Nieuws van politieke partijen in Eindhoven over SP inzichtelijk

6 documenten

SP steunt motie Gebruik geld Bravoflex voor verbetering bestaand openbaar vervoer.

SP SP VVD CDA Eindhoven 22-05-2020 14:51

Bravoflex is een flexibele vervoerservice op afroep die zonder vaste route rijdt van halte naar halte. Er is dus géén dienstregeling. Je bestelt Bravoflex via een app, website of door even te bellen. Je reserveert een zitplaats in een voertuig en bepaalt zelf wanneer je bij welke halte wordt opgehaald en naar welke halte je reist.

Bravoflex wordt gesubsidieerd door de provincie, het gaat over een bedrag van rond 900 duizend euro per jaar.

In de gemeenteraad van Eindhoven zijn er regelmatig discussies gevoerd afgelopen jaren, over dienstregelingen van openbaar vervoer. Jaar in jaar uit zagen we dat er regelmatig dienstlijnen verdwijnen in Eindhoven. Een van de belangrijkste argument van Hermes was dat deze dienstlijnen onderbezet zouden zijn en daardoor het te duur was om bussen te laten rijden.

De fractie van de SP heeft zich afgelopen jaren ingezet voor de verbetering van kwalitatief betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor alle inwoners.

Als we naar de kostendekkingsgraad van Bravoflex kijken dan zien we dat het zeer laag ligt en dat gemiddeld één ritje in februari €46,- belastinggeld heeft gekost.

De fractie van de SP vindt dat het Bravoflex niet gelukt is om een succes te maken van dit vervoermiddel als alternatief voor een gewone buslijn. Ook is  er weinig belangstelling vanuit inwoners van Eindhoven.

De fractie van de SP Eindhoven heeft de motie die oproept om te stoppen met het subsidiëren van dit dure experiment. Dit geld kunnen we inzetten om het bestaande openbaar vervoer als basisvoorziening nog meer te stimuleren zodat het een goed alternatief is voor de auto. Daarvoor moet de bus ook vaker rijden en op een redelijke loopafstand te bereiken zijn. De motie is met de steun van de SP en CDA-GL-50plus-CU-LPF-Denk-LE-OAE-VVD op 19 mei 2020 in de gemeenteraad van Eindhoven aangenomen. (link naar de motie: https://eindhoven.parlaeus.nl/user/showdoc/action=view/id=9701/type=pdf/Aangekondigd_Vrije_motie_VM3_Bravoflex__CDA__GL__50PLUS__CU__LPF__DENK__LE_.pdf )

Murat Memis Fractievoorzitter 

SP: VESTDIJK ONVEILIG VOOR VERKEERSDEELNEMERS

SP SP Eindhoven 26-09-2019 17:46

Schouw Vestdijk – Ten Hagestraat 12 september 2019

Op 12 september jl. hebben de Fietsersbond Eindhoven, Stichting Platform Gehandicaptenbeleid Eindhoven (hierna: PGE) en de SP Eindhoven de huidige situatie op de Vestdijk en bij de uitgang Parkeergarage Ten Hagestraat ter plaatse bekeken met als doel de algehele verkeersveiligheid op de Vestdijk en Ten Hagestraat onder de aandacht te brengen. 

 

In de gemeentelijke mobiliteitsvisie Eindhoven op Weg (EoW) is de ambitie ten aanzien van de verkeersveiligheid opgenomen. Eindhoven wil een veilige stad zijn met zo min mogelijk verkeersslachtoffers. Ook in het coalitieakkoord 2018- 2022 ‘Evenwicht & Energie’ wordt er aandacht besteed aan ‘verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers’. Om invulling te geven aan de ambities is door het college, net als voorgaande jaren, het actieprogramma verkeersveiligheid 2019 opgesteld. In dit programma staat onder andere dat de aanpak in 2019 zich richt op de kwetsbare verkeersdeelnemers zoals ouderen en de groep 25-39 jarigen, fietsers en auto-inzittende.

 

De reden waarom we een schouw op de Vestdijk hebben uitgevoerd is gelegen in het feit dat wij van mening zijn dat de huidige inrichting van de Vestdijk onveilig is voor alle verkeersdeelnemers én dus niet in overeenstemming is met de ambities uit het coalitieakkoord 2018-2022, het actieprogramma verkeersveiligheid 2019 en diverse andere verkeersafspraken. We willen de verkeersonveilige situatie op de Vestdijk onder de aandacht van het college brengen met als doel dat er overgegaan wordt tot actie, en dat van de Vestdijk een plek wordt gemaakt die voor iedere verkeersdeelnemer veilig en overzichtelijk is.

 

Binnenkort zullen we de resultaten van de schouw presenteren aan de wethouder van mobiliteit, cultuur en design, binnenstad en citymarketing mw. Monique List-de Roos.

 

Dagmar Mous

 

Commissielid Socialistische Partij (SP) Eindhoven

Woordvoerder Veiligheid, Evenementen, Verkeer en Mobiliteit

 

 

      

      

Onderzoek verkeersveiligheid/verkeersmogelijkheden Kruisstraat Oktober 2019

SP SP Eindhoven 26-09-2019 17:43

De verkeersveiligheid in de Kruisstraat is een terugkerend onderwerp van gesprek. In het buurtcontract 2017 is afgesproken om extra aandacht te besteden aan de verkeersveiligheid in het winkelgebied van de Kruisstraat.

Er zijn diverse snelheidsmetingen en periodieke snelheidscontroles uitgevoerd in het afgelopen jaar én er zijn vier fietsvriendelijke drempels aangelegd. Op 4 én 5 oktober gaat de SP Eindhoven een enquête uitvoeren met als doel te onderzoeken of deze maatregelen voldoende hebben bijgedragen aan het bevorderen van het gevoel van veiligheid in het verkeer in de Kruisstraat én of de maatregelen in ogen van de bewoners/bezoekers/ondernemers voldoende zijn of dat verdere aanpassingen gewenst zijn. De vraag die voor ligt is of de huidige verkeerssituatie in stand moet blijven of dat verdere aanpassingen gewenst zijn. De SP wil graag van de bewoners, gebruikers en ondernemers van het winkelgebied in de Kruisstraat weten of zij zich veilig/tevreden voelen in de huidige setting en zo nee, welke aanpassingen zij wensen. Afhankelijk van de uitkomst van de enquête zullen we actie ondernemen.

 

Dagmar Mous

Commissielid Socialistische Partij (SP) Eindhoven

Woordvoerder Veiligheid, Evenementen, Verkeer en Mobiliteit

Samen sta je sterk!

SP SP Eindhoven 02-10-2018 18:27

Woensdag 26 september 2018 was commissielid Veiligheid, Evenementen, Verkeer en Mobiliteit Dagmar Mous voor de SP aanwezig bij de inloopmiddag voor de aanleg van de ongelijkvloerse kruising Montgomerylaan met de Ring. Van dichtbij heeft zij kunnen zien hoe het project vordert en hoe de omwonende zijn meegenomen in het ontwerp voor de kruising. De SP is voorstander van dit project: busverbindingen worden sneller en de doorstroming op de ring voor auto’s verbetert.

Verslag van Dagmar:

Het was een zonnige dag en we liepen in meerdere groepen over de bouwplaats. De groepen bestonden uit geïnteresseerde buurtbewoners die de bouwplaats graag van dichtbij wilden bekijken. Ik ben in gesprek geraakt met een aantal van deze buurtbewoners. Wat me opviel was dat er veel positieve verhalen verteld werden over onder andere de manier waarop de gemeente Eindhoven de buurtbewoners heeft betrokken bij het project en de manier waarop de communicatie is verlopen in de afgelopen jaren. Wat voornamelijk werd gewaardeerd is dat het projectteam na al deze jaren nog steeds uit dezelfde personen bestaat. Hierdoor ontstond een band met de buurtbewoners en kan het projectteam beter inspelen op de behoefte van de buurtbewoners. Dit laatste kan alleen als je elkaar, en elkaars behoefte leert kennen.

Door deze positieve verhalen ben ik me nog meer gaan realiseren hoe belangrijk communicatie is om verandering tot stand te kunnen brengen. Als je buurtbewoners intensief bij het project en het ontwerp betrekt, kan een project van een dergelijke omvang een succes worden. Samen sta je sterk! 

Voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de werkzaamheden zijn er een aantal mogelijkheden. Via de website van Gemeente Eindhoven kan iedereen live de werkzaamheden volgen via een webcam. Ook staat op deze website meer informatie over de planning en de bereikbaarheid van de omgeving. Verder zijn de werkzaamheden te volgen via de BouwApp. Deze app is gratis te downloaden. Tot slot is er aan de Pastoriestraat een informatiecentrum ingericht. Dit informatiecentrum kunt u tijdens de werktijden van de aannemer ongestoord bezoeken. Iedere woensdagmiddag van 13.00-14.00 uur houdt de aannemer hier een spreekuur en kunt u vragen stellen over het project en de werkzaamheden.

Dagmar Mous Commissielid Socialistische Partij (SP) Veiligheid, Evenementen, Verkeer en Mobiliteit

Aktie in het openbaar vervoer

SP SP Eindhoven 01-07-2018 12:36

Wie gaat er nou in de binnenstad het gesprek aan met mensen om begrip te kweken en te vragen wat zij vinden van de staking in het openbaar vervoer? Vijf dappere SP’ers hebben zichzelf vrijdag 29 juni voor de leeuwen gegooid en zijn het gesprek aangegaan.

Ik zeg eerlijk, het was geen makkelijke taak. We leven in een samenleving waarin mensen minder kijken naar hun omgeving en meer en meer verharden ten opzichte van elkaar. Begrip voor de situatie van de buschauffeurs is moeilijk te krijgen omdat de reiziger van A naar B wil. Het is normaal dat we openbaar vervoer hebben en volgens reizigers moeten we ons vooral aan de gemaakte afspraken en de gemaakte dienstregelingen houden. Je vergeet soms even dat achter elk beroep dat door mensen uitgevoerd wordt, er echte mensen werken. Echte mensen met passie voor hun werk, passie die wegebt omdat ze niet meer worden gezien als mensen.  

https://eindhoven.sp.nl/nieuws/2018/07/aktie-in-het-openbaar-vervoer

We zijn het gesprek aangegaan om begrip te kweken voor het feit dat buschauffeurs dagelijkse stress ervaren als ze hun beroep uitoefenen. Vrijdagochtend 29 juni heeft de SP- Eindhoven een solidariteitsactie opgezet en de buschauffeurs ondersteund. We zijn in gesprek gegaan met de buschauffeurs en hebben gevraagd wat de achterliggende gedachte achter deze inmiddels enorm grote staking is. Unaniem wordt er gezegd dat het niets te maken heeft met een gewenste loonsverhoging, het gaat niet om het geld. Ook wordt veelvuldig de ‘plaspauze’ aan de kant geschoven; nee het gaat ook niet om de ‘plaspauze’. Het gaat om de constante druk die ze ervaren. Wist u dat er een lampje naast de buschauffeur is gebouwd die op rood springt als de buschauffeur achterloopt in zijn dienstregeling? En dat dat lampje gedurende de hele rit aanblijft als de tijd niet meer ingehaald kan worden? Gedurende de hele rit weten dat je het niet goed doet en dat bevestigd zien worden door een rood lampje dat maar niet uit wil gaan, is ongezond. Ook wordt er geregistreerd hoe vaak een deur open en dicht gaat. Er wordt bij de buschauffeurs aangegeven dat deze gegevens niet worden gebruikt tijdens een functioneringsgesprek. Wat denkt u?

https://eindhoven.sp.nl/nieuws/2018/07/aktie-in-het-openbaar-vervoer

Op het moment dat een buschauffeur graag wil stoppen voor een persoon die aan komt rennen en doorrijdt omdat hij weet dat hij wordt geregistreerd, creëert dat frictie tussen de reizigers en de buschauffeurs. Frictie die vaak omslaat naar conflicten waarbij de buschauffeur er alleen voor staat en zijn veiligheid in het geding komt. Niet alleen de veiligheid van de buschauffeur komt in het geding, ook die van de reizigers. Het zijn van een buschauffeur is een sociaal maatschappelijk beroep, buschauffeurs rijden op de bus omdat ze het heerlijk vinden om op deze manier van dienst te zijn voor mensen en de samenleving. Deze heerlijkheid gaat er vanaf als je constante druk ervaart en als je je diensten niet naar behoren kunt uitvoeren. Het is een ongezonde last als je jezelf iedere dag keer op keer moet verdedigen ten overstaande van je werkgever en de reizigers.

Wat ik hier schrijf is nog maar een klein stukje van een grotere verhaal. Indien je geïnteresseerd bent adviseer ik om eens aan een buschauffeur te vragen hoe het is om een buschauffeur te zijn en waarom hij/zij staakt. Ze zijn meer dan bereid om hun verhaal met je te delen.

Buiten de mensen om die lekker aan het winkelen waren of die haast hadden en niet open stonden voor een gesprek, hebben we ook erg veel mensen gesproken die wel open voor stonden voor een gesprek. We hebben mensen gesproken die direct aangaven de staking te ondersteunen en we hebben mensen gesproken die niet op de hoogte van bovenstaande feiten. Je zag direct dat er achter de verharde schil van deze personen, er wel begrip bestaat. Het begrip moest echter alleen even aangewakkerd worden. Als mensen openstaan voor een gesprek en even stilstaan, zie je snel dat er wel begrip is voor de situatie van een ander. Ik vond het zelf erg moeilijk om het gesprek aan te gaan met mensen, ik ben niet zo goed in afwijzingen. Gelukkig heb ik collega’s naast mij gehad die daar wat meer ervaring in hadden en ze zijn ervoor gegaan! We hebben uiteindelijk veel positieve reacties gekregen, mensen hebben zicht gekregen op de situatie en ook begrip. Heeft het zin om in de binnenstad de gok te wagen om winkelend publiek en publiek met veel haast aan te spreken? Ik denk van wel. Je krijgt een groep diverse mensen te spreken die je kunt aanzetten om zich in te leven in de situatie van een ander, hierdoor kweek je begrip. Dit is wat de SP kenmerkt, en daar moeten we mee door blijven gaan.

Dagmar Mous

Commissielid Socialistische Partij (SP) Eindhoven

Woordvoerder Evenementen, Verkeer en Veiligheid

SP kiest voor bereikbaarheid en leefbaarheid.

SP SP Eindhoven 19-03-2018 17:38

In aanloop naar de verkiezingen is er heel veel discussie over verkeer en vervoer. In dit artikel schrijven de SP-lijsttrekkers uit Eindhoven, Helmond, Gemert-Bakel en Nuenen samen met SP-statenlid Willemieke Arts hoe zij hier tegenaan kijken.

Een goed bereikbare stad en leefbare dorpen en woonwijken: wie wil dat niet? Om dit te bereiken bestaat er niet slechts een simpele oplossing maar moet je verschillende dingen tegelijk doen. Volgens de SP is dit heel goed mogelijk en zijn we in onze regio goed op weg!

 

Om te beginnen is het belangrijk dat automobilisten zo snel mogelijk de plek van bestemming bereiken en niet onnodig door dorpen en wijken rijden als ze daar niet hoeven te zijn. Voor Eindhoven betekent dit oa dat het doorgaande verkeer niet dwars door de binnenstad moet rijden maar over de ring. In Helmond moet het verkeer meer kiezen voor de randwegen in plaats van recht door het centrum. Hiermee ontlast je het centrum en is er meer ruimte voor de automobilisten die daar juist wel moeten zijn. Randvoorwaarde is dat parkeergarages in het centrum goed bereikbaar blijven. Het omleiden van doorgaand verkeer leidt tot een verbetering van de kwaliteit van de lucht die we elke dag inademen.

 

Om te voorkomen dat onze wegen straks helemaal dichtslibben moeten er goede en comfortabele alternatieven komen voor het autoverkeer. Daaraan werken we met de hele regio. Zo hebben we het afgelopen jaar met 21 gemeenten, de provincie Noord-Brabant en allerlei bedrijven en organisaties een gezamenlijke agenda tot 2030 gemaakt met tientallen maatregelen voor de bereikbaarheid en leefbaarheid. We werken samen met de NS aan het verhogen van de frequentie van sprintertreinen tot eens per kwartier op de routes Weert-Helmond-Eindhoven-Tilburg en Deurne-Helmond-Eindhoven-Den Bosch. De grote werkgevers op de campussen in de regio (zoals bijv. TU/e, ASML, Philips, Fontys enz.) voeren met succes personeelbeleid uit om te voorkomen dat werknemers allemaal apart in de file naar hun werk rijden en daarmee de wegen te veel belasten.

Steeds meer mensen reizen in comfortabele groene stroom-bussen over de snelle HOV-banen. Het aantal passagiers op deze lijnen is het afgelopen jaar flink gestegen. Voor de slecht bezette buslijnen wordt er geëxperimenteerd met een alternatief: Bravoflex, vervoer op afroep in kleine busjes. In Helmond rijden ze al, in Eindhoven wil Hermes hiermee eind dit jaar van start gaan.

Steeds meer mensen kiezen ervoor met de fiets naar het werk te gaan. Door de komst van de e-bike overbrug je nu veel sneller grotere afstanden. Samen met de provincie Noord-Brabant leggen we comfortabele snelfietspaden aan. Binnen de regio worden alle kernen verbonden met een snelfietsnetwerk. In Eindhoven en Helmond alleen al zijn hiervan reeds tientallen kilometers klaar. De snelfietsroute Helmond-Eindhoven wordt voltooid en ook tussen Eindhoven-Den Bosch en Eindhoven-Tilburg komen snelfietsroutes. 

Belangrijk vindt de SP ook dat je gemakkelijk kunt overstappen van het ene naar het andere vervoermiddel. Daarom zijn we heel blij met een nieuwe P+R aan de snelweg tussen Aalst en Eindhoven (gereed in 2020) en de recente uitbreiding van de P+R in Maarheeze.

Tot slot blijven er helaas routes die dwars door kernen lopen en waar druk gebruik van wordt gemaakt. Dat verkeer proberen we zoveel mogelijk naar de hoofdwegen te leiden. Op die routes worden ook leefbaarheidsmaatregelen genomen, zodat de overlast voor omwonenden minder wordt. 

 

WORDT DE AUTO GEDISCRIMINEERD?

Als je sommige partijen mag geloven dan wordt de auto als vervoermiddel “gediscrimineerd”. Dat is wat de SP betreft niet het geval. De SP gaat niet alleen voor goede alternatieven voor de auto maar werkt ook mee aan verbeteringen van de wegen in de regio. De A58 gaat de komende jaren op de schop. De A67 moet wat ons betreft zo snel mogelijk verbreed worden: de nodige onderzoeken hiervoor worden nu gedaan. En de N279 (Veghel-Asten) wordt opgewaardeerd: de weg behoudt 2 x 1 rijbanen, maar alle kruispunten worden ongelijkvloers. Daarmee worden de dagelijkse knelpunten weggenomen en stroomt het verkeer beter door. Er komen aanpassingen op de ring in Eindhoven om zo de doorstroming te verbeteren. Daarnaast wordt er gewerkt aan autodeel-systemen en slimme apps om het autogebruik te optimaliseren. Dankzij de Automotive Campus in Helmond experimenteren we met steeds slimmere verkeerslichten en zelfrijdende voertuigen. 

 MOET ER TOCH EEN RUIT OM EINDHOVEN KOMEN?

Wat de SP betreft hartgrondig “nee”. De “ruit”, een vierbaansweg dwars door een prachtig natuurgebied, lost de bereikbaarheidsproblemen niet op. Deze zal juist extra verkeer aan gaan trekken, omdat het een alternatieve route wordt richting Rotterdam. Dan wordt het niet rustiger maar nog veel drukker op de weg! Bovendien zou zo’n ruit bijna een miljard euro gaan kosten. De SP denkt dat we ons geld slimmer kunnen besteden: je mag toch niet minder verwachten van een slimme Brainportregio?

 

Erik de Vries, lijsttrekker SP Helmond

Murat Memis, lijsttrekker SP Eindhoven

Hein Kranen, lijsttrekker SP Nuenen, Gerwen en Nederwetten

Jan Hoevenaars, lijsttrekker SP Gemert-Bakel 

Willemieke Arts, statenlid SP provincie Noord-Brabant

 

 

Zie ook: Wie is Nathalie Masselis?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.