Nieuws van VVD over PvdA inzichtelijk

6 documenten

Wethouder Aalderink heeft afgelopen ...

VVD VVD PvdA Winterswijk 31-03-2019 09:12

Wethouder Aalderink heeft afgelopen raadvergadering de raad bijgepraat over de stand van zaken omtrent de beveiliging en afsluiting van spoorwegovergangen in de gemeente Winterswijk.. De fractie van de VVD had duidelijk een andere visie op de afsluitingen dan het door het college voorgestelde scenario. Samen met WB en de PvdA dienden wij een motie in tegen afsluiting. Met succes. De angst van andere fracties dat Prorail dan niet meer zou bijdragen, was gelukkig ongegrond.

FACT CHECK: zo nu en dan worden er ...

VVD VVD PvdA Uitgeest 12-12-2018 22:07

FACT CHECK: zo nu en dan worden er uitspraken en beslissingen gedaan en genomen binnen de gemeenteraad & college, waarvan wij denken... Klopt dat wel? Deze week: het plan "de groene heuvel" om het stationsgebied van Uitgeest aantrekkelijker te maken (en groener!) zou financieel onhaalbaar zijn. Feit of fictie? AANLEIDING Station Uitgeest staat niet echt te boek als de meest inspirerende plek op aarde. Sterker nog; uit een enquete van reizigersvereniging Rover is het de minst aangename station van Noord-Holland! Gevoel van onveiligheid en een "guur en koud station waar niks te beleven valt." Daar moet je wat mee! Ook de huizenproblematiek in Uitgeest is een "dingetje" (behoorlijk groot dingetje). Daarbij wil ProRail ook wat aanpassingen doorvoeren. Drie vliegen in één klap. Een prachtig plan volgt. Maar volgens het zittende college is het plan financieel niet haalbaar. Dit wordt gesteund door de coalitie van PU, UVP en PvdA (=kleine meerderheid in de Gemeenteraad van Uitgeest). Klopt dat wel? Hieronder een beschouwing: BESCHOUWING: Vanwege de aanpassingen voor spoorboekloos rijden, krijgt Uitgeest op termijn een tweede middenperron op het station. De bestaande tunnel onder het station is daarvoor te smal, omdat er meer reizigers door de tunnel moeten naar de middenperrons. ProRail heeft daarom aan de gemeente gevraagd wat de voorkeur heeft - een traverse (bovengrondse oversteek) op het station of een tunnel - om die stroom reizigers te verwerken. De afgelopen maanden heeft er een haalbaarheidsscan plaatsgevonden om te zien of het mogelijk is de sporenzone bij het station en de N203 te overkappen met een brede groenstrook en woningen ("Plan Groene Heuvel", zie bijgevoegde foto) Door de combinatie van meer groen en minder geluid ontstaat rond het station ruimte voor woningbouw en kunnen beide kanten van het spoor op een andere manier met elkaar worden verbonden. Op basis van de uitkomsten van de haalbaarheidsscan, stelt het college aan de raad voor om niet verder te gaan met het uitwerken van dit idee. Het project wordt te omvangrijk en te ingewikkeld geacht en zou te grote financiële risico’s hebben. Waar is dit standpunt op gebaseerd? Volgens het college is uit het financiële uitgangspunt naar voren gekomen dat de groene heuvel €18 tot €33 miljoen gaat kosten. “Dit is niet haalbaar, ook niet middels woningbouw, parkeergelden en OZB", aldus wethouder Cecilia van Weel. EN? KLOPT HET? Tijdens de raadsvergadering van donderdag 30 augustus 2018 is er door de fracties van het CDA Uitgeest en Uitgeest Lokaal een amendement ingediend. Onderstaand enkele alinea’s uit dit amendement. "Hoewel alle politieke partijen en de stakeholders enthousiast waren over de plannen en mogelijke ontwikkelingen rond het station wordt er nu alleen gekeken naar de kosten en niet naar de opbrengsten." Verder pleiten deze partijen voor een financieel onderzoek waarin in ieder geval in algemene lijnen onderzocht wordt op welke subsidies Uitgeest aanspraak zou kunnen maken en welke opbrengsten gegenereerd kunnen worden uit het eventueel te bouwen aantal woningen en andere ruimtelijke ontwikkelingen. Bij het doornemen van de haalbaarheidsscan blijkt dat er inderdaad nog niet of nauwelijks is gekeken naar de opbrengsten-kant en voornamelijk is gefocust op de kostenkant. CONCLUSIE: De conclusie van het college en de coalitie (PU, UVP & PvdA) is volledig gebaseerd op de kosten, er is niet of nauwelijks onderzoek gedaan naar de opbrengsten van woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen of subsidies. Zonder een dergelijk onderzoek is niet met zekerheid vast te stellen of het plan wel of niet financieel haalbaar is. Een verder onderzoek zou tot drie mogelijke conclusies kunnen leiden: 1) De kosten zijn zoveel hoger dan de opbrengsten dat het plan inderdaad niet financieel haalbaar is; 2) Het verschil tussen de kosten en de opbrengsten is dusdanig klein dat deze in overweging genomen kan worden, of 3) De opbrengsten kunnen de kosten dekken. De conclusie van het college en de coalitie dat het plan voor de groene heuvel gebaseerd op de huidige haalbaarheidsscan niet haalbaar is, is voorbarig en dus niet waar!

NRC 29 november 2018: NS-Station ...

VVD VVD PvdA Uitgeest 30-11-2018 20:16

NRC 29 november 2018: NS-Station Nijmegen Goffert, gebouwd met 2 miljoen EU-subsidie. Doordat dit geblokkeerd is door het college en de coalitie van PU, PvdA en UVP, is er in Uitgeest geen omvattende kostenstudie naar vernieuwing van het stationsgebied gedaan, laat staan dat er gekeken is naar de mogelijkheid van EU subsidie.

Busverbinding Berkelland-Haaksbergen gered

VVD VVD PvdA Berkelland 08-11-2018 09:51

Het was een aantal maanden onduidelijk over hoe de status er nu eigenlijk uitzag. Niemand leek er met zekerheid iets over te kunnen zeggen. Nu lijkt de busverbinding Berkelland-Haaksbergen te zijn gered. O.a. VVD en PvdA hebben zich druk gemaakt om deze verbinding en klaarblijkelijk met een goede afloop.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/32472/busverbinding-berkelland-haaksbergen-gered

Toen bleek dat Arriva het plan had om vanaf december 2018 alleen nog maar via de N18 te gaan rijden met lijn 73 en 74, brak er op meerdere plekken in de regio paniek uit. Haaksbergen leek te worden geskipt en qua OV een geisoleerde positie te krijgen. In Berkelland zagen voornamelijk de VVD en de PvdA de negatieve gevolgen voor onze inwoners werkende in Haaksbergen en de naar schoolgaande jeugd, met name vanuit Eibergen. 

Hoewel de plannen van Arriva worden doorgezet, lijn 73 en 74 niet meer Haaksbergen direct aandoen, heeft druk vanuit gemeente Berkelland en Haaksbergen, en vanuit verschillende bedrijven en scholen, ervoor gezorgd dat de provincie op haar beurt weer druk heeft uitgeoefend op de vervoerdersmaatschappijen. Syntus en Arriva gaan samenwerken om lijn 53 te bewerkstelligen; een rechtstreekse verbinding tussen Haaksbergen en Eibergen. Deze lijn zal vanaf 9 december 2018 gaan rijden op werkdagen (ook tijdens de schoolvakanties) tot 20:00.uur, om het half uur, vertekkende vanaf halte de Viersprong te Eibergen. 's Avonds en in het weekend wordt deze route gereden door lijn 474 van Arriva. 

Een blijvende verbinding tussen Rijen-Noord en Rijen-Zuid

VVD VVD CDA PvdA Gilze en Rijen 23-07-2018 08:03

Onlangs sprak de gemeenteraad uitgebreid over de toekomstige plannen voor een veilige spoorzone. Op basis van de toekomstvisie Spoorzone van 2013 is gezamenlijk met het Rijk, Provincie, NS, ProRail en de gemeente een voorkeursvariant in beeld gekomen. Deze variant behelst aanleg van een tunnel voor fietsers, voetgangers en lokaal autoverkeer op de plek van de overweg Julianastraat – Stationsstraat. Op deze manier blijft verbinding tussen Rijen-Noord en Rijen-Zuid intact en wordt het station aan beide kanten toegankelijker.

https://gilzerijen.vvd.nl/nieuws/31316/een-blijvende-verbinding-tussen-rijen-noord-en-rijen-zuid

VVD-fractievoorzitter David Vermorken is positief over dit plan: “Het is een zeer ambitieus plan dat er op het eerste oog zeer fraai uitziet en veel ruimtelijke mogelijkheden biedt in de spoorzone voor de komende 40 jaar. Maar, het is ook een plan dat voor veel omwonenden in de nabijheid van de tunnelbak een forse impact heeft.”

De VVD vindt het daarom ook merkwaardig dat omwonenden slechts één week geleden met dit plan zijn geconfronteerd. Zeker omdat op 9 juli het raadsvoorstel “vaststellen van een voorkeursvariant” wordt behandeld in de gemeenteraad. VVD-raadslid Hans Rutten: “Als CDA-wethouder Rolph Dols meer energie had gestoken in goed en tijdig overleg met alle omwonenden, dan had een groot deel van de onrust voorkomen kunnen worden. Dat is een gemiste kans.“

In december vorig jaar heeft de VVD samen met de PvdA een motie ingediend die uitsprak dat de overweg Julianastraat – Stationsstraat niet gesloten mag worden als er geen tunnel voor auto’s wordt aangelegd. “De voorkeursvariant voldoet aan deze eis. We willen namelijk geen grotere fysieke scheiding tussen Rijen-Noord en Rijen-Zuid. In een toekomstige tunnel moet dus ook gewoon ruimte zijn voor lokaal autoverkeer. Daarom hebben wij het initiatief genomen om ook te komen tot een goed verkeersplan, dat doorgaand autoverkeer over andere routes moet leiden. Ons amendement daarvoor werd aangenomen”, aldus David Vermorken. 

Vragen of opmerkingen?

U kunt altijd contact opnemen met de VVD. Zijn er zaken in uw buurt of dorp waar u tegen aanloopt of die u wilt veranderen? Of heeft u vragen over bovenstaand artikel? Fractievoorzitter David Vermorken, raadslid Hans Rutten en raadslid Ryan van Osch horen graag van u. Natuurlijk kunt u ons ook bereiken via FacebookInstagram en Twitter.

Geen tweedeling in Rijen

VVD VVD PvdA Gilze en Rijen 19-12-2017 02:55

Willen we het spoor door Rijen het dorp laten verdelen of willen we juist de beide delen van het dorp beter met elkaar verbinden? Dat is de centrale vraag als het gaat over de aanpak van het spoor in Rijen. Lijsttrekker David Vermorken van de VVD Gilze en Rijen is daar heel duidelijk over: “Wij willen geen tweedeling in Rijen. De barrière die het spoor nu vormt moet juist geslecht worden.”

https://gilzerijen.vvd.nl/nieuws/26052/geen-tweedeling-in-rijen

Reden voor de VVD Gilze en Rijen om in de raad van maandag 18 december samen met de PvdA een motie in te dienen. “Wij willen dat deze overweg open blijft voor auto’s. Dat is enorm belangrijk voor de verbinding tussen beide delen van Rijen. En als de overweg dan vanwege de veiligheid al weg zou moeten, dan kiezen we voor een tunnel op deze plek. Maar het afsluiten van deze hoofdweg door het dorp zonder alternatief op dezelfde plek, is voor ons onbespreekbaar” aldus David Vermorken. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.