Nieuws van politieke partijen in Winterswijk over PvdA inzichtelijk

3 documenten

Soms bu-j te bange ( soms ben je te bang )

Winterswijks Belang Winterswijks Belang VVD PvdA Winterswijk 07-04-2019 06:24

Na jarenlange discussie tussen gemeente, provincie en ProRail is eind maart definitief besloten welke drie van de vijf onbewaakte spoorwegovergangen op het traject Winterswijk- Aalten opgeheven gaan worden. Aanvankelijk zou de overgang aan de Huttenweg en één van de overgangen Veldhorstweg of Klandermansweg beveiligd worden en de andere drie ( waaronder Greversweg en Vreehorstweg) opgeheven. Dit alles met het doel de veiligheid op het spoor nog verder te verhogen.

Na aandringen van WB en andere fracties is er een overleg geweest met de belanghebbenden en de gemeente en is besloten de overgang aan de Klandermansweg op te heffen en een weg aan te leggen tussen de Klandermansweg en de Veldhorstweg. De overgang aan de Veldhorstweg wordt een bewaakte overweg.

Het afsluiten van de Greversweg vonden WB en de coalitiepartners VVD en PvdA geen goede zaak. De overgang aan de Greversweg wordt vele malen meer gebruikt dan de overgang aan de Huttenweg. Jan Oonk, commisielid van WB en schrijver van dit stuk, heeft op een dag gedurende vier uur het aantal overstekers op beide overgangen geteld. Hij heeft geconstateerd, dat er veel meer verkeer over de overgang van de Greversweg komt dan bij de Huttenweg (47 en 7).

In de Raadsvergadering van 27 februari 2019 hebben WB en twee van de drie coalitiepartijen (VVD en PvdA) aangegeven niet akkoord te gaan met de opheffing van de overgang aan de Greversweg. Enkele weken daarna gaf ProRail te kennen dat zij akkoord gaan met een brug over deze overgang en dat zij de helft van de  totale kosten  (€ 300.000,–) betalen. De andere helft is voor rekening van de gemeente. Hiermee hebben WB en de andere coalitiepartners hun eerste succes geboekt. Door te luisteren naar de Winterswijkers. Wees niet te bang en hou vast waarvoor je staat!

Jan Oonk, commissielid WB

Wethouder Aalderink heeft afgelopen ...

VVD VVD PvdA Winterswijk 31-03-2019 09:12

Wethouder Aalderink heeft afgelopen raadvergadering de raad bijgepraat over de stand van zaken omtrent de beveiliging en afsluiting van spoorwegovergangen in de gemeente Winterswijk.. De fractie van de VVD had duidelijk een andere visie op de afsluitingen dan het door het college voorgestelde scenario. Samen met WB en de PvdA dienden wij een motie in tegen afsluiting. Met succes. De angst van andere fracties dat Prorail dan niet meer zou bijdragen, was gelukkig ongegrond.

Terugblik raadsvergadering 27 februari

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Winterswijk 28-02-2019 09:44

Gisteravond werd de raadsvergadering van 31 januari voortgezet. De laatste raadsvergadering waar Wim Elferdink en Ilse Saris als wethouder bij waren. Er werd over een aantal grote onderwerpen gesproken, zoals bedrijventerrein Dennenoord, de misgelopen subsidie voor de Jacobstoren en het sluiten van overwegen in het buitengebied. Allemaal onderwerpen waar veel geld mee is gemoeid! Lees verder voor meer verduidelijking van deze bijzondere raadsvergadering. De vergadering begon met de toekomstvisie voor Dennenoord. Een inmiddels langslepend dossier. Vorig jaar heeft de raad het college de opdracht gegeven om een uitwerking te maken van mogelijkheden voor dat gebied. Daarbij heeft de raad ook besloten dat volledig saneren de voorkeur heeft, maar dat de Provincie Gelderland dan wel minimaal 50% van de kosten moest betalen. In september bleek dat de provincie dat niet zou gaan doen. Er is toen besloten een nieuwe variant te gaan bekijken. Het bedrijf dat nu nog is gevestigd op Dennenoord herverkavelen zodat het ook zo ver mogelijk is verwijderd van de buren en het vrijkomende terrein gebruiken als zonnepark. Hier stond het grootste deel van de raad, m.u.v. PvdA en GL, achter. Wethouder Wim Elferdink heeft dat plan verder uitgewerkt en dat plan lag nu voor ter besluitvorming. Helaas hebben een aantal partijen nu een draai gemaakt en besloten om toch voor volledige sanering te gaan. Op zich is het CDA daar helemaal niet tegen, volledige sanering was immers ook oorspronkelijk het doel. Alleen vindt het CDA het niet uit te leggen aan alle inwoners van Winterswijk, dat Winterswijk nog heel erg lang de lasten moet betalen van de volledige sanering van 1 bedrijf. Hoewel we niet mogen zeggen om hoeveel het precies gaat, kunnen we wel zeggen dat het echt om heel erg veel geld gaat. Raadslid Wim Wassink heeft dan ook aangegeven dat het CDA voor de goedkopere optie van herverkavelen en realisatie van het zonnepark is (scenario 3). Door het amendement werd het voorstel echter gewijzigd naar scenario 4 (saneren), waardoor wij tegen het voorstel hebben gestemd. Vervolgens heeft raadslid Sandra Prinsen tijdens het vragenhalfuurtje gevraagd naar de subsidie voor de Jacobstoren. Bij de behandeling van het voorstel in november, kort na de begrotingsbehandeling waar er niets over de toren werd gezegd, werd de indruk gewekt dat de subsidie van de provincie een formaliteit zou zijn. Het was immers al veelvuldig overlegd en voorbesproken. Dat betekent dat het college wel om een krediet van €675.000,- vroeg, maar dat er een subsidie van €404.000,- zou worden verstrekt. Helaas kwam vorige week het bericht binnen dat de subsidie niet wordt verstrekt, omdat er veel meer (27,4 miljoen) is aangevraagd, dan dat er in de pot zit (8 miljoen). Wethouder Aalderink heeft aangegeven dat er inmiddels een lobby is gestart. Het CDA heeft daarom gevraagd met wie die lobby is gestart, of de wethouder daar serieus kansen ziet, hoe de toren gefinancierd gaat worden en of er nog mogelijkheden zijn om het project met minder middelen uit te voeren. Helaas ziet het er niet rooskleurig uit. De kans op de subsidie is heel erg klein en met minder middelen zag de wethouder ook geen mogelijkheden. Kortom, een financiële tegenvaller van ruim 4 ton! Daarna stond de sluiting van onbeveiligde overwegen op de agenda. Op basis van afspraken met de provincie en met ProRail zou Winterswijk 3 van de 5 onbeveiligde overwegen moeten sluiten en en 2 kunnen beveiligen. In ruil daarvoor zou Winterswijk 25% van de kosten moeten betalen, en nemen de provincie en ProRail de andere 75% voor hun rekening. De totale kosten van dit project; 1,5 miljoen euro. Over 4 overwegen was geen discussie (meer). De enige overweg waar nog wel veel discussie over was, is de overweg aan de Greversweg. Dat deze overweg veelvuldig wordt gebruikt en dat er veel (recreatieve) belangen zijn om de overweg open te houden, was het CDA snel duidelijk. Tegelijkertijd staat veiligheid voor ons ook hoog in het vaandel, net als gemaakte afspraken. ProRail en de Provincie hebben duidelijk gemaakt dat er maar twee mogelijkheden zijn. Beveiligen of sluiten. Gedeeltelijk toegankelijk maken is volgens de wethouder voor hen niet bespreekbaar. Wel is recent een hele kleine opening geboden. De gedeputeerde en ProRail willen proberen de financiering voor een extra beveiliging te regelen. Het is echter verkiezingstijd en de toezegging is niet heel hard. Verder is duidelijk dat als we nu niet meewerken aan de deal, er geen deal is. Raadslid Jacqueline van der Vinne heeft aangegeven dat het CDA daarom was voor het nu besluiten over de 4 overwegen waar we het over eens zijn en de Greversweg nog verder financieel en juridisch uit laten zoeken. VVD, WB en de PvdA wilden echter nu definitief besluiten om de Greversweg niet op te heffen en toegankelijk te maken voor langzaam verkeer. De meerderheid van de raad, alle partijen behalve het CDA en GroenLinks, stemden daar mee in. Het is daarmee nu niet duidelijk of ProRail en de Provincie alsnog bereid zijn om te betalen voor de andere sluitingen, nu we ons niet houden aan de deal. Het is een hele dure gok met 1,5 miljoen… Verder werd het bestemmingsplan voor de uitbreiding van HSF vastgesteld en is besloten dat Winterswijk een Regenboogstad wordt. Daarmee kwam een einde aan een roerige raadsvergadering.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.