Nieuws van politieke partijen in Geldrop-Mierlo over CDA inzichtelijk

4 documenten

Brug Geldropseweg 7 maanden dicht, kern Mierlo blijft bereikbaar

CDA CDA Geldrop-Mierlo 18-04-2024 07:07

Vanaf juni tot en met december van dit jaar zullen er werkzaamheden plaatsvinden aan de brug van de Geldropseweg. De brug wordt, vanwege slijtage, helemaal vervangen. Omdat de brug een belangrijke verbindingsroute is tussen Geldrop-Mierlo en Helmond is er de afgelopen weken, naar aanleiding van eerder gestelde vragen aan de wethouder door CDA-raadslid Paul Font Freide, intensief contact geweest om de gevolgen van de werkzaamheden voor inwoners en ondernemers uit beide gemeenten zoveel mogelijk te beperken. Tijdens het bestuurlijk overleg tussen Helmond en Geldrop-Mierlo bleek al snel dat kortere bouwtijd niet mogelijk was. Alle opties zijn onderzocht. De fasering van de werkzaamheden hebben vooral te maken met de uithardingstermijnen van het beton. Het hielp daardoor niet als de aannemer in het weekend of in de nachtelijke uren door zou werken. Ook het leggen van een noodbrug was geen oplossing. Er is ter plekke niet voldoende ruimte voor een dergelijke brug. Omleidingsroutes Beide gemeenten hebben samen gekeken naar oplossingen. Deze moeten nog uitgewerkt worden. De oplossingen dienen ervoor om Mierlo eenvoudig bereikbaar te houden en te zorgen dat ook het openbaar vervoer door de kern Mierlo gehandhaafd kan blijven. Hiervoor nemen we gezamenlijk een aantal tijdelijke maatregelen. Zo wordt al het regionale verkeer omgeleid via de A270 - Collse Hoefdijk en de N612-Herselseweg-Bekelaar. Kern Mierlo toch bereikbaar! Omdat de afsluiting van de brug ook het lokale verkeer tussen Mierlo en ’t Hout/Brandevoort flink belemmert hebben we gezocht naar een tijdelijke oplossing die voor alle weggebruikers acceptabel is. En tegelijkertijd voor bewoners de minste overlast geeft. Bij het zoeken naar oplossingen stond voor de bestuurders van Geldrop-Mierlo en Helmond veiligheid voorop. Zowel voor het langzaam verkeer als voor het gemotoriseerd verkeer! De verwachting is dat, buiten de grote omleidingsroutes, het traject Varenschut – Lungendonksebaan - Goorsedijk tussen Helmond en Mierlo in beide richtingen veelvuldig gebruikt zal gaan worden. Om dit te temperen zullen we ook de routes over de Tramweg – Nijverheidsweg/Brugstraat – Korte Brugstraat en die via Abendonk over de Broekstraat (deels) openhouden. De instelling van éénrichtingsverkeer en andere verkeersremmende maatregelen moeten ervoor zorgen dat het verkeer zich spreidt en dat het gebruik van de routes acceptabel blijft. Daartoe zullen we gedurende de gehele periode ook verkeerstellingen houden. Blijkt hieruit dat de route voor het lokale bestemmingsverkeer een te hoge verkeersintensiteit teweeg brengt dan wordt deze uit veiligheidsoverwegingen alsnog gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Openbaar vervoer blijft route rijden! Langzaam verkeer zoals voetgangers en fietsers kunnen op deze wijze ook gebruik blijven maken van deze routes. En ook belangrijk: Buslijn 24 kan door het centrum van Mierlo blijven rijden. Dit moet nog met Hermes besproken worden. Deze maatregelen kunnen allemaal niet wegnemen dat omwonenden van de brug en inwoners en ondernemers van Geldrop-Mierlo hinder zullen ondervinden van de werkzaamheden. Wel hopen we de overlast op deze manier te beperken en alle weggebruikers een zo veilig mogelijke route aan te kunnen bieden. Actuele informatie kunt u vinden op de website van Geldrop-Mierlo (www.geldrop-mierlo.nl)

De PvdA wil dat de gemeente Geldrop-Mierlo bewoners actief betrekt bij de A67 plannen

PvdA PvdA CDA Geldrop-Mierlo 31-03-2019 15:10

Op de A67 ter hoogte van Geldrop staan vaak files en er gebeuren regelmatig. Het is duidelijk dat daaraan iets moet gebeuren. De PvdA Geldrop-Mierlo vindt het belangrijk dat de problemen worden aangepakt. Hoewel de rijkswegen een verantwoordelijkheid zijn van de minister vinden wij dat de gemeente Geldrop-Mierlo hierin ook een actieve rol moet hebben. Het college van Burgemeester en Wethouders van onze gemeente moet aandacht vragen voor onze lokale uitdagingen en zorgen voor een goede informatie voor inwoners, verenigingen en bedrijven die te maken krijgen met de gevolgen van de voorgenomen wijzigingen van de A67. Wij vinden dat de gemeente deze betrokkenen actief moet ondersteunen en de lokale belangen bij het ministerie onder de aandacht moet blijven brengen.

Het ministerie heeft onderzocht welke mogelijke oplossingen er zijn voor een veilige A67 met betere doorstroming. Het onderzoek heeft geleid tot 3 mogelijke bundels van maatregelen. Hieruit is 1 voorkeursalternatief gekozen. Op 28 augustus 2018 en op 12 maart 2019 is in het NH Hotel Geldrop door Rijkswaterstaat (RWS) een toelichting gegeven op de verschillende alternatieven voor de verbreding van de A67 tussen Leenderheide – Zaarderheiken en zijn de mogelijkheden voor inspraak toegelicht. PvdA Geldrop-Mierlo was hierbij aanwezig. Wij hebben aandacht gevraagd voor het informeren en begeleiden van inwoners, bedrijven en verenigingen die de gevolgen van de verbreding van de A67 gaan ondervinden. RWS heeft ons verteld dat zij deze betrokkenen hebben geïnformeerd over het traject. De gemeente Geldrop-Mierlo moet de betrokkenen verder informeren.

Op initiatief van Bart Oortwijn van PvdA Geldrop-Mierlo hebben CDA en DGG samen met PvdA Geldrop-Mierlo vragen gesteld aan het college om zo aandacht te vragen en duidelijkheid te krijgen over de gevolgen van de plannen voor de verbreding van de A67. Het college heeft in de commissievergadering toegezegd aandacht te gaan geven aan het informeren van de bewoners.  De PvdA blijft dit volgen.

 Naar aanleiding van onze vragen heeft de gemeente Geldrop-Mierlo verder aangegeven dat zij: “ Bij de verdere uitwerking van het voorkeursalternatief er voor pleit om het tracé van de A67 minder ver in noordelijke richting op te schuiven zodat de impact op de aanliggende woon- en uitloopgebieden minder groot wordt. In de commissievergadering van 25 maart jl. heeft het college een zienswijze voorgelegd waarin dit voorstel naar de minister is toegelicht.

PvdA Geldrop-Mierlo kan zich vinden in de door het college aangegeven voorkeur aangezien het vanwege het aanwezige beschermde natuurgebied niet mogelijk is ook naar het zuiden uit te breiden en de lasten met Heeze – Leende te delen. Bart Oortwijn verteld: “ Het is duidelijk dat er iets moet gebeuren aan de A67 maar wij vinden dat de gemeente daarbij een actieve rol moet pakken in de communicatie en begeleiding van inwoners, verenigingen en bedrijven. Wij willen dat het college zich inspant om te zorgen dat de gevolgen voor de inwoners van omliggende wijken zo beperkt mogelijk te houden. In de toelichting van de zienswijze naar de minister heeft het college aangegeven dat zij bereid is te investeren om verdergaande geluidsmaatregelen te nemen. Wij steunen dit.

PvdA vraag ook aandacht  voor de natuur. Het voorgestelde alternatief kan grote gevolgen hebben voor het Dommeldal. Wij zijn blij dat het college dit ook ziet en hier aandacht voor heeft. Als PvdA Geldrop-Mierlo zullen we dit goed volgen en aandacht blijven vragen. We snappen dat er nu nog weinig bekend is over de uitwerking en dus ook nog niet heel veel gezegd kan worden over de gevolgen. Dit wil niet zeggen dat je als gemeente niets kan doen. Wij gaan er vanuit dat dit nu voor de gemeente ook duidelijk is en ze actiever zal worden. We vinden dat de gemeente hiermee niet moet wachten tot momenten waarop informatie wordt gedeeld of inspraak mogelijk is maar nu al moet beginnen.

 

Wanneer u meer informatie wil over de verbreding van de A67 kunt u dit vinden op de website van Rijkswaterstaat: https://mirta67leenderheidezaarderheiken.nl/default.aspx

 

Het bericht De PvdA wil dat de gemeente Geldrop-Mierlo bewoners actief betrekt bij de A67 plannen verscheen eerst op PvdA Geldrop-Mierlo.

CDA wil snel verbetering veiligheid fietsstraat Zomerland

CDA CDA Geldrop-Mierlo 30-10-2018 12:21

Afgelopen maart nam de gemeenteraad een motie van het CDA aan waarin om een onderzoek en maatregelen werd gevraagd voor de veiligheid van fietsers op de fietsstraat Geldropseweg in Mierlo. Met de motie wilde de raad dat het college de fietsstraten in Geldrop-Mierlo toetst, waarbij er ook ‘speciale aandacht’ moest zijn voor de fietsstraat aan de Zomerland in Geldrop. Uit onderzoek is gebleken dat er daadwerkelijk veel te hard wordt gereden in de straat Zomerland, iets wat de omwonenden eigenlijk allang wisten. In totaal heeft men van 47 voertuigen de snelheid kunnen meten. Van de 47 voertuigen reden er 36 voertuigen harder dan 30. De automobilist die het hardst reed kwam uit op een snelheid van 53 km/u. Dat betekent dat 76,5 procent van alle voorbij komende motorvoertuigen te hard rijdt. Afgelopen juni gaf Irene Neele-Janssen namens het CDA nog aan bij het college dat de bewoners al te lang wachten op maatregelen. Het CDA verwacht nu op zeer korte termijn een oplossing om de situatie te verbeteren. Tijd voor actie!

Verbeteren verkeersveiligheid in het centrum van Geldrop

CDA CDA GroenLinks D66 Geldrop-Mierlo 02-10-2018 07:48

Het CDA Geldrop-Mierlo heeft een meerderheid gevonden om de verkeersveiligheid in het gebied horecaplein/Heuvel en kruising Langstraat/Heuvel/Molenstraat/Dommeldalseweg te verbeteren. De motie is tijdens de raadsvergadering van maandag 1 oktober aanvaard met unanieme steun van de raad. Op 18 juni 2018 is er in de Ruimtekamer discussie gevoerd over de ontsluitingsmogelijkheden van het parkeerterrein aan de Heuvel en het verbinden van diverse parkeerterreinen in het centrum van Geldrop. Tijdens deze discussie is duidelijk geworden dat een definitieve ontsluiting van het parkeerterrein en/of een herinrichting van het gebied rondom het horecaplein niet op korte termijn gerealiseerd zal zijn.De veiligheid van alle gebruikers van het openbare gebied (voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer) moet wel gewaarborgd worden. Er zijn een aantal knelpunten die aandacht nodig hebben, zoals: - Het gebrek aan een oversteek van de Heuvel ter hoogte van Peperkorrel/Herenhuys (het horecaplein op);- Het gebrek aan een oversteek bij het steegje Vossenhol en Peijnenburg;- De kruising Langstraat, Heuvel, Molenstraat en Dommeldalseweg. De verkeersveiligheid kan relatief eenvoudig worden vergroot met snelheidsbeperkende maatregelen. Zoals het aanbrengen van zebrapaden, het plaatsen van plantenbakken of het realiseren van een duidelijker verschil tussen de stoep/het horecaplein en de straat.De te nemen maatregelen moeten een minimale investering vergen en een tijdelijk karakter hebben in afwachting van de definitieve herinrichting van het centrum van Geldrop. Op korte termijn zullen er tijdelijke maatregelen getroffen worden om de verkeersveiligheid in de genoemde gebieden te verbeteren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.