Nieuws van D66 in Arnhem inzichtelijk

4 documenten

Initiatiefvoorstel woningsplitsing en verkamering

D66 D66 ChristenUnie PvdA Arnhem 01-07-2019 21:52

Op zaterdag 29 juni presenteerde D66-raadslid Sjoerd Dijk het initiatiefvoorstel Woningsplitsing en Verkamering, dat D66 samen met ChristenUnie, PvdA, Arnhems Ouderen Partij, DENK/Verenigd Arnhem en Arnhem Centraal indient. Een voorstel dat splitsen of kamers verhuren niet onmogelijk maakt, maar wel de juiste voorwaarden stelt en de leefbaarheid en de kwaliteit van woningen in heel Arnhem beschermt.

De afgelopen maanden zijn uit de stad veel signalen gekomen over de nadelen van woningsplitsing. Denk daarbij aan parkeeroverlast door auto’s en fietsen en geluidsoverlast. Aan woningsplitsing zijn ook voordelen verbonden: er komen woningen op de markt die voldoen aan de vraag van starters en eenpersoonshuishoudens. De signalen uit de stad zijn eind mei besproken in de raad van Arnhem. Omdat maatregelen van het college nog een jaar op zich laten wachten, heeft D66 raadslid Sjoerd Dijk het initiatief genomen en samen met andere partijen in de raad het initiatiefvoorstel gemaakt.

Wel de lusten, niet de lasten

De partijen willen met dit voorstel de nadelige gevolgen van woningsplitsing en verkamering tegengaan en tegelijkertijd oog houden voor de voordelen. Daarnaast zorgt deze regeling dat gesplitste woningen voldoen aan eisen voor energiezuinigheid en geluidisolatie. Een voorstel dus dat zowel de leefbaarheid in de wijk als de duurzaamheid van de woningen verhoogt.

Vervolg

Het college heeft nu vier weken de tijd om het voorstel te beoordelen en van advies te voorzien. De gemeenteraad zal het voorstel na het raadsreces bespreken en er over besluiten.

Documenten Initiatiefvoorstel Woningsplitsing en verkamering

Communicatie rondom parkeren Langstraat

D66 D66 Arnhem 03-11-2018 20:56

Afgelopen zomer is het Bartokgebouw tegenover Rozet gebouwd. Met de ontwikkeling en verbouwing van het gebouw zijn er parkeerplaatsen aan de Langstraat verdwenen. De ruimte voor parkeren is er nog wel, maar de witte strepen van de parkeervlakken zijn gedeeltelijk van de grond verdwenen, gedeeltelijk zijn ze nog aanwezig.

Deze verkeerssituatie is heel erg onduidelijk. Automobilisten blijven hier parkeren (de ruimte voor parkeren is er immers nog gewoon) maar de auto’s die hier geparkeerd staan, worden nu al enige maanden beboet. Kennelijk mag je hier dus niet parkeren, maar er zijn geen borden of signalen die dit aangeven. Reden voor D66 raadslid Susan van Ommen om wethouder Van der Zee te ondervragen.

Deelt het college de mening van D66 dat een dergelijke verkeerssituatie, waar het verschil in inrichting tussen parkeervakken en de ruimte daarbuiten nauwelijks zichtbaar is, onduidelijk, ongastvrij naar bezoekers van onze stad en onwenselijk is? Is het college het met D66 eens dat wanneer er ergens een parkeerverbod geldt, en zeker waar dit een wijziging betreft, dit duidelijk moet worden aangegeven, en kan zij toezeggen om dit op deze locatie op korte termijn te gaan doen? Kan het college beloven in soortgelijke situaties in de toekomst sneller en duidelijker te communiceren? Update 8 november

Deze vragen kwamen aan bod in de raadsvergadering van 7 november. De volgende ochtend waren stratenmakers al in de weer met de belijning (zie foto). “Wethouder Van der Zee pakt het voortvarend op” constateert Van Ommen tevreden.

Fietsen heeft de toekomst!

D66 D66 Arnhem 28-08-2018 06:39

D66 zet zich al langere tijd in voor het bevorderen van de fiets en het OV als een volwaardige vervanger van de auto. Zeker voor het transport op de kortere afstanden binnen de grenzen van onze gemeente. Om mensen te bewegen de auto te laten staan en meer gebruik te maken van de (al dan niet elektrische) fiets (in combinatie met het OV) zijn goede voorzieningen een randvoorwaarde.

In ons verkiezingsprogramma zetten we in op uitbreiding van het netwerk van snelfietspaden, meer vrijliggende en bredere fietspaden en meer fietsparkeerplaatsen.

De door de raad enkele jaren geleden aangenomen fietsnota “Nieuwe verbindingen, nieuwe fietsers” bevat ambities in deze richting. Wij willen de komende jaren verder inzetten op het realiseren daarvan. Daarom hebben wij vrijdag 24 augustus schriftelijke vragen gesteld aan het College over het het fietsbeleid in Arnhem.

Wat ons betreft zou Arnhem de ambitie moeten hebben om een echte fietsstad te zijn. Wij willen dan ook graag weten welke concrete acties het College gepland heeft voor het stimuleren van het fietsgebruik en het realiseren van de ambities uit de nota “Nieuwe verbindingen, nieuwe fietsers”, en wat daarvoor de planning is.

De volledige vragen vind je hier.

D66 en Fietsersbond: Actieplan fiets hard nodig

D66 D66 Arnhem 13-03-2018 13:14

Arnhem kan en moet veel fietsvriendelijker. Deze conclusie trekken D66 raadslid Hans de Vroome en Kees Kant, actief lid bij de Fietsersbond, uit bijna 70 knelpunten die binnen een maand binnen kwamen op FietsenInArnhem.nl. Samen maakten ze de balans op, en kwamen tot een knelpunten-top-5.

Op 24 januari lanceerde D66 Arnhem de website FietsenInArnhem.nl, een meldpunt voor knelpunten in Arnhemse fietsroutes. De vele reacties in korte tijd tonen het belang van het meldpunt aan. De vijf grootste knelpunten voor fietsers in Arnhem zijn:

de kruising Hommelsestraat / Van Muijlwijkstraat de Sonsbeeksingel, met name bij de Apeldoornseweg het Johnny van Doornplein en de voetgangersoversteek vanaf het Velperplein kruisingen bij de Kronenburgdijk / Huissensedijk de doorlaatbrug in de Eldensedijk Actieplan ‘Arnhem Fietst’

“Het in beeld brengen van de knelpunten is stap één”, stelt De Vroome. Om de fiets aantrekkelijker te maken moeten deze en vele andere concrete knelpunten aangepakt worden. Maar ook de fietsroutes in het algemeen kunnen comfortabeler, onderschrijft de Fietsersbond. Door bijvoorbeeld standaard te kiezen voor asfalt in plaats van tegels. Door meer snel- en doorfietsroutes te maken waar de fiets voorrang heeft en verkeerslichten gunstig afgesteld zijn. Allemaal maatregelen om de reistijd, comfort en snelheid te verhogen.

Voorrang voor de fiets

Kees Kant, namens de Fietsersbond: “Hier moet door een nieuw stadsbestuur stevig op worden ingezet.” D66 stelt in haar verkiezingsprogramma ‘Optimistisch Arnhem’ voor om jaarlijks 1,5 miljoen euro vrij te maken voor het oplossen van knelpunten in de fietsinfrastructuur. Raadslid Hans de Vroome: “Ieder jaar zou gekeken moeten worden wat de meest problematische knelpunten zijn, en die moeten met voorrang worden aangepakt. De inventarisatie op FietsenInArnhem.nl laat zien dat er nog veel te doen is!”

Op www.fietseninarnhem.nl kunnen Arnhemmers nog steeds knelpunten aandragen en prioriteiten aangeven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.