Nieuws van politieke partijen in Barendrecht inzichtelijk

29 documenten

Verkeersregelaars op de Zuidersingel

Echt voor Barendrecht Echt voor Barendrecht Barendrecht 10-11-2023 10:31

Foto: Een van de fietspaden op de kruising van de Zuidersingel / Avenue Carnisse.

Om ongelukken op het kruispunt Zuidersingel- Avenue Carnisse te voorkomen, worden er binnenkort verkeersregelaars ingezet. Deze verkeersregelaars staan er op schooldagen aan het begin en aan het einde van schooltijden. Ook komen er waarschuwingsborden en komt er een verkeersonderzoek om structurele maatregelen op dit kruispunt te kunnen treffen.

Afgelopen dinsdag besloot de gemeenteraad op voorstel van Echt voor Barendrecht (EVB) tot de inzet van de verkeersregelaars. Eerder stelde ons gemeenteraadslid Roeland Bol al mondelinge (27 juni) en schriftelijke vragen (15 augustus) over de veiligheid van het kruispunt in de gemeenteraad.

De Zuidersingel staat bekend als een weg waar vaak te hard gereden wordt. Dit levert al jaren een aanzienlijk aantal klachten op en zorgt voor een gevoel van onveiligheid bij bewoners. Twee jaar geleden heeft EVB zelf snelheidsmetingen op de Zuidersingel uitgevoerd. Uit deze metingen bleek toen dat bijna 60 procent van het autoverkeer hier te hard rijdt. Begin dit jaar is het kruispunt Zuidersingel / Avenue Carnisse opnieuw ingericht en sinds die tijd gebeuren er op dit kruispunt zeer geregeld ongelukken.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 7 november heeft onze wethouder Dirk Vermaat aangegeven dat de Zuidersingel in de toekomst een 30-km weg wordt. Hierdoor zullen ook hoge drempels en andere snelheidsremmende maatregelen kunnen worden getroffen. Bekijk hieronder het voorstel (motie) voor de inzet van verkeersregelaars. De motie werd unaniem aangenomen in de gemeenteraad.

Motie-2023-012-Verkeersregelaars-Zuidersingel-EVB

Direct maatregelen nodig op kruising Zuidersingel – Avenue Carnisse

Echt voor Barendrecht Echt voor Barendrecht Barendrecht 16-08-2023 08:53

Foto: Een van de fietspaden op de kruising van de Zuidersingel / Avenue Carnisse.

Echt voor Barendrecht (EVB) heeft het college van B&W gevraagd om snel iets te doen aan de onveilige situatie op de kruising Zuidersingel- Avenue Carnisse. Wij willen dat de gemeente direct in actie komt, omdat er bijna elke week verkeersongelukken op die kruising plaatsvinden.

Gemeenteraadslid Roeland Bol: “Het kruispunt is aan het begin van het jaar opnieuw ingericht om het veiliger te maken. Er zijn nu veel haaientanden en verkeersborden, maar door de vijf verkeersstromen die elkaar kruisen, is het nog steeds verwarrend voor bestuurders. Bovendien houden veel automobilisten zich niet aan de maximumsnelheid op de Zuidersingel, wat het risico op ongelukken vergroot.”

Sinds de heropening van het kruispunt aan het begin van het jaar, zijn er naar schatting al twintig verkeersongelukken geweest. Na aandacht van EVB tijdens de gemeenteraadsvergadering in juni, heeft het college beloofd om het kruispunt en de Zuidersingel te onderzoeken. Maar EVB wil dit onderzoek niet afwachten.

Roeland Bol: “Bij de meeste ongelukken is er gelukkig alleen blikschade, maar het is nu al geregeld voorgekomen dat er fietsers worden aangereden. Zo is dat afgelopen vrijdag nog gebeurd. En eerder werd er al een kind op de fiets aangereden. We vinden het risico op ernstige ongelukken op dit kruispunt nu zo groot, dat direct actie nodig is, bijvoorbeeld door de inzet van verkeersregelaars.

Onderzoek naar snelheden op de Zuidersingel

Echt voor Barendrecht Echt voor Barendrecht Barendrecht 29-06-2023 11:45

Foto: Vrijwilligers en gemeenteraadsleden Roeland Bol (midden) en Kevin van Bommel (tweede links) met de rapportage over de snelheidsmetingen in 2021

Er komt een onderzoek naar de verkeersveiligheid op de Zuidersingel. Aanleiding voor dit onderzoek zijn de vele ongelukken die regelmatig op de Zuidersingel plaatsvinden. Gemeenteraadslid Roeland Bol vroeg hier tijdens de gemeenteraadsvergadering van 27 juni aandacht voor.

Gemeenteraadslid Roeland Bol: “Echt voor Barendrecht krijgt over geen enkele andere weg zo veel klachten over de snelheid als over de Zuidersingel. Eerder hebben wij de hoge snelheden ook zelf kunnen vaststellen door op deze weg verkeerssnelheden te meten. Toen bleek al dat bijna 60 procent van het verkeer te hard rijdt. En die snelheden zorgen ook voor ongelukken. Deze maand waren het er al drie.”

In de nacht op 4 juni vond op de kruising met de Zuidersingel en de Avenue Carnisse een aanrijding tussen een scooter en een auto plaats. De auto reed door. Op 8 juni in de middag was er op hetzelfde kruispunt een aanrijding tussen een auto en een meisje op de fiets. Volgens een getuige had de automobilist eerst bijna een man aangereden op het fietspad aan de overkant van de kruising, om daarna met hoge snelheid over de trambaan het meisje bij het volgende fietspad aan te rijden. Het meisje moest met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd worden. En op 17 juni was er een aanrijding met een bezorgscooter en een auto op de kruising Zuidersingel met de Zoommeer.

Naar aanleiding van de vragen over deze ongelukken gaat de gemeente binnenkort snelheden op de Zuidersingel meten. Met de uitkomsten van deze metingen wordt bekeken of snelheidsremmende maatregelen nodig zijn. Wethouder Dirk Vermaat heeft daarnaast toegezegd rond oktober samen met bewoners een wijkschouw te doen om de verkeersveiligheid en de kwaliteit van de openbare ruimte in Meerwede te bekijken.

Laat Albert Heijn meebetalen aan nieuwe rotonde!

Echt voor Barendrecht Echt voor Barendrecht Barendrecht 02-06-2023 09:36

Aan de Ziedewij, vlak naast de toekomstige woonwijk De Stationstuinen, opent binnenkort een nieuw distributiecentrum van Albert Heijn. Om de reisbewegingen van de vermoedelijk honderden vrachtwagens en bestelbusjes die er per dag van en naar het distributiecentrum zullen rijden, goed te regelen is een nieuwe rotonde aan de Boezemweg nodig. Maar waarom moeten Barendrechters voor deze rotonde betalen?

Gemeenteraadslid Roeland Bol: “Een distributiecentrum van 35.000m2 op een plek waar velen liever huizen voor Barendrechters hadden gehad. 35.000m2, om even te vergelijken, zo groot als de hele Johan Cruijff Arena. Maar naar en van die plek, vlak naast de Stationstuinen, rijden straks geen vrolijke Barendrechters, maar wel veel vrachtwagens en bezorgbusjes. En dan is er voor dat bedrijf ook nog een rotonde nodig om het verkeer allemaal goed te regelen. Maar waarom moeten Barendrechters betalen voor een rotonde voor Albert Heijn? Onderdeel van een multinational, die vorig jaar maar liefst 2,5 miljard euro winst heeft gemaakt. En wat krijgen Barendrechters hier dan voor terug?”

Echt voor Barendrecht is van mening dat dit nieuwe distributiecentrum er daar helemaal niet had moeten én ook niet had hoeven komen. Als het vorige college wat meer bij de pinken was geweest. Helaas krijgen we nu al verschillende klachten over het gebouw, bijvoorbeeld over de blauwe verlichting. Wij hebben daarnaast zorgen over de afhandeling van het verkeer op de Gebroken Meeldijk en als straks ook de wijk De Stationstuinen is afgebouwd, over alle verkeersstromen in dat gebied.

Roeland Bol: “Dat er dan nu een nieuwe rotonde wordt aangelegd om de ontsluiting van dit distributiecentrum beter te regelen zal dan wel nodig zijn. Maar laten we dan vooral ook op de kleintjes letten en Albert Heijn vragen om hier ook een financiële bijdrage aan te leveren.”

Onze wethouders Dirk Vermaat en Lennart van der Linden gaan hier binnenkort met Albert Heijn het gesprek over aan. Ook gaan zij langs andere bedrijven, om af te spreken dat vrachtwagens zo veel mogelijk over de A15 rijden en niet via de Kilweg over de A29.

Vragen over de parkeerplaatsen op het Middeldijkerplein

D66 D66 Barendrecht 26-07-2021 10:34

Het opknappen van het Middeldijkerplein is in volle gang. Nu zijn de bloembakken geplaatst en die zullen wanneer ze gevuld zijn met planten en bloemen een mooie bijdrage leveren aan de opleving van dit plein.

Alleen hebben we wel vragen over de plaatsing van één van deze bakken en wel die voor het gezondheidscentrum Carnisselande is geplaatst. Bij de ligging van laatstgenoemde bloembak liggen ook parkeerplaatsen voor bezoekers van gezondheidscentrum Carnisselande. Deze zijn redelijk klein/kort.

Zijn er afmetingen waaraan een parkeerplek in Barendrecht op de openbare weg minimaal aan moet voldoen, zo ja wat is die afmeting? Is het college op de hoogte dat deze parkeerplekken kleiner/korter zijn dan de gemiddelde parkeerplek in Barendrecht? Is er bewust voor gekozen om deze plekken kleiner te maken, bijvoorbeeld omdat het om kort parkeren gaat of om het fietsen te stimuleren? Zijn er nog mogelijkheden om deze parkeerplekken te vergroten? Dit naar aanleiding van zorgen van inwoners die niet normaal hun auto daar kunnen parkeren. Kleine auto’s gaan nog wel, maar gemiddelde auto’s passen net (zie foto), maar grote auto’s of bestelbusjes kunnen de doorgang van de weg gaan blokkeren die over het Middeldijkerplein loopt.

The post Vragen over de parkeerplaatsen op het Middeldijkerplein appeared first on Barendrecht.

Schriftelijke vragen n.a.v. bezoek Carnisse Veste

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 20-08-2019 18:08

Bron: http://www.carnisseveste.nl/

Betreft: Schriftelijke vragen naar aanleiding bezoek Carnisse Veste

Barendrecht, 8 augustus 2019

Geacht college,

Recent bezocht Echt voor Barendrecht winkelcentrum Carnisse Veste om met inwoners in gesprek te gaan over de leefbaarheid in hun woon- en leefomgeving. Een aantal inwoners stelde diverse onderwerpen aan de orde. Wij hebben over deze onderwerpen de navolgende specifieke vragen.

Verkeersoverlast rondom winkelcentrum Carnisse Veste

Veel bezoekers van winkelcentrum Carnisse Veste parkeren hun auto in de omliggende wijk, met als gevolg dat omwonenden hun auto ver van hun woning moeten, of zelfs op de trottoirs parkeren.

Is het college bekend met deze problematiek? Zo ja, welke mogelijkheden ziet u om de parkeerstroom rondom het winkelcentrum beter te managen?

Hoe kijkt het college aan tegen de invoering van een blauwe zone rondom het winkelcentrum? Graag toelichting waarom wel of niet een blauwe zone zou kunnen worden ingevoerd in het gebied rondom het winkelcentrum.

Is het college van mening dat de wegwijzerbordjes t.a.v. de parkeergarage van Carnisse Veste voldoen om de parkeerstroom zoveel mogelijk naar de parkeergarage te leiden? Zo nee, ziet het college dan mogelijkheden om de parkeergarage d.m.v. bijvoorbeeld wegwijzerbordjes beter aan te duiden?

De parkeerdruk in straten rondom Carnisse Veste is hoog door het vele autoverkeer veroorzaakt door bezoekers van de horecagelegenheden aan het Havenhoofd en het winkelcentrum. Deze parkeerdruk werkt asociaal gedrag in de hand, met als gevolg dat er vaak auto’s fout geparkeerd staan. Daarnaast rijden auto’s en bestelbusjes met veel te hoge snelheid door de straten.

Hoe kijkt het college aan tegen de bovengenoemde situatie en bent u bereid om maatregelen te nemen om asociaal en gevaarlijk verkeersgedrag rondom het winkelcentrum terug te dringen? Zo ja, hoe en wanneer? Zo nee, waarom niet?

Zwerfafval Havenhoofd veroorzaakt door (on)gedierte

Veel bewoners klagen over de hoeveelheid zwerfafval op en rondom de horeca aan het Havenhoofd. Opvallend is echter dat dit veelal niet door mensen, maar door (on)gedierte wordt veroorzaakt. Naar voedselresten graaiende meeuwen zorgen ervoor dat het afval buiten de prullenbak terecht komt, aldus een aantal omwonenden.

Hoe kijkt het college aan tegen de suggestie om de prullenbakken in de openbare ruimte te voorzien van een klep, zodat (on)gedierte niet meer in de prullenbakken kunnen wroeten?

Watertappunt

In het verleden stond er in Carnisse Veste een openbaar watertappunt. Winkelend publiek ziet dit tappunt graag teruggeplaatst.

Waarom is dit watertappunt verdwenen?

Ziet het college mogelijkheden om dit tappunt, al dan niet op een andere plek, terug te plaatsen in of rondom het winkelcentrum? Zo ja, wanneer, zo nee, waarom niet?

Hondenoverlast Van Ommerenhaven

De graszones rondom de singel (afb.1) aan de Van Ommerenhaven is een geliefde honden uitlaatplaats. Helaas merken omwonenden dat hondenuitwerpselen lang niet altijd worden opgeruimd, met als gevolg dat er veel overlast is van hondenpoep.

Zijn er volgens het college in de nabijheid van de Van Ommerensingel wel of niet voldoende voorzieningen, zoals hondenprullenbakken, om hondenpoep tegen te gaan?

Wordt de hondenpoepstofzuiger op deze locatie ingezet? Zo ja, met welke frequentie? Zo nee, waarom niet?

Maximum snelheid Noldijk

De maximum snelheid op de Noldijk is 60 km/u. De Noldijk is een minder overzichtelijke weg. Deze snelheid zorgt dan ook geregeld voor gevaarlijke situaties. In januari 2018 is het ‘besluit aanpassing bebouwde kom grenzen en beheergrenzen’ door de gemeenteraad aangenomen. Een doel hiervan was o.a. om te komen tot een verlaging van de maximum snelheid op onder andere de Noldijk. Hier wordt al lange tijd overleg over gevoerd met het waterschap.

Kunt u aangeven wat de status van die onderhandelingen is en op welke termijn het college verwacht dat de snelheidsbeperkende maatregelen op de Noldijk genomen kunnen worden?

Olievlekken Hobokenhaven

Meerdere bewoners aan de Hobokenhaven hebben bij de gemeente melding gemaakt over olievlekken op het trottoir, als gevolg van werkzaamheden aan auto’s. Ondanks meerdere meldingen, is hier (nog) geen actie op ondernomen.

Is het college bekend met deze melding? Zo ja, Is deze melding omgezet in actie? Zo welke actie, zo nee, waarom niet?

Uitritten Avenue Carré

Op de Avenue Carnisse zijn aan zowel de oost- als de westzijde een zestal inritten aanwezig (zie afb.2). Deze inritten leiden naar parkeerplaatsen voor bewoners die achter de woningen zijn gesitueerd. In de avond komt het veelvuldig voor dat bezoekers van de wijk parkeren op een van deze inritten, met als gevolg dat de bewoners geen toegang meer hebben tot hun eigen parkeerplaats. Dit heeft al tot meerdere conflicten geleid. Belangrijkste reden van het probleem is, dat het in de avond slecht zichtbaar is dat op deze plekken niet geparkeerd mag worden.

Bent u bereid om maatregelen te nemen zodat duidelijk te zien is dat er niet geparkeerd mag worden? Zo ja welke en wanneer? Zo nee, waarom niet?

Recreatiegebied Koedood / Oude Maas

Tussen de Koedood en de Oude Maas ligt een mooi recreatiegebied (afb.3). Recreanten klagen over het beperkt aantal bankjes t.o.v. de grootte van dit mooie wandelgebied.

Hoeveel bankjes bevinden zich binnen het rood omcirkelde gebied, en hoe kijkt het college aan tegen het aantal bankjes in verhouding tot de grootte van dit recreatiegebied?

Ziet het college mogelijkheden om extra bankjes in dit gebied bij te plaatsen? Zo ja wanneer. Zo nee, waarom niet?

Recreatiegebied Koedood / Oude Maas

Handhaving overlast Waterkant

Bewoners in de wijk Waterkant ervaren de laatste jaren een teruggang in de woon- en leef kwaliteit van de wijk. In toenemende mate – en dan vooral in de zomerperiode – worden er (tuin)feestjes gehouden, waarbij de feestgangers lak hebben aan de omgeving. Het bezorgen van een mededeling vooraf in de directe omgeving acht men veelal toereikend om onbeperkt herrie te kunnen produceren tot diep in de nachtelijke uren. Diverse bewoners hebben klachten ingediend, maar er wordt niet door politie en/of gemeente met inbegrip van boa’s geacteerd; sterker nog ‘de handhaving wordt als onzichtbaar ervaren’!

Zijn deze klachten van bewoners bij het college bekend?

Waarom wordt er überhaupt niet gehandhaafd in de Waterkant ten aanzien van deze vorm van buren en/of wijkoverlast?

Wij zien uw schriftelijke beantwoording met interesse tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Dick Heijboer, fractiesecretaris

De beantwoording vanuit het college volgt z.s.m.

Een idyllisch stukje ...

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 23-07-2019 07:58

Een idyllisch stukje recreatiegebied, een ministrandje langs de Oude Maas tussen het pannenkoekenhuis en het monument van de Barendrechtse brug, is zeer recent plotseling volgestort met een grote massa rotsblokken. EVB heeft om opheldering gevraagd aan het college van B&W

Echt voor Barendrecht stelt vragen over verdwijning ministrandje Oude Maas

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 23-07-2019 07:57

Een idyllisch stukje recreatiegebied, een ministrandje langs de Oude Maas tussen het pannenkoekenhuis en het monument van de Barendrechtse brug, is zeer recent plotseling volgestort met een grote massa rotsblokken. Echt voor Barendrecht (EVB) heeft om opheldering gevraagd aan het college van B&W. De partij wil weten wat de reden is van deze ingrijpende aanpassing en hekelt het gebrek aan communicatie over deze ingreep in dit recreatiegebied.

Fractievoorzitter Lennart van der Linden: “Het is totaal onduidelijk waarom en door wie dit strandje langs de Oude Maas is volgestort met grote stenen. Ik heb hier tot op heden niets van het college over gelezen of gehoord. De ingreep -wat de reden ook is- heeft echter een mooi stukje recreatiegebied, een ministrandje, verpest. Ik vraag me af of deze ingreep ook minder rigoureus had gekund zodat het strandje nog min of meer zijn recreatiewaarde had kunnen houden.”

Voormalig strandje langs Oude Maas

Schriftelijke vragen afsluiting Middelweg

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 16-07-2019 19:38

Betreft: Schriftelijke vragen afsluiting Middelweg

Barendrecht, 16 juli 2019

Geacht college,

Vanaf 22 juli wordt de Middelweg afgesloten voor het verkeer om een rotonde te realiseren.

Dit zal leiden tot grote verkeersstromen over de Middeldijk die hiervoor niet is ingericht.

Op 23 aug 2018 is de Kilweg afgesloten geweest vanwege asfalteringswerkzaamheden. Een flink deel van de automobilisten koos toen niet voor de officiële omleiding via de rondweg van Barendrecht (Sweelincklaan/Henry Dunantlaan/Barendrechtseweg). In plaats daarvan werd er veel gebruik gemaakt van de veel kortere route over de Middeldijk. Dit heeft gezorgd voor grote verkeersproblemen op de Middeldijk.

Onze fractie heeft over deze problemen de volgende vragen:

Op welke wijze heeft u gecommuniceerd over de afsluiting van de Middelweg?

Hoe zijn de bewoners van de diverse wijken / wegen die hier mee te maken krijgen over de afsluiting geïnformeerd?

Wat heeft het college geleerd van de afsluiting van de Kilweg vorig jaar en hoe wordt voorkomen dat dezelfde problemen, namelijk massaal verkeer over de daarop niet berekende Middeldijk, zich voor zal doen?

We zien uw schriftelijke beantwoording met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Marcel Hazebroek

Een sluitende begroting met minimale ...

VVD VVD Barendrecht 08-07-2019 14:16

Een sluitende begroting met minimale impact op inwoners Barendrecht De coalitiepartijen in Barendrecht willen een Voorjaarsnota 2020 waarin onze inwoners, maatschappelijke partners, ondernemers zoveel mogelijk worden ontzien. Bovendien mogen de lasten voor de inwoners niet verhoogd worden. Ze dienen morgen tijdens de behandeling van de nota een amendement in. De coalitiepartijen vinden o.a. extra belastingen of het invoeren van betaald parkeren geen goed idee. “De begroting moet sluitend zijn zonder de inwoner van Barendrecht extra in de portemonnee te raken.” Dit in tegenstelling tot wat de EVB vindt, die wil dat het college belastingverhoging meeneemt als optie om de begroting sluitend te maken. De raadsvergadering begint dinsdag 9 juli om 17.00 uur. De behandeling van de Voorjaarsnota start om 19.30 uur.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.