Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

2 documenten

Politiek moet Uber en taximarkt aanpakken met regelgeving

PvdA PvdA Nederland 22-03-2019 11:59

Door Gijs van Dijk op 22 maart 2019 Delen  

Mede door het gebrek aan regelgeving vanuit het rijk en Europa, zijn we de grip op de taximarkt grotendeels kwijt. Dit leidt tot volle straten met lege taxi’s die rondjes door de binnenstad rijden, fraude, handel in Uber-accounts en gevaarlijke wegsituaties vanwege onvoldoende rusttijd voor opgejaagde Uber-chauffeurs.  De huidige markt kent bijna alleen nog maar verliezers: de chauffeurs, de verkeersdeelnemers en daarmee de maatschappij als geheel.

De enige winnaar van de huidige situatie zijn de Amerikaanse aandeelhouders van Uber.

De enige winnaar van de huidige situatie zijn de Amerikaanse aandeelhouders van Uber. En dat zijn zowel reguliere taxi-chauffeurs als Uber-chauffeurs helemaal zat. De afgelopen weken protesteerden zij in Den Haag en Amsterdam tegen de oneerlijke concurrentie op de taximarkt en de lage inkomsten. En terecht! De lusten komen volledig ten goede van Uber en de lasten bij de chauffeurs en andere verkeersdeelnemers.

Natuurlijk heeft het bestellen van een taxi via een app veel voordelen. Je weet hoeveel het kost en wanneer je taxi komt. Maar door schunnige ZZP-constructies van Uber met afdrachtsregelingen moeten chauffeurs meer dan 60 uur per week werken om aan het minimumloon te komen. Uber zoekt hierbij de randen van de Europese- en landelijke regels op. Regels die stammen uit een tijd waarin de smartphone nog niet eens bestond.

Door de bedrijfsvoering van Uber zien we dat de verkeersveiligheid in het geding is.

Ook zien we dat door deze bedrijfsvoering van Uber de verkeersveiligheid in het geding is. Jonge chauffeurs, met nauwelijks rijervaring, die halsbrekende toeren uithalen om een klant op te pikken. Alleen maar om nog een minimaal inkomen te kunnen verdienen. Amerikaans onderzoek laat zien dat door deze werkwijze van Uber het aantal ongelukken toeneemt. Door deze toename stijgen ook de verzekeringspremies naar onbetaalbare hoogte. Door deze hoge kosten kunnen steeds meer chauffeurs zich niet meer verzekeren met alle gevolgen van dien voor chauffeur en klant.

Politiek optreden is daarom hard nodig in deze wildwest wereld.

Politiek optreden is daarom hard nodig in deze wildwest wereld. Omdat we de steden leefbaar en veilig willen houden, omdat zowel Uber- als taxichauffeurs zeker willen zijn van een fatsoenlijk inkomen, omdat alle chauffeurs het recht hebben op normale werktijden en omdat je als klant zeker wilt zijn van een veilige taxirit.

Dus, staatssecretaris Van Veldhoven: zorg voor regelgeving waardoor er een gelijk speelveld ontstaat. De regelgeving van de belmarkt, waar Uber op dit moment onder valt, is namelijk gedateerd. Bovendien is Uber niet alleen een digitale marktplaats van vraag en aanbod maar een volwaardig taxibedrijf. Dit is door het Europese Hof van Justitie zelfs bevestigd. Uber moet dus voldoen aan de regels die op de opstapmarkt gelden. Gelijke monniken, gelijke kappen. Ook moeten we jonge, onervaren chauffeurs in bescherming nemen. Daarom vinden wij dat alle taxichauffeurs minimaal 23 jaar moeten zijn en twee jaar rijervaring moeten hebben.

Staatssecretaris Van Veldhoven: zorg voor regelgeving waardoor er een gelijk speelveld ontstaat.

Daarnaast vragen wij de staatssecretaris om gemeenten de instrumenten te geven om het aantal taxi’s in hun stad te maximeren. Het is natuurlijk raar dat Amsterdam en pak ‘m beet Purmerend aan dezelfde landelijke regels moeten voldoen. Geef gemeenten zelf de bevoegdheid om dit te bepalen, zij weten namelijk het beste wat er binnen hun grenzen speelt.

Tot slot roepen we Europa op om iets te doen aan belastingregels waardoor platformbedrijven als Uber en Deliveroo geen belasting over hun winst betalen  in het land waar ze winst maken. Dit terwijl dit land wel de kosten heeft van handhaving, onderhoud aan openbare ruimte en het sociale stelsel. Daarom moeten er Europese regels komen die alle bedrijven verplichten om belasting te betalen in het land waar ze winst maken. Voor de PvdA wordt dit één van de belangrijkste pijlers voor de Europese verkiezingen eind mei.

Als we al het bovenstaande realiseren, roepen we de wildwesttaferelen op de taximarkt in de grote steden als Amsterdam een halt toe en gaat iedereen meeprofiteren van de vooruitgang. Want dat is wat wij willen: dat iedereen zeker is van een eerlijke en veilige toekomst.

Gijs van Dijk, Tweede Kamerlid PvdA Sofyan Mbarki, fractievoorzitter PvdA Amsterdam

Tweede Kamerlid

📍 AT5 blogt over de staking en heeft ...

DENK DENK PvdA Amsterdam 19-02-2019 14:38

📍 AT5 blogt over de staking en heeft ook geschreven over onze raadslid Numan Yilmaz: 👇 "Tussen de taxichauffeurs die naar Den Haag rijden om te protesteren tegen Uber, rijdt ook gemeenteraadslid Numan Yilmaz (DENK) mee. Zijn partij was een van de ‘kartrekkers’ van de actie, vertelt hij. ‘Wij hebben het vanaf het begin gesteund en er is ook een bijeenkomst geweest bij ons op het partijkantoor.’ DENK heeft de demonstranten faciliteiten aangeboden en voorzien van ‘tips and tricks’. De partij hielp met het maken van afspraken en werkgroepen. Nu is Yilmaz als Amsterdams gemeenteraadslid mee naar Den Haag op te demonstreren. Hoewel PvdA-fractievoorzitter Sofyan Mbarki zich ook inzet voor de belangen van taxichauffeurs, heeft Yilmaz hem ‘in het hele proces niet gezien’. ‘Ik hoop dat de chauffeurs bereiken wat zij willen bereiken’, zegt hij. Yilmaz verzet zich met name tegen de oneerlijke concurrentie. ‘Uber mag best concurreren, maar dan wel met een gelijk speelveld. Het is een ongelijke strijd nu en dat is een heel groot probleem.’ Ook de stijgende verzekeringspremies voor taxichauffeurs vormen een speerpunt. ‘Ze worden bijna onbetaalbaar. In sommige gevallen zijn ze 200 tot 300 procent gestegen.’" https://www.at5.nl/artikelen/191759/liveblog-taxiprotest-chauffeurs-verzamelen-zich

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.