Nieuws van VVD in Eindhoven inzichtelijk

3 documenten

De Ruit 2.0: terug op de agenda!

VVD VVD D66 PvdA Eindhoven 17-03-2018 08:45

De lange files op de ring en de Kennedylaan zijn een doorn in het oog. Het verkeer van Eindhoven van en naar Helmond moeten over een nieuwe weg! Tom Meylink, Monique List, Gaby Scholder en Hans Spijkerman schreven er een opiniestuk over.

In de aanloop naar de gemeente-raadsverkiezingen op 21 maart gonst het; willen we de Ruit rond Eindhoven weer op de politieke agenda? Ja, zeggen de Eindhovense en Nuenense VVD met overtuiging.

Veel van onze inwoners staan regelmatig in de file, omdat de oost-west-verbindingen drukker worden. Verkeer op de Eindhovense Kennedylaan en de rondweg staat vaker en langer vast richting Nuenen en Helmond en in de ochtend in omgekeerde richting. De Eindhovense rondweg aan de oostkant kan het verkeer uit het zuiden nauwelijks nog aan. De Nuenense Smits van Oyenlaan en Europalaan en A270/Helmondweg zijn in beide richtingen overvol. De N615 krijgt groot onderhoud, maar de stroom (vracht)verkeer wordt ook daar langer, mede door de economische groei. Na een ongeval op de A2, N2 of A67, zoals afgelopen donderdag, is de verkeerschaos enorm.

BereikbaarheidsakkoordEven terug in de tijd. In 2014 draaiden, ook in Eindhoven, de politieke verhoudingen en was een meerderheid van PvdA, D66, SP en GL tegen de plannen om de wegenruit rond Eindhoven te voltooien. Het plan voor de noordoost-randweg sneuvelde en werd vervangen door het regionale Bereikbaarheidsakkoord. Inzet op smart mobility en gebruik van verschillende vervoerswijzen was de kern. Prachtige ambities, mooie woorden, maar vier jaar later is maar bar weinig gerealiseerd. De geplande quick wins in 2018 zijn stukjes snelfietspad tussen Eindhoven en Helmond, die nog lang geen fietsroute vormen, en het stimuleren van deelauto's... Duizenden kratjes bier uit Lieshout laten zich niet verplaatsen per fiets. Daarbij komt dat vanaf 2019 nog aanvullend geld nodig is.

Volgens de kosten-batenanalyse uit 2014 was de Ruit de beste oplossing voor de filedruk op de rondweg en de luchtvervuiling. Hiervoor biedt het Bereikbaarheidsakkoord nauwelijks oplossingen.

In Nuenen werd de gemeentelijke mobiliteitsvisie kortgeleden besproken in de gemeenteraad. De leefbaarheid komt steeds meer onder druk te staan omdat het doorgaande verkeer het dorp als het ware in delen splitst. Voor de Nuenense VVD heeft het prioriteit het doorgaande verkeer buiten de bebouwde kom te krijgen. Door alle drukte worden bedrijventerreinen als Eeneind slecht bereikbaar. En dat betekent dat de optie randweg Nuenen-Oost actueel blijft en een mogelijke verbinding ten noorden van het kanaal tussen de A58 en de N279.

TopWe zijn de economisch snelst groeiende regio, we willen in de top van Europese kennis- en innovatieregio's blijven en het aantal inwoners stijgt. We willen betere spoorverbindingen om in één uur op Schiphol, in Düsseldorf of in Brussel te zijn. Wij zijn blij dat er geld komt om de A2, A58 en A67 te verbreden en 20 miljoen euro voor de ontwikkeling van het NS-station in Eindhoven tot internationaal knooppunt. Maar we kunnen de (vracht)autobereikbaarheid in onze regio niet vergeten! Het goederenvervoer blijft groeien en niet iedereen kan of wil met het openbaar vervoer. We gaan schoner rijden, maar laten onze auto niet staan. Zonder maatregelen worden de files langer en de luchtkwaliteit slechter.

Steden worden slechter bereikbaar, dat ervaar je dagelijks in Eindhoven. Meer verkeer en wegen die worden afgesloten of versmald leiden tot opstoppingen, onveilige verkeerssituaties en een slechtere luchtkwaliteit. De voorbeelden Europalaan, Vestdijk, Aalsterweg, Hertogstraat zijn bekend. De VVD Eindhoven wil dat wegen naar de binnenstad gebruikt worden voor bestemmingsverkeer en niet als doorgangsroute van zuid naar noord. Dan moet er wel een alternatief zijn. Geen wegen sluiten als er geen alternatief is, zoals nu gebeurt. De Eindhovense rondweg aan de oostkant is nu te druk om het verkeer te verwerken dat niet in de binnenstad moet zijn, plus al het verkeer dat eigenlijk om de stad heen moet worden geleid. Door het ontbreken van de Ruit neemt de druk op de rondweg toe en daarmee de druk op het gebied binnen de rondweg. Daar heeft ook de binnenstad last van.

SluipverkeerVanuit Nuenen is er veel (sluip)verkeer. Gezamenlijk willen we werken aan betere doorstroming. Dat geldt ook voor de geluidsoverlast en verslechterde luchtkwaliteit op bijvoorbeeld de A270: een gezamenlijke aanpak, mogelijk met de provincie.

Het is dus niet raar dat het weer gonst dat de Ruit opnieuw op de bestuursagenda moet komen. En niet alleen in Eindhoven of Nuenen. Het is een regionaal bereikbaarheidsprobleem.

Wat ons betreft wordt dat een Ruit 2.0 in een kleine of grotere vorm. Slimme innovaties gaan ons in de toekomst vast helpen, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de capaciteit van de wegen aan de oostkant van Eindhoven.

Bij de neus genomen

VVD VVD PvdA Eindhoven 06-03-2018 06:09

Overkomt u dat ook wel eens? Je hoort een redenering die volledig logisch klinkt en goed onderbouwd lijkt en toch zegt je gevoel dat er iets niet in de haak is. Dat overkwam ons vanaf het eerste moment bij de plannen voor een vernieuwde Vestdijk. Monique List en Tom Meylink schrijven hier onderstaand stuk over.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/28527/bij-de-neus-genomen

© ED.nl

De stad moet groener en aantrekkelijker worden en het verkeer moet drastisch beperkt worden want de luchtkwaliteit ter plekke is levensbedreigend. Natuurlijk wil iedereen een groene en aantrekkelijke leefomgeving en zeker de Vestdijk kan wel een stukje gezelligheid en vergroening gebruiken. Tot zover geen vuiltje aan de lucht. Maar is het nou werkelijk nodig het verkeer op deze wijze te ontregelen en bezoekers uit het centrum te weren? En is het middel niet erger dan de kwaal?

Laten we eerst eens naar de feiten kijken. Volgens de verantwoordelijke D66-wethouder tonen berekeningen van het RIVM in den Haag aan dat de wettelijke normen ernstig overschreden worden en daardoor is rigoureus ingrijpen noodzakelijk. Het gaat dan om een specifiek gas, stikstofdioxide (NO2) en om een specifiek punt, gelegen tussen de kruising met de Dommelstraat/Nieuwstraat en het Stationsplein. Lees je de bijbehorende informatiebrief echter nauwkeurig dan zie je dat er zoveel foutmarge in de berekening zit dat je eerder van, gelijk aan het wettelijk maximum kunt spreken.

In Eindhoven hebben we echter al enkele jaren een eigen, innovatief netwerk van meetpunten. Dit heet AIREAS en onze stad heeft hierin tot nu toe bij elkaar al zo’n 700.000 Euro geïnvesteerd. Uit de gepubliceerde meetresultaten van dit instituut blijkt opmerkelijk genoeg dat de lucht in de stad overal onder het wettelijke maximum voor luchtvervuiling blijft. En dat de lucht in het centrum schoner is dan in de wijken eromheen.

Waarschijnlijk vraagt u zich, net als wij, af waarom Haagse berekeningen van meer waarde worden geacht dan de metingen door ons eigen netwerk. Het antwoord kwam tijdens de behandeling in de raadscommissie van de PvdA-woordvoerder: berekeningen bepalen het beleid (lees subsidie) en niet metingen. Met deze woorden was ook de laatste investering om AIREAS te vervolmaken van tafel. Jammer van het werk van AIREAS en van onze investering tot nu toe.

Belangrijk om te weten is dat stikstofoxide vooral door industrieën in België en Duitsland en door de landbouw wordt geproduceerd. Daarom heeft de Provinciale staten van Brabant vorig jaar flinke maatregelen voor de veehouderij vastgesteld. Hierdoor zal er binnen een paar jaar al naar verwachting een derde minder stikstof in de lucht komen.

Omdat wij bij de eerste bekendmaking van de plannen voor de herinrichting onze twijfels hadden, hebben wij aangedrongen op een proefopstelling om aan te kunnen tonen dat de investering in de herinrichting van 6.500.000 Euro (begroot) onverstandig is en zelf averechts uitwerkt.

Iedereen die in het laatste half jaar heeft geprobeerd de binnenstad vanuit het zuiden te bereiken heeft de gevolgen kunnen merken. In de directe omgeving van de Vestdijk waar het verkeer naartoe is uitgeweken en zelfs op de oostelijke rondweg en de Mauritsstraat zijn de gevolgen groot.

Nu zult u waarschijnlijk denken dat deze overlast tot een aanpassing van de plannen gaat leiden.

Nee helaas, bij de presentatie van de plannen enkele weken geleden bleek dat alles exact zo moet worden als een jaar geleden al is bedacht. We zagen op websites en in deze krant werkelijk schitterende plaatjes, een groene oase met weinig auto’s en weinig mensen. En ook zonder marathon of carnavalsoptocht.

In het ondersteunende rapport over de proefopstelling staat dat er op de kop van de Vestdijk veel minder auto’s rijden en ook dat er nauwelijks iets verslechterd is voor de omliggende straten. Mooie conclusie toch? Even goed lezen en dan blijkt dat er niet in het weekend is gemeten en ook komen de Hertogstraat, de Stratumsedijk en de St. Jorislaan niet in het onderzoek voor.

De VVD is niet de enige die voelt dat er iets niet in de haak is. De verenigde ondernemers van de binnenstad en de organisatoren van de grote evenementen die onze stad zo leuk maken, hebben ook bezwaren. Ze worden natuurlijk aangehoord maar de trein dendert door.

Ondertussen zien Eindhovenaren dat de stad steeds moeilijker bereikbaar wordt en dat woonstraten veel overlast ondervinden alleen maar om een stukje Vestdijk, het rekenpunt, te ontlasten waar bijna niemand woont.

Misschien denkt u dat met de problemen op de Vestdijk en de files door eerdere herinrichting van de Europalaan, de Aalsterweg, de Montgomerylaan en de kop van de Kennedylaan de leefbaarheid en de luchtkwaliteit te veel zijn aangetast?

Helaas gaan de plannen nog veel verder. De Vonderweg wordt versmald alsof daar nooit 35.000 mensen tegelijk een feestje komen vieren en de Fellenoord gaat in de huidige plannen naar een rijstrook omdat daar volgens het huidige college overbodig asfalt ligt.

En dan is er nog het plan om over 12 jaar binnen de rondweg alleen nog maar 100% elektrische voertuigen toe te staan. Mensen met een smalle beurs die afhankelijk zijn van een auto worden zo de stad uitgejaagd.

De VVD is ervan overtuigd dat we niet op goede weg zijn.

Eindhoven wil doorgroeien naar 300.000 inwoners. Dan denkt de VVD dat we een aantrekkelijke, groene stad zouden willen zijn waar mensen van buiten juist welkom zijn.

Als we minder overlast van autoverkeer willen dan moeten zorgen voor een optimale doorstroming, bijvoorbeeld door stoplichten zo af te stellen dat de wachttijd voor auto’s korter wordt in plaats van langer. Eerst vervangende routes op orde voordat we wegen gaan afsluiten. We willen reële alternatieven zoals goedkope Park en Ride voorzieningen met pendeldiensten. Kleine buslijnen in stand houden en ook nadenken over gratis parkeren in de ochtend om zo het winkelend publiek beter over de dag te spreiden. Fietspaden goed verlichten zijn en veiliger maken door ze los van autoverkeer neer te leggen. Zo zijn er ideeën genoeg.

Wij hopen dat u ons na 21 maart de kans geeft om ze uit te voeren.

Vervolgvragen over de Vestdijk

VVD VVD Eindhoven 03-11-2017 02:55

Onderwerp: Voortgang Vestdijk 3 - 31 oktober 2017

Met de praktijkopstelling op de Vestdijk is gemeten hoe de nieuwe

verkeerssituatie wordt ervaren. Vorige week zijn deze resultaten gedeeld met

stakeholders en is ook gevraagd naar hun ervaringen. Conclusie was dat de

gewenste verkeersreductie op de Vestdijk is bereikt en dat dit een positieve

uitwerking heeft op de luchtkwaliteit. Wel is er een toename van autoverkeer

op andere wegen, maar deze blijven binnen de luchtkwaliteitsnorm. Komende

maanden wordt de definitieve vorm met stakeholders verder vorm gegeven en worden keuzes gemaakt.

Naar aanleiding hiervan hebben wij verschillende vragen:

1. De gepresenteerde cijfers over de bereikbaarheid zijn cijfers gemeten tijdens weekdagen. Waarom zijn niet de cijfers in het weekend meegenomen en wordt nog gemeten wat de effecten zijn in het weekend, als vaak bezoekers komen winkelen of uitgaan in de binnenstad?

2. Is in de cijfers ook de mening van bezoekers mee genomen en hoe zij de praktijkopstelling hebben ervaren?

3. Door verschuiving van verkeer moeten meer kilometers worden gereden en

staan meer auto’s stil. Wij denken dat de totale luchtkwaliteit is verslechterd

en dat dit mogelijk in strijd is met de recente rechterlijke uitspraken. Heeft u

inzicht in de totale invloed op de luchtkwaliteit en of deze mogelijk in strijd is

met recente rechterlijke uitspraken. In de RIB Vestdijk van 9 mei 2017 wordt

gesproken over ‘acceptabele effecten in de omgeving, orde van grootte

conform verkeersprognoses’. Zijn dit naar uw mening ‘acceptabele effecten’?

4. In het ontwerpproces voor het voorlopig ontwerp worden keuzes gemaakt.

Blijven deze keuzes financieel binnen beschikbare budget van € 3,5 miljoen?

Welke onderdelen vallen af en is er budget voor eventuele te maken keuzes

voor de wegen waar de afwikkeling plaatsvindt?

5. De kosten van de praktijkopstelling zijn bepaald op € 250.000 (voorbereiding, realisatie en monitoring) Is er binnen budget gebleven met de

proefopstelling en zijn deze kosten in- of exclusief de kosten van handhaving. In het geval de kosten exclusief handhaving zijn, wat zijn dan de extra kosten voor handhaving en binnen welke post worden deze geboekt?

6. Wat zijn de plannen met de proefopstelling in de extreem drukke decembertijd als vele bezoekers van buiten Eindhoven naar onze stad komen?

Monique List

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Calibri} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 14.0px Calibri}

In samenwerking met commissielid Tom Meylink

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.