Nieuws van Gemeentebelangen over CDA inzichtelijk

3 documenten

08-11-2019: Begroting 2020

Gemeentebelangen Gemeentebelangen CDA Heusden 08-11-2019 08:16

Begroting unaniem vastgesteld door raad

Gisteren (donderdag 7 november) was de gemeenteraad bijeen voor de jaarlijkse begrotingsvergadering. De vergadering begint traditioneel al om 17:00 uur met het uitspreken van de algemene beschouwingen, een beschouwing op de begroting maar wel met een beperkte spreektijd van 7,5 minuten. Op zich al een beetje vreemd dat je bij de belangrijkste vergaderingen zoals over begroting, voorjaarsnota en jaarrekening) een beperkte spreektijd krijgt, terwijl dat bij andere raadsvergaderingen niet het geval is. Maar dat terzijde. De beschouwing van onze fractie kunt u lezen bij het actuele nieuws op deze site.

Bij de bespreking van de begroting kunnen partijen moties indienen om aandacht te vragen voor bepaalde specifieke zaken of om het college een bepaalde opdracht mee te geven. Het college zal over het algemeen een (bij meerderheid) aangenomen motie ook uitvoeren, maar is dat wettelijk niet verplicht. Het college kan een motie om hem moverende redenen naast zich neer leggen, zoals dat heet, maar dat komt echter maar zelden voor.

In de vergadering gisteren kwamen 12 moties aan de orde. Tijdens de bespreking daarvan werd de helft hiervan alweer ingetrokken. Twee moties (allebei CDA) werden met overgrote meerderheid verworpen (alleen het CDA zelf stemde vóór) en vier moties werden uiteindelijk aangenomen, soms met meerderheid van stemmen, maar meestal unaniem.

Ook onze fractie heeft een motie ingediend en wel over het aanbrengen van ZOAB op de A59 ter hoogte van de Wolfshoek in Elshout. Enkele maanden terug heeft Rijkswaterstaat namelijk besloten om geen nieuwe geluidsschermen bij Elshout te plaatsen zoals jaren terug eigenlijk al was besloten. Maar op grond van nieuwe normen zoals die tegenwoordig gehanteerd worden was dat geen doelmatige oplossing. In onderhandeling met de gemeente is er uiteindelijk gekozen voor een andere oplossing, nl. tweelaags ZOAB-asfalt op de A59, maar dat geldt alleen voor het traject ter hoogte van de Veilingstraat (ten westen van het viaduct Wolfshoek). In een motie vragen wij het college om een kosten-baten analyse te maken van het doortrekken van die strook ZOAB enkele honderden meters naar het oosten zodat ook de bewoners van de Wolfshoek daarvan kunnen profiteren. Of dat ook inderdaad mogelijk is hangt af van de meerkosten en van het effect dat met deze maatregel bereikt zou kunnen worden. De motie werd met algemene stemmen aangenomen en dus gaan we ervan uit dat het college de motie gaat uitvoeren en dat er op korte termijn een kosten-baten analyse beschikbaar zal komen. Op dat moment kan de gemeenteraad een keuze maken over het al dan niet toepassen van deze maatregel.

Alle beschouwingen en moties kunt u nalezen op de website van de gemeente Heusden. En de begroting zelf. Die werd met algemene stemmen goedgekeurd.

Drunen, vrijdag 8 november 2019

Kees Musters

Postweg/Bosscheweg, tweede fietsbrug ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen D66 CDA Vught 01-07-2019 11:41

Postweg/Bosscheweg, tweede fietsbrug turborotonde Gemeentebelangen is blij dat er een tweede fietsbrug wordt aangelegd bij de rotonde Postweg/Bosscheweg. Met de realisatie wordt optimaal invulling gegeven aan een verkeersveilige ontvlechting van fietsers, voetgangers en autoverkeer. Een betere doorstroming van het verkeer is niet alleen in het belang van ’s-Hertogenbosch maar ook van Vught. De drukke en gevaarlijke rotonde op de grens van Vught en Den Bosch is al jaren onderwerp van gesprek. Er worden met regelmaat fietsers omvergereden. Ook in de Vughtse raad leidde de rotonde het afgelopen jaar tot reuring. De oppositie, met D66, CDA en SP, was van mening dat de financiële bijdrage van Vught niet in verhouding stond tot het belang van Vught ten opzichte van Den Bosch. Terwijl de coalitie wel degelijk het belang voor Vught erkende. Zowel de Postweg als de Bosscheweg sluiten aan op de, op Bosch grondgebied gelegen, rotonde en hebben wel degelijk een belang in de verkeersveilige afwikkeling van het verkeer. Het is in Brabant heel gebruikelijk dat niet het eigendom van belang is bij de verdeling van de kosten, maar het aantal wegen per wegbeheerder die erop aansluiten. Ook niet onbelangrijk is dat de Postweg als ontsluitingsweg gaat dienen tijdens als de N65 wordt afgesloten tijdens de herinrichting. Op het totale project (twee fietsbruggen en ombouw turborotonde) draagt Vught €825.000 (20%) bij in de totale kosten van € 4,1 miljoen. Gezien het regionale belang en het feit dat de provincie de verkeersveiligheid van de fietsers hoog in het vaandel heeft draagt de Provincie een substantieel bedrag bij van € 1,9 miljoen en Den Bosch een bedrag van € 1.375.000. Gelukkig werd het voorstel toch raadsbreed aangenomen.

CDA stemt tegen VKA+ variant N65 en ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen D66 CDA Vught 11-03-2019 12:32

CDA stemt tegen VKA+ variant N65 en daarmee ook tegen ongelijkvloerse kruising bij Torenstraat in Helvoirt!!! Tijdens de raadsvergadering van 28 februari jl. waren het de fracties van CDA en D66 die zand wilde strooien in de N65 machine. Eerst probeerden zij de beslissing over het VKA+ uit te stellen, omdat de laatste verkeerscijfers ontbraken voor het onderliggend wegennet als gevolg van de VKA+ variant. Op zich heel vreemd, omdat het aantal aansluitingen hetzelfde blijft en de doorrekeningen van de cijfers bij de VKA variant dus nagenoeg hetzelfde beeld op zullen leveren bij de VKA+ variant. Nu de optimalisering van het VKA een feit is en het aankomt op beslissingen blijken CDA en D66 zwakke knieën te hebben. Met onjuiste argumenten over verkeerscijfers, kosten en dergelijke die in het verleden niet gebruikt werden. Toen stemden alle fracties, dus ook CDA en D66, met de gewenste unanimiteit, in met alle collegevoorstellen en de daarbij behorende financiering, zonder enig voorbehoud. Toch wel heel bijzonder van de fractie van D66 die bestuurlijke verantwoording heeft gedragen op dit dossier en echt wel beter weet. Het CDA maakte het nog bonter en stemde als enige fractie tegen de VKA+ variant. Daarmee vallen zij terug op de eerder unaniem geaccordeerde VKA variant. Met die beslissing laten zij niet alleen de inwoners van Vught, maar ook de inwoners van Helvoirt in de kou staan. Want de VKA variant houdt op de bij de Boslaan en zet een streep door de ongelijkvloerse kruising bij de Torenstraat in Helvoirt. Het CDA kiest dan liever voor geen verdiepte ligging en extra opstelstroken met verkeerslichten bij de kruising Boslaan/Vijverboschweg. Daarmee sluiten zij de ogen voor de verantwoordelijkheid die zij ook hebben voor de bewoners van Helvoirt die over 1,5 jaar bij Vught horen. We kunnen niet anders concluderen dan dat CDA en D66 inzetten op partijpolitiek in plaats van het algemeen belang voor Vught en Helvoirt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.