Nieuws van politieke partijen in Den Haag over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Dankzij deze voorstellen wordt ons verkeer veiliger | Den Haag

GroenLinks GroenLinks Den Haag 14-05-2020 00:00

Op woensdagavond steunde een brede meerderheid van de Haagse gemeenteraad twee moties van raadslid Maarten De Vuyst (GroenLinks) voor een veiliger verkeer.

Fietsers en voetgangers zijn de meest kwetsbare deelnemers aan het verkeer. Alleen al in de aflopen vier jaar verloren 30 Haagse voetgangers en fietsers het leven als gevolg van een verkeersongeluk. Oslo en Helsinki bewezen al dat dit anders kan en ook in Den Haag willen we toewerken naar nul verkeersdoden per jaar. Lees hier hoe Maarten zijn moties de stad veiliger maken voor voetgangers en fietsers.

Spits voor de fiets Misschien heb je er zelf wel ervaring mee: de drukte op de Grote Markstraat. Den Haag kent een drukke fietsspits en een grote groep Hagenaars fietst in de ochtend en avond door deze winkelstraat op weg naar school, werk of Den Haag Centraal. De gedeelde ruimte voor fietsers en voetgangers is sowieso al chaotisch, maar in de ochtend is de verkeerssituatie extra gevaarlijk omdat het vrachtverkeer dan ook de lading voor de winkels aan het uitladen is. Dankzij deze aangenomen motie bekijkt Den Haag nu de mogelijkheden om de vracht aan de winkels buiten de spits uit te laden, zodat er in ieder geval niet om de vrachtwagens heen wordt geslalomd.

Bij succes wordt dit ook in andere winkelstraten bekeken (denk bijvoorbeeld aan de Theresiastraat, Fahrenheitstraat, Weimarstraat of Hoefkade), en deze mogelijkheid wordt gelijk meegenomen bij het onderzoek over de mogelijkheid om auto's te weren in de Gedempte Gracht.

Meld uw racebaan          Eerder reageerden jullie massaal op onze vraag in welke straten de auto’s te hard rijden en de snelheid wel omlaag zou mogen. Van Mariahoeve tot Regentessekwartier en van Scheveningen tot Loosduinen: overal in de stad willen bewoners en wijkberaden lagere snelheden om voetgangers, fietsers en schoolgaande kinderen een veiliger verkeer te bieden.

Dankzij de aangenomen motie ‘meld uw racebaan’ wordt het voor bewoners en wijkberaden mogelijk om op een laagdrempelige manier te melden op welke straten de maximumsnelheid omlaag kan of op welke straten meer maatregelen nodig zijn om ervoor te zorgen dat automobilisten zich aan de maximumsnelheid houden. Na een melding krijg je snel antwoord op van de gemeente over de mogelijkheden en er wordt bijgehouden op welke straten veel meldingen binnenkomen.

Op deze straten willen jullie een lagere maximumsnelheid | Den Haag

GroenLinks GroenLinks Den Haag 23-04-2020 00:00

Den Haag wil het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen naar nul en wij gaan daarbij helpen. Tientallen GroenLinksers, bewoners en wijkberaden lieten weten in welke straten de maximumsnelheid omlaag moet van 50 km/u naar 30 km/u om fietsers en voetgangers beter te beschermen.

In de nieuwe collegeplannen voor verkeersveiligheid vervangt 30 km/u de 50 km/u als standaardmaximumsnelheid in woonwijken. Daar zijn wij blij mee, maar wat ons betreft mag het tempo nog wat hoger!

Bekijk hieronder het overzicht, dat raadslid Maarten De Vuyst digitaal aan wethouder Robert van Asten zullen overhandigen. Let op: bij sommige straten hiervan gaat de maximumsnelheid al omlaag naar  30 km/u of is dat nu het geval, maar zijn er volgens jullie extra maatregelen nodig om veiligheid te verhogen en overlast te verlagen.

Bezuidenhout Theresiastraat (bewoners ervaren geluidsoverlast) Bouwlust en Rustenburg Escamplaan (tussen Dedemvaartsweg en Lozerlaan) Duinoord Groot Hertoginnelaan (geen snelheidsverlaging, wel verkeerslichten bij splitsing Valeriusstraat) Houtwijk Escamplaan (tussen Albert van Schweitzenlaan en Dedemvaartsweg) Houtwijklaan Kom Loosduinen Componistenbuurt (heerst al 30 km/u regime maar wordt vaak overschreden) Lisztstraat Willem III straat Loosduinse Hoofdstraat (tussen Monsterseweg en Loosduinse Uitleg) Kortenbos Torenstraat + Jan Hendrikstraat Laak Oudemansstraat (tussen Laakkade en Lorentzplein) Mariahoeve Kleine Loo Hofzichtlaan Diamanthorst Nieuw Waldeck Hier heerst al 30 km/u regime, maar dit wordt standaard overschreden en behoeft dus extra maatregelen: in bijzonder op de Maurice Ravelweg Oostbroek Rustenburg Apeldoornselaan Oud Centrum Stille Veerkade Amsterdamse Veerkade Prinsegracht Regentessekwartier Weimarstraat Regentesselaan Scheveningen Prins Willemstraat Julian de Kokstraat Badhuisstraat Nieuwe Duinweg Nieuwe Parklaan Houtrustweg Schilderswijk Hobbemastraat De Veenstraat Valkenboskwartier Mient (tussen Kamperfoeliestraat en rotonde Weimarstraat) Valkenboslaan (rondom Copernicusstraat) Zeeheldenkwartier Vondelstraat Zoutmanstraat

 

Missen er volgens jou nog straten op deze lijst? Laat het weten via groenlinks@denhaag.nl!

 

 

GroenLinks: bescherm fietsers beter bij werkzaamheden | Den Haag

GroenLinks GroenLinks D66 Den Haag 27-01-2020 00:00

Wegwerkzaamheden leiden regelmatig tot gevaarlijke situaties voor fietsers, en soms zelfs tot ongelukken. GroenLinks wil hier verandering in brengen en roept het stadsbestuur op meer rekening te houden met de veiligheid van fietsers.

Op 21 januari vond er een ongeluk met auto en fietser op plein 1813. Dit was mogelijk het gevolg van werkzaamheden aan het plein, waarbij de gedeelde weg van auto en fiets smaller werd. Raadslid Maarten De Vuyst wil dat de gemeente leert van dit soort situaties en stelt met schriftelijke vragen maatregelen voor die hierbij kunnen helpen. De Vuyst: “Als je kijkt naar verkeersongelukken zijn fietsers duidelijk de meest kwetsbare deelnemers in ons verkeer. Er blijven jaarlijks teveel slachtoffers vallen, inclusief kinderen op weg naar school.  Wegwerkzaamheden zijn echt een voorbeeld van onveilige situaties die aandacht verdienen. ”

De GroenLinkser stelt onder andere voor om auto’s en fietsers verschillende stroken te geven wanneer ze de weg tijdelijk moeten delen of wanneer deze versmald is als gevolg van werkzaamheden. Als dit niet mogelijk is, moeten auto’s standaard omgeleid worden. Ook kan de toegestane maximusnelheid tijdelijk verlaagd worden. De Vuyst: “Het scheiden van deze groepen is de meest voor de hand liggende manier om slachtoffers te voorkomen. Uiteindelijk wordt de stad daarmee veiliger voor iedereen.”

Eerder stelde GroenLinks al meer vragen over fietsveiligheid in Den Haag. Zo vroeg De Vuyst aandacht voor de gevaarlijke verkeerssituatie voor de rotonde bij de Weimarstraat en Valkenboslaan en  riep hij samen met D66 op om in meer straten de maximumsnelheid omlaag te brengen van 50 naar 30 kilometer per uur.

GroenLinks en ChristenUnie/SGP: stop doorverkopen bezoekersvergunningen | Den Haag

GroenLinks GroenLinks SGP ChristenUnie Den Haag 08-01-2020 00:00

Parkeeruren voor bezoekers zijn er voor bewoners, niet als verdienmodel voor bedrijven. Daarom stelde Raadslid Maarten De Vuyst samen met ChristenUnie/SGP kritische vragen over de activiteiten van lekkerparkeren.nl.

Op deze nieuwe app kunnen bewoners hun ingekochte bezoekersuren verkopen aan de app, die het vervolgens weer op het platform doorverkoopt aan automobilisten die in Den Haag willen parkeren. In het Bezuidenhout zijn flyers uitgedeeld waarop bewoners wordt gevraagd hun bezoekersvergunning beschikbaar te stellen. Daarmee wordt parkeren via de app goedkoper dan het normale straattarief en is er sprake van een aanzuigende werking, waarbij de parkeernorm hoger wordt zonder dat bewoners zelf meer gebruik maken van parkeerplekken.

De Vuyst: “De ruimte in Den Haag is al schaars en die moeten we zoveel mogelijk gebruiken voor meer groen en ruimte voor fietsers en voetgangers.”

GroenLinks en ChristenUnie/SGP vragen onder andere of de gemeente al goed meet hoeveel verschillende kentekens er gebruikmaken van één bezoekersvergunning. Dit is een manier om in te schatten hoeveel er gebruik wordt gemaakt van de app en eventueel maatregelen te nemen om het gebruik hiervan in te perken.

GroenLinks Den Haag wil alarm voor dode hoek bij alle vrachtwagens | Den Haag

GroenLinks GroenLinks Den Haag 10-01-2019 00:00

 Nog steeds zorgen dode hoeken bij vrachtwagens voor onnodige slachtoffers. GroenLinks Den Haag vindt de verkeersveiligheid voor fietsers en andere verkeersdeelnemers van essentieel belang en wil dat alle Haagse vrachtwagens worden uitgerust met alarmsysteem ‘Lisa2Alert’.

Veilig voor iedereen

Kort geleden kwam er opnieuw een Haagse scholier om het leven door een botsing met een vrachtwagen. Door met het Lisa2alert systeem zowel chauffeur als medeweggebruiker een waarschuwing te geven wanneer iemand in de dode hoek rijdt, kunnen toekomstige slachtoffers voorkomen worden.

Wat GroenLinks betreft worden vrachtwagens in Den Haag aangemoedigd om een dergelijk alarmsysteem te nemen, bijvoorbeeld door hier als gemeente een subsidie voor te geven. GroenLinks raadslid Maarten De Vuyst: “Elk verkeersslachtoffer is er één te veel en juist bij de dode hoek zijn ongelukken goed te voorkomen. Daar moeten we dan wel vol voor gaan als gemeente.”

GroenLinks hoorde van Robert Medemblik over het alarmsysteem. Deze ondernemer heeft een verhuisbedrijf met vrachtwagens en maakt zich als vader ook zorgen om verkeersveiligheid. Daarom kwam hij met het idee: “Met systemen als Lisa2alert wordt het verkeer veiliger voor iedereen en is er minder stress voor vrachtwagenchauffeurs, die ongelukken natuurlijk ook willen voorkomen.”, aldus Medemblik.

Fietsvriendelijke stad

Bovendien maakt dit idee de stad aantrekkelijker voor fietsers. Volgens cijfers van het CBS zijn fietsers het vaakst slachtoffer van verkeersongevallen. “Juist voor deze relatief kwetsbare verkeersdeelnemers is veiligheid van levensbelang, zeker omdat veel kinderen ook de fiets nemen.”, aldus De Vuyst. “Wij willen Den Haag een zo veilig en aantrekkelijk mogelijke stad maken voor fietsers: dit is de meest duurzame en gezonde manier om door de stad te bewegen.”

Op donderdagochtend spreekt de Haagse gemeenteraad over verkeersveiligheid. Daar zal GroenLinks pleiten voor het stimuleren van een alarmsysteem als Lisa2alert.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.