Nieuws van politieke partijen in Den Helder over D66 inzichtelijk

2 documenten

#DenHelder #stadhuis Delano ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder GroenLinks D66 Den Helder 07-02-2019 08:20

#DenHelder #stadhuis Delano Weltevreden DEN HELDER Kleine scheurtjes in het coalitiefront voor de vestiging van het stadhuis op Willemsoord. Seniorenpartij staat er niet pal achter. Ook de Stadspartij weet niet of er in de komende raadsvergadering een besluit kan worden genomen over het voorstel van burgemeester en wethouders. De Seniorenpartij weet niet of de fractie voor gaat stemmen. ,,Het college moet zelf inzien dat het voorstel niet besluitrijp is’’, zegt commissielid Dirk Gorter. Hij vindt bijvoorbeeld dat de gemeente eerst moet weten of de Rijksbouwmeester akkoord gaat met het verbouwen van gebouw 66, voordat de gemeenteraad wordt gevraagd om voor of tegen het voorstel te stemmen. Maar volgens wethouder Michiel Wouters wordt de gang naar de Rijksbouwmeester pas gemaakt als de gemeenteraad ja zegt tegen het voorstel. Hij verwacht geen problemen, omdat eerder met schouwburg Kampanje is gebleken dat gebouwen op Willemsoord respectvol voor hergebruik kunnen worden verbouwd. Daadkracht Marije Boessenkool van GroenLinks vindt dat het college en de meeste coalitiepartners omwille van het tonen van daadkracht een plan erdoor willen jagen terwijl er nog veel onduidelijk is. De Stichting Museumhaven Den Helder vreest dat er problemen gaan ontstaan als het stadhuis wordt gevestigd in gebouw 66, pal naast de schepenhelling waar allerlei werk aan schepen wordt verricht. Als ambtenaren last ervaren van de herrie, zal de stichting waarschijnlijk aan het kortste eind trekken, vreest voorzitter Michiel Tegelberg. Wethouder Wouters zegt dat er alles aan gedaan zal worden om het nautische kwartier daar te behouden. Gebouw 66 zal goed worden geïsoleerd. Wouters denkt zelfs dat het enige charme heeft als de ambtenaren enig geluid horen van werk aan de schepen. Behoorlijk Bestuur vindt dat de gemeente en Woningstichting geen goed signaal aan de burger geven met betrekking tot het oude stadhuis aan de Kerkgracht. Eigenaar Woningstichting mag maar een deel van het gebouw verhuren. Daarom koopt de gemeente het pand en koopt Woningstichting het na vier jaar terug voor iets meer dan 2 miljoen euro. Volgens D66 komt dat neer op een bedrag van 775.000 euro per jaar. Maar volgens wethouder Wouters gaat het om een bedrag van ongeveer 220.000 euro per jaar.

#DenHelder #Kooyhaven Arie ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder VVD D66 Den Helder 19-01-2019 11:27

#DenHelder #Kooyhaven Arie Booy Geen mogelijkheid moet onbenut gelaten worden om leven in Kooyhaven te blazen, vindt raadsfractie Beter voor Den Helder. D66 ziet brood in het plan van de binnenvaart om er een overslagcentrum voor vracht te maken. Die reacties komen los naar aanleiding van het actieplan van belangenvereniging Schuttevaer voor de binnenschippers. Een van de speerpunten is het maken van een overslagcentrum voor vracht in de nieuwe Kooyhaven. ,,Een uitstekend plan”, zegt D66-raadslid Frans Klut. ,,Er is ook sprake van geweest in het provinciaal initiatiefvoorstel van onze partij voor transport over water, waar ik aan heb meegewerkt.” De Kooyhaven kwam in maart 2017 gereed voor gebruik. De kade is nog steeds leeg. Onderzoek VVD-wethouder Kees Visser wil binnenkort op de suggesties voor het gebruik van de insteekhaven aan het Noorhollands Kanaal bij Breezand terugkomen. ,,Er zijn inderdaad zaken in onderzoek. We gaan snel de gemeenteraad hierover informeren.” Raadslid Carlo Assorgia van Beter voor Den Helder is daar benieuwd naar. ,,Wat de Kooyhaven betreft moeten we gewoon zoveel mogelijk ’out of the box’ denken. Dus geen mogelijkheid onbenut laten”, zegt de fractievoorzitter. Huisvesting Assorgia: ,,Overslag, maar ook toerisme, binnenvaart en huisvestingsmogelijkheden dienen onderwerp van onderzoek te zijn voor de toekomst van Kooyhaven.” Havendirecteur Jacoba Bolderheij meent dat Port of Den Helder op de langere termijn kans maakt op een logistieke regionale rol. ,,De kortere termijn is minder zeker. Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft in onze opdracht ladingstromen in de regio onderzocht.” Te klein Bolderheij: ,,Het doel was de stromen die nu over de weg gaan naar het zuiden (en visa versa) in beeld te brengen en te bekijken of er potentie is om deze te verleggen van de weg naar water. Uit dit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid beschikbare lading te klein is om een optimale business case te realiseren om die stromen van de weg af te halen, te bundelen op Kooyhaven en vandaar uit op een schip te vervoeren.” ,,Een eerder onderzoek leverde dat beeld ook op. Het nieuwe onderzoek is echter nog niet helemaal afgerond”, zegt Bolderheij. ’Wegen om te bevaren’ was de titel van het D66-voorstel waar Klut dertien jaar geleden aan meewerkte. Klut: ,,Dat voorstel werd door Provinciale Staten aangenomen. Maar er is verder niets mee gedaan. Daarom was ik blij verrast met het idee voor Kooyhaven.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.