Nieuws van ChristenUnie in Hilversum inzichtelijk

8 documenten

De scholen zijn weer ...

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 26-08-2019 16:43

De scholen zijn weer begonnen! Aanleiding voor ChristenUnie om aan het college vragen te stellen over de verkeersveiligheid voor fietsers in Hilversum. ChristenUnie geeft aan blij te zijn met de nieuwe rotonde aan de Laapersweg, waarmee fietsverkeer beter zichtbaar is voor ander verkeer. Daarnaast vraagt zij aandacht voor verkeerd geparkeerde auto’s (bijvoorbeeld op het Oosterspoorplein) te hoge snelheden en brommers die illegaal het fietspad gebruiken.

Om nieuwe ongelukken te voorkomen ...

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 06-06-2019 07:02

Om nieuwe ongelukken te voorkomen zal er een snelle oplossing moeten komen om te voorkomen dat vrachtwagens opnieuw bij omwonenden de tuin in rollen. Een handrem aanhalen wordt gemakkelijk vergeten, zo bleek afgelopen jaar al meerdere malen. Daarom kijken we uit naar een snelle en structurele oplossing van Hunkemöller voor dit probleem.

ChristenUnie Hilversum tegen verbreding N201: er zijn betere oplossingen.

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Hilversum 08-01-2019 21:12

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1236331/65655/N201.pngDe laatste tijd is er op Social Media veel discussie over een mogelijke verbreding van de N201 (Vreelandsweg) en een mogelijke weg over de Hoorneboegse Heide. ChristenUnie Hilversum is alvast heel duidelijk: wij zijn tegen een verbreding van de provinciale weg. En een weg over de Hoorneboegse Heide is wat ons betreft onbespreekbaar.

Op 8 januari zouden Gedeputeerde Staten van Utrecht een beslissing nemen over mogelijke varianten om de doorstroming op de N201 te verbeteren. Later zal de Provincie Noord Holland hierover besluiten.

Wij sluiten ons aan bij de onderbouwing van de PvdA (https://hilversum.pvda.nl/verkeer/geen-verbreding-n201-zet-in-op-ov-en-vermindering-woon-werk-verkeer/ ) en vragen het college van Hilversum om zich proactief hiervoor in te spannen. Ook CU Statenlid van Noord Holland Michel Klein is tegen de verbreding van de weg. Op Twitter meldt hij: “Verbetering van de N201 in de provincie Utrecht mag geen opstap zijn tot een weg door het groen”.

Het is inmiddels duidelijk dat het eenvoudig aanleggen van extra asfalt geen echte oplossing is voor het aanpakken van verkeersknelpunten. Hierdoor zal het autoverkeer over de N201 alleen maar toenemen en daarmee ook de uitstoot van CO2, fijnstof en geluid- en verkeersoverlast.

Bovendien verwachten wij dat knelpunten zich alleen maar zullen verplaatsen. Hoe beter de doorstroming op de N201, hoe meer automobilisten door hun navigatiesysteem vanaf de A2 via deze weg zullen worden gestuurd. Wij verwachten dat de Diependaalselaan en de centrumring van Hilversum hierdoor nog meer worden belast met autoverkeer.

Echte knelpunten in de doorstroming op de N201, zoals bij de afrit van de A2, moeten lokaal worden opgelost. Maar dit moet niet leiden tot een aantrekkende werking voor verkeer tussen A2 en A27. De echte oplossingen zullen vooral gezocht moeten worden in de verbetering van het OV en fietsverkeer. Te denken valt aan een snelle OV verbinding met Wijdemeren en snelfietspaden voor woon-werk verkeer.

Daarnaast vinden we het belangrijk dat de N201 veiliger wordt. Er gebeuren nu regelmatig ongelukken, waarvan sommige ernstig. Zo willen we dat de mogelijkheid onderzocht wordt om de maximumsnelheid op de N201 tussen Hilversum en de A2 te verlagen naar 60 km/h. Bijkomend voordeel daarvan kan zijn dat de N201 minder aantrekkelijk wordt als sluiproute en als route voor (nachtelijk) vrachtverkeer.

Bas Nanninga, commissielid Duurzaamheid en Bereikbaarheid

Wij vinden dat de overlast ook ...

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 20-03-2018 11:47

Wij vinden dat de overlast ook tijdens de periode dat Hunkemöller nog aan de Liebergerweg is gevestigd beperkt moet worden én willen uiteraard garanties voor de veiligheid van de omwonenden.

Een mooi initiatief in de gemeente ...

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 07-03-2018 18:45

Een mooi initiatief in de gemeente Wijdemeren, en eerder al in Huizen. Met ANWB Automaatje zetten vrijwilligers zich als chauffeur in voor hun minder mobiele plaatsgenoten. Zou dit misschien ook wat voor Hilversum zijn?

Goed nieuws voor de bewoners van de ...

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 26-02-2018 19:21

Goed nieuws voor de bewoners van de Liebergerweg! De vrachtwagens door de straat zorgen voor veel overlast en onveiligheid. Eerder stelde wij hierover al vragen aan de wethouder Verkeer en Handhaving. Tegelijk is Hünkemoller een belangrijke werkgever voor Hilversum. We zijn dan ook blij dat het bedrijf op zoek is naar een geschikte locatie in de regio, en wat ons betreft werkt de gemeente daar pro-actief aan mee.

Stationsgebied: Mooi plan met helaas halve verkeersoplossingen

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 16-11-2017 18:55

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1139191/65655/stationsgebiedHet College van B&W heeft haar plan onthuld voor het Hilversumse Stationsgebied. Een ambitieus plan met grote impact op de omgeving. ChristenUnie is positief over de stedenbouwkundige richting maar negatief over het verkeersaspect. Voor het Oosterspoorplein hebben we een alternatief concept.

 

 

Op 13 november 2017 presenteerde het College van B&W van Hilversum het stedenbouwkundig plan voor het Stationsgebied. Voor dit plan hebben buurtbewoners en andere betrokkenen in de afgelopen maanden hun input geleverd. Dit plan wordt besproken in de commissie Ruimte van 23 november en vervolgens in de gemeenteraad van 6 december.

 

Mooi en aantrekkelijk stationsgebied

ChristenUnie is een groot voorstander van het aanpakken van het Stationsgebied en we zijn positief over de stedenbouwkundige en ruimtelijke onderdelen van het plan. Met het plan ontstaat een gezellig stationsplein met aantrekkelijke loop- en fietsroutes naar het centrum. Het voormalige GAK-gebouw wordt gesloopt en vervangen door nieuwbouw die veel beter bij de omgeving past. Ook is er voldoende ruimte voor een goed functionerend busstation en wordt ingestoken op voldoende overdekte fietsenstallingen. De financiering voor het plan blijft nog wel onzeker.

 

Verkeer

Een groot probleemonderdeel van het plan is het verkeer. Dat aspect is nog lang niet goed uitgezocht en een zeer wezenlijk onderdeel van het plan.  

In een aantal keuzes kunnen wij ons vinden:

De centrumring niet meer tussen de markt en de Groest maar die omleggen;

Daardoor bij de Koninginneweg een tweerichtingenorientatie;

 

Planonderdelen waar wij tegen zijn of op zijn minst vraagtekens bij hebben:

Tweerichtingsverkeer op de Schapenkamp

Ongelijkvloerse oversteek (tunnel) van de Schapenkamp

Deze keuzes zijn niet per sé slecht, maar het zijn dominostenen. Door deze keuzes ontstaan er nieuwe problemen die nog niet benoemd of nog niet opgelost zijn. Bijvoorbeeld bij de kruising Beatrixtunnel; Tweerichtingenverkeer Emmastraat; Kleine spoorbomen.

Samenvattend vragen wij ons af of de gemeenteraad in december wel over het plan Stationsgebied kan stemmen als er nog zoveel 'open einden' zijn.    

Oosterspoorplein

Tegelijk wordt een echt knelpunt voor fietsers en voetgangers bij het station niet opgelost, het Oosterspoorplein. De gevaarlijke oversteek en de chaos van geparkeerde auto’s, is ons al jaren een doorn in het oog. Er wordt nu voorgesteld het plein groener te maken en fietsenstallingen aan te leggen. ChristenUnie vindt dat onvoldoende en wil een structurele oplossing voor fiets, voetganger én auto. Hiervoor hebben we een alternatief plan bedacht wat we graag willen bespreken met de gemeenteraad en het college.

Door het autoverkeer direct langs het spoor te leiden, over de fietstunnel, kan het Oosterspoorplein helemaal worden ingericht  voor fietsers, voetgangers en groen zonder gevaarlijke kruisingen. Bijgevoegde bespreekschets geeft dit plan globaal weer. Geel staat voor auto, rood voor fiets. We zijn benieuwd wat u van dit plan vindt.

 

Toelichting:

Geel = auto

Rood = fiets

 

Tussen Noorderweg en Zuiderweg rijden auto’s direct langs het spoor, boven de ingang van de fietstunnel. Hieronder is ruimte voor fietsstallingen, naar het voorbeeld van Leiden Centraal (taxistandplaats). De Kleine Drift tussen Zuiderweg en Larenseweg kan bij het (groene) plein gevoegd worden. Fietsers kunnen zonder over te steken vanuit de fietstunnel  naar de Eemnesserweg en/of naar de Larenseweg. Bij de Zuiderweg kan een Kiss en Ride worden aangelegd.

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1139191/65655/stationsgebied-mooi-plan-met-helaas-halve-verkeersoplossingen.html

Vragen aan B&W over aflasten kerkdienst door wielerronde

ChristenUnie ChristenUnie CDA Hilversum 27-05-2017 10:32

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1118799/65655/schuilhof12Op Zondag 21 mei vond de Hilversumse wielerronde plaats. Een mooi evenement! Smet op het plezier was dat de Schuilhof, onderdeel van kerkgemeenschap 'De Verbinding' op geen enkele wijze betrokken of geïnformeerd is bij de voorbereiding hiervan. Het nieuwe parcours liep voor de voordeur van de kerk langs. Omdat de kerk pas een week van tevoren, toevallig via een wijkbewoner, op de hoogte was gebracht, heeft de kerkenraad moeten besluiten de kerkdiensten van die dag niet door te laten gaan. Een merkwaardige en onzorgvuldige situatie. ChristenUnie en CDA roepen de Gemeente Hilversum op het matje:

Geacht College,

Op Zondag 21 mei vond de wielerronde Hilversum plaats, een mooi evenement. Dit jaar was een nieuwe route gekozen, over de Dalweg.

De Schuilhof aan de Dalweg, onderdeel van de kerkgemeente ‘De Verbinding’ kwam pas één week voordat het evenement plaats zou vinden, toevallig op de hoogte omdat een gemeentelid die elders langs het parcours woont, een flyer in de brievenbus ontving. De kerk zelf is naar eigen zeggen niet geïnformeerd, laat staan dat er met de kerk overlegd is over het evenement en ervaart dat als erg onzorgvuldig.

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1118799/65655/vragen-aan-b-w-over-aflasten-kerkdienst-door-wielerronde.html

Op zaterdag 13 mei is door de kerk contact gelegd met de organisatoren van de Wielerronde bij GWC de Adelaar én, o.a. via de ChristenUnie, met de gemeente. Er bleek dat de wedstrijden samenvielen met de komst en vertrek van ca. 300 kerkbezoekers, waaronder veel kinderen en ook een aantal ouderen die minder goed ter been zijn  en dus voor de deur afgezet en opgehaald dienen te worden. De gemeente en de wielerclub hebben nog aangeboden extra verkeersregelaars in te zetten, maar de kerkgemeente had vanwege het smalle profiel van de Dalweg én de gebrekkige voorbereiding géén vertrouwen in de veiligheid van haar leden en besloot de diensten van zondag 21 mei niet door te laten gaan. http://ww.hilversumsnieuws.nl/nieuws/algemeen/77033/kerkdienst-wijkt-voor-wielerronde-.  De kerk heeft een bezwaarbrief ingediend bij de gemeente (zie bijlage). 

Ter herinnering:  Een situatie vergelijkbaar met deze is eerder bij het evenement Cityrun. Toen speelden de bereikbaarheid van de Grote Kerk op de Kerkbrink en het doorgaan van de kerkdiensten. Naar aanleiding daarvan zijn voor de Kerkbrink specifieke afspraken gemaakt.

De fracties van ChristenUnie en CDA hebben voor u de volgende vragen:

Is er door de gemeente Hilversum een vergunning verleend voor het organiseren van de wielerronde in 2017?

Zo ja, wanneer is deze gepubliceerd? Zo nee, waarom niet? Op welke wijze past deze gang van zaken in de ‘Zondagwet’? Op welke wijze is door de gemeente het nieuwe parcours van de wielerronde verkend en bekeken (naast omwonenden) welke bedrijven, instellingen en andere organisaties aan het parcours grenzen? Op welk moment en hoe zijn deze geïnformeerd danwel geconsulteerd? Welke acties heeft het College genomen nadat u het bezwaar van ‘De Verbinding’ ontving? Wat heeft u van deze gang van zaken geleerd en hoe gaat u dit volgend jaar beter doen? Op welke wijze heeft u als College (niet ambtelijk) een gebaar gemaakt richting de kerk, bijvoorbeeld in de vorm van excuses?

Wij zien uit naar de beantwoording van onze vragen.

Fractie ChristenUnie Hilversum

Fractie CDA Hilversum

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.