Jan Segers partijcongres)

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 20-11-2021 16:44

Ik heb vandaag het zekere voor het onzekere genomen. Ik ben met de auto, niet met de trein. Ik heb geen uitgeschreven speech, dus ik kan hem ook niet laten liggen. Het is een verhaal uit mijn hart.

Als ik over deze week nadenk, en dat deed ik gisteravond, dan moet ik zeggen dat ik het een hele bewogen, heftige week vond.

Iedereen mee met het ov

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 25-06-2020 08:33

In dit land moet iedereen kunnen meedoen. Hiervoor is het heel belangrijk dat mensen zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen, ook als ze een beperking hebben. Hoewel veel vervoersbedrijven aandacht hebben voor de toegankelijkheid van het vervoer, schiet het in de praktijk nog vaak tekort. Daarom presenteert de ChristenUnie vandaag een tienpuntenplan om de toegankelijkheid in het ov te verbeteren.

Geef duidelijkheid over toekomst OV | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Waadhoeke 28-05-2020 00:00

Het openbaar vervoer is een publieke dienst waar miljoenen mensen dagelijks gebruik van maken. Waar de luchtvaart op dag één van de crisis al aan tafel zat bij twee ministers, duurde het lang voordat er zicht was op welke stappen gezet worden om het OV te laten draaien.

En nog steeds is er onduidelijkheid over hoe de OV-bedrijven, die grote verliezen leiden, ondersteund worden als zij straks weer op volle capaciteit moeten draaien maar dan met veel minder inkomsten. OV moet voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar zijn. Voor mensen in de vitale beroepen, voor studenten en voor mensen voor wie het OV de enige optie is. Ook mensen met een beperking mogen niet de dupe worden. Zij hebben meer ruimte nodig, meer begeleiding, meer tijd. Dat is soms lastig, maar juist een overheid is er voor iedereen.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: Over vier dagen gaat OV weer op volle capaciteit draaien terwijl ze maximaal 40% van hun inkomsten krijgen. Terwijl KLM koste wat het kost gered moet worden is er voor onze bussen, treinen en trams nog geen oplossing.

Ook ligt er geen concreet plan voor het stimuleren van de fiets. De meeste verplaatsingen zijn dichtbij huis en dan is de fiets de eerste keus. Ook om het OV te ontlasten is het van groot belang dat mensen zoveel mogelijk de fiets pakken. De minister doet wel de oproep om te gaan fietsen, maar neemt amper concrete maatregelen. We moeten nu investeren in genoeg ruimte voor fietsers. Maar het tegenovergestelde dreigt te gebeuren: 40% van de gemeenten geven aan dat juist om beheer en onderhoud gekort gaat worden door de financiële tekorten die dreigen. Voor mobiliteit en verkeersveiligheid in de 1.5 meter samenleving is meer ruimte voor fietsers en voetgangers nodig. GroenLinks wil ruim baan aan de fiets; door te investeren in snelle fietspaden en lokale infrastructuur en door te zorgen dat de fiets mee kan in de trein.

 

Noodzaak voor actieplan fiets en voetganger | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Waadhoeke 23-04-2020 00:00

Na de meivakantie openen de basisscholen weer en dat betekent dat het verkeer op straat zal toenemen. Het is belangrijk dat voetgangers en fietsers veilig over straat kunnen, en daar is in de 1,5 meter samenleving meer ruimte voor nodig. GroenLinks roept het kabinet op om met een actieplan te komen om die ruimte zo snel mogelijk te creëren. 

2,1 miljoen huishoudens hebben geen auto en meer dan 6 miljoen mensen hebben geen rijbewijs. Door capaciteitsuitval van OV gaan deze werknemers, scholieren en recreanten veel meer lopen en fietsen. Dit terwijl de ruimte nu al tekort schiet. Om de veiligheid van mensen te garanderen, is meer ruimte nodig voor fietsers en voetgangers. Op korte termijn moet ze in gesprek met gemeenten voor een actieplan ruimte voor fietsen en lopen. 

GroenLinks Tweede Kamerlid Suzanne Kroger: ‘Meer ruimte voor fiets en voetganger is echt nodig in Coronatijd. Brussel doet dat, Milaan doet dat. En wij moeten het ook doen. Het kabinet moet niet afwachten maar snel met een actieplan komen om dit te regelen voordat straks iedereen in de auto kruipt en er nóg minder ruimte komt voor wandelaars en fietsers.’ 

Maatregelen waar aan gedacht kan worden zijn het aanpassen van de maximum snelheid binnen de bebouwde kom, fietspaden waar mogelijk verbreden en geld voor onderhoud van fietspaden naar voren te halen. Op die manier kan het kabinet ook aannemers werk bieden in lastige tijden. 

Leefbaarheid in Friesland belangrijker dan snelheid en efficiëntie busvervoer

CDA CDA Waadhoeke 17-03-2020 15:09

Leefbaarheid in Friesland belangrijker dan snelheid en efficiëntie busvervoer. De provincie Fryslân heeft uit Waadhoeke meerdere reacties ontvangen op het programma van eisen voor het openbaar vervoer. De belangrijkste pijnpunten zijn leefbaarheid en de ontsluiting van knooppunten. CDA Waadhoeke diende een reactie in, mede ondertekend door acht dorpen. Verschillende andere dorpen hadden al eerder op eigen initiatief een reactie ingediend. In de reactie wordt meegegeven, dat een goede OV-verbinding van de dorpen van groot belang is om de leefbaarheid te behouden en krimp tegen te gaan. Zonder openbaar vervoer wordt krimp gestimuleerd en zullen er (nog) meer voorzieningen in deze dorpen verdwijnen. “Belangrijke knooppunten en het voortgezet onderwijs (AMS en RSG Simon Vestdijk) moeten absoluut bereikbaar blijven met Openbaar Vervoer.” aldus Sietze Greidanus (Raadslid CDA Waadhoeke). Vijf essentiële uitgangspunten CDA Waadhoeke vindt de volgende uitgangspunten essentieel en vragen de Provincie Fryslân deze toe te voegen; Leefbaarheid in dorpen op het Friese platteland boven snelheid en efficiëntie van het busvervoer te plaatsen. Openbaarvervoer is essentieel voor de leefbaarheid in de dorpen.De stad Franeker is een knooppunt in de hoofdroute en moet met openbaarvervoer goed bereikbaar zijn vanuit de omringende dorpen.Het voortgezet onderwijs in Franeker (AMS en RSG) met het openbaarvervoer bereikbaar is voor omliggende dorpen door goede aansluitingen.De hoofdroutes van het openbaarvervoer (lijn 92, lijn 97 en treinstation) goed bereikbaar blijven vanuit de genoemde dorpen.Het project “BûtenGewoan Berikbar” een duidelijke positie krijgt in de aanbestedingsstukken Lijnen 35, 71 en 75 dreigen verloren te gaan De Provincie Fryslân heeft begin februari 2020 de uitgangspunten en het programma van eisen gepubliceerd voor een nieuwe concessie voor het busvervoer in Fryslân. CDA Waadhoeke vreest verschraling van het aanbod. Dit geldt onder andere voor de lijnen 35, 71 en 75.

Toegankelijk openbaar vervoer voor mensen met een beperking

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 19-02-2020 13:04

De ChristenUnie staat voor een inclusieve samenleving, waarin iedereen er mag zijn en kan meedoen. Daarvoor is het heel belangrijk dat iedereen gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Helaas verschilt de toegankelijkheid sterk per vervoerder en is het voor mensen met een beperking soms onmogelijk om te reizen met het openbaar vervoer. Toiletten zijn niet geschikt, er is geen personeel om te helpen bij het in- of uitstappen of reisbegeleiding ontbreekt.

Meer ambitie nodig voor OV in de regio

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 04-04-2019 10:34

De ov-plannen van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur voor het OV in Nederland in 2040 schieten tekort voor de regio’s buiten de Randstad. We vragen de staatsecretaris aan om meer ambitie te tonen. De reistijd tussen de verschillende delen van ons land en zeker de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland moet omlaag.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.