Nieuws van politieke partijen in Groningen over GroenLinks inzichtelijk

14 documenten

Groningen: hét station van het Noorden

D66 D66 GroenLinks Groningen 05-02-2020 15:09

Groningen is het belangrijkste knooppunt van treinverbindingen in het Noorden van Nederland. Nu moet Groningen ook het knooppunt worden van treinverbindingen in Noord-Europa. Deze mogelijkheid doet zich nu voor. Eind januari werd bekend dat de steden Amsterdam, Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Helsinki in Brussel praten over een treinverbinding tussen deze steden. In dit traject zou ook de Lelylijn tussen Groningen en de Randstad passen. Hiermee ontstaat er een nieuwe mogelijkheid Groningen internationaal beter te ontsluiten. D66 vindt dat het provinciebestuur zich hier hard voor moet maken. Om de lobby mogelijk te maken kwam D66-Statenlid Peter Gerrits samen met GroenLinks-Statenlid Bas de Boer met een motie die unaniem is aangenomen door de Provinciale Staten.

Tijdens de Statenvergadering van 5 februari 2020 was het bestuurlijk overleg infrastructuur één van de onderwerpen op de agenda. Het gaf D66-Statenlid Peter Gerrits de mogelijkheid de ontwikkelingen rondom treinvervoer in Groningen extra onder de aandacht te brengen: “We zien nu in een sneltreinvaart een aantal ontwikkelingen komen waarvoor we hard aan de slag zijn.” D66 wil sneller naar de Randstad, met versnelling over bestaand spoor of de Lelylijn. Laatstgenoemde zou zelfs onderdeel kunnen zijn van de nog te onderzoeken Europese treinverbinding tussen Amsterdam en Hamburg. Dan is Groningen niet langer eindstation maar hét station van het Noorden. Zo kunnen we bovendien talent beter behouden voor onze regio.

Daarnaast moet Oost-Groningen een dynamische regio worden door van Stadskanaal een station te maken op de route naar Oost-Nederland met de trein. Deze ontsluiting geeft ontwikkelingsmogelijkheden voor Oost-Groningen maar maakt ook de provincie als geheel bereikbaarder. In combinatie met de ov-verbindingen met Duitsland nemen deze ontwikkelingsmogelijkheden nog verder toe. Daarnaast komt er een onderzoek of er ook binnen de stad Groningen nog treinontwikkeling mogelijk is met een treinstation bij de Zernike Campus. Zo kunnen we de mobiliteitsbehoefte van de onderwijsstad Groningen beter dienen. We maken zo van de trein een realistisch alternatief voor auto- en vliegverkeer. Later dit jaar bespreken we bovendien ook nog het Regionale Mobiliteitsplan, waar de focus op het combineren van fiets- bus- elektrisch auto- en treinverkeer in de ketenmobiliteit zal liggen. Dat zal onze mobiliteit nog verder verduurzamen.

De motie die D66 op 5 februari 2020 unaniem aangekomen kreeg in de Statenvergadering zorgt ervoor dat de inzet op al deze ontwikkelingen doorgezet wordt. Groningen niet als eindhalte maar als hét station van het Noorden.  Het Noorden kan zich zo, via Groningen, steeds verder blijven ontwikkelen. Samen met alle betrokken partijen, waaronder de hierboven genoemde steden, moeten we ervoor zorgen dat we de kans grijpen Groningen beter te ontsluiten.

GroenLinks blij met ontwerp Hoofdstation | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 12-09-2019 00:00

Ons Hoofdstation behoort tot de mooiste stations van Nederland. Maar het winnende ontwerp voor de vernieuwing ervan laat zien dat het nog mooier kan. GroenLinks raadslid Benni Leemhuis is er heel blij mee.

Leemhuis: “Het ontwerp voorziet in het herstel van de centrale rol van de stationshal, het behoud van de historische overkappingen en de integratie van het seinhuis, een ruime voetgangerstunnel en fietstunnel als interwijkverbinding, een grote fietsenstalling aan de zuidzijde plus extra stallingscapaciteit elders en de toevoeging van bomen en ander groen.”

Wel teleurstellend vindt Leemhuis dat de kosten hoger zijn dan begroot en worden gedekt uit de reservering voor een nieuw station bij Hoogkerk. Vanwege nieuwe eisen van ProRail zou dat station vele malen duurder uitpakken en was realisering op afzienbare termijn toch al niet mogelijk. Leemhuis: “We moeten die ambitie zeker niet opgeven en ik vind dat wij als raad betrokken moeten worden bij het te verrichten haalbaarheidsonderzoek naar een alternatief op het Suikerfabriekterrein.”

Over de invulling van het gebied aan de zuidzijde van het Hoofdstation en de opgave aan de voorzijde inclusief het stadsbalkon zal in latere instantie worden gesproken.

GroenLinks wil duidelijkheid over oplevering spoortunnel Haren | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 05-04-2019 00:00

Bij NS station Haren wordt al geruime tijd gewerkt aan een tunnel onder het spoor. De oplevering lijkt forse vertraging op te lopen. GroenLinks wil de reden daarvan weten en vraagt om een nieuwe planning.

Het is een zeer oude wens om met de tunnel bi het station de fietsroute vanuit Oosterhaar en Onnen richting de stad Groningen eenvoudiger, veiliger en sneller te maken. Fietsers en voetgangers hoeven dan niet langer gebruik te maken van de spoorwegovergang. De tunnel gaat ook de toegang tot de perrons veiliger maken: de spoorwegovergang op het station gaat verdwijnen. Door het plaatsen van liften worden perrons gemakkelijker te bereiken voor mensen met een handicap.

In september 2018 is de plaatsing van enkele tunneldelen slechts gedeeltelijk geslaagd. Het toenmalige college van B&W van Haren heeft in reactie op vragen gesteld dat deze tegenvaller geen gevolgen zou hebben voor de opleverdatum. Die was gepand voor maart 2019.

Het is inmiddels duidelijk zichtbaar dat maart bij lange na niet gehaald wordt. GroenLinks raadslid en Harenaar Hans Sietsma: “Ik vraag me af wat de oorzaak is van de vertraging. Ook willen wij weten waarom de vertraging niet is gecommuniceerd met de omwonenden en de raad. De omgeving van het station is nu al bijna een jaar een grote bouwput. Het zou fijn zijn als iedereen weet dat het eind in zicht is.“

GroenLinks heeft hierover vragen gesteld aan het college van B&W.

Meer groen langs nieuwe fietsroute richting Sauwerd | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 04-04-2019 00:00

Met de fietsroute langs het spoor richting Sauwerd wil het college van B&W het fietsgebruik in en naar de stad verder stimuleren en het autogebruik terugdringen. Deze fietsroute sluit aan op de Fietsroute Plus Groningen-Winsum. Er komen in de omgeving meer bomen en houtopstanden terug dan dat er verwijderd worden.

GroenLinks wethouder Philip Broeksma van Verkeer toont zich tevreden over de zorgvuldigheid waarmee het project is vormgegeven. Broeksma: “Samen met de aanwonenden is er een groenplan gemaakt. Het resultaat is een goede en groene fietsverbinding die past in de omgeving.”

De houtopstanden worden vooral gecompenseerd op en nabij het talud tussen de Walfridusbrug en de nieuwe fietsbrug over de ringweg. De bomen worden vooral gecompenseerd langs het spoor van de nieuwbouw bij de Grote Beerstraat tussen de Zonnelaan en de Kerklaan. Komend najaar wordt begonnen met het gedeelte nabij zorgcentrum ’t Blauwborgje. In 2020 is het gedeelte over het spoortalud vanaf de Eikenlaan richting de Walfridusbrug (spoorbrug over kanaal) aan de beurt. Dan wordt ook de nieuwe fietsbrug over de Noordelijke Ringweg gerealiseerd.

Heb jij de petitie al ...

GroenLinks GroenLinks Groningen 03-04-2019 10:53

Heb jij de petitie al ondertekend?

Geen treinen van en naar Groningen ...

GroenLinks GroenLinks Groningen 22-09-2018 11:07

Het centrum van Winsum verandert! - ...

GroenLinks GroenLinks Groningen 19-09-2018 06:57

Uit de oude doos. Zij staan al ...

GroenLinks GroenLinks Groningen 16-09-2018 10:46

Uit de oude doos. Zij staan al jarenlang voor de groenlinks gedachten in de gemeente Winsum.

Gemeente Winsum | Openbare ...

GroenLinks GroenLinks Groningen 14-09-2018 13:13

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.