Nieuws van politieke partijen in Veenendaal inzichtelijk

6 documenten

Kies voor Doen! Kies voor ...

VVD VVD Veenendaal 10-03-2019 18:37

Kies voor Doen! Kies voor Veenendaal: Lees hier enkele van onze standpunten: > Rondweg Oost vlot verbreden. > Uitstekende OV-bereikbaarheid. > Dat Veenendaal-De Klomp een intercity station blijft. > Betaalbare nieuwe woningen in Veenendaal-Oost en Stationskwartier. > Voldoende parkeerplaatsen en aansluitingen op OV. > Camera toezicht langs de provinciale wegen tegen inbrekers. > Nachtstalling voor vrachtwagenchauffeurs: geen hinder! Benieuwd naar meer van onze standpunten zie: http://voordedoeners.nl/Veenendaal Kandidaat voor Veenendaal: Matthijs Stekelenburg nr.10 VVD Provincie Utrecht is als ondernemer werkzaam in Veenendaal.

Van wens naar werkelijkheid

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 05-02-2019 19:25

https://veenendaal.christenunie.nl/k/news/view/1263372/554113/39CB7396-F130-4EF2-9FE4-5CDA064E3CD0.jpegVrijdagmiddag 1 februari was de gemeenteraad uitgenodigd om op locatie de in aanleg zijnde autotunnel aan de Voorpoort en fietstunnel nabij de treinovergang aan de Nieuweweg-Noord te bezichtigen. Hoe bijzonder daar te zijn, met in gedachten dat wij vanuit de fractie van de ChristenUnie 10 jaar geleden voor deze onderdoorgangen onder het spoor hebben gepleit. Want veiligheid en bereikbaarheid vinden wij belangrijk.

Het was november 2009 dat wij als fractie in de raadscommissie een consultatiebrief met vragen ter behandeling hebben aangeboden. Een van onze vragen betrof de stand van zaken met betrekking tot de Voorpoortvariant, de ontsluiting bedrijventerrein De Batterijen naar de Klompersteeg. Het was de wens dat er een fietstunnel zou komen en het overige autoverkeer door de ondertunneling via de Voorpoort onder het spoor zou worden geleid.

Op die manier kon de Nieuweweg-Noord autoluw worden gemaakt en de bereikbaarheid van Veenendaal en het winkelcentrum beter worden geborgd.

Op 1 februari 2019 waren vanuit de fractie van de ChristenUnie Sanny Brunekreeft, Henk van Soest en Tineke Bette bij deze raadsexcursie aanwezig. In de mooie ambiance van het Grebbeline bezoekerscentrum heeft onze wethouder Engbert Stroobosscher de aanwezigen welkom geheten. Vervolgens hebben de projectleider van ProRail en de projectleider van de gemeente Veenendaal een interessante toelichting gegeven. Na de inhoudelijke informatie zijn wij naar de beide tunnels gegaan. Door de projectorganisator van Bam zijn we breed geïnformeerd over de imposante werkzaamheden die tot nu toe zijn gerealiseerd. 

Het is was dan ook werkelijk imposant om in de autotunnel, die 1400 ton weegt, te staan. Als de weersomstandigheden het toelaten, zal vanaf april 2019 de auto’s gebruik kunnen maken van de nieuwe Voorpoorttunnel. Het is de verwachting dat de fietstunnel in oktober of november klaar is.

Van wens naar werkelijkheid

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 05-02-2019 19:25

https://veenendaal.christenunie.nl/k/n6171/news/view/1263372/63167/39CB7396-F130-4EF2-9FE4-5CDA064E3CD0.jpegVrijdagmiddag 1 februari was de gemeenteraad uitgenodigd om op locatie de in aanleg zijnde autotunnel aan de Voorpoort en fietstunnel nabij de treinovergang aan de Nieuweweg-Noord te bezichtigen. Hoe bijzonder daar te zijn, met in gedachten dat wij vanuit de fractie van de ChristenUnie 10 jaar geleden voor deze onderdoorgangen onder het spoor hebben gepleit. Want veiligheid en bereikbaarheid vinden wij belangrijk.

Het was november 2009 dat wij als fractie in de raadscommissie een consultatiebrief met vragen ter behandeling hebben aangeboden. Een van onze vragen betrof de stand van zaken met betrekking tot de Voorpoortvariant, de ontsluiting bedrijventerrein De Batterijen naar de Klompersteeg. Het was de wens dat er een fietstunnel zou komen en het overige autoverkeer door de ondertunneling via de Voorpoort onder het spoor zou worden geleid.

Op die manier kon de Nieuweweg-Noord autoluw worden gemaakt en de bereikbaarheid van Veenendaal en het winkelcentrum beter worden geborgd.

Op 1 februari 2019 waren vanuit de fractie van de ChristenUnie Sanny Brunekreeft, Henk van Soest en Tineke Bette bij deze raadsexcursie aanwezig. In de mooie ambiance van het Grebbeline bezoekerscentrum heeft onze wethouder Engbert Stroobosscher de aanwezigen welkom geheten. Vervolgens hebben de projectleider van ProRail en de projectleider van de gemeente Veenendaal een interessante toelichting gegeven. Na de inhoudelijke informatie zijn wij naar de beide tunnels gegaan. Door de projectorganisator van Bam zijn we breed geïnformeerd over de imposante werkzaamheden die tot nu toe zijn gerealiseerd. 

Het is was dan ook werkelijk imposant om in de autotunnel, die 1400 ton weegt, te staan. Als de weersomstandigheden het toelaten, zal vanaf april 2019 de auto’s gebruik kunnen maken van de nieuwe Voorpoorttunnel. Het is de verwachting dat de fietstunnel in oktober of november klaar is.

Hoe gaat het eigenlijk met de ...

JouwVeenendaal JouwVeenendaal Veenendaal 23-11-2018 07:39

Hoe gaat het eigenlijk met de Intercity-status van Station Veenendaal-De Klomp zul je je misschien afvragen? In maart hielden wij een petitie waarin we wilden laten zien hoe belangrijk dat is. Massaal werd de petitie door jullie ondertekend, met als resultaat; 4.814 handtekeningen. Na onze inspanning gingen ook andere partijen zich ermee bemoeien, moest de wethouder reageren en werd bepaald dat het college zich er voor moest gaan inspannen. Zelfs de Regio FoodValley ging ermee bezig. Wij hebben de petitie ingeleverd op het hoofdkantoor van de NS (het filmpje staat op onze FB-pagina, 19 maart), maar daarna bleef het eigenlijk stil. En toen was daar ineens bericht. De provincie Utrecht en Gelderland hebben gezamenlijk aan het Ministerie van Infrastructuur een advies gegeven. Daarin staat onder andere dat op 'De Klomp' minimaal 2 maal per uur een trein moet stoppen. Hetzelfde als nu dus. Hier zijn we heel blij mee. Nu hopen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. https://veenendaalsekrant.nl/lokaal/provincie-wil-intercitystatus-veenendaal-de-klomp-behouden-516605

Spoortunnels geplaatst

SP SP Veenendaal 24-08-2018 06:30

Na maanden van voorbereiden was het donderdag zover; de betonnen spoortunnels zijn in de nacht van 23 augustus ingereden onder het spoor aan de Nieuweweg Noord en bij Voorpoort. Een grote operatie, waarbij de betonnen tunnels op platformwagens in een paar uur hun definitieve plaats bereikten. Op vier meter hoge platforms konden belangstellenden beide operaties volgen.

Rond 2 uur ’s nachts waren er zo’n 150 kijkers aan beide zijden van de autotunnel. Later in de nacht, bij het inrijden van de fietstunnel, kwamen nog een klein 50 mensen kijken. De tunnels worden in de komende maanden afgebouwd en naar verwachting medio 2019 opengesteld voor verkeer.

Aan de noordzijde van Veenendaal zijn twee onderdoorgangen onder de spoorlijn Utrecht-Arnhem in aanbouw; één voor auto’s in het verlengde van Voorpoort en één voor langzaam verkeer in het verlengde van de Nieuweweg Noord. De huidige spoorwegovergang tussen de Nieuweweg Noord (N418) en de Klompersteeg bij het Fort aan de Buursteeg komt in 2019 te vervallen. De doorgaande route via de provinciale weg wordt vervangen voor een doorgaande route via Voorpoort.

 

Samenwerking

De aanleg van de spooronderdoorgangen vindt plaats op de grens van de provincies Utrecht en Gelderland en de gemeenten Ede, Renswoude en Veenendaal en is een samenwerking tussen deze vijf partijen, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. BAM is de uitvoerende partij.

De onderdoorgangen zijn nodig om in de toekomst meer treinen over het spoor te kunnen laten rijden en tegelijk de bereikbaarheid en veiligheid te vergroten voor wegverkeer. De huidige spoorwegovergang in de provinciale weg N418 tussen Veenendaal en De Klomp is nu een knelpunt. Het steeds vaker dicht gaan van de spoorbomen betekent oponthoud, extra belasting van de omgeving en toenemende onveiligheid. De aanleg van de spoortunnels komt voort uit het Programma Hoog Frequent Spoor van de Rijksoverheid.

Zie ook: Provincie/regio

Petitie voor behoud Intercity Veenendaal-De Klomp

JouwVeenendaal JouwVeenendaal Veenendaal 09-02-2018 01:20

Naar aanleiding van een bericht in de Veenendaalse Krant is JouwVeenendaal een petitie gestart om de Intercity-status van station Veenendaal-De Klomp te behouden en de dienstregeling op de stations Veenendaal Centrum en West te behouden zoals het nu is.

In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) wordt het traject Schiphol-Nijmegen aangepakt. In één van de opties zou station Veenendaal-De Klomp haar Intercitystatus kwijtraken. Waar er nu nog twee Intercity’s per uur stoppen op het station, zouden dat er dus nul worden. In plaats daarvan zou er een Sprinter gaan rijden tussen Utrecht en Ede-Wageningen die wel stopt op Veenendaal-De Klomp

Dit is natuurlijk slecht nieuws voor de duizenden scholieren, studenten en forensen die naar of vanaf Veenendaal reizen. JouwVeenendaal is hier dan ook fel op tegen en daarom zijn we een petitie gestart om deze plannen tegen te houden. Wat ons betreft gaat deze voor Veenendaal zeer nadelige optie van tafel!

JouwVeenendaal gaat de politiek in!

Afschaffen referendum is angst voor de kiezer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.