Nieuws van politieke partijen in Hollands Kroon inzichtelijk

15 documenten

Meer laadpalen in Hollands Kroon Reactie college

PvdA PvdA Hollands Kroon 02-04-2020 10:06

Geachte fractie,

Op 17 maart 2020 heeft u politieke vragen (nummer PV-2008) gesteld over laadpalen. In deze brief beantwoorden wij de door u gestelde vragen. U vindt de antwoorden direct onder de vragen.

 

Reactie

Vraag: Hoe denkt het college de plaatsing van laadpalen in de publieke ruimte aan te gaan pakken?

Antwoord: Hollands Kroon bouwt mee aan een openbaar laadnetwerk en doet dat samen met    MRA- Elektrisch, een projectbureau dat namens de gemeenten in de provincies Flevoland, Noord- Holland en Utrecht elektrisch rijden in de regio stimuleert en werkt aan een dekkend netwerk van openbare laadpalen. Via de website van Gemeente Hollands Kroon (https://www.hollandskroon.nl/ontwikkelen/duurzaamheid/elektrisch-rijden-in-hollands-kroon) kunnen inwoners informatie vergaren en via de website van MRA-e kunnen particulieren openbare laadpalen aanvragen wanneer zij gebruik willen maken van een elektrische laadpaal. Wanneer dit verzoek goedgekeurd wordt, zorgt de gemeente voor een geschikte locatie en reserveert de gemeente de betreffende parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen. Op dit moment zijn in Hollands Kroon acht laadpalen via MRA-e in bedrijf en zijn zeven laadpalen in voorbereiding.

Vraag: Particulieren met een eigen erf kunnen zelf een voorziening treffen; is er een plan voor de woonwijken?

Antwoord: Wanneer mensen op eigen terrein kunnen laden is het aan hen om hier voorzieningen voor te treffen. Wanneer de mogelijkheid er niet is om op eigen terrein te laden kan men een openbare laadpaal aanvragen via MRA-e. In bestaande woonwijken kan dit vaak goed gerealiseerd worden, bij nieuwbouw projecten is er de mogelijkheid om van te voren locaties aan te wijzen voor elektrische voertuigen te laden.

 Vraag: Wat betekent het voor/vergt het van de infrastructuur; fysiek en financieel?

Antwoord: Fysiek: op het moment dat een aanvraag goedgekeurd wordt, worden twee parkeerplaatsen per laadlocatie gereserveerd voor elektrische voertuigen. Dit kan in sommige gevallen de parkeerdruk verhogen. Wij proberen hier altijd rekening mee te houden en een zo gunstig mogelijke locatie aan te wijzen. De laadpalen worden altijd aangesloten op de kabels van Liander, die al aanwezig zijn. Financieel: per te plaatsen laadpaal is er een gemeentelijke bijdrage van € 250,- excl. BTW. Hiervoor worden alle werkzaamheden voor het plaatsen van de laadpaal uitgevoerd door de exploitant van MRA-e, inclusief het plaatsen van de borden, waarop aangegeven wordt dat de parkeerplaats alleen bestemd is voor elektrische voertuigen. Het bedrijf zorgt ook voor het verwijderen van eventueel groen en het plaatsen van aanrijdbeveiliging. Daarnaast valt het onderhoud van de laadpalen ook onder de verantwoordelijkheid van MRA-e.

 Vraag: Zijn er energieleveranciers die willen investeren?

Antwoord: Dit is bij ons niet bekend. In onze gemeente worden de laadpalen aangesloten op het kabelnetwerk van Liander. MRA-e gaat over de verder afhandeling wat betreft de energieleveranciers.

Vraag: Hoe wilt u voorkomen dat de ruimtelijke kwaliteit wordt aangetast?

Antwoord: Bij het beoordelen van de locatie voor een aangevraagde laadpaal kijken wij naar een zo gunstig mogelijke optie. Dit houdt ook in dat er gekeken wordt of er in de buurt van de aangevraagde laadpaal al een laadpaal beschikbaar is, zodat er niet te veel laadlocaties gecreëerd worden.

Vraag: Wat zijn de gevolgen voor de veiligheid?

Antwoord: Er zijn gevallen bekend waarbij de accu in elektrische auto’s kan zorgen voor brand. De brandweer bekijkt samen met de autofabrikanten hoe een brand in de accu snel en voortvarend geblust kan worden. Soms geven inwoners bij hun gemeente aan dat zij bang zijn voor de brandveiligheid van een laadpaal. De laadpalen die via MRA-Elektrisch door gemeenten worden geplaatst, voldoen aan zeer hoge kwaliteits- en veiligheidseisen. MRA-e geeft op haar site aan dat er op dit moment geen wetenschappelijk bewijs is dat door eventuele straling van laadpalen blijvende schade wordt toegebracht aan de gezondheid. Bij het plaatsen van een laadpaal houden we de handleiding van MRA-e aan. Daar staat criteria in voor de veiligheid. De laadpalen mogen niet in de directe nabijheid van andere objecten in de openbare ruimte geplaats worden; zoals fietsenrekken, vuilcontainers, struiken, bomen en straatmeubilair. Bovendien staat in de handleiding ook dat de laadpaal bij voorkeur niet geplaatst wordt voor de deur of het raam van een woonhuis.

Het vriendelijke groet, Th.J. Meskers

wethouder Economische zaken

 

 

Het bericht Meer laadpalen in Hollands Kroon Reactie college verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Verkeersveiligheid wordt verbeterd

VVD VVD Hollands Kroon 29-12-2019 09:05

Verkeersveiligheid is door de raad nadrukkelijker geagendeerd. Dat geeft het college ruimte voor een planmatige invulling.

Komend voorjaar komt een verkeersplan beschikbaar waarin wordt aangegeven wanneer welke verkeersonveilige situaties kunnen worden aangepakt. Westerland krijgt hierin voorrang. Inzet is de verkeersstroom tussen Slootdorp en de N99 uit het dorp te houden en chauffeurs te ontmoedigen om de sluiproute te nemen via Van Ewijcksluis en de Molenweg. Een grote slag zal worden gemaakt als er een nieuwe verbindingsweg wordt aangelegd tussen de N99 en de A7, de N7. De raad moet over deze variant in het voorjaar van 2020 een beslissing nemen. Voor de VVD telt de gemeentelijke verkeersveiligheid zwaar en heeft er begrip voor dat dit in sommige situaties gepaard gaat met aanzienlijke kosten. Maar tegelijkertijd is het belangrijk slimme oplossingen te zoeken, die simpel zijn uit te voeren.Dat gebeurt onder meer bij Winkelhart Niedorp. Dit zal worden uitgebreid en de verkeersintensiteit rond het centrum en op het Hoefje wordt in betere banen geleid. Senioren uit de omgeving van het winkelhart hebben gepleit voor een goede voetgangersverbinding met o.a. De Koppeling. Daar wordt straks aan voldaan.

Huisvesting arbeidsmigranten gereguleerd

VVD VVD Hollands Kroon 28-12-2019 09:05

De economische groei betekent een aanslag op de beroepsbevolking. Zoals bekend krimpt die, zodat er bij veel bedrijven vraag is naar personeel.

Gelukkig zijn arbeidsmigranten beschikbaar om de piekbehoefte in te vullen. Dat mag er niet toe leiden dat in het buitengebied een teveel aan logiesaccommodaties voor arbeidsmigranten ontstaat. In de bestuurscoalitie is afgesproken dat strak moet worden gereguleerd. Daarvoor zijn nieuwe beleidsregels vastgesteld. Niet meer in woningen in de kernen en bij voorkeur in grootschalige accommodaties op of bij bedrijventerreinen. De VVD vindt de ontwikkeling van een hoogwaardige huisvestingslocatie bij het Joods Werkdorp bij Nieuwesluis bespreekbaar, mits parkeren en verkeersveiligheid goed zijn geregeld.

Goed nieuws: maximumsnelheid gaat ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 03-09-2019 15:26

Goed nieuws: maximumsnelheid gaat niet naar 130 👍👍👍 #100ishardgenoeg

Motorcrossterrein. Veel herrie en ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 12-07-2019 21:26

Motorcrossterrein. Veel herrie en het is ook nog eens heel slecht voor natuur en milieu. En je kunt dit onwonenden niet aandoen. Niet aan beginnen dus.

Informatieavond over de aanleg van ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 09-07-2019 23:15

Informatieavond over de aanleg van een motorcrossbaan in de Wieringermeer voor een zaal vol mensen met - terechte - vrees voor onder andere herrie, stank, verkeersoverlast, aantasting van natuur, milieu, biodiversiteit. Het naastliggende Groetkanaal is deel van het Natuurnetwerk Nederland! De crossers willen er zeven dagen per week kunnen crossen met 40 tot 80 motoren per etmaal, op drukke dagen en bij wedstrijddagen maximaal 150. Het gaat om minimaal 14.000 ritten per jaar. De motorclub wil groeien. Komt heel Nederland in de Wieringermeer crossen voor trainingen en bij evenementen? Er wordt ook gedacht aan een droneschool en dronewedstrijden.

Interessant 🌻🌳🐝Terinzagelegging ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 24-06-2019 06:17

Interessant 🌻🌳🐝

‘Denk maar niet dat LTO de ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 20-04-2019 06:45

VRT NWSBelgische wetenschappers ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 03-03-2019 09:02

Waterstof is HOT!Deltaplan ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 11-02-2019 07:24

Waterstof is HOT!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.