Nieuws van politieke partijen in Breda inzichtelijk

13 documenten

Betaald parkeren Zandberg e.o. Parkeerzone 1314

ChristenUnie ChristenUnie Breda 02-12-2020 03:00

https://breda.christenunie.nl/k/n6015/news/view/1322462/385388/BetaaldParkerenZandberg.jpg

De inwoners van de wijk zijn het erover eens: het parkeren beïnvloedt de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de wijk sterk. Dat moet anders. Maar is betaald parkeren dé oplossing? Daar zijn de meningen weer wel over verdeeld.Toch heeft de gemeente Breda het betaald parkeren doorgezet. Dat is vandaag ingegaan, op 1 december 2020. De protestmars van inwoners uit de wijk op 28 mei 2020 en het onderzoeksrapport van het Bredase adviesbureau DTV Consultants hebben dit besluit niet kunnen tegenhouden.Volgend jaar evalueert de gemeente Breda de situatie, samen met bewoners, ondernemers en belanghebbenden uit de wijk. Hopelijk blijkt het effect, maar het blijft zorgelijk dat de hoeveelheid (onderbouwde) weerstand genegeerd wordt. We houden het in de gaten! 

GroenLinks bepleit een 30 km/u zone op de Heerbaan in het hart van Heusdenhout | Breda

GroenLinks GroenLinks CDA Breda 16-02-2020 00:00

Door de komst van een snelfietsroute Breda-Tilburg en een rotonde gaat de Heerbaan op de schop. De komst van de snelfietsroute en de rotonde zijn prima. Maar als het aan het college ligt, verdwijnen in de nieuwe situatie wel de zebrapaden op de Heerbaan. GroenLinks vindt dat niks. Heusdenhout verdient een hart met een goed oversteekbare Heerbaan en een maximumsnelheid die daarbij past: 30 km/u.  

Goed nieuws! Wethouder Adank maakt vaart met het aanleg van het snelfietspad van Tilburg naar Breda (of andersom ;). Een goede ontwikkeling, want dit zorgt ervoor dat mensen snel naar ons mooie Breda kunnen komen, op een duurzame manier. Om dit snelfietspad aan te leggen moet wel de Heerbaan op de schop. Een rotonde gaat de kruising ter hoogte van de fietsstraat Heusdenhoutsestraat vervangen. Ook dat is goed nieuws, want rotondes zijn veiliger dan kruisingen.

Tot zover het goede nieuws. Helaas heeft bij het college ook het idee postgevat om het bestaande zebrapad op de kruising Kapelstraat/Heerbaan weg te halen. De wethouder vindt namelijk een zebrapad op een 50 km/uur weg onveilig. De gedachte erachter is dat auto’s toch niet stoppen voor een zebrapad en het snelheidsverschil te groot is. Daardoor ontstaat er schijnveiligheid voor de mensen die het zebrapad gebruiken. En de Heerbaan zou onmisbaar zijn als 'stroomweg' voor het autoverkeer waarop je per se 50 km/u moet kunnen rijden.

GroenLinks kijkt daar heel anders tegenaan. Wij kunnen ons voorstellen dat er wegen nodig zijn om het autoverkeer Heusdenhout in en uit te laten stromen. Maar het is beslist niet meer nodig dat verkeer van buiten de wijk daar met 50 km/u ook dwars door heen stroomt. Geef Heusdenhout de kans voor de ontwikkeling van een 'wijkhart' ter hoogte van de kapel en het winkelcentrum. Maak de Heerbaan daar smaller om hardrijders te weren. Introduceer op dit deel van de Heerbaan een 30 km/uur zone. En handhaaf de zebrapaden, zodat voetgangers vlot en veilig kunnen oversteken in het wijkhart. Bedenk ook dat er in Heusdenhout steeds meer ouderen wonen, die niet zo vlot oversteken. Zij kunnen de steun van een zebrapad goed gebruiken. Het is daarom logisch dat ook de wijkraad Heusdenhout in het participatieproces meermalen heeft aangegeven dat ze graag het zebrapad behouden. 

Het afpakken van de voorrang van voetgangers in stedelijk gebied om het verkeersveiliger te maken is wat ons betreft de omgekeerde wereld. Voetgangers en fietsers hebben in Breda al zo veel doorstroming en voorrang ingeleverd. We moeten juist voorkomen dat steeds meer wegen in Breda een racebaan worden. GroenLinks-raadslid Thom Dijkstra diende daarom in de raad een motie in waarin hij de wethouder oproept om het bestaande zebrapad te behouden en een 30 km/uur zone in te stellen op dit deel van de Heerbaan. CDA, 50Plus en de SP steunden onze motie al. Helaas is dit nog geen meerheidheid, dus de motie haalde het niet. Gelukkig zagen veel partijen in de raad wel het probleem van het opheffen van zebrapaden en de gehele discussie over zebrapaden in 50 km/uur zone’s. GroenLinks blijft dit onder de aandacht brengen, zeker ook bij de bespreking van de Mobiliteitsvisie later dit jaar.

Mochten jullie nog ‘onveilige’ zebrapaden weten op wegen waar te snel wordt gereden, of andere input hebben voor de mobiliteitsvisie, dan hoort Thom het graag. Stuur hem even een mailtje op thom@groenlinksbreda.nl

100 km op de snelwegen rond Breda goed voor mens en milieu

BREDA'97 BREDA'97 Breda 01-11-2019 09:56

Het kabinet zoekt stikstofruimte om bouwplannen uit te voeren en gaat volgens BNdeStem de maximum snel omlaag brengen.

De stikstof en fijnstofconcentraties in en rond de gemeente Breda zijn te hoog. Het Natura 2000 gebied Ulvenhoutse Bos dient beschermt te worden. Maatregelen zijn nodig om de uitstoot van stikstof en fijnstof omlaag te brengen. Daarnaast willen we in Breda 6000 woningen bouwen en hebben daarvoor vermindering van de stikstofuitstoot nodig om dit te realiseren.

De wijken en dorpen die liggen aan de snelwegen rond Breda hebben daarnaast ook geluidsoverlast van deze snelwegen. Enkele wijkraden hebben aangegeven dat ze voorstander zijn van verlaging van de maximum snelheid op de snelwegen naar 100 km.

Nu is het rijk verantwoordelijk voor het beleid op de snelwegen, maar dat wil niet zeggen dat de gemeenten geen inspraak hebben.

Breda'97 roept het college door middel van onderstaande vragen op hiervan gebruik te maken:

Is het college het met Breda’97 eens dat de uitstoot van stikstof en fijnstof omlaag moet?

Is het college het met Breda ’97 eens dat het omlaag brengen van de maximum snelheid naar 100 km voor alle snelwegen rond Breda hiertoe een bijdrage kan leveren?

Is het college het met Breda ’97 eens dat een snelweg door een Natura 2000 gebied met een maximum snelheid van 130 km in strijd is met het beschermen van dit Natura 2000 gebied?

Is het college bereid om op korte termijn aan de regering voor te stellen om de snelheid van de snelwegen rond Breda te verlagen naar 100 km?

Bewonersavond Brabantpark

SP SP Breda 29-05-2019 14:22

Op dinsdagavond 28 mei heeft de SP Breda een bewonersavond voor wijkbewoners uit Brabantpark georganiseerd in De Poelewei. Aanleiding was het bespreken van de resultaten van de parkeerenquête die in de wijk gehouden is. Ongeveer 20 enthousiaste buurtbewoners kwamen op de avond af. De resultaten van de enquête bleken een goed startpunt te zijn voor een discussie met de bewoners over hoe de overlast van parkerende studenten aangepakt kan worden. Er is besloten om alle onderwijsinstellingen, het Amphia ziekenhuis, de wijkraad en de wethouder uit te nodigen om in gesprek te gaan over mogelijke oplossingen.

Naast parkeren zijn ook de andere uitkomsten van de enquête besproken. Zo kwamen verkeersveiligheid, handhaving en groenonderhoud aan de orde. Met de verhalen die in de enquêtes stonden, en de ervaringen die de wijkbewoners gisterenavond deelden, heeft de SP aan het college gesteld. Binnen 30 dagen moet hier een antwoord op komen. Zodra de antwoorden binnen zijn, gaan we samen met de wijkbewoners kijken waar we vervolgstappen kunnen zetten.

Zie onderstaand de vragen van SP Breda aan het College van B&W.

#Mobiliteit: Roep om bredere dialoog visie Claudius Prinsenlaan

CDA CDA Breda 13-04-2019 11:03

Visie CP-laan: Roep om bredere dialoog Donderdag 11 april is in de raad uitgebreid gesproken over de gebiedsvisie Claudius Prinsenlaan. Een document dat de voorgenomen ontwikkeling in kaart brengt (komende 4-8 jaar) van het gebied rondom de Claudius Prinsenlaan, één van de belangrijkste toegangswegen van de stad. In de oordeelsvormende sessie legde CDA met name nadruk op de participatie rondom het tot stand komen van deze visie. De plannen om het gebied verder “economisch” te ontwikkelen leverden vele zienswijzen op van bewoners uit het betreffende gebied. Zij voelden zich niet gehoord en zijn bang voor negatieve neveneffecten. Marc van Oosterbosch drong dan ook aan om de meningen en adviezen van bewoners serieus te nemen bij de verdere deelontwikkeling (de planmatige invulling). Een zorgvuldig particpatieplan dient te worden opgesteld en uitgevoerd bij iedere stap. Verder gaf van Oosterbosch mee dat er aandacht besteed dient te worden aan een aantal factoren die van invloed zullen zijn op de leefbaarheid van het gebied, te weten: Verkeersregulering in de nieuwe situatie Verkeersveiligheid: Juiste inrichting om handhaving mogelijk te maken Het voorkomen vansluipverkeer in de woonwijken Aandacht voor milieu-aspecten: geluid, fijnstof, CO2. Mogelijke toename parkeerdruk

Strak geregisseerde bewonersavond Wisselaar

SP SP Breda 09-04-2019 12:47

Gisteren was er een door de Gemeente Breda strak geregisseerde bewonersavond in de Wisselaar met veel door de gemeente betaalde organisaties, verboden onderwerpen (moskee, subsidiestromen, toewijzingsbeleid) en ingestudeerde gesprekjes met vooraf geselecteerde inwoners. En op de vragen die wel gesteld mochten worden, kregen de bewoners ook niet echt antwoord. Te hard rijden? BOA: U trapt zelf het gaspedaal in. Drugs dealen? Politie: Blijf vooral klachten en kentekens doorgeven. Rotzooi en parkeren in de voortuin? Woningcorporatie: Op papier mag dat niet. "Natuurlijk mag je ook iets van inwoners vragen om hun buurt leefbaar te houden", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Maar omgekeerd mogen inwoners ook meer verwachten van hun gemeente dan ontwijkende antwoorden, een obligaat praatje van de wethouder en mooie beloftes zonder daarbij het nodige geld toe te zeggen."

SP Breda was ook aanwezig en heeft goed geluisterd. Zowel in het geregisseerde deel van de avond als erna toen bewoners vrijuit konden spreken. Wij zullen de zorgen aanstaande donderdag overbrengen in de raad zodat ook andere partijen er niet omheen kunnen dat er meer nodig is om het vertrouwen te herstellen.

Verbreding A58

BREDA'97 BREDA'97 Breda 18-01-2019 19:20

Vandaag hebben Peter Vissers en Jos van Etten met Wethouder Boaz Adank gesproken over de verbreding van de A58 tussen knooppunt Galder en knooppunt Annabos.

Breda ‘97 wilde van de wethouder weten wat de prioriteiten van de gemeente zijn voor deze verbreding richting Rijkswaterstaat. Dit omdat het tijdens de presentaties van de Dorpsraden van Bavel en Ulvenhout met de vereniging Markdal in november onduidelijk was of de gemeente dezelfde prioriteiten heeft als de genoemde verenigingen.Uiteraard zitten er ook verschillen tussen de prioriteiten tussen deze clubs maar allen willen op zijn minst geen verslechtering van de huidige situatie en liefst een verbetering.

Wethouder Adank gaf aan dat de volgorde van prioriteiten van de gemeente is 1. Verbreding van de A58 en beter doorstroming bij de knooppunten 2. De mens of te wel geen verhoging van de geluidsoverlast en de uitstoot van schadelijke stoffen en 3. Milieu dieren en planten.

Een prioriteitsstelling die wij kunnen onderschrijven.

De uitgangspunten van Rijkswaterstaat sluiten hier tot nu toe niet bij aan, omdat zij de verbreding van de A58 binnen het bestaande budget uit moeten/willen voeren.

De gemeenten Breda en Alphen Chaam trekken samen met de provincie op om Rijkswaterstaat tot betere keuzes te laten komen.

Dit zal niet gemakkelijk zijn maar de druk op Rijkswaterstaat is al opgevoerd om tot de gewenste resultaten te komen.

Wij wachten af en zullen de voortgang blijven volgen

GroenLinks stelt vragen over slimme toegangsregeling binnenstad. | Breda

GroenLinks GroenLinks Breda 08-12-2018 00:00

In BNdeStem van 27 november 2018 maken een aantal belanghebbenden rondom de Molenstraat zich druk over het verkeer. Een beperking van het aantal auto's is een voorwaarde om tot een voor voetgangers goed toegankelijke, veilige en uitnodigende inrichting van onze oude binnenstad te komen. Dat begint natuurlijk met het weren van auto’s die daar niet per se hoeven te zijn en een waterdicht toelatingssysteem dat bij de tijd is. GroenLinks zet zich hier al jaren voor in. GroenLinks stelde daarom raadsvragen waar de resultaten van een toegezegd onderzoek naar kentekentoegang blijven.

Op 9 november 2017 nam de gemeenteraad van Breda een motie aan die het college verzoekt te onderzoeken of het regelen van toegang tot onze binnenstad d.m.v. kentekentoegang voor Breda een optie is, en de gemeenteraad vóór maart 2018 te informeren over de resultaten van dit onderzoek.

Deze resultaten hebben we nog steeds niet ontvangen en de mensen in de binnenstad ervaren nog steeds problemen. GroenLinks stelde daarom de volgende raadsvragen:

1) Waar blijven de resultaten van het onderzoek naar de mogelijkheden voor de toepassing van kentekentoegang tot de Bredase binnenstad?

2) Hoe ontwikkelde zich in de afgelopen tien jaar het aantal verkeersbewegingen van personenauto’s, bestelauto’s en vrachtauto’s in de straten van de oude binnenstad die zich laten typeren als voetgangersgebied, respectievelijk verkeersluw ingerichte straten, zoals de Molenstraat?

3) Worden voetgangers en fietsers daar inderdaad stilaan steeds meer verdrongen door het autoverkeer?

4) Wat zijn nog de beletselen om de Molenstraat en andere straten zodanig in te richten dat de voetganger zich hier ongehinderd kan verplaatsen en op zijn gemak voelt, en de automobilist zich slechts te gast, in plaats van andersom?

5) Wat is er slim aan het telkens maar weer met alles wachten tot één integrale Smartcity-visie die steeds verder achter de horizon verdwijnt, in plaats van het stapje voor stapje pakken van de kansen die zich dagelijks al voordoen?

Véél vraagtekens bij indringend verlichte reclamezuilen langs de wegkant | Breda

GroenLinks GroenLinks Breda 26-10-2018 00:00

In dezelfde week waarin Nederland de woudreus op de middenberm van de A58 bij Anneville verkiest tot de boom van het jaar, start Breda met de uitrol van reclamereuzen in de middenbermen van zijn belangrijkste invalswegen: indringende, intens verlichte reclamemasten, waar de weggebruiker zich niet voor kan afsluiten. 

GroenLinks vindt het onbegrijpelijk dat Breda meewerkt aan deze reclamereuzen. Steeds meer mensen zijn de commercie op hun eigen schermen zat en bestrijden die met ad-blockers. Breda plaatst mega-reclamezuilen in hun leefomgeving waar geen ontsnappen aan is. We vragen mensen om geen energie te verspillen. Breda kiest voor reclamemasten die 24 uur per dag, 365 dagen per jaar zinloos energie staan te verbruiken en zo onze klimaatopgave vergroten. De rijksoverheid probeert de aandacht van weggebruikers terug te leiden van hun telefoonschermpjes naar het verkeer met campagnes en verboden. Breda kiest er juist voor om hen extra af te leiden met opdringerige megaschermen langs de wegkant. Het is duidelijk dat een donkere nacht belangrijk is voor een gezond nachtleven van mens en natuur. Breda kiest voor verder toenemende lichtvervuiling. Een college dat in het kader van ‘de Beste Binnenstad’ nog geen plekje ziet voor wat onschuldige fietsen op straat, geeft in onze buitenruimte ruimbaan aan deze opzichtige reclamereuzen.  

GroenLinks plaatst véél vraagtekens bij de komst van deze indringende reclamezuilen. Wij stelden daarom de volgende serie vragen.

 

Wie heeft er bedacht dat de komst van deze opdringerige reclamemasten een goed idee voor Breda is?

Welk beleidskader heeft de gemeenteraad van Breda gegeven dat vraagt om de medewerking aan deze opdringerige reclamemasten?

Hoe heeft u de mensen die hier dagelijks langs rijden betrokken bij uw afweging om medewerking te verlenen aan deze indringende wegreclames?

Hoe kunnen weggebruikers ontsnappen aan deze schreeuwerige reclamezuilen? Gaat u ook voorzien in zogeheten ad-blockers voor de weggebruikers die daar prijs op stellen?

Voor hoeveel meer van deze helverlichte reclamemasten ziet u nog ruimte in Breda?

Wat zal het jaarlijks stroomverbruik van het totaal van deze masten zijn? Hoeveel Bredase huishoudens zouden daarmee kunnen voorzien in hun energiebehoefte?  

Welke projecten gaat u toevoegen aan het Klimaatuitvoeringsprogramma om de extra uitstoot door deze schermen te compenseren?   

Aan welke technische eisen zijn deze schermen gebonden voor wat betreft licht- en omgevingshinder en verkeersveiligheid?

Hoe heeft u getoetst of deze verlichte reclamezuilen niet teveel lichthinder geven, en ze de verkeersveiligheid niet schaden?

Weet u zeker dat de op dat gebied bestaande normen nog adequaat zijn, gelet op de toenemende intensiteit van nieuwe lichtbronnen?

Bent u het eens met Veilig Verkeer Nederland dat de weggebruiker zijn aandacht beter op het verkeer kan richten in een prikkelarme omgeving, en dat deze felverlichte reclamezuilen daar zeker géén bijdrage aan leveren?   

Bent u bekend met de nadelige gevolgen van nachtelijke lichthinder, waar bijvoorbeeld de Nacht van de Nacht op 27 oktober aandacht voor vraagt:  https://www.nachtvandenacht.nl/gevolgen-selectie/

Bent u daarom bereid te gebieden dat de verlichting van deze reclamezuilen een aantal uren in het holst van de nacht uitgaan, als er toch al weinig passanten zijn?

Zullen we daarmee tenminste beginnen op 27 oktober in de Nacht van de Nacht, zodat meer mensen zich bewust worden van het belang van een donkere nacht voor mens en dier?

De invalswegen zijn voor velen het eerste visitekaartje van Breda. Welke boodschap over Breda wilt u met deze zuilen naar passanten communiceren? Dat in Breda voor geld echt alles te koop is, óók onze buitenruimte?

Welke richtlijnen zijn er voor het wel of niet toelaten van berichten naar vorm en inhoud op deze megaschermen, denk aan politieke uitingen, religieuze uitingen, diensten en producten die ongezond gedrag aanwakkeren, vrouwen als lustobject neerzetten etc?     

Hoe gaat u om met andere bedrijven die in de toekomst ook ruimte zoeken voor vergelijkbare reclameschermen in onze openbare ruimte?

Wat is het eerstvolgende moment om van deze aangegane verplichting met het bedrijf Bereik af te geraken?   

 

Met verlichte groeten,

Peter Bakker en Thom Dijkstra

 

Bewoners Laaghamlaan in gesprek over stadsverwarming en hun buurt

SP SP Breda 09-10-2018 11:25

SP Breda en buurtgenoten organiseren een bewonersavond naar aanleiding van de werkzaamheden aan de stadsverwarming in hun buurt. Zij organiseren de bewonersavond op woensdag 10 oktober vanaf 19:30 in buurthuis de Sleutel (Kesteren). Meer dan 30 mensen lieten een reactie achter bij de SP over hun buurt. Ennatuurlijk en Gemeente Breda zijn bereid om mee te praten en daar is burgerraadslid Michel Verschuren (SP) blij mee: "Afgelopen maandag was ik opnieuw in de Laaghamlaan en de mensen zijn meer dan bereid om hun ervaring te delen met de betrokken partijen, hier kunnen we als stadsbestuur veel van leren".

Enkele weken geleden ging SP Breda met de bewoners van de Laaghamlaan in gesprek. Zij waren de eerste buurt van de Haagse Beemden waar grootschalige renovatiewerkzaamheden plaatsvonden aan het stadsverwarmingsnetwerk. De overlast van de werkzaamheden was groot. Zo was er geluids- en stankoverlast van pompen, onbereikbare afvalcontainers, afgesloten zijstraten en lag met teer vervuild zand dagen op straat. Ook vormden de werkzaamheden een uitgelezen kans om iets te doen aan de wortelopdruk en onderhoud te plegen aan de bestrating, al jaren een grote ergernis. Een grote doorn in het oog van de bewoners is de snelheid waarmee automobilisten door hun straat heen rijden. Bewoner Martin Kik daarover: "Gemiddeld rijden ze 40 kilometer per uur in een 30-zone, dat is 30% overschrijding, als ik dat op de snelweg doe, ben ik mijn rijbewijs kwijt."

"Mensen maken de stad" vertelt Verschuren, een motto van oud-wethouder Van Lunteren (SP). "De mensen uit de buurt weten het beste wat goed is voor hun buurt. Door samen in gesprek te gaan verbeter je de draagkracht én de leefbaarheid."

Zie ook: Veiligheid

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.