Nieuws van politieke partijen in Deventer over VVD inzichtelijk

3 documenten

‘De geloofwaardigheid van de VVD ligt begraven op het Grote Kerkhof’

PvdA PvdA GroenLinks VVD Deventer 01-11-2018 07:14

De VVD zit al een tijdje niet meer in het college in Deventer en dat is te merken. Het niet deelnemen aan het college in 2014 zat ze al een tijd behoorlijk dwars en bepaalde een groot deel van toonhoogte en het afstand nemen van eerder ingenomen standpunten. Het mislukken van een formatie waaraan de VVD in eerste instantie deelnam na de verkiezingen in maart van dit jaar zal daar niet echt aan bijgedragen hebben. Zeker niet getuige de grote onzin en onwaarheden die ze de laatste maanden verkondigen.

‘De Doodsklok luidt over het Grote Kerkhof’, luidt hun laatste kop bij een websiteartikel. Een dusdanig bizarre kop dat ik hem ik hem twee keer moest lezen om te zien of ik het goed zag. De onzin druipt er namelijk vanaf. De VVD heeft immers zelf eerder ingestemd met het raadsbesluit dat de basis vormt van het per januari 2019 autovrij maken van het Grote Kerkhof, een middeleeuws plein waarover o.a. de VVD bij de eerder voorgenomen (en uitgestelde) herinrichting nog pleitte voor het authentiek houden van dit plein. Hoe authentiek is een middeleeuws plein waarop nog auto’s staan, in een oude stad die het van zijn belevingswaarde moet hebben? Wie kan zich nog voorstellen dat auto’s midden op de Brink ooit een goed plan waren? De VVD in 2012 (incl. hun huidige fractievoorzitter) snapte dit toen ze volmondig en zonder twijfel instemden met het initiatiefvoorstel van GroenLinks voor een autovrij plein. De VVD in 2018 wilde het niet meer snappen omdat het niet bij hun ‘oppositiestrategie’ paste. In de misgelopen eerste formatiepoging van begin 2018 was een autovrij Grote Kerkhof overigens geen breekpunt voor de VVD.

Weten we dus niet meer waarom we dit plein vrij maken en doen we dit dan straks op een manier die onverstandig is voor de binnenstad? Als je nagaat dat de VVD zowel bij het besluit tot autovrij maken in 2012 tot aan 2014 de parkeerwethouder leverde, dan is het wat bijzonder om te stellen dat het onverantwoord is om deze ca. 100 parkeerplaatsen voor op te heffen. Aan de randvoorwaarden voor voldoende parkeercapaciteit is ondertussen wel voldaan. Randvoorwaarden die VVD-wethouder Swart in 2013 zelf opnam in zijn parkeerbeleidsplan, het beleidsstuk waarmee ook het huidige college van B&W nu nog werkt. In dat stuk werd gesteld dat het autovrij maken van het Grote Kerkhof afhankelijk was van ‘compensatie door eventuele restcapaciteit Wilhelminabruggarage en inzet vrije en vrijkomende ruimte in het Sluiskwartier.’

In de binnenstad is niet alleen sprake van structurele overcapaciteit op parkeerplekken (zelfs op de piekmomenten) maar er zijn ook extra maatregelen genomen om te zorgen dat bezoekers in de binnenstad gewoon eenvoudig hun auto kunnen blijven parkeren. De Wilhelminabruggarage was namelijk een tijdelijke garage en blijft alsnog behouden. Het is nu standaard parkeercapaciteit, nabij het Grote Kerkhof en de Brink. Overigens worden er ook tijdelijke parkeerplekken op het Sluiskwartier gerealiseerd. Op het Grote Kerkhof blijven wel enkele parkeerplekken voor mindervaliden, die daarmee o.a. het stadskantoor gewoon kunnen bereiken. Dat stond al opgenomen in het raadsbesluit van 2012. Met deze capaciteit houden de binnenstad en de ondernemers hun benodigde parkeerplekken en bereikbaarheid.

Helaas, de geloofwaardigheid van de VVD is dus al een tijdje geleden ten grave gedragen. Deze rust vredig op het Grote Kerkhof. Bloemen leggen is niet nodig, dat is groen en natuur en ook daar houdt de VVD – naast de waarheid – niet echt van.

Het bericht ‘De geloofwaardigheid van de VVD ligt begraven op het Grote Kerkhof’ verscheen eerst op PvdA Deventer.

Onderzoek onderstreept belang prioriteitenlijst verkeersveiligheid

VVD VVD Deventer 26-03-2018 06:00

https://deventer.vvd.nl/nieuws/29641/onderzoek-onderstreept-belang-prioriteitenlijst-verkeersveiligheid

Uit een onderzoek in opdracht van RTL Nieuws blijkt niet alleen dat provinciale wegen het gevaarlijkst zijn, maar dat er ook te weinig geld is voor de aanpak van de zogenaamde ‘dodenwegen’. Dat onderstreept volgens VVD-Statenlid Gert Brommer de noodzaak van een prioriteitenlijst voor de verkeersveiligheid in Overijssel. De Deventer fractrievoorzitter Daaf Ledeboer is het daar helemaal mee eens: ‘Ieder ongeluk is er een te veel, we moeten toe naar nul slachtoffers.’

‘Iedereen kent ze, de wegen waar telkens weer vaak zware ongelukken gebeuren’, zegt Brommer. ’We doen daar als provincie gelukkig al heel veel aan. Wat dat betreft staat Overijssel aan de goede kant van de streep, we zitten bij de vijf provincies die dit jaar meer investeren in verkeersveiligheid.’

Om dat zo goed mogelijk te kunnen doen deed de Overijsselse fractievoorzitter Regien Courtz eerder dit jaar een voorstel om een prioriteitenlijst op te stellen. Een prima idee, zegt Brommer: ‘Zo kunnen we goed zien waar het meest behoefte is aan een investering, zodat het beschikbare geld op de juiste plekken terechtkomt.’

Brommer ziet daarbij ook een rol voor het Rijk: ‘Dat is samen met ons verantwoordelijk voor een aantal wegen in Overijssel. Het is dan ook belangrijk dat we samen optrekken.’

‘Het laat zien hoe belangrijk het is dat je als partij op alle niveaus aan de knoppen zit’, zegt Ledeboer. ‘Op die manier kun je zo effectief mogelijk problemen aanpakken.’

Bus en trein in de vervoersmix

VVD VVD Deventer 23-02-2018 00:58

https://deventer.vvd.nl/nieuws/28005/bus-en-trein-in-de-vervoersmix

Een goed functionerend en betaalbaar netwerk van openbaar vervoer is natuurlijk van groot belang. Deventer betaalt niet voor lege bussen. Een meer dynamische weginrichting en dubbelgebruik van busbanen is beter dan het schaarse asfalt op te offeren aan busbanen alleen.

Meer treinstations en bijbehorende transferia houden Deventer ook in de toekomst goed bereikbaar. Station Bathmen lijkt de meest logische en haalbare ambitie. De gemeente gaat daarvoor actief lobbyen. De aanleg van een dubbelspoor tussen Deventer en Zwolle is noodzakelijk om de bereikbaarheid van Deventer per trein te verbeteren

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.