Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

5 documenten

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

D66 D66 Utrecht 17-10-2019 13:04

Utrecht Centraal wordt drukker en drukker. Er wordt al vaker gesproken over het ontlasten van Utrecht Centraal door andere Utrechtse stations ook als intercity (IC) station te gebruiken. Er is al eerder aangegeven dat station Lunetten een van de stations is die in aanmerking komt om een IC station te worden.

Ruimte voor een IC station en woningen

D66 Utrecht vindt Station Lunetten een geschikt station om Utrecht Centraal te ontlasten en het Utrecht Sience Park beter bereikbaar te maken. Daarom heeft Susanne Schilderman daar tijdens de raad een motie voor ingediend. Susanne Schilderman, woordvoerder Ruimtelijke Ontwikkelingen Utrecht: “Station Lunetten is nu een klein station, maar heeft nog ruimte om uit te breiden. Zowel voor een intercity station als voor woningen in het gebied.”

Wanneer het spoor richting Den Bosch met het spoor richting Arnhem gecombineerd wordt ontstaat er een kans voor een IC station. Met een extra IC station kunnen meer mensen gebruik maken van de trein en wordt onze stad een stuk bereikbaarder. Als station Lunetten klaargemaakt wordt als IC station, dan is ook gebiedsontwikkeling mogelijk. Dan kunnen we kijken naar wat we nog meer in de omgeving van Lunetten willen en kunnen. Vanwege de woningnood in Utrecht, vindt D66 Utrecht dat we deze ruimte moeten gebruiken om woningen te bouwen.

Verstelijking: slim gebruik maken van de ruimte die we hebben

D66 is voor verstedelijking, oftewel gebruik maken van de bestaande ruimte en braakliggende terreinen opvullen. Als het even kan bestemmen we deze terreinen voor wonen. Susanne Schilderman: “We hebben een enorm woningtekort in Utrecht en dat blijft de aankomende jaren zo. Daarom moeten we nu al kijken naar gebieden waar we in de toekomst zouden kunnen bouwen.”

Met het voorstel van de gemeente om Utrecht Centraal voor de toekomst van het OV, zien wij een kans bij Station Lunetten. Zowel als IC station, als ruimte om woningen te bouwen. Utrecht is een fijne stad om te wonen, te werken en te leven en D66 Utrecht wil dat dit zo blijft. Daarom is er meer ruimte nodig voor de mensen die hier willen wonen. Meer ruimte om te wonen en daardoor ook meer ruimte om ons te verplaatsen.

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

https://utrecht.d66.nl/lunetten-een-wijk-voor-een-intercitystation-en-woningen/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

D66 mist nieuwe stations in plannen ProRail

D66 D66 ChristenUnie Utrecht 25-04-2019 11:19

Steeds meer mensen willen in de stad Utrecht wonen. Utrechters en mensen die de stad bezoeken voor werk of vrije tijd moeten makkelijk van A naar B kunnen reizen. D66 Utrecht is verheugd met de aandacht van ProRail voor nieuwe treinstations. Maar de partij verbaast zich over de keuzes en mist een vooruitziende blik. Fractievoorzitter Jony Ferket: “ProRail zou meer ambitie moeten hebben. Er komen enkel oude plannen naar boven maar nergens wordt vooruitgekeken naar de grote woningbouwlocaties. Nu investeren in goede bereikbaarheid is beter dan achteraf repareren. Dat laatste is duurder en zorgt voor meer ongemak voor de bewoners.”

A12 zone D66 wil dat er op nieuwe bouwlocaties al rekening wordt gehouden met openbaar vervoer. Een treinstation, tramlijn of P+R zijn ideale oplossingen om de nieuwe wijken bereikbaar te houden. Jony Ferket: “Laten we leren van de gemaakte fouten in Leidsche Rijn, waar goed openbaar vervoer werd beloofd maar waar de inwoners er nog jaren op moesten wachten. Nieuwe stations en bestaande stations opwaarderen tot intercitystation zijn noodzakelijk voor nieuwe woonwijken.”

Op dit moment wordt hard gezocht naar voldoende plekken om de woningen te kunnen bouwen die de stad hard nodig heeft. Susanne Schilderman: “Er komen duizenden woningen bij op de Merwedekanaalzone, daar moet ook openbaar vervoer bij. De oplossing ligt in de A12zone, die ligt dichtbij en daar kunnen ook duizenden woningen gebouwd worden, zeker als daar een station aangelegd wordt”.

Zoek de samenwerking Het grote minpunt van de agenda van ProRail is dat er nog geen geld is voor de plannen. Om deze ambitieuze plannen te realiseren zijn euro’s nodig en is een goede samenwerking vereist tussen gemeenten, provincie en het Rijk. Om meer duidelijkheid te krijgen heeft D66 samen met de ChristenUnie schriftelijke vragen ingediend over de nog aan te leggen treinstations. Susanne Schilderman: “De Rijksoverheid en ProRail zullen ook met het benodigde geld over de brug moeten komen, er wordt al jaren te weinig geïnvesteerd in openbaar vervoer. Dat is de grote bedreiging voor het bouwen van meer woningen die we hard nodig hebben.”

D66: Trek lering uit Uithoflijn

D66 D66 Utrecht 04-12-2018 18:05

Vandaag presenteerden de Rekenkamer Utrecht en de Randstedelijke Rekenkamer het gezamenlijke rapport over de Uithoflijn. Beide rekenkamers concluderen dat het een complex traject is. Net als in het auditrapport staan er stevige conclusies en aanbevelingen rondom de ambtelijke en bestuurlijke aansturing. D66 baalt stevig van de opgelopen vertraging van de Uithoflijn. Het duurt waarschijnlijk nog een jaar voordat de tram het volledige traject gaat rijden. D66-raadslid Susanne Schilderman: “De uitkomsten van het onderzoek van de Rekenkamers zijn stevig, maar het is ook geen verrassing meer. De afgelopen jaren en zeker sinds de vertraging vorig jaar bekend werd, zijn er door de gemeente en de provincie stappen gezet om de aansturing te verbeteren. Toch heeft de reiziger en de belastingbetaler het nakijken. Zij moeten langer wachter op de tram en zien een hoge kostenoverschrijding van meer dan tachtig miljoen tegemoet. We verwachten van het college dat ze de aanbevelingen overneemt om verdere financiële tegenvallers te voorkomen.”

Rol van de gemeente en Provincie De provincie en de gemeente Utrecht hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de Uithoflijn te laten rijden. Beide Rekenkamers concluderen dat de verantwoordelijkheid en aansturing van het project zowel ambtelijk en bestuurlijk voor lange tijd onduidelijk was en onvoldoende belegd. Zo had de informatievoorziening van de projectorganisatie richting de verantwoordelijke bestuurders beter gemoeten. Ook beveelt de Rekenkamer aan om meerdere rollen bij bestuurders te voorkomen, zodat men niet in de knel komt doordat verschillende verantwoordelijkheden met elkaar botsen.

Integrale sturing op alle projecten Het is een pijnlijke les om te zien dat het pas dit jaar is gelukt om de integrale verantwoordelijkheid voor de coördinatie van en een werkend tram systeem en een werkend tramvervoersysteem op één plek te beleggen. Dit moet beter bij een volgend groot project. De rekenkamer concludeert dat er te lang niet naar de volledige breedte van alle projecten is gekeken. Zo waren belangrijke trajecten zoals bijvoorbeeld de remise of de voorbereiding van de exploitatie geen onderdeel van het project. Schilderman: “Dit moet echt anders. Een tram kan niet rijden zonder dat dit tot in de puntjes goed voorbereid is. Dit is een verantwoordelijkheid van de provincie maar ook de gemeente had hier scherper op moeten zijn”.

Gevolgen voor de reiziger D66 blijft inzetten voor goede alternatieven voor de reiziger. Eerder diende D66 een motie in om maatregelen te nemen voor de reiziger in de tussentijd, waaronder een station tijdelijk opwaarderen naar een intercitystation, extra fietsroutes en leenfietsen. Het college heeft inmiddels een deel van deze maatregelen toegezegd en werkt aan extra OV-fietsen en betere fietsroutes naar het Utrecht Science Park.

D66: Bied een tijdelijk alternatief voor de Uithoflijn

D66 D66 Utrecht 08-02-2018 22:01

D66 baalt van de vertraging rondom de Uithoflijn. Het duurt nog zeker anderhalf jaar voordat het openbaar vervoer richting de Uithof ontlast kan worden. Daarom wil D66 tijdens het spoeddebat weten van het college welke oplossingen er zijn voor de grote hoeveelheid reizigers. Raadslid Susanne Schilderman: “D66 kiest voor de reizigers. Met een breed gesteunde motie vraag ik de wethouder te onderzoeken wat allemaal kan: een tijdelijk intercity station erbij in Utrecht, extra leenfietsen, of extra fietsroutes vanaf het station naar de Uithof”.

Provincie Een bereikbaar Utrecht is een samenwerking tussen meerdere partners en bestuursorganen. Schilderman: “De Uithoflijn is een complex dossier. Er staan stevige aanbevelingen in het auditrapport ook voor de provincie. Om de risico’s op nog meer vertraging en kosten zo klein mogelijk te houden is het belangrijk dat de aanbevelingen worden uitgevoerd. Wij verwachten een stevige regie op het proces zodat verdere financiële tegenvallers voorkomen worden.” In het debat werd het college door D66 stevig bevraagd hoe zij de provincie op haar taken als OV autoriteit gaat wijzen.

Bied een tijdelijk alternatief voor de Uithoflijn | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 08-02-2018 00:00

GroenLinks baalt enorm van de vertraging rondom de Uithoflijn. Het duurt nog zeker anderhalf jaar voordat het openbaar vervoer richting de Uithof ontlast kan worden. Daarom willen GroenLinks en D66 tijdens het spoeddebat van het college weten welke oplossingen er zijn voor de grote hoeveelheid reizigers.

GroenLinks raadslid Thijs Weistra wil dat er snel iets gedaan wordt aan de bereikbaarheid van de Uithof met het openbaar vervoer. “Studenten zitten als sardientjes in bus 12 en zijn veel te lang onderweg. We kunnen deze studenten niet langer om geduld vragen tot de tram rijdt." Raadslid Susanne Schilderman: “D66 kiest voor de reizigers. Met een breed gesteunde motie vraag ik de wethouder te onderzoeken wat allemaal kan: een tijdelijk intercity station erbij in Utrecht, extra leenfietsen, of extra fietsroutes vanaf het station naar de Uithof”. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.