Nieuws van politieke partijen in Diemen over CDA inzichtelijk

3 documenten

Verkeerssituatie Plantage De Sniep Noord | Diemen

GroenLinks GroenLinks CDA PvdA Diemen 25-06-2018 00:00

Op donderdag 21 juni vergaderde de Diemense gemeenteraad over het al dan niet openstellen van de straten De Trekschuit en De Wissel in Plantage De Sniep. GroenLinks stelde, met het CDA, voor om alleen De Trekschuit dicht te laten en De Wissel open te stellen.

Dat amendement werd verder alleen gesteund door PvdA en haalde het dus niet. De gemeenteraad stemde niet in met het verkeersbesluit om de straten De Trekschuit en De Wissel open te stellen voor gemotoriseerd verkeer. Wettelijk zijn verkeersbesluiten een bevoegdheid van het college van B en W, niet van de gemeenteraad. Het besluit ligt nu weer bij het college.

Op de eerste plaats wil GroenLinks Diemen de bewoners van Plantage De Sniep bedanken voor hun uitgebreide inbreng en gedachtewisselingen die konden plaatsvinden. GroenLinks is voorstander van burgerparticiptie en zoekt de komende jaren naar geschikte vormen en mogelijkheden.

Er zijn veel aspecten die door de fractie in ogenschouw moeten worden genomen. Twee zwaar wegende argumenten gaven de doorslag: de verkeerscirculatie en de groenstrook. We hebben de variant die wij voorstaan vergeleken met de variant om beide straten open te stellen, zoals het college voorstelde. Dan valt op dat het gemotoriseerde verkeer uit de Trekschuit zich herverdeelt over De Wissel en de Sportlaan. Een toename blijft een toename, maar we vonden de toename acceptabel: in De Wissel zou het aantal auto's toenemen van 5 auto's in 2 minuten naar 6 auto's in 2 minuten.

We hebben ook gekeken naar de variant waarin zowel De Wissel als de Trekschuit is afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Dan zijn er wel grote merkbare veranderingen. Bij het Het Pontveer zou het dan gaan om een toename van 6 auto's in 2 minuten naar 10 auto's in 2 minuten. We vinden die variant daarom niet acceptabel.

Tot slot de groenstrook: Het verbieden van gemotoriseerd verkeer door De Trekschuit biedt de mogelijkheid de twee stroken groen als een geheel te gaan zien. Dat was voor de fractie een nieuw aspect dat opkwam tijdens onze overwegingen, omdat de stroken de groene of recreatieve mogelijkheden voor de buurt vergroten als deze niet doorsneden worden door gemotoriseerd verkeer.

Raadsvoordracht met als onderwerp de verkeersontsluiting Plantage de Sniep Noord

CDA CDA Diemen 16-06-2018 04:04

Betreft: Raadsvoordracht met als onderwerp de Verkeersontsluiting Plantage de Sniep NoordSpreker: P.M. de Zeeuw (fractieopvolger CDA)T.g.v. : Informatieve Raadsvergadering op 14 juni 2018Dank u wel, mevrouw de voorzitter, en de insprekers van vandaag.Het CDA heeft kennis genomen van de raadsvoordracht,de kennelijke voorkeur van het college in dezen en de voordrachten van de insprekers.Wat de verwachte verkeerseffecten betreft, samengevat in de tabel, wevertrouwen erop dat dit de situaties voor de verschillende variantennaar beste kunnen quantificeert, volgens het rekenmodel voor Diemen. We zijn ons er tevens van bewust dat het niet gaat om het huidige verkeers-aanbod, maar om het verwachte aanbod in 2030, als Plantage de Sniep Noord min of meer voltooid is.Maar het vaststellen van kwantiteit is één ding, het vaststellen vankwaliteit een andere.Dan volstaan tweedimensionale plattegronden en getallen niet meer.Dan gaat het ook om de beleving en ervaringen van bewoners en het inleven in de situatie. Wie het Jaagpad ter plekke in eigen persoonbekijkt, ziet een langgerekt gebied van veldjes met speeltuig dat heelwat kindjes uit de buurt aantrekt. Vanuit het perspectief van het kindgezien, is dit een samenhangend gebied, waar je spontaan over kuntbewegen, en dat gebeurt zeker in het vuur van het spel. Vanuitdit perspectief vormt een dwarsverbinding met autoverkeer een doorkruising die zeker door de kleinste kinderen over het hoofdzal worden gezien. Het CDA begrijpt daarom waarom zoveel ouders zichachter de petitie van dhr. Veelenturf scharen.De sleutel tot het CDA standpunt is de SAMENHANG van het Jaagpad datwe zouden willen behouden. Wij maken daarom geen bezwaar tegengemotoriseerd tweerichting verkeer in de Wissel, dat bevindt zichimmers aan de rand van het Jaagpad. (Red.: bedoeld wordt het deelvan het Jaagpad tot aan de Wissel.) Als kind kun je (onder begeleiding)een oversteek over de Wissel maken naar het Jaagpad, en je daarnabinnen dat gebied als kind veilig voelen.Maar gemotoriseerd tweerichtingverkeer door de Trekschuit verbreektde samenhang van het Jaagpad, en zal daarom tot ongevallen leiden.Een bijkomend argument is, dat wie als automobilist van hetZuiden uit de Trekschuit binnenkomt, aan het begin links en rechtsmuren ziet, die een deel van het zicht wegnemen en anticiperenbemoeilijken.De voorkeur van het CDA is dus variant 3, zonder parkeerlus,en wij vragen het college of zij gevoelig zijn voor de zojuistaangedragen argumenten.Dank u wel.

Moet de busbaan opengesteld worden?

CDA CDA Diemen 13-03-2018 07:46

Wat CDA Diemen betreft is er geen eenvoudige voor of tegen antwoord in deze kwestie. De baan is destijds niet voor niets separaat aangelegd. Je kunt je dus afvragen waarom moet die nu opengesteld worden? Er zijn veel mensen tegen de openstelling, vooral buurtbewoners die vrezen voor de overlast. Maar ook veel voor en dat zijn dan waarschijnlijk ook de mensen die daar niet in de buurt wonen maar langs de huidige 'doorgaande' wegen wonen en de nieuwe bewoners van het Bergwijkpark. Holland-en Bergwijkpark groeien als kool. Er komen duizenden mensen bij. Ook zij zullen de kortste weg gaan zoeken naar het centrum en terug. Als de busbaan niet open gaat dan zijn zij gedwongen of via de Provinciale weg of via de sluiproutes naar het centrum van Diemen te rijden. Dat lijkt ons, zeker als ze gebruik gaan maken van de sluiproutes, niet de juiste weg. Openstellen van de busbaan is dus in deze een oplossing maar dat zal hoogst waarschijnlijk niet goed ontvangen worden bij de mensen die in de nabijheid van de busbaan wonen. Elke beslissing valt dus voor een bepaalde groep verkeerd. Wanneer wij alles op een rijtje zetten en er geen andere alternatieven mogelijk zijn dan zien wij dat het, in algemeen belang, niet onverstandig is om de busbaan open te stellen maar slechts onder strikte voorwaarden dat er verkeersveilige maatregelen genomen moeten worden zoals beperkte snelheid invoeren, e.v.t. aanbrengen van drempels, verlichting bij oversteekplaatsen etc. Ook zal er een goede handhaving op na moeten worden gehouden.Daarbij zijn wij van mening dat omwonenden en andere inwoners van Diemen hierin goed gehoord moeten worden en op tijd betrokken tijdens de gehele duur van het proces.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.