Nieuws van politieke partijen in Eindhoven over PvdA inzichtelijk

3 documenten

Herinrichting Boschdijk binnen de ring

D66 D66 PvdA Eindhoven 18-08-2020 17:50

In 2017 werd er een burgerinitiatief “Herinrichting Boschdijk” aangeboden aan de raad, dat opriep om te komen tot een groene en veilige Boschdijk. De uitgangspunten werden unaniem door de raad onderschreven, maar de huidige situatie laat nog steeds te wensen over.

Op 27 juli 2020 ging het weer gigantisch mis: met grote snelheid veroorzaakte een automobilist een enorme ravage aan de pas aangeplante groene middenberm van de Boschdijk, vermoedelijk door een mislukte inhaalmanoeuvre. Maar nog veel erger: een meisje werd op een haar na aangereden. Zoals u zich kunt voorstellen moet de schrik er flink in hebben gezeten: bij het meisje, bij de buurtbewoners en de automobilist. Dat auto’s hard rijden over dit stukje Boschdijk is al jaren bekend. D66 en PvdA vroegen hier immers verschillende malen aandacht voor de afgelopen jaren.

Bewoners zijn erg geschrokken van het ongeluk, maar zijn ook teleurgesteld. Al jaren vragen ze aandacht voor deze onveilige maar ook onprettige weg en helaas krijgen zij elke keer nul op rekest bij de gemeente. Enkele bewonersreacties:

“Het wordt tijd dat de gemeente Eindhoven eens iets gaat doen met die hardrijders hier in de wijk. Lijkt hier wel een circuit!”

“Buiten de ring is de Boschdijk aan beide zijden enkelsbaans, tot aan de GGZE. De dubbele baan de stad uit voegt niks toe. Het zou de veiligheid ten goede komen als beide richtingen volledig enkelbaans is en dat er een apart fietspad komt richting de stad. Er is ruimte genoeg om dit te realiseren, zelfs met behoud van de parkeerplekken”

“De Boschdijk zou een visitekaartje moeten zijn voor de stad. Het is een straat waar honderden mensen aan wonen. Ook kwetsbare mensen, die ook een veilige oversteek en een groene en gezonde straat verdienen”

“Terwijl wij 550 handtekeningen hebben opgehaald, zien we dat andere straten steeds weer voorrang krijgen. Zijn we als bewoners niet luidruchtig genoeg? Is het omdat we in een arme wijk wonen? Wij voelen ons achtergesteld en niet gehoord! We willen graag van het stadsbestuur horen wanneer ze het nu eens ECHT aan gaan pakken!”

In het coalitieakkoord lezen we op pagina 19: “Bij bereikbaarheidsvraagstukken redeneren we vanuit de gewenste kwaliteitsimpuls, luchtkwaliteit en leefbaarheid en vanuit economische ontwikkeling en de daarmee samenhangende groei van de stad. We hebben daarbij altijd oog voor de verkeersveiligheid van alle vervoersmodaliteiten”

En op pagina 21: “De uitdaging voor de toekomst is om een evenwicht te vinden tussen deze groei en de leefbaarheid in onze stad. Daarbij is het uitgangspunt dat Eindhoven bereikbaar en verkeersveilig blijft”

Klik hieronder voor de vragen die D66 indiende (pdf):

Ingekomen_raadsvragen_Herinrichting_Boschdijk_binnen_de_ring__D66_

 

 

De Ruit 2.0: terug op de agenda!

VVD VVD D66 PvdA Eindhoven 17-03-2018 08:45

De lange files op de ring en de Kennedylaan zijn een doorn in het oog. Het verkeer van Eindhoven van en naar Helmond moeten over een nieuwe weg! Tom Meylink, Monique List, Gaby Scholder en Hans Spijkerman schreven er een opiniestuk over.

In de aanloop naar de gemeente-raadsverkiezingen op 21 maart gonst het; willen we de Ruit rond Eindhoven weer op de politieke agenda? Ja, zeggen de Eindhovense en Nuenense VVD met overtuiging.

Veel van onze inwoners staan regelmatig in de file, omdat de oost-west-verbindingen drukker worden. Verkeer op de Eindhovense Kennedylaan en de rondweg staat vaker en langer vast richting Nuenen en Helmond en in de ochtend in omgekeerde richting. De Eindhovense rondweg aan de oostkant kan het verkeer uit het zuiden nauwelijks nog aan. De Nuenense Smits van Oyenlaan en Europalaan en A270/Helmondweg zijn in beide richtingen overvol. De N615 krijgt groot onderhoud, maar de stroom (vracht)verkeer wordt ook daar langer, mede door de economische groei. Na een ongeval op de A2, N2 of A67, zoals afgelopen donderdag, is de verkeerschaos enorm.

BereikbaarheidsakkoordEven terug in de tijd. In 2014 draaiden, ook in Eindhoven, de politieke verhoudingen en was een meerderheid van PvdA, D66, SP en GL tegen de plannen om de wegenruit rond Eindhoven te voltooien. Het plan voor de noordoost-randweg sneuvelde en werd vervangen door het regionale Bereikbaarheidsakkoord. Inzet op smart mobility en gebruik van verschillende vervoerswijzen was de kern. Prachtige ambities, mooie woorden, maar vier jaar later is maar bar weinig gerealiseerd. De geplande quick wins in 2018 zijn stukjes snelfietspad tussen Eindhoven en Helmond, die nog lang geen fietsroute vormen, en het stimuleren van deelauto's... Duizenden kratjes bier uit Lieshout laten zich niet verplaatsen per fiets. Daarbij komt dat vanaf 2019 nog aanvullend geld nodig is.

Volgens de kosten-batenanalyse uit 2014 was de Ruit de beste oplossing voor de filedruk op de rondweg en de luchtvervuiling. Hiervoor biedt het Bereikbaarheidsakkoord nauwelijks oplossingen.

In Nuenen werd de gemeentelijke mobiliteitsvisie kortgeleden besproken in de gemeenteraad. De leefbaarheid komt steeds meer onder druk te staan omdat het doorgaande verkeer het dorp als het ware in delen splitst. Voor de Nuenense VVD heeft het prioriteit het doorgaande verkeer buiten de bebouwde kom te krijgen. Door alle drukte worden bedrijventerreinen als Eeneind slecht bereikbaar. En dat betekent dat de optie randweg Nuenen-Oost actueel blijft en een mogelijke verbinding ten noorden van het kanaal tussen de A58 en de N279.

TopWe zijn de economisch snelst groeiende regio, we willen in de top van Europese kennis- en innovatieregio's blijven en het aantal inwoners stijgt. We willen betere spoorverbindingen om in één uur op Schiphol, in Düsseldorf of in Brussel te zijn. Wij zijn blij dat er geld komt om de A2, A58 en A67 te verbreden en 20 miljoen euro voor de ontwikkeling van het NS-station in Eindhoven tot internationaal knooppunt. Maar we kunnen de (vracht)autobereikbaarheid in onze regio niet vergeten! Het goederenvervoer blijft groeien en niet iedereen kan of wil met het openbaar vervoer. We gaan schoner rijden, maar laten onze auto niet staan. Zonder maatregelen worden de files langer en de luchtkwaliteit slechter.

Steden worden slechter bereikbaar, dat ervaar je dagelijks in Eindhoven. Meer verkeer en wegen die worden afgesloten of versmald leiden tot opstoppingen, onveilige verkeerssituaties en een slechtere luchtkwaliteit. De voorbeelden Europalaan, Vestdijk, Aalsterweg, Hertogstraat zijn bekend. De VVD Eindhoven wil dat wegen naar de binnenstad gebruikt worden voor bestemmingsverkeer en niet als doorgangsroute van zuid naar noord. Dan moet er wel een alternatief zijn. Geen wegen sluiten als er geen alternatief is, zoals nu gebeurt. De Eindhovense rondweg aan de oostkant is nu te druk om het verkeer te verwerken dat niet in de binnenstad moet zijn, plus al het verkeer dat eigenlijk om de stad heen moet worden geleid. Door het ontbreken van de Ruit neemt de druk op de rondweg toe en daarmee de druk op het gebied binnen de rondweg. Daar heeft ook de binnenstad last van.

SluipverkeerVanuit Nuenen is er veel (sluip)verkeer. Gezamenlijk willen we werken aan betere doorstroming. Dat geldt ook voor de geluidsoverlast en verslechterde luchtkwaliteit op bijvoorbeeld de A270: een gezamenlijke aanpak, mogelijk met de provincie.

Het is dus niet raar dat het weer gonst dat de Ruit opnieuw op de bestuursagenda moet komen. En niet alleen in Eindhoven of Nuenen. Het is een regionaal bereikbaarheidsprobleem.

Wat ons betreft wordt dat een Ruit 2.0 in een kleine of grotere vorm. Slimme innovaties gaan ons in de toekomst vast helpen, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de capaciteit van de wegen aan de oostkant van Eindhoven.

Bij de neus genomen

VVD VVD PvdA Eindhoven 06-03-2018 06:09

Overkomt u dat ook wel eens? Je hoort een redenering die volledig logisch klinkt en goed onderbouwd lijkt en toch zegt je gevoel dat er iets niet in de haak is. Dat overkwam ons vanaf het eerste moment bij de plannen voor een vernieuwde Vestdijk. Monique List en Tom Meylink schrijven hier onderstaand stuk over.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/28527/bij-de-neus-genomen

© ED.nl

De stad moet groener en aantrekkelijker worden en het verkeer moet drastisch beperkt worden want de luchtkwaliteit ter plekke is levensbedreigend. Natuurlijk wil iedereen een groene en aantrekkelijke leefomgeving en zeker de Vestdijk kan wel een stukje gezelligheid en vergroening gebruiken. Tot zover geen vuiltje aan de lucht. Maar is het nou werkelijk nodig het verkeer op deze wijze te ontregelen en bezoekers uit het centrum te weren? En is het middel niet erger dan de kwaal?

Laten we eerst eens naar de feiten kijken. Volgens de verantwoordelijke D66-wethouder tonen berekeningen van het RIVM in den Haag aan dat de wettelijke normen ernstig overschreden worden en daardoor is rigoureus ingrijpen noodzakelijk. Het gaat dan om een specifiek gas, stikstofdioxide (NO2) en om een specifiek punt, gelegen tussen de kruising met de Dommelstraat/Nieuwstraat en het Stationsplein. Lees je de bijbehorende informatiebrief echter nauwkeurig dan zie je dat er zoveel foutmarge in de berekening zit dat je eerder van, gelijk aan het wettelijk maximum kunt spreken.

In Eindhoven hebben we echter al enkele jaren een eigen, innovatief netwerk van meetpunten. Dit heet AIREAS en onze stad heeft hierin tot nu toe bij elkaar al zo’n 700.000 Euro geïnvesteerd. Uit de gepubliceerde meetresultaten van dit instituut blijkt opmerkelijk genoeg dat de lucht in de stad overal onder het wettelijke maximum voor luchtvervuiling blijft. En dat de lucht in het centrum schoner is dan in de wijken eromheen.

Waarschijnlijk vraagt u zich, net als wij, af waarom Haagse berekeningen van meer waarde worden geacht dan de metingen door ons eigen netwerk. Het antwoord kwam tijdens de behandeling in de raadscommissie van de PvdA-woordvoerder: berekeningen bepalen het beleid (lees subsidie) en niet metingen. Met deze woorden was ook de laatste investering om AIREAS te vervolmaken van tafel. Jammer van het werk van AIREAS en van onze investering tot nu toe.

Belangrijk om te weten is dat stikstofoxide vooral door industrieën in België en Duitsland en door de landbouw wordt geproduceerd. Daarom heeft de Provinciale staten van Brabant vorig jaar flinke maatregelen voor de veehouderij vastgesteld. Hierdoor zal er binnen een paar jaar al naar verwachting een derde minder stikstof in de lucht komen.

Omdat wij bij de eerste bekendmaking van de plannen voor de herinrichting onze twijfels hadden, hebben wij aangedrongen op een proefopstelling om aan te kunnen tonen dat de investering in de herinrichting van 6.500.000 Euro (begroot) onverstandig is en zelf averechts uitwerkt.

Iedereen die in het laatste half jaar heeft geprobeerd de binnenstad vanuit het zuiden te bereiken heeft de gevolgen kunnen merken. In de directe omgeving van de Vestdijk waar het verkeer naartoe is uitgeweken en zelfs op de oostelijke rondweg en de Mauritsstraat zijn de gevolgen groot.

Nu zult u waarschijnlijk denken dat deze overlast tot een aanpassing van de plannen gaat leiden.

Nee helaas, bij de presentatie van de plannen enkele weken geleden bleek dat alles exact zo moet worden als een jaar geleden al is bedacht. We zagen op websites en in deze krant werkelijk schitterende plaatjes, een groene oase met weinig auto’s en weinig mensen. En ook zonder marathon of carnavalsoptocht.

In het ondersteunende rapport over de proefopstelling staat dat er op de kop van de Vestdijk veel minder auto’s rijden en ook dat er nauwelijks iets verslechterd is voor de omliggende straten. Mooie conclusie toch? Even goed lezen en dan blijkt dat er niet in het weekend is gemeten en ook komen de Hertogstraat, de Stratumsedijk en de St. Jorislaan niet in het onderzoek voor.

De VVD is niet de enige die voelt dat er iets niet in de haak is. De verenigde ondernemers van de binnenstad en de organisatoren van de grote evenementen die onze stad zo leuk maken, hebben ook bezwaren. Ze worden natuurlijk aangehoord maar de trein dendert door.

Ondertussen zien Eindhovenaren dat de stad steeds moeilijker bereikbaar wordt en dat woonstraten veel overlast ondervinden alleen maar om een stukje Vestdijk, het rekenpunt, te ontlasten waar bijna niemand woont.

Misschien denkt u dat met de problemen op de Vestdijk en de files door eerdere herinrichting van de Europalaan, de Aalsterweg, de Montgomerylaan en de kop van de Kennedylaan de leefbaarheid en de luchtkwaliteit te veel zijn aangetast?

Helaas gaan de plannen nog veel verder. De Vonderweg wordt versmald alsof daar nooit 35.000 mensen tegelijk een feestje komen vieren en de Fellenoord gaat in de huidige plannen naar een rijstrook omdat daar volgens het huidige college overbodig asfalt ligt.

En dan is er nog het plan om over 12 jaar binnen de rondweg alleen nog maar 100% elektrische voertuigen toe te staan. Mensen met een smalle beurs die afhankelijk zijn van een auto worden zo de stad uitgejaagd.

De VVD is ervan overtuigd dat we niet op goede weg zijn.

Eindhoven wil doorgroeien naar 300.000 inwoners. Dan denkt de VVD dat we een aantrekkelijke, groene stad zouden willen zijn waar mensen van buiten juist welkom zijn.

Als we minder overlast van autoverkeer willen dan moeten zorgen voor een optimale doorstroming, bijvoorbeeld door stoplichten zo af te stellen dat de wachttijd voor auto’s korter wordt in plaats van langer. Eerst vervangende routes op orde voordat we wegen gaan afsluiten. We willen reële alternatieven zoals goedkope Park en Ride voorzieningen met pendeldiensten. Kleine buslijnen in stand houden en ook nadenken over gratis parkeren in de ochtend om zo het winkelend publiek beter over de dag te spreiden. Fietspaden goed verlichten zijn en veiliger maken door ze los van autoverkeer neer te leggen. Zo zijn er ideeën genoeg.

Wij hopen dat u ons na 21 maart de kans geeft om ze uit te voeren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.