Nieuws van politieke partijen in Etten-Leur over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Toezegging verkeerslichten | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 02-04-2019 00:00

Op een toezegging van de fractie van GroenLinks heeft het college van B&W actie ondernomen om de verkeersinstallatie aan de kruising Liesbosweg-Schoonhout aan te pakken.

In een eerdere raadscyclus vroegen we aan de wethouder de verkeerslichten in Etten-Leur beter af te stellen om zo de doorstroming te verbeteren. Hierop zei de wethouder toe dat er gekeken zal worden naar specifieke verkeersituaties bij de kruisingen met verkeerslichten. Een van die kruisingen waar nu aanpassingen worden aangebracht is de kruising Liesbosweg-Schoonhout.

Hier worden extra detectielussen aangebracht om naderend verkeer op een vlotte manier te laten doorstromen. Verder worden de verkeerslichten beter afgesteld op het treinverkeer en wordt het tegelijkertijd groenlicht voor fietsers losgelaten. In de praktijk was dat tegelijkertijd al niet helemaal synchroon meer.

Een betere doorstroming van het verkeer betekent een gezondere lucht door minder uitstoot van wachtende auto’s en vrachtwagens en minder lang wachten voor fietsers en voetgangers. De overige kruisingen worden nog nader onderzocht en hopelijk zo snel mogelijk ook worden aangepakt.

Onze fractie stelt vragen over geluidsoverlast A58 | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 11-01-2019 00:00

GroenLinks ziet kansen om geluidsoverlast tegen te gaan bij zonnepark A58.

Geluidhinder kan de gezondheid schaden. Bovenmatige hinder moeten we voorkomen of terugbrengen tot een acceptabel niveau. 

Onze fractie heeft vragen gesteld aan het college. Lees hier de brief die aan het college is verstuurd. 

GroenLinks wil een maximumsnelheid ...

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 20-06-2018 19:48

GroenLinks wil een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de Stijn Streuvelslaan, met vrijliggende fietspaden en een visuele versmalling van de weg. Dit zorgt voor een veilige situatie rond de middelbare school de KSE. Wil jij hier meer over lezen? Kijk dan op https://etten-leur.groenlinks.nl/nieuws/30-blijft-30

30 blijft 30! | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 20-06-2018 00:00

Aan de gemeenteraad is een voorstel voorgelegd voor de verhoging van de maximumsnelheid op de Stijn Streuvelslaan ter hoogte van het hoofdgebouw van de KSE. GroenLinks gaat hiertegen in verweer.

Op dinsdag 19 juni bespraken we in de gemeenteraad van Etten-Leur een voorstel over de verhoging van de maximale snelheid op de Stijn Streuvelslaan ter hoogte van de KSE van 30 naar 50 kilometer per uur. Het college hield de raad voor dat er slechts twee opties bestonden: een 50 kilometer per uur weg met vrijliggende fietspaden of een 30 kilometer per uur weg met gemengd verkeer. Bij de laatste optie komen de 1.500 fietsers dagelijks gebruik maken van de fietspaden te maken met meer dan 5.000 automobilisten. Uiteraard is dit niet wenselijk.

Bij de andere optie echter gaan we de snelheid in de nabijheid van de middelbare school de KSE verhogen naar 50 kilometer per uur. Dit terwijl we onlangs in ons raadsprogramma nog hebben vastgelegd dat we de verkeerssituatie rondom scholen bijzondere aandacht geven. In de onderbouwing van het voorstel van het college staat dat de snelheid beter kan worden verhoogd, aangezien er nu toch al niet aan de maximumsnelheid gehouden worden. Volgens GroenLinks is dit de omgekeerde werkelijkheid. Blijkbaar wil het college zich hier schikken naar de hardrijders.

De weg waar het over gaat is zo’n 260 meter lang beginnend vanaf een rotonde, en krijgt volgens de nieuwe plannen een drempel halverwege, er ligt een Kiss&Ride-strook aan en de in- en uitrit van het terrein van de KSE. In de praktijk is 50 kilometer per uur daarom vrij onrealistisch. De weg ligt bovendien tussen een druk bezocht skatepark, waar regelmatig evenementen worden gehouden en een middelbare school. De KSE heeft zelf ook al aangegeven dat de voorkeur uitgaat naar een 30 kilometer weg met vrijliggende fietspaden.

Waar het college maar twee mogelijkheden ziet, bestaat er voor GroenLinks nog wel een derde optie. Door middel van een optische versmalling van de weg kan ervoor worden gezorgd dat de weg er uit komt te zien als een 30 kilometer weg, waardoor men hier niet meer te hard rijdt. Mocht dat niet voldoende zijn zal er op de snelheid moeten worden gehandhaafd. GroenLinks vindt dat hier de veiligheid van onze inwoners, en in dit geval met name de scholieren hier op de eerste plaats komt.

GroenLinks staat gelukkig niet alleen in haar standpunt. Echter hield het college voet bij stuk. De wethouder ziet geen mogelijkheden om de weg 30 kilometer per uur te houden met behoud van de vrijliggende fietspaden.

Wij waren dan ook niet tevreden met de antwoorden van de portefeuillehouder. Samen met enkele andere partijen hebben we aangegeven dit voorstel mee terug te nemen in de eerstvolgende raad. Daarvoor heeft GroenLinks tevens een amendement voorbereid. U kunt het amendement hieronder lezen.

GroenLinks tegen wegen door natuur | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Etten-Leur 27-02-2018 00:00

Wegen door het buitengebied leiden tot onherstelbare schade aan de natuur. GroenLinks wil de natuur behouden voor Etten-Leur. De nieuwe coalitie moet gezonde mobiliteit bevorderen en ongewenste bouwplannen blokkeren.

Asfalt staat hoog op het lijstje van enkele politieke partijen. Zo staat de aanleg van meer autowegen in de verkiezingsprogramma’s van VVD, PvdA en Leefbaar Etten-Leur. Denk aan een nieuwe weg van de Zwartenbergse Molen naar de Hoevenseweg, door de natuurgebieden de Kelsdonk en het Laarzenpad. Zelfs de PvdA is hierin niet groen. De partij ziet namelijk geen problemen met nieuwe wegen en pleit er zelfs voor.

Gezonde oplossingen

GroenLinks vindt deze asfaltplannen achterhaald, onnodig en onwenselijk. Kandidaat-raadslid Simon Jacobs: “Je kunt genoeg verkeersoplossingen bedenken die de natuur sparen. Denk aan hoogwaardig openbaar vervoer binnen de regio en het stimuleren van fietsvervoer in de spits, bijvoorbeeld via het project B-Riders.” B-Riders stimuleert mensen om in plaats van de auto de fiets naar het werk te pakken. Het project heeft al 8.500 mensen weten te verleiden de fiets te pakken in plaats van de auto.  

Natuurgebieden die nu onder druk staan, hebben belangrijke functies, zoals recreatie, waterberging en biodiversiteit. Denk hierbij aan de Westpolderplas, het Laarzenpad en de Kelsdonk. GroenLinks wil dat deze natuur behouden blijft. Simon Jacobs: “Natuur is enorm belangrijk voor onze gezondheid en ons welzijn. De generatie Etten-Leurenaren na ons moeten ook kunnen nog kunnen opgroeien tussen de natuur.”

Hoe doen we dit? GroenLinks vindt dat we als gemeente moeten vastleggen dat we het rijke natuurgebied in het noorden van onze gemeente niet op zullen offeren aan welke bouwplannen dan ook.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.