Nieuws van politieke partijen in Heeze-Leende inzichtelijk

9 documenten

Ouders eisen meer veiligheid: betere ...

Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Heeze-Leende 12-06-2019 09:17

Ouders eisen meer veiligheid: betere fietsverbinding tussen Maarheeze en Leende. In plaats van te reageren met weer een los plan voor 1 fietspad zou Heeze-Leende met een integraal fietsbeleids- én uitvoeringsplan moeten komen. Aangezien sommige paden gemeentegrenzen overschrijden, zoals in bovenstaand geval, zou beleid maken samen met de A2 gemeenten wellicht slimmer zijn. Wij gaan als reactie op de komende kadernota wijzen op het belang van meer aandacht voor de fietser.

Samenwerking? Fusie?. Wij snappen de ...

Lokaal Heeze-Leende Lokaal Heeze-Leende Heeze-Leende 28-05-2019 23:10

Samenwerking? Fusie?. Wij snappen de vraagtekens, daarom wat meer duidelijkheid hier 👇👇 https://www.lokaal-heeze-leende.nl/actueel/artikel/58/Samenwerking-A2-gemeenten-de-stip-op-de-horizon

Vandaag ventileerde Heezenaar en ...

Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Heeze-Leende 08-12-2018 12:48

Vandaag ventileerde Heezenaar en bedrijfsadviseur Martin Koenen zijn ongenoegen over de motie van 'die linkse rakkers' in het ED. Grappig: 'Autonomie over onze brievenbus behouden' is juist precies wat de motie ook beoogt. In het huidige systeem zijn 't bij 84% van de bussen namelijk bedrijven die bepalen wat erin komt omdat daar geen sticker op zit. Niet jij. Ze mogen er alles ingooien wat ze willen, tenzij je zelf actie onderneemt en er een sticker op plakt. Keer dat om en dat probleem (en nog vele andere van milieutechnische aard) is verholpen.

Verkeersveiligheid zou de eerste ...

Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Heeze-Leende 03-12-2018 09:29

Verkeersveiligheid zou de eerste prioriteit moeten hebben. Dit opschrijven in een beleidsstuk is niet voldoende: dat moet gepaard gaan met meer handhaving, PR campagnes, stickers op vuil-containers etc. Het aantal ongelukken is niet maatgevend voor veiligheid: vele ongelukken worden niet geregistreerd omdat er geen politie en/of EHBO aan te pas komt. Elke fietser ervaart de Kapelstraat als onveilig. Toch zijn er relatief weinig geregistreerde ongelukken. Voor een deel komt dit doordat fietsers op de stoep fietsen en de Kapelstraat zo mogelijk mijden. Maar dat betekent niet dat de Kapelstraat veilig is!

In het FD: Staatssecretaris Van ...

Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Heeze-Leende 23-09-2018 09:53

In het FD: Staatssecretaris Van Veldhoven eist dat gemeenten meebetalen voor investeringen in stallingen en regionale fietspaden. Vandaag is ze niet met de fiets naar het ministerie gekomen. 'Ik heb een afspraak buiten de deur', zegt Stientje van Veldhoven, D66-staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. 'Maar ik ga zo vaak als ik kan. Zelfs als ik eerst mijn zoontje naar school breng, ben ik vaak sneller hier dan met de auto. Het is lekker om 's ochtends even te bewegen en frisse lucht te hebben voordat je voor de hele dag het kantoor ingaat.' Van Veldhoven en de fiets. Die twee hebben iets met elkaar. Ook toen ze Kamerlid was, kwam zij gewoonlijk met de fiets. Wat veel collega's eveneens deden, maar zij kreeg wel drie keer de titel 'groenste politicus van het jaar'. Ook in het voor fietsers niet altijd erg vriendelijke Brussel, waar ze jarenlang diplomaat was, pakte ze vaak de tweewieler. Als staatssecretaris is Van Veldhoven (1973) onder meer verantwoordelijk voor het fietsbeleid. Dat is haar dus op het lijf geschreven. In juni presenteerde ze een lijvige Kamerbrief over haar plan om 200.000 forenzen van de auto op de fiets te krijgen. Van Veldhoven is trots op wat Nederland al bereikt heeft. 'Ik merk dat andere landen jaloers zijn op hoe wij de infrastructuur hier in Nederland voor elkaar hebben.' Ze was bij haar ambtgenoot in Parijs, minister Élisabeth Borne van transport, die haar zei graag naar Nederland te komen om onze infrastructuur te bekijken. De Duits-Franse televisieomroep Arte interviewde haar eind juni en ook Deutschlandfunk, de Duitse nationale radio, had een vraaggesprek met de staatssecretaris over de Nederlandse fietsaanpak. Maar Van Veldhoven zegt dat andere landen ook goede ideeën hebben. 'De OV-fiets is een mooi voorbeeld. Daar zit nog veel groei in, maar we weten nog niet hoe we die moeten opvangen. Een van de dingen die ik in het buitenland hoor, is dat er op allerlei plekken deelfietsen staan. Dat kan een verrommeling van je openbare ruimte geven. Goed om daar van tevoren over na te denken.' Voor haar plan om forensen uit de file te halen en op de fiets te krijgen, heeft de staatssecretaris €100 mln extra van het kabinet gekregen. Daarvan is drie kwart gereserveerd voor nieuwe stallingen bij stations. Het resterende kwart is voor de fietssnelwegen in Nederland, de routes om door te rijden over langere afstanden. De ambities zijn hoog voor dat bedrag. Daarom eist de staatssecretaris dat de lagere overheden meebetalen. Die moeten €150 mln bijdragen, zodat er in totaal €250 mln beschikbaar is. 'Ik wil zoveel mogelijk fiets voor mijn euro. Vandaar de cofinanciering.' Een aanvullende voorwaarde is dat de gemeenten en provincies met een 'breder fietsplan voor de regio' komen. Zij moeten bijvoorbeeld bedrijven zover zien te krijgen dat die hun werknemers stimuleren om met de fiets naar het werk te gaan. Op Prinsjesdag bleek dat de staatssecretaris en haar collega bij financiën de 'fiets van de zaak' fiscaal willen aanmoedigen. Maar werkgevers mogen de werknemer ook 19 cent per kilometer vergoeden als hij op de fiets naar het werk komt. Een regeling die al jaren bestaat, maar waarvan veel bedrijven niet op de hoogte zijn. 'De fiets heeft maatschappelijke voordelen en je blijft fit en gezond, maar is ook gewoon goed voor de portemonnee', zegt Van Veldhoven. 'Het scheelt een tweede auto. Ik weet zelf dat je als gezin prima met één auto kunt volstaat en dat is toch weer geld dat je aan andere leuke dingen kunt besteden.' https://fd.nl/economie-politiek/1270084/ik-wil-zoveel-mogelijk-fiets-voor-mijn-geld

“Prietpraat” presententatie politieke partijen

PvdA PvdA Heeze-Leende 28-02-2018 14:48

De avond die op 22 februari plaatsvond zal overeind blijven als een zeer geslaagd initiatief van de bibliotheek .  Link verder door op Toon om het verslag te lezen van Heeze24 . Dus link op  de juiste “Toon”

Het bericht “Prietpraat” presententatie politieke partijen verscheen eerst op PvdA Heeze-Leende.

1e termijn kadenota 2018

CDA CDA D66 Heeze-Leende 10-07-2017 11:50

Raadsvergadering 19 – 26 juni 2017 - Kadernota Hieronder onze inbreng van de 1e termijn kadenota 2018:Geacht college, collega gemeenteraadsleden, inwoners, toehoorders en pers, In de kadernota stellen wij als gemeenteraad in grote lijnen het beleid en de financiering daarvan voor de komende jaren vast. Het beleid van de afgelopen jaren heeft onze gemeente in een financieel gunstigere situatie gebracht. Hierdoor kan onze gemeente zaken oppakken die voorheen financieel onmogelijk waren. Het CDA is blij dat de bezuinigingen vruchten hebben afgeworpen en achter de rug zijn. Maar we willen absoluut de gezonde financiële situatie behouden door middel van duurzaam gezond beleid. We willen daarnaast maximaal de kansen benutten die zich hierdoor voordoen. Dit met als doel een gemeente waar het fijn wonen, leven, werken en verblijven is. Projecten Het Centrumplan LeendeHet CDA is voor realisatie van het verbeterde centrumplan Leende, zoals vastgesteld in het bestemmingsplan op 23 januari, maar dan met de toegangsweg uitkomend op de Kerkstraat. We zijn benieuwd naar de uitkomsten naar aanleiding van de ontbinding van de samenwerking met de drie woningcorporaties. Als het mogelijk is heeft het bouwen door de gemeente onze voorkeur. De gunstigere financiële armslag van onze gemeente is hierbij al een pre. Centrumvisie HeezeDe kern Heeze worstelt al jaren met het centrum, de winkels en horeca zijn in een lang lint ontwikkeld. Concentreren in het centrum is beter, maar daar kampt Heeze juist met geschikte ruimte. Economisch krachtige kernwinkelgebieden zijn van groot belang voor zowel winkels als klanten. Het CDA vindt het van levensbelang dat momenteel onderzocht wordt hoe een structureel samenwerkingsverband van private en publieke partijen kan worden opgezet om tot goed centrummanagement te komen. HSLnetHSlnet is gered en op afstand gezet. De organisatie is weer gezond en de risico’s voor onze gemeente zijn beperkt. Dat neemt niet weg dat het karwei af is. Het buitengebied wacht nog op aansluiting en daar was het 6 jaar geleden allemaal om begonnen. Een breedbandnetwerk tot in de haarvaten. Onze gemeente dient snel besluiten te nemen om belemmeringen bij de uitrol in het buitengebied weg te nemen. Een passende leges is daarbij het begin. Wij roepen het college op tot actie! Programma’s Samenwerking Het is goed dat onze gemeente zelf de regie neemt bij deze samenwerking. Met de A2 partners Cranendonck en Valkenswaard is al vaak gesproken over de stip op de horizon. Voor het CDA is vooralsnog deze stip een behoud van onze gemeente Heeze-Leende met een ambtelijke fusie. De korte lijnen blijven gehandhaafd en continuïteit en kwetsbaarheid zijn daarmee goed gewaarborgd. Bovendien schept het duidelijkheid naar onze inwoners en de ambtenaren. DienstverleningDe gastvrouwen zorgen voor een gastvrije en warme ontvangst voor burgers en bezoekers van het gemeentehuis. Zij leiden de bezoekers naar de juiste plaats. Het CDA vindt dit een goed initiatief dat doorgezet dient te worden. Wet maatschappelijke ondersteuningDe vele vrijwilligers en mantelzorgers vormen het cement van de samenleving. Wij moeten zorgen dat deze mensen ondersteund en gewaardeerd worden. We moeten voorkomen dat vrijwilligers en mantelzorgers overbelast raken. Zij zorgen er immers voor dat kwetsbare burgers kunnen blijven participeren en het fijn leven is in onze dorpen. BibliotheekSamen met de vrijwilligers van de vrienden van de bieb is de bibliotheekvisie ontwikkeld en wordt op dit moment de bibliotheek omgevormd tot plaats van ontmoeting en debat. Brabantse DagOok aan de Brabantsedag werken veel vrijwilligers mee. Veilig werken is een must en het faciliteren van duurzame bouwlocaties door de gemeente ondersteunen wij als CDA helemaal. Top! Wonen Het wonen in onze gemeente is top en dat willen we zo houden en verbeteren. Het plan de Bulders zorgt voor een passend woning aanbod in de kern Heeze. In Leende en Sterksel moeten er woningbouwmogelijkheden voor alle doelgroepen blijven. In Leende kan dat bij het Centrumplan en de Breedvennen, op Sterksel bij Kloostervelden en het Domein. Daarnaast zijn er nog inbreidingslocaties en ruimte voor ruimte percelen. De laatste tijd trekt de woningmarkt aan. Er is maatwerk nodig om zowel in de kernen als in het buitengebied de leefbaarheid te verbeteren. Vrijkomende bedrijfslocaties verdienen een goede nieuwe bestemming. Verkeer Middels de randweg kan het doorgaande vrachtverkeer uit het centrum van Heeze geweerd worden. Flankerende maatregelen zijn nodig. Probeer hierbij werk met werk te maken zoals bij de verbinding Leenderweg - Poortmannen en de aansluiting van de Muggenberg op de Geldropseweg. Op initiatief van het CDA is vorig jaar de Dorpsstraat in Leende aangepakt, nu vraagt nog de Langstraat en Oostrikkerstraat om verbetering en is voorzien in 2019. In Sterksel wordt binnenkort de Albertlaan verbeterd, het CDA is daar blij mee en heeft hier altijd voor gepleit. De langzaam verkeer verbinding naar de Kloostervelden via de Ten Brakenweg moet aangepakt worden met verharding en verlichting. Dit was destijds opgenomen in het bestemmingsplan Providentia. Nu de bouwhekken opgeruimd zijn is het tijd voor de aanpak. Het CDA roept het college op actie te ondernemen! Onderhoud wegenGelukkig hebben we meer geld beschikbaar voor het onderhouden van de wegen, fietspaden, trottoirs en de bermen. Wij hopen op een zichtbaar en merkbaar resultaat. Het project kleine ergernissen loopt goed verdiend het om doorgezet te worden. Samen mee naar de A2Goed dat dit burgerinitiatief is vastgesteld. Financiering kan volgens het CDA het best blijven via de afgesproken reserve totaaloplossing verkeer. Graag we regelmatige updates over de voortgang van het project dat voornamelijk in de gemeente Cranendonck plaats heeft. DuurzaamheidDuurzaamheid (bij het CDA noemen we dat rentmeesterschap) is heel breed en dient binnen alle beleidsvelden te worden geïntegreerd. Tal van verenigingen, bedrijven en individuele inwoners werken aan duurzaamheid. Zo doet de energiecoöperatie goed werk en dient ondersteund te worden. Maar onze footprint verkleinen kunnen we alleen als we samenwerken aan een duurzame samenleving. Wereldwijde afspraken zijn gemaakt. Maar om dit handen en voeten te geven hebben lagere overheden de taak hierop beleid te maken. De gemeente heeft hierbij een regie nemen, faciliteren en deels uitvoeren. FinanciënFinancieel ziet onze gemeente er beter uit dan een aantal jaar geleden. Lokale lasten hoeven dan ook niet verder omhoog. De afspraken die gemaakt zijn bij de start van deze bestuursperiode komen we hiermee na. ---------- In de discussie ging het o.a. over de gastvrouwen, andere partijen wilde hiervan af. Uiteindelijk is gekozen om hier geen extra budget voor op te nemen. Het college zal bij de begroting hierop terug komen. Opvallend was het pleidooi van D66 er Van der Stek, die betoogde om de landbouwers bij te staan en niet dood te knijpen met steeds meer regels. Jos Vos vroeg daarop wiens standpunt dit was, omdat D66 vooral op de lijn zit van doorknijpen. Zeker gezien het voorgenomen beleid in de provincie Brabant om duurzaamheidsafspraken die gemaakt zijn met de landbouwsector niet na te komen. Onder leiding van een D66 gedeputeerde worden nu extra regels voorgesteld. Over HSLnet heeft onze partij een motie ingediend om de leges vast te stellen op maximaal €50,- per aansluiting en HSLnet bij te staan om het risico met vervuilde grond te beperken. Uiteindelijk zegde de wethouder toe alles te doen om de kosten voor aansluiting zo laag mogelijk te houden. Dit was ook ons doel. Hierop hebben wij de motie teruggetrokken. Een motie van onze partij om zo spoedig mogelijk de langzaam verkeer route tussen Kloostervelden en de kern Sterksel over de Ten Brakenweg de verharden en verlichting te plaatsen, kreeg unanieme steun. Het college neemt dit ook op. Er waren de vele moties om het beleid van het college te ondersteunen, zoals over het centrumplan Leende, de Oostrikkerstraat / Langstraat in Leende en om te komen tot een duurzaamheidsbeleid. De kadernota kreeg unanieme steun. Namens de CDA fractie, Peter Vertogen Frans van Mierlo Inge Maas Jos Vos

Raadsvergadering 22 mei 2017

CDA CDA D66 Heeze-Leende 10-07-2017 11:48

Raadsvergadering 22 mei 2017 De belangrijkste punten waren;- Tussenuitspraak Raad van State bestemmingsplan Leende- Onteigeningsverzoek voor realisatie bestemmingsplan de Bulders- Aanpakken fietsroutes en instellen 60 km op buitengebieden Leende Tussenuitspraak Raad van State bestemmingsplan LeendeDe Raad van State heeft de gemeente de mogelijkheid gegeven om op 3 punten nadere informatie te overleggen of omissies te herstellen. Het ging over de bedrijvenlijst bij Langstraat 3, daar had de eigenaar gevraagd om een aantal aanwezige bedrijven toe te voegen aan de lijst. Hierover is weinig discussie geweest en deze worden toegevoegd, zoals de Raad van State dat ook wilde. Het tweede is het om op Julianastraat 27 – 27a niet één maar twee woningen toe te staan. Eigenaren wilde dit, en de mogelijkheid is er inmiddels ook omdat het agrarisch bedrijf op nr 25 geen milieuvergunning meer heeft. De Raad van State steunde daarin de eigenaren. Het raadsvoorstel om een extra woning toe te staan kreeg alle steun. Het derde waar de Raad van State om vroeg was een toelichting waarom in 2015 aan Eksterlaan 14 een woning was toegekend. Omwonenden die bij de Raad van State in beroep waren gegaan werden weliswaar volledig in het ongelijk gesteld, waardoor de woning ruimtelijk en juridisch zonder meer op steun kon rekenen van de Raad van State. Maar toch wilde de Raad van State een toelichting waarom in 2015 wel een woning was toegekend, terwijl deze in 2012 geweigerd was. In 2012 vonden alle partijen behalve het CDA dat 5 woonlocaties (om onduidelijke redenen) niet voldeden om opgenomen te worden in het bestemmingsplan en diende hier op een amendement in om deze te weigeren. 1 locatie van Hans van Breukelen werd na fel protest van hem alsnog buiten het amendement gehouden. De overige vier werden middels het amendement, (onterecht volgens het college en onze partij), geschrapt. In 2015 werd dit voor 3 van deze 4 locaties hersteld. Alle partijen behalve D66 vonden toen dat ze in 2012 voor deze 3 locaties een verkeerd besluit hadden genomen. Een van die locaties was Eksterlaan 14. De Raad van State wilde nu dus alleen maar een toelichting waarom het besluit van 2015 anders was dan in 2012. Het raadsvoorstel was duidelijk dat dit kwam door een andere belangenafweging vanwege het gewekte vertrouwen van de gemeente naar de initiatiefnemer. Toch wilde alleen onze partij het raadsvoorstel steunen en een motivatie naar de Raad van State sturen. Andere partijen wilde niets sturen. Een amendement hiertoe van D66 PvoJ en LHL kreeg de meerderheid waardoor de woonlocatie aan de Eksterlaan 14 aan een zijde draad hangt. Onze partij is zeer ontstemd over de gang van zaken t.a.v. Eksterlaan 14. Hoewel aan alle voorwaarde is voldaan, wordt de initiatiefnemer door politieke willekeur van onze gemeenteraad aan zijn lot overgelaten. Zeer slecht voor het vertrouwen en de geloofwaardigheid van onze gemeente(politiek) Onteigeningsverzoek voor realisatie bestemmingsplan de BuldersHet bestemmingsplan de Bulders is in februari vastgesteld. Voor realisatie van de randweg zijn nog niet alle gronden aangekocht. Het gaat om een paar percelen waar minnelijk overleg nog niet tot aankoop heeft geleid. Het verzoek tot onteigening betekent niet dat de poging om in overleg tot aankoop te komen wordt gestaakt. Diverse partijen en ook onze partij vindt dat er alles op alles gezet moet worden om onteigening niet te hoeven toepassen. Ook het college vindt dat maar het verzoek om onteigening mogelijk te maken gezien moet worden als stok achter de deur en om duidelijk te zijn dat er een eind is aan minnelijk overleg.Het voorstel werd unaniem vastgesteld. Aanpakken fietsroutes en instellen 60 km op buitengebieden Leende In het fietsplan van 2016 is een aantal fietsroutes opgenomen in het buitengebied van Leende. Veel van deze wegen zijn in het uitvoeringsprogramma infrastructuur opgenomen als 60 km wegen. Om deze wegen te laten voldoen aan 60 km wegen zijn aanpassingen nodig. In de eerste fase zitten de eenvoudige maatregelen. Fase twee bestaat uit maatregelen als plaatsen van drempels waarbij overleg met belangengroepen noodzakelijk is. Ook wil men in fase twee in samenwerking met Rijkswaterstaat maatregelen treffen om het sluipverkeer i.v.m. de snelweg A2 weren. Financiën komen uit de reserve Bels lijntje. Die fietspad is gereed, terwijl daar nog nog een bedrag van €133.310,-in zit. Het voorstel is om deze reserve om te zetten in de reserve mobiliteitsplan buitenwegen, en daarvan de eerste fase uit te voeren. Namens de CDA fractie, Peter Vertogen Frans van Mierlo Inge Maas Jos Vos

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.