Nieuws van politieke partijen in De Ronde Venen inzichtelijk

7 documenten

Parkeervisie Abcoude

ChristenUnie ChristenUnie De Ronde Venen 21-12-2020 12:17

De raad heeft in 2018 een motie aangenomen over het vaststellen van gedifferentieerde parkeernomen per kern. Op 15 december lag de eerstE parkeervisie, voor Abcoude, voor ter beoordeling door de raad. Grootste discussiepunt was zondermeer de parkeerdruk rondom het station van Abcoude. Vanuit de ChristenUnie-SGP hebben we daarover het volgende ingebracht.

De visie gaat feitelijk ervan uit dat de kern Abcoude als één gebied gezien moet worden, maar onderkent vervolgens wel dat de parkeerproblematiek aan de oostkant (stationsgebied) van een heel andere orde is dan aan de westkant (A2-zijde). En het centrum, door haar krappe straten en oude dorpskern, heeft ook zo haar eigen dynamiek. Dan is het vreemd als er een soort eenduidige visie voor verschillende problemen wordt geformuleerd.

Tijdens de commissievergadering is het vooral gegaan over de parkeerproblemen rondom het stationsgebied. De cumulatie van enerzijds een overvol P&R terrein, de verwachte parkeerdrukte bij het sporthuis en de inperking van de parkeermogelijkheden op het industrieterrein Hollandse Kade vergroten de parkeerdruk en problematiek voor de aanliggende straten. Nu is het in Corona-tijd lastig om te zien hoe dit uitpakt omdat het parkeergedrag nu heel anders is dan een jaar geleden. En niemand weet hoe het zich ontwikkeld in de toekomst. Maar wij gaan ervan uit dat de parkeerdrukte bij het station gewoon weer terugkomt. Daarbij is ook van belang dat de provincie al jaren categorisch weigert een bus-OV aansluiting op het station te realiseren. Met andere woorden: mensen buiten Abcoude hebben nauwelijks een alternatief dan de auto.

Het college laat in de visie de keuze van een oplossing open, maar in het raadsvoorstel wordt die keuze wel gemaakt: een blauwe zone als vorm van parkeerregulering. Verder geeft het college nu aan de bewoners van de aangrenzende wijk en de ondernemers van de Hollandse Kade bij de totstandkoming te zullen betrekken. Maar het is volstrekt onduidelijk wat dat betekent? De bewoners hebben een aantal wensen neergelegd, onder andere over het parkeerterreintje aan het begin van de Ereprijs en over de parkeervergunningen die nodig zijn. Betekent “betrekken” inwilligen van die wensen? Hoe verloopt het proces nu verder? Wat als de bewoners van mening zijn bij dat “betrekken” met een kluitje het riet in gestuurd te zijn?

Daarnaast vinden wij het vreemd dat het college in de parkeervisie zegt 12 parkeerplekken voor het Sporthuis te zullen realiseren op gemeentegrond maar dat dit tijdelijk is. Hoezo tijdelijk? Waarom tijdelijk? En wanneer zijn die plekken er dan? En tot wanneer dan? Ook hebben wij grote vragen of 12 plekken voldoende zijn. Het college schermt met onderzoeken, maar 12 plekken voor een zo groot sportgebouw komt op ons niet als erg plausibel over. En we hebben in het verleden wel vaker parkeerrapporten gezien waar je vraagtekens bij kunt zetten.

Kortom: wij zijn eigenlijk nog niet overtuigd, dat deze parkeervisie en de voorgestelde uitwerking nu echt de problematiek gaat oplossen.

Motie van RVB “Parkeerproblematiek station Abcoude” kunnen wij ons heel goed in vinden en zullen we dan ook steunen. Ik vraag bij deze alvast of die motie in stemming gebracht kan worden voor het raadsvoorstel om dat onze steun voor het voorstel daar mede van zal afhangen.

 

Naschrift: het voorstel werd uiteindelijk zonder aanpassing aangenomen. Alle moties en het ingediende amendement werden verworpen. Tussen de behandeling in de commissie en de raad was het voorstel al op een aantal punten aangepast en tijdens de behandeling werden ook toezeggingen gedaan over communicatie en het schrappen van de tijdelijkheid. Uiteindelijk hebben we toch voor gestemd met de volgende stemverklaring: “Hoewel de motie van RVB is verworpen, zijn de aanpassingen en toezeggingen oa in de raad van gisteren voor ons voldoende om dit voorstel te steunen.”

Mooie zichtlocatie langs spoor ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP De Ronde Venen 09-03-2019 12:04

Mooie zichtlocatie langs spoor Utrecht - Amsterdam. Bedienen we inwoners van zowel Utrecht als Noord-Holland 😄

SCHOLIERENLIJN NAAR DRIESTAR BLIJFT ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 12-09-2018 17:06

SCHOLIERENLIJN NAAR DRIESTAR BLIJFT VOORLOPIG RIJDEN Vandaag werden wij door onze statenleden van ChristenUnie en SGP op de hoogte gebracht van het besluit wat gedeputeerde staten eerder deze week hebben genomen over de scholierenlijnen 646 en 647 naar de Driestar in Gouda De provincie was voornemens om die lijn vanaf medio december in te korten tot het NS station in Woerden, waarna de kinderen met de trein verder moeten naar Gouda. Door de grote hoeveelheid onrust die dit besluit gaf, waar velen richting de provincie uiting aan hebben gegeven, maar ook statenleden, raadsleden en wethouders de provincie op hebben aangesproken, is nu besloten dat de lijnen zoals nu in tact blijven tot aan de zomer van 2019. Wat ons betreft blijft de lijn ook na de zomer 2019 in tact, want zij voorziet duidelijk in een behoefte. Maar dit uitstel met een half jaar geeft ook ruimte om als politiek, school en ouders wellicht te zoeken naar een goed alternatief.

Driestar-lijn ook onder de aandacht bij Tweede Kamer

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 16-07-2018 07:12

Het voornemen is om de bus niet meer verder te laten rijden dan het NS-station in Woerden, waar de leerlingen dan met de trein verder moeten naar Gouda. Hoewel dat een logische stap lijkt te zijn, zijn de gevolgen groot. Enerzijds hebben die betrekking op de kosten (zullen ca 80-90% per kind stijgen).

“In euro’s betekent dat ten minste zo’n € 700 per jaar, maar als je meerdere kinderen hebt die gebruik maken van deze lijn, dan kunnen die kosten al snel oplopen tot 2 a 3 duizend euro per gezin” geeft Wim Stam (fractievoorzitter) aan.

Anderzijds hebben wij vragen bij de haalbaarheid, met name of de NS in de spits zo’n groot aantal extra passagiers kan verwerken dan wel hoe de kinderen op school komen bij uitval van de trein tussen Woerden en Gouda.

Inmiddels is de kwestie ook al besproken in de commissie Mobiliteit van de Provinciale Staten en hebben de fracties van de ChristenUnie en van de SGP vragen hierover aan de gedeputeerde gesteld. Ook in andere gemeenten krijgt dit aandacht, afgelopen dinsdag werd in Stichtse Vecht nog een motie over deze kwestie aangenomen. De ChristenUnie-SGP heeft op haar website begin deze week al een vervolgartikel geplaatst (zie https://derondevenen.christenunie.nl/) waarin de ontwikkelingen van de afgelopen weken worden geschetst.

Een deel van de oplossing ligt mogelijk bij het rijk, want de forse kostenstijging wordt veroorzaakt doordat er geen tariefintegratie is tussen NS enerzijds en het lokaal/regionaal busvervoer anderzijds.

“Daarom hebben we ons ook tot onze Tweede Kamerfracties gewend” vervolgt Stam. “We hebben hen deze kwestie voorgelegd en gevraagd of zij mogelijkheden zien om een rol te spelen om die tariefintegratie mogelijk te maken”.

Vandaag werd bekend dat de Kamerleden Van der Graaf (vervoer) en Bruins (onderwijs) hierover vragen aan de staatsecretaris voor Infrastructuur (Van Veldhoven) en de minister voor Onderwijs (Slob). Daarin vragen de Kamerleden of beide bewindslieden een (bijna) verdubbeling van kosten ook niet erg onredelijk vinden en of zij in overleg willen treden met de betrokken partijen om dat probleem op te lossen.

De ChristenUnie-SGP wacht de uitkomsten hiervan met spanning af.

Gedoe om de scholierenlijn naar de Driestar (Gouda)

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 02-06-2018 11:16

Een dag eerder, op 29 mei jl, werd het Driestar College in Gouda in een gesprek door Syntus geïnformeerd over dit voornemen.  Op dit moment rijden er twee scholierenlijnen, de huidige buslijnen 646 en 647, rechtstreeks vanaf Mijdrecht, via Wilnis, Kamerik, Woerden en de A12 naar Gouda. Daarmee hebben dagelijks ca 100-150 leerlingen (waarvan een groot deel uit De Ronde Venen) een directe busverbinding naar hun school daar, het Driestar College.

Syntus geeft aan dat men dit wil om daarmee een betere inzet van bussen in de provincie Utrecht te kunnen realiseren. Bijkomend argument is, dat de bussen nu op de A12 regelmatig in de file staan en te laat bij school aankomen. De verbinding met de trein vanaf Woerden is naar het oordeel van Syntus sneller. Wel onderkent Syntus, zo blijkt uit een brief van hen aan het Driestar College, dat er meerkosten voor de ouders gaan ontstaan, waarvoor men nog een oplossing met de NS probeert te vinden.

Met de ouders, maakt ook de ChristenUnie-SGP zich hier grote zorgen over en dus hebben wij de kans gegrepen om dezelfde avond nog een motie in te dienen tijdens de geplande raadsvergadering over de Kadernota 2019. Temeer daar we in het verleden niet zulke goede ervaringen hebben met aanpassen van buslijnen omdat de NS dat wel zal compenseren; we noemen het vervallen van de lijn 140 destijds waardoor scholieren niet meer direct door konden reizen naar scholen in Utrecht-Noord. De o zo mooie oplossingen in samenwerking met NS waren van korte duur. Maar de populaire lijn kwam niet terug. Nu herhaalt zich een soortgelijke situatie, dus de ChristenUnie-SGP vindt dat eventuele mooie beloften van Synthus en of NS ons niet te snel moeten verleiden. Iets wat eenmaal weg is komt niet snel meer terug. Wij willen een verbetering van ons bus-netwerk, geen verslechtering.

De kwestie was ook voor de wethouder een verrassing, maar zij gaf aan hier zeker aandacht aan te willen geven. De voltallige raad heeft zich eveneens achter onze motie geschaard; die werd unaniem aangenomen. In de motie vragen we het college “Zo spoedig mogelijk, in samenspraak met het Driestar College en andere gemeentes, in overleg te treden met de provincie en Syntus om bij voorkeur dit besluit te laten terugdraaien en mocht dat niet mogelijk zijn, te voorkomen dat ouders en leerlingen met nadelige gevolgen in de vorm van langere reistijd en hogere kosten geconfronteerd worden”

We hebben het verzoek expres zo geformuleerd, omdat de aanpassing niet perse een verslechtering hoeft te zijn, mits het kostenprobleem wordt opgelost en men ook nadenkt over nog een aantal andere gevolgen. Wij denken dan concreet aan het volgende:

Onze fractie heeft in de korte tijd tussen het ontvangen van het bericht en het indienen van de motie een klein onderzoekje gedaan en wij concluderen dat de kosten gemiddeld genomen ongeveer zullen verdubbelen per leerling. Als de ouders nu op jaarbasis ca € 800 per kind betalen, zal dat door de combinatie van een busabonnement en een treinabonnement al snel naar ca €1500 oplopen. Voor gezinnen die meerdere kinderen op de Driestar hebben, kan dat dus jaarlijks een paar duizend euro extra kosten betekenen.

Het is nog de vraag of de verbinding inderdaad sneller is. Als de aansluiting van de bus op de trein goed wordt afgestemd, zou dat een tijdvoordeel kunnen opleveren. De treinreistijd inclusief  overstappen zal in het gunstigste geval ca een kwartier zijn, maar daar komt nog minstens 10 minuten looptijd in Gouda van het station naar de school bij. Dus het reistijdvoordeel zal beperkt zijn.

Vervolgens is het de vraag wat er gebeurt als de aansluiting gemist wordt. Op dit moment rijden er twee treinen per half uur tussen Woerden en Gouda, maar dat is met 4 minuten verschil. Mis je de laatste van die twee, dan moet er 26 minuten gewacht worden voor de volgende trein gaat. Ook is het zo dat de eerste van deze twee treinen er 12 minuten over doet, de tweede echter (door een lange stop op Goverwelle) doet er 20 minuten over. Gaat Syntus bij het missen van de aansluiting dan alsnog doorrijden naar Gouda?

Ook vernemen we dat met regelmaat het treinverkeer tussen Woerden en Gouda gestremd is. Gaat Syntus in dat geval ook doorrijden naar Gouda? Anders moeten de kinderen via Alphen aan de Rijn omreizen: Een reistijd van 40 minuten.

Verder is niet zeker of de verbetering ook in de toekomst bestendig is. Op dit moment kan de buslijn afgestemd worden op het gebruik. Maar in de nieuwe situatie is de treinenloop de bepalende factor. Als de NS de dienstregeling aanpast, zou dat gunstiger, maar ook ongunstiger uit kunnen pakken. De provincie, noch Syntus heeft daar invloed op.

Verder vragen wij ons af of de NS überhaupt wel op deze reizigersstroom berekend is. De huidige capaciteit en bezetting van de trein verdraagt ons inziens geen extra 100-150 passagiers.

Tot slot ontstaat er ook nog een mogelijk veiligheidsprobleem in Gouda, want na aankomst moet deze hele stroom leerlingen (100-150 jonge kinderen) bij het station Gouda een zeer drukke weg oversteken en dan door en woonwijk naar de school lopen.  In de huidige situatie is dat niet geval, want de kinderen worden op de stoep voor de school afgezet.

Wellicht zijn er nog ander consequenties die wij nu niet overzien, maar we gaan ervan uit dat het Driestar College in het overleg met onze wethouder daar dan wel duidelijkheid over zal geven.

Uiteraard hebben wij ook onze partijgenoten in de provinciale staten op de hoogte gebracht, net zoals onze collega’s van de ChristenUnie en SGP in Stichtse Vecht, Woerden en Nieuwkoop. We hebben in de raadsvergadering onze collega raadsleden opgeroepen datzelfde te doen.

We wachten nu af wat de verdere stappen van ons college dan wel acties vanuit onze statenfracties gaan opleveren. Het gaat hier per slot van rekening om het welzijn van onze kinderen en de portemonnee van onze inwoners.

Bijlagen: Motie, brief van Syntus aan Driestar College en brief van Driestar College aan ouders

MCUSGP201805-05-BuslijnGouda-V01

MCUSGP201805-05-BuslijnGouda-V01-BIJLAGE

Gedoe om de scholierenlijn naar de Driestar (Gouda)

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 02-06-2018 11:16

Op 30 mei jl werd de ChristenUnie-SGP De Ronde Venen door meerdere ouders uit onze gemeente geïnformeerd over het voornemen van Syntus om de scholierenlijn naar Gouda vanaf 2019 niet meer in de huidige vorm uit te gaan voeren. Zij maken zich daar erg bezorgd om en hebben ons gevraagd wat wij daar nog aan zouden kunnen doen.

Een dag eerder, op 29 mei jl, werd het Driestar College in Gouda in een gesprek door Syntus geïnformeerd over dit voornemen.  Op dit moment rijden er twee scholierenlijnen, de huidige buslijnen 646 en 647, rechtstreeks vanaf Mijdrecht, via Wilnis, Kamerik, Woerden en de A12 naar Gouda. Daarmee hebben dagelijks ca 100-150 leerlingen (waarvan een groot deel uit De Ronde Venen) een directe busverbinding naar hun school daar, het Driestar College.

Syntus geeft aan dat men dit wil om daarmee een betere inzet van bussen in de provincie Utrecht te kunnen realiseren. Bijkomend argument is, dat de bussen nu op de A12 regelmatig in de file staan en te laat bij school aankomen. De verbinding met de trein vanaf Woerden is naar het oordeel van Syntus sneller. Wel onderkent Syntus, zo blijkt uit een brief van hen aan het Driestar College, dat er meerkosten voor de ouders gaan ontstaan, waarvoor men nog een oplossing met de NS probeert te vinden.

Met de ouders, maakt ook de ChristenUnie-SGP zich hier grote zorgen over en dus hebben wij de kans gegrepen om dezelfde avond nog een motie in te dienen tijdens de geplande raadsvergadering over de Kadernota 2019. Temeer daar we in het verleden niet zulke goede ervaringen hebben met aanpassen van buslijnen omdat de NS dat wel zal compenseren; we noemen het vervallen van de lijn 140 destijds waardoor scholieren niet meer direct door konden reizen naar scholen in Utrecht-Noord. De o zo mooie oplossingen in samenwerking met NS waren van korte duur. Maar de populaire lijn kwam niet terug. Nu herhaalt zich een soortgelijke situatie, dus de ChristenUnie-SGP vindt dat eventuele mooie beloften van Synthus en of NS ons niet te snel moeten verleiden. Iets wat eenmaal weg is komt niet snel meer terug. Wij willen een verbetering van ons bus-netwerk, geen verslechtering.

De kwestie was ook voor de wethouder een verrassing, maar zij gaf aan hier zeker aandacht aan te willen geven. De voltallige raad heeft zich eveneens achter onze motie geschaard; die werd unaniem aangenomen. In de motie vragen we het college “Zo spoedig mogelijk, in samenspraak met het Driestar College en andere gemeentes, in overleg te treden met de provincie en Syntus om bij voorkeur dit besluit te laten terugdraaien en mocht dat niet mogelijk zijn, te voorkomen dat ouders en leerlingen met nadelige gevolgen in de vorm van langere reistijd en hogere kosten geconfronteerd worden”

We hebben het verzoek expres zo geformuleerd, omdat de aanpassing niet perse een verslechtering hoeft te zijn, mits het kostenprobleem wordt opgelost en men ook nadenkt over nog een aantal andere gevolgen. Wij denken dan concreet aan het volgende:

Onze fractie heeft in de korte tijd tussen het ontvangen van het bericht en het indienen van de motie een klein onderzoekje gedaan en wij concluderen dat de kosten gemiddeld genomen ongeveer zullen verdubbelen per leerling. Als de ouders nu op jaarbasis ca € 800 per kind betalen, zal dat door de combinatie van een busabonnement en een treinabonnement al snel naar ca €1500 oplopen. Voor gezinnen die meerdere kinderen op de Driestar hebben, kan dat dus jaarlijks een paar duizend euro extra kosten betekenen. Het is nog de vraag of de verbinding inderdaad sneller is. Als de aansluiting van de bus op de trein goed wordt afgestemd, zou dat een tijdvoordeel kunnen opleveren. De treinreistijd inclusief  overstappen zal in het gunstigste geval ca een kwartier zijn, maar daar komt nog minstens 10 minuten looptijd in Gouda van het station naar de school bij. Dus het reistijdvoordeel zal beperkt zijn. Vervolgens is het de vraag wat er gebeurt als de aansluiting gemist wordt. Op dit moment rijden er twee treinen per half uur tussen Woerden en Gouda, maar dat is met 4 minuten verschil. Mis je de laatste van die twee, dan moet er 26 minuten gewacht worden voor de volgende trein gaat. Ook is het zo dat de eerste van deze twee treinen er 12 minuten over doet, de tweede echter (door een lange stop op Goverwelle) doet er 20 minuten over. Gaat Syntus bij het missen van de aansluiting dan alsnog doorrijden naar Gouda? Ook vernemen we dat met regelmaat het treinverkeer tussen Woerden en Gouda gestremd is. Gaat Syntus in dat geval ook doorrijden naar Gouda? Anders moeten de kinderen via Alphen aan de Rijn omreizen: Een reistijd van 40 minuten. Verder is niet zeker of de verbetering ook in de toekomst bestendig is. Op dit moment kan de buslijn afgestemd worden op het gebruik. Maar in de nieuwe situatie is de treinenloop de bepalende factor. Als de NS de dienstregeling aanpast, zou dat gunstiger, maar ook ongunstiger uit kunnen pakken. De provincie, noch Syntus heeft daar invloed op. Verder vragen wij ons af of de NS überhaupt wel op deze reizigersstroom berekend is. De huidige capaciteit en bezetting van de trein verdraagt ons inziens geen extra 100-150 passagiers. Tot slot ontstaat er ook nog een mogelijk veiligheidsprobleem in Gouda, want na aankomst moet deze hele stroom leerlingen (100-150 jonge kinderen) bij het station Gouda een zeer drukke weg oversteken en dan door en woonwijk naar de school lopen.  In de huidige situatie is dat niet geval, want de kinderen worden op de stoep voor de school afgezet.

Wellicht zijn er nog ander consequenties die wij nu niet overzien, maar we gaan ervan uit dat het Driestar College in het overleg met onze wethouder daar dan wel duidelijkheid over zal geven.

Uiteraard hebben wij ook onze partijgenoten in de provinciale staten op de hoogte gebracht, net zoals onze collega’s van de ChristenUnie en SGP in Stichtse Vecht, Woerden en Nieuwkoop. We hebben in de raadsvergadering onze collega raadsleden opgeroepen datzelfde te doen.

We wachten nu af wat de verdere stappen van ons college dan wel acties vanuit onze statenfracties gaan opleveren. Het gaat hier per slot van rekening om het welzijn van onze kinderen en de portemonnee van onze inwoners.

Bijlagen: Motie, brief van Syntus aan Driestar College en brief van Driestar College aan ouders

Op woensdag 10 februari licht de ...

Lijst 8 Kernen Lijst 8 Kernen De Ronde Venen 09-02-2016 20:49

Op woensdag 10 februari licht de gedeputeerde van de provincie Utrecht, Jacqueline Verbeek-Nijhof, de OV-concessie voor de provincie Utrecht en het resultaat voor de gemeente De Ronde Venen toe. De toelichting is onderdeel van de openbare raadscommissie publieke werken die om 19.30 uur start.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.