Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam over PvdA inzichtelijk

5 documenten

Wordt de gemeenteraad bewust op het ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 16-05-2018 07:39

Wordt de gemeenteraad bewust op het verkeerde been gezet? 15 juni 2017 is in de gemeenteraad het Verkeersplan oude kom Volendam behandeld en op basis van een meerderheid van stemmen aangenomen. Wat onze mening over dit plan is ga ik in dit artikel niet verder uitleggen, hier is destijds al voldoende over geschreven in de diverse media. Dit plan met meerderheid aangenomen (waarbij de PvdA tegengestemd heeft) en dat besluit hebben wij te respecteren. Waarom dan toch dit artikel? Het is ook de taak van de gemeenteraad om te blijven toetsen of de uitvoering van een voorstel in overeenstemming is met datgene dat besloten is. En laat dat volgens ons hier nu niet helemaal het geval zijn. Een belangrijk onderdeel van dit plan is namelijk het verminderen van de overlast door het vrachtverkeer. Er zijn een aantal voorstellen aan de raad voorgelegd om dit te realiseren. De belangrijkste maatregelen waar het college en de raad voor gekozen hebben zijn volgens het voorstel: • Voor de gehele oude kom van Volendam, uitgezonderd de Bokkingstraat en een deel van de Zeestraat, een lengtebeperking van 8m. en een gewichtsbeperking van 7,5 ton instellen; • Een ontheffingsregeling instellen wanneer bepaalde lading niet met een kleine vrachtauto geleverd kan worden, conform de regeling voor het centrum van Edam; • Voor de gehele oude kom van Volendam, uitgezonderd de Bokkingstraat en een deel van de Zeestraat, een venstertijd tussen 06.00 en 11.00 uur instellen voor het laden en lossen; • De bovengenoemde regeling per 1 januari 2018 in laten gaan. De genoemde venstertijd staat volgens dit voorstel onder een afzonderlijke bullet en dus los van de lengte- en gewichtsbeperking. Volgens ons is hier geen woord Frans bij, slechts tussen 06:00 en 11:00 is het toegestaan te laden en te lossen in de oude kom Volendam. Dit wordt ook bevestigd door de opmerkingen van de diverse raadsleden tijdens de behandeling van dit plan. Hieronder staan een aantal quotes uit het verslag van de bespreking. • Frank Zwarthoed (VVD) “Daarom blijft het mogelijk voor kleinere vrachtwagens om voor 11 uur ’s ochtends hun waren via de Ventersgracht op bestemming te brengen.” • Dirk Dijkshoorn (Zeevangs Belang) “beperking van het vrachtverkeer” • Marcel Schilder (CDA) “vrachtverkeer wordt verminderd” • Loek Kras (LijstKRAS) “de vrachtwagens kleiner, minder en beperkt in tijd worden” • Wethouder Runderkamp (VVD) “De veiligheid gaat dus vooruit omdat er geen grote vrachtwagens meer rijden. De vrachtwagens die wel komen, omdat zij een ontheffing hebben, rijden tussen 6.00-11.00 uur en zij zullen via de Ventersgracht en Europaplein terugrijden” Hieruit blijkt overduidelijk dat ook zij begrepen hadden dat er na 11:00 geen vrachtwagens in de oude kom zouden zijn, van welke grootte dan ook. Mede op basis hiervan heeft de meerderheid van de raad ingestemd met dit voorstel. Natuurlijk speelde ook de overige maatregelen hierbij een rol, maar de voorgestelde venstertijd werd door iedereen omarmd. Hoe is nu de huidige situatie? Dagelijks wordt de oude kom Volendam geconfronteerd met vrachtverkeer (binnen de lengte- en gewichtsbeperking) dat ná 11:00 de wijk binnen komt. De PvdA wordt met regelmaat benaderd door de bewoners met de vraag of dit nu de bedoeling van het besluit is. Wij hebben dit vervolgens een aantal maal mondeling bij de verantwoordelijke wethouder nagevraagd. Deze kan zich echter – naar goed voorbeeld van zijn landelijke partijleider – niet meer herinneren wat er afgesproken is. Omdat wij toch wel antwoord op onze vragen wilden, hebben wij deze vervolgens dan maar schriftelijk ingediend. Deze zijn inmiddels beantwoord en naar nu blijkt heeft de complete gemeenteraad het voorstel waarschijnlijk verkeerd begrepen of het college geeft er haar eigen creatieve invulling aan. Het antwoord op onze vraag “kunt u aangeven wat volgens u de definitie van het begrip “Venstertijd” is?” luidt: “Het verkeersplan oude kom is zo opgesteld dat er alleen verkeer korter dan 8m. en lichter dan 7,5 ton de oude kom van Volendam binnen mag rijden. Er zijn echter bedrijven die niet bevoorraad kunnen worden met (vracht)auto’s die lichter zijn dan 7,5 ton of korter zijn dan 8m. Hiervoor heeft men de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen. Deze ontheffing wordt alleen verleent als de betreffende leverancier geen enkele mogelijkheid heeft om met kleine (vracht)auto’s te bevoorraden. Deze ontheffing voor laden en lossen heeft vervolgens een tijdvenster van 06.00 tot 11.00 uur. Binnen deze tijd is de enige mogelijkheid om met een ontheffing voor een langere of zwaardere vrachtauto te laden en te lossen. De venstertijden voor het laden en lossen zijn dus alleen bedoeld voor vrachtauto’s langer dan 8m. en zwaarder dan 7,5 ton. Auto’s lichter dan 7,5 ton en korter dan 8m. mogen de hele dag door de oude kom van Volendam inrijden en mogen ook laden en lossen.” Uit dit antwoord blijkt dus dat het nooit de bedoeling geweest is vrachtauto’s die binnen de lengte- en gewichtsbeperking vallen een venstertijd op te leggen en zodoende te weren uit de smalle straten. Gezien de hierboven genoemde quotes kun je je afvragen of de verschillende raadsleden wel wisten waar ze nou echt toe besloten!. Het antwoord op onze vervolgvraag “Kunt u aangeven via welke route de vrachtwagens na 11:00 uur het gebied oude kom Volendam moeten verlaten?” is als volgt: “Wanneer de Ventersgracht na 11.00 uur wordt afgesloten middels een verzinkbare paal kan het verkeer, afhankelijk waar men vandaan komt, de oude kom via de Haringstraat, Spieringstraat, Prins Bernhardlaan, Kerkstraat of Prinses Beatrixstraat verlaten.” Schrik niet van dit laatste antwoord, het staat er echt. Vrachtauto’s van 8 m. en 7.5 ton kunnen/moeten via de Haringstraat of Spieringstraat het gebied verlaten. Buiten het feit dat de opsteller van het antwoord vergeten is de Rokersgracht in deze route mee te nemen getuigt het ook van ontbrekende kennis over de situatie in deze straten. Laat ik deze situatie even verduidelijken. De Haringstraat is ongeveer 5 m. breed en er mag geparkeerd worden, dit resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2,5 m. De Spieringstraat is ongeveer 4,5 m. breed met parkeren, resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2 m. en dan tenslotte de niet genoemde Rokersgracht, deze is ongeveer 6,5m. breed met tweezijdig parkeren. Dit resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2,5 m. terwijl deze ook nog eens tweerichtingsverkeer is. En toch menen onze “verkeersdeskundigen” dat hier het vrachtverkeer dat binnen de lengte- en gewichtsbeperking valt doorheen kan en moet om het gebied te verlaten. Vragen? • Zouden de raadsleden die voor gestemd hebben dit ook op basis van de huidige uitleg gedaan hebben? • Is bij het opstellen van dit plan sprake geweest van een dubbele agenda? • Of is men er bij de uitvoering achter gekomen dat de raad een voorstel voorgelegd is dat technisch niet uitvoerbaar is en wordt dit nu via woordspelletjes verbloemd? Het antwoord op deze vragen? Dat laat ik aan de lezer om te bepalen. Naar onze smaak staat echter wel vast dat als dit doorgaat zoals het college nu van plan is, de overlast van vrachtverkeer in de oude kom van Volendam niet of nauwelijks zal afnemen en in sommige situaties zelfs toeneemt en onhoudbaar wordt. Wat de PvdA betreft is dit absoluut ongewenst en blijven de bewoners van de oude kom dus met de overlast zitten. Een gemiste kans! Namens de PvdA-fractie Edam-Volendam Max Slotboom Burgerraadslid Naschrift PvdA Edam-Volendam. Na het schrijven van bovenstaand artikel zijn bij de PvdA geluiden binnengekomen dat de gemeente overweegt om een “proefrit” met een vrachtauto van 8 meter en 7,5 ton door dit gebied te maken. Aan de hand van de bevindingen hiervan zal eventueel bekeken worden of er verdere maatregelen getroffen moeten worden.?

Verkeersplan oude kom Volendam Het ...

PvdA PvdA Edam-Volendam 02-06-2017 13:48

Verkeersplan oude kom Volendam Het college heeft het voornemen om als voorbereiding op de herinrichting van het Europaplein de verkeersstroom in de oude kom Volendam aan te passen. Hiervoor heeft zij aan de gemeenteraad een voorstel gedaan waar de wijzigingen in gemeld worden. De PvdA ziet in dit voorstel een aantal goede maatregelen, zoals in de hele oude kom Volendam het laden en lossen slechts toe te staan tussen 06:00 uur en 11:00 uur, een verbod op vrachtwagens groter dan 8 meter en 7,5 ton en het onmogelijk maken van zoekverkeer in de wijk Spoorbuurt. In het voorstel zitten ook een aantal maatregelen waar wij onze vraagtekens bij zetten. Wij zijn een groot voorstander van zo autoluw mogelijke oude kernen maar we missen in het voorstel maatregelen om dat voor elkaar te krijgen. Het college wil wel de Ventersgracht na 11:00 door middel van een verzinkbare paal fysiek afsluiten voor auto’s, de Haringstraat weer aan laten sluiten op de Rokersgracht en de rijrichting in de Haringstraat omdraaien. Dit alles om het huidige verkeer op een ander manier de wijk uit te laten gaan. Wij vinden deze laatste maatregelen een aanslag op de veiligheid van onze inwoners en gasten. De afsluiting Ventersgracht gaat plaatsvinden in de bocht bij het Europaplein om de parkeerplaatsen op de Ventersgracht bereikbaar te houden. Het gevolg hiervan is dat de geparkeerde auto’s achteruit moeten rijden om dit stuk Ventersgracht te kunnen verlaten en in de rijrichting van de Haringstraat te kunnen komen. Het gevolg hier weer van is dat de auto’s dan de fietsroute van de leerlingen van de Jozefschool die in de wijk Korea wonen achteruitrijdend moeten kruisen. Deze kinderen komen op dat punt onder het viaduct van de Zeestraat vandaan en hebben daardoor geen enkel zicht op de Ventersgracht. Bovendien heeft een automobilist achteruitrijdend al slecht zicht en zijn op dat punt de fietsende kinderen ook nog eens moeilijk zichtbaar. Door de afsluiting van de Ventersgracht zullen de auto’s de wijk via de Haringstraat en Rokersgracht moeten verlaten om dan via de Pr. Bernhardlaan richting de Julianaweg te gaan. De verkeersdruk zal in deze straten dus aanzienlijk toenemen, zo verwachten wij. Maar dit zijn ook straten die verkeerstechnisch niet ingericht zijn op veel autoverkeer, zo zijn de trottoirs in met name de Haringstraat en Rokersgracht dermate smal en voorzien van obstakels dat er voor de voetganger niet op te lopen valt. De voetganger is hier dus eigenlijk gedwongen op de rijbaan te lopen en wordt dan geconfronteerd met verkeer dat de wijk uit wil. In de toelichting bij het voorstel blijkt op geen enkele wijze dat het college inzicht heeft op het aantal auto’s die nu al door deze straten rijden, laat staan dat inzicht is hoe dat in de toekomst zal zijn. Wij willen tijdens de raadsvergadering het college dan ook oproepen de maatregelen voor de Rokerijbuurt voorlopig op te schorten en eerst een gedegen onderzoek te doen naar het huidige verkeersaanbod en de consequenties van het collegevoorstel op de veiligheid voor de voetganger en de fietser. Met name de veiligheid van de leerlingen van de Jozefschool heeft onze grootste zorg. Wij zijn inmiddels druk in overleg met de overige raadsfracties om steun voor ons voorstel te vinden. Max Slotboom, burgerraadslid PvdA Edam-Volendam.

Plan toeristisch parkeren Volendam de juiste oplossing?

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 17-02-2017 13:13

https://edamvolendam.pvda.nl/nieuws/plan-toeristisch-parkeren-volendam-juiste-oplossing/Afgelopen raadsvergadering is het voorstel van het college van LijstKRAS, Zeevangs Belang; VVD en CDA inzake het toeristisch parkeren Volendam opiniërend besproken. Het plan van het college verminderd niet het busverkeer over de Julianaweg en biedt geen oplossing voor het “wildparkeren” in de oude kom van Volendam.

Voor wie nemen we deze maatregelen nu eigenlijk? Voor de ondernemers op het noordelijke deel van de Haven of voor de inwoners van de gemeente? Wij vinden dat de oplossing in eerste instantie voor de inwoners moet zijn en zijn dan ook van mening dat er helemaal geen toeristisch verkeer de oude kom in moet. Tijdens de inspraakavond voor de bewoners Noordeinde is gebleken dat ook zij tegen uitbreiding parkeerterrein Parallelweg zijn. De PvdA heeft tijdens de behandeling een alternatief plan gepresenteerd dat beide problemen wel oplost.

Parkeren van bussen én auto’s bij het Marinapark.

Met een relatief kleine aanpassing op het Marinapark zijn daar voldoende parkeerplekken voor bussen en auto’s. De sanitaire voorzieningen zijn daar ook al. Voor het vervoer van het Marinapark naar de Haven kan gedacht worden aan elektrische voertuigen (treintje/boot of iets dergelijks). Dit is milieubewust en kan banen creëren die in het kader van de participatiewet ingevuld kunnen worden en dus maatschappelijk verantwoord zijn.

Het is helaas zo dat niemand een toerist kan verbieden met zijn auto de oude kom in te rijden en aldaar te parkeren, maar je kan dit wel ontmoedigen. Voor dit ontmoedigingsbeleid heeft de PvdA het college en de overige fractie een voorstel gedaan. 

De oude kom Volendam bestemmen voor parkeren voor vergunninghouders.

In ons plan worden alle huidige blauwe zones omgebouwd naar “vergunningsgebieden”. Waar een inwoner van de huidige blauwe zone nu een ontheffing aan kan vragen, vraagt deze nu tegen dezelfde leges en voorwaarden een vergunning aan. Om het winkelend publiek en bezoekers uit de andere wijken tegemoet te komen komt er een mogelijkheid dat zij tegen iets hogere leges een vergunning op basis van één kenteken per huishouden kunnen aanvragen. Zij kunnen dan aan de hand van die vergunning parkeren in de oude kom. Iets betaald, maar wel op basis van solidariteit richting de bewoners van de oude kom Volendam. Toeristen hebben deze vergunningen niet en zouden daar op enige manier moeten betalen. In combinatie met een slim verwijssysteem ontmoedigen we hiermee het toeristisch parkeren in de oude kom en stimuleren we het parkeren bij het Marinapark. Met betrekking tot handhaving hoeft er in ons plan niet veel gewijzigd te worden. De enige aanpassing bij handhaving is in ons plan uitbreiding capaciteit. Want zonder stevige handhaving zal geen enkel plan de overlast van toeristisch parkeren in de oude kom oplossen. Bijkomend voordeel bij ons plan is dat de qua kleurstelling “vloekende” blauwe stoepranden uit de oude kom zullen verdwijnen.

De PvdA heeft tijdens de bespreking het college en de overige fracties als huiswerk meegegeven ons voorstel goed te bekijken en spreken de hoop uit dat ons plan serieus overwogen wordt.

Hoewel we er in dit artikel niet op in gaan, heeft de parkeeroverlast in de oude kern van Edam ook onze volle aandacht. Hier zullen wij in een later stadium op terugkomen.

Max Slotboom

Burgerraadslid PvdA Edam-Volendam.

Het bericht Plan toeristisch parkeren Volendam de juiste oplossing? verscheen eerst op PvdA Edam-Volendam.

Plan toeristisch parkeren Volendam de juiste oplossing?

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 17-02-2017 13:13

https://edamvolendam.pvda.nl/nieuws/plan-toeristisch-parkeren-volendam-juiste-oplossing/Afgelopen raadsvergadering is het voorstel van het college van LijstKRAS, Zeevangs Belang; VVD en CDA inzake het toeristisch parkeren Volendam opiniërend besproken. Het plan van het college verminderd niet het busverkeer over de Julianaweg en biedt geen oplossing voor het “wildparkeren” in de oude kom van Volendam.

Voor wie nemen we deze maatregelen nu eigenlijk? Voor de ondernemers op het noordelijke deel van de Haven of voor de inwoners van de gemeente? Wij vinden dat de oplossing in eerste instantie voor de inwoners moet zijn en zijn dan ook van mening dat er helemaal geen toeristisch verkeer de oude kom in moet. Tijdens de inspraakavond voor de bewoners Noordeinde is gebleken dat ook zij tegen uitbreiding parkeerterrein Parallelweg zijn. De PvdA heeft tijdens de behandeling een alternatief plan gepresenteerd dat beide problemen wel oplost.

Parkeren van bussen én auto’s bij het Marinapark.

Met een relatief kleine aanpassing op het Marinapark zijn daar voldoende parkeerplekken voor bussen en auto’s. De sanitaire voorzieningen zijn daar ook al. Voor het vervoer van het Marinapark naar de Haven kan gedacht worden aan elektrische voertuigen (treintje/boot of iets dergelijks). Dit is milieubewust en kan banen creëren die in het kader van de participatiewet ingevuld kunnen worden en dus maatschappelijk verantwoord zijn.

Het is helaas zo dat niemand een toerist kan verbieden met zijn auto de oude kom in te rijden en aldaar te parkeren, maar je kan dit wel ontmoedigen. Voor dit ontmoedigingsbeleid heeft de PvdA het college en de overige fractie een voorstel gedaan. 

De oude kom Volendam bestemmen voor parkeren voor vergunninghouders.

In ons plan worden alle huidige blauwe zones omgebouwd naar “vergunningsgebieden”. Waar een inwoner van de huidige blauwe zone nu een ontheffing aan kan vragen, vraagt deze nu tegen dezelfde leges en voorwaarden een vergunning aan. Om het winkelend publiek en bezoekers uit de andere wijken tegemoet te komen komt er een mogelijkheid dat zij tegen iets hogere leges een vergunning op basis van één kenteken per huishouden kunnen aanvragen. Zij kunnen dan aan de hand van die vergunning parkeren in de oude kom. Iets betaald, maar wel op basis van solidariteit richting de bewoners van de oude kom Volendam. Toeristen hebben deze vergunningen niet en zouden daar op enige manier moeten betalen. In combinatie met een slim verwijssysteem ontmoedigen we hiermee het toeristisch parkeren in de oude kom en stimuleren we het parkeren bij het Marinapark. Met betrekking tot handhaving hoeft er in ons plan niet veel gewijzigd te worden. De enige aanpassing bij handhaving is in ons plan uitbreiding capaciteit. Want zonder stevige handhaving zal geen enkel plan de overlast van toeristisch parkeren in de oude kom oplossen. Bijkomend voordeel bij ons plan is dat de qua kleurstelling “vloekende” blauwe stoepranden uit de oude kom zullen verdwijnen.

De PvdA heeft tijdens de bespreking het college en de overige fracties als huiswerk meegegeven ons voorstel goed te bekijken en spreken de hoop uit dat ons plan serieus overwogen wordt.

Hoewel we er in dit artikel niet op in gaan, heeft de parkeeroverlast in de oude kern van Edam ook onze volle aandacht. Hier zullen wij in een later stadium op terugkomen.

Max Slotboom

Burgerraadslid PvdA Edam-Volendam.

Het bericht Plan toeristisch parkeren Volendam de juiste oplossing? verscheen eerst op PvdA Edam-Volendam.

Plan toeristisch parkeren Volendam ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 17-02-2017 13:10

Plan toeristisch parkeren Volendam de juiste oplossing? Afgelopen raadsvergadering is het voorstel van het college van LijstKRAS, Zeevangs Belang; VVD en CDA inzake het toeristisch parkeren Volendam opiniërend besproken. Het plan van het college verminderd niet het busverkeer over de Julianaweg en biedt geen oplossing voor het “wildparkeren” in de oude kom van Volendam. Voor wie nemen we deze maatregelen nu eigenlijk? Voor de ondernemers op het noordelijke deel van de Haven of voor de inwoners van de gemeente? Wij vinden dat de oplossing in eerste instantie voor de inwoners moet zijn en zijn dan ook van mening dat er helemaal geen toeristisch verkeer de oude kom in moet. Tijdens de inspraakavond voor de bewoners Noordeinde is gebleken dat ook zij tegen uitbreiding parkeerterrein Parallelweg zijn. De PvdA heeft tijdens de behandeling een alternatief plan gepresenteerd dat beide problemen wel oplost. Parkeren van bussen én auto’s bij het Marinapark. Met een relatief kleine aanpassing op het Marinapark zijn daar voldoende parkeerplekken voor bussen en auto’s. De sanitaire voorzieningen zijn daar ook al. Voor het vervoer van het Marinapark naar de Haven kan gedacht worden aan elektrische voertuigen (treintje/boot of iets dergelijks). Dit is milieubewust en kan banen creëren die in het kader van de participatiewet ingevuld kunnen worden en dus maatschappelijk verantwoord zijn. Het is helaas zo dat niemand een toerist kan verbieden met zijn auto de oude kom in te rijden en aldaar te parkeren, maar je kan dit wel ontmoedigen. Voor dit ontmoedigingsbeleid heeft de PvdA het college en de overige fractie een voorstel gedaan. De oude kom Volendam bestemmen voor parkeren voor vergunninghouders. In ons plan worden alle huidige blauwe zones omgebouwd naar “vergunningsgebieden”. Waar een inwoner van de huidige blauwe zone nu een ontheffing aan kan vragen, vraagt deze nu tegen dezelfde leges en voorwaarden een vergunning aan. Om het winkelend publiek en bezoekers uit de andere wijken tegemoet te komen komt er een mogelijkheid dat zij tegen iets hogere leges een vergunning op basis van één kenteken per huishouden kunnen aanvragen. Zij kunnen dan aan de hand van die vergunning parkeren in de oude kom. Iets betaald, maar wel op basis van solidariteit richting de bewoners van de oude kom Volendam. Toeristen hebben deze vergunningen niet en zouden daar op enige manier moeten betalen. In combinatie met een slim verwijssysteem ontmoedigen we hiermee het toeristisch parkeren in de oude kom en stimuleren we het parkeren bij het Marinapark. Met betrekking tot handhaving hoeft er in ons plan niet veel gewijzigd te worden. De enige aanpassing bij handhaving is in ons plan uitbreiding capaciteit. Want zonder stevige handhaving zal geen enkel plan de overlast van toeristisch parkeren in de oude kom oplossen. Bijkomend voordeel bij ons plan is dat de qua kleurstelling “vloekende” blauwe stoepranden uit de oude kom zullen verdwijnen. De PvdA heeft tijdens de bespreking het college en de overige fracties als huiswerk meegegeven ons voorstel goed te bekijken en spreken de hoop uit dat ons plan serieus overwogen wordt. Hoewel we er in dit artikel niet op in gaan, heeft de parkeeroverlast in de oude kern van Edam ook onze volle aandacht. Hier zullen wij in een later stadium op terugkomen. Max Slotboom Burgerraadslid PvdA Edam-Volendam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.