Nieuws van politieke partijen in Laarbeek inzichtelijk

9 documenten

Snelfietspaden in Laarbeek

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 08-12-2023 18:13

In het kader van mobiliteit in onze regio wordt inzet op fietsen en openbaar vervoer. Vervoer met de auto is vooral ter aanvulling als fietsen en openbaar vervoer niet toereikend zijn.

Al sinds het bereikbaarheidsakkoord van 2018 wordt gesproken over snelfietspaden. Niet alleen in onze regio, maar in de gehele Provincie worden snelfietspaden gerealiseerd. Zo ontstaat een compleet netwerk. Voor Laarbeek wordt nu het snelfietspad Gemert-Eindhoven concreet onderzocht om daarna de volgende stap te nemen tot uitvoering hiervan.

In de Provincie Noord Brabant is een netwerk van fietspaden voorzien, deze worden aangemerkt met de letter ‘F’. Voor de gemeente Laarbeek kennen we 3 snelfietspaden, te noemen:

– Beek en donk – Tilburg    (F58 – Wilhelminakanaalroute)

– Gemert – Eindhoven  (F615)

– Gemert – Helmond (klein gedeelte door Laarbeek)

Het snelfietspad van Helmond naar Gemert wordt verder uitgewerkt met een variant langs de N279 die al eerder is behandeld. Hier heeft Laarbeek verder niet veel belang bij omdat deze voor Laarbeek niet gunstig ligt om naar Helmond te fietsen.

Belangrijker voor Laarbeek is het onderzoek naar het snelfietspad van Gemert naar Eindhoven. Een belangrijk deel van dit fietspad gaat door Laarbeek en daar liggen ook meteen de grootste uitdagingen. Zo is er een kruising van de Zuid-Willemsvaart bij de Beekse Brug, een keuze voor de route langs Beek en Donk en de keuze voor de kruising van het Wilhelminakanaal bij Lieshout.

In de laatste raadsinformatiebrief over de stand van de varianten bleken nog veel varianten open te staan waarbij ook een route langs de N615 is voorzien zowel bij Lieshout als bij Beek en Donk. In de raadsinformatie avond van 6 december jl is het aantal varianten flink verminderd. De meest voor de hand liggende varianten zijn hier getoond waarbij in de volgende richtingen wordt gedacht:

1. Vanuit het bos uit de richting Gerwen volgt het fietspad de Deense Hoek;

2. Bij de Deense Hoek volgt het fietspad het kanaal onder de bestaande brug Deense hoek door

3. Na de brug Deense Hoek steekt het fietspad met een nieuwe brug over naar de noordzijde van het Wilhelminakanaal

4. Het fietspad volgt het Wilhelminikanaal waarbij bepaald moet worden of het fietspad al bij de Laarweg afdraait naar Beek en Donk of helemaal doorloopt tot de Oranjebrug.

5. Bij de Beekse brug is de oplossing nog niet helder. Dit wordt meegenomen in de totaaloplossing voor de verkeerssituatie bij de Beekse Brug

6. Het fietspad volgt via de noordelijke kant van de N615 de route naar Gemert.

De aankomende periode zal een definitieve keuze worden gemaakt voor de verder uit te werken variant waarbij ook het bestuursakkoord wordt gesloten voor de aanleg met de deelnemende gemeentes. Een substantieel gedeelte van de financiering van het fietspad komt uit de pot van het bereikbaarheidsakkoord.

Tankstation Bosscheweg – N279

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 14-10-2023 05:11

In de kern van Beek en Donk is al sinds jaar en dag benzinepomp Esso Visser (voorheen Jo van Hout) gevestigd. Hoewel vroeger een tankstation in de kern heel normaal was, is dit in de huidige tijd niet meer wenselijk vanwege andere inzichten op het gebied van veiligheid en milieu. Al enkele jaren geleden is door de eigenaar verzocht om mee te werken aan een verhuizing naar de rand van de kern. Deze nieuwe locatie wordt nu voorgesteld langs de Bosscheweg nabij de rotonde met de N279. Het tankstation krijgt verschillende vormen van brandstof, namelijk ook electrisch laden en waterstof. Brandstoffen voor de toekomst.

De impact van een tankstation in het buitengebied op deze plek is behoorlijk. Echter dat door deze ingreep een tankstation midden in het dorp verdwijnt en daarbij tevens ruimte biedt voor woningbouw maakt dit een te verantwoorden keuze. Het is dan wel belangrijk dat dit geheel goed ingepast wordt in de groene omgeving.

In de commissie ruimtelijk domein is uitgebreid ingegaan op de inhoud. Er is goed gekeken naar waterberging en aanvullend is verzocht voor meer ‘open’ verharding om ruimte te krijgen voor groen. Hiervan heeft de initiatiefnemer aangegeven naar te gaan kijken. Ook aan het mogelijke probleem met parkeren van vrachtwagens is gehoor gegeven door ruimte te geven voor kort parkeren van vrachtwagens.

Er blijven echter 2 punten over waar we ons zorgen over maken met het oog op landschappelijke inpassing. Het gaat namelijk over de omvang van de beoogde reclamemast en de verlichting van het complex. Hierom hebben wij gemeend middels een amendement, samen met de werkgroep, hier de regels aan te scherpen, namelijk de mast niet hoger dan 8,0 meter en beperkingen voor de verlichting.

Gedachte hier achter is dat het reclamebord van 8,0 meter, in combinatie met vroegtijdige bewegwijzering, in de huidige situatie ver genoeg te zien is om te besluiten het tankstation te bezoeken. Vanuit vrijwel alle richtingen is de mast goed te zien als deze maar 8 meter is. Enkel uit de richting Helmond op de N279 zou dit mogelijk wat kunnen afwijken vanwege bossages en bedrijfspanden, maar dat is met een hogere mast ook het geval.

Dit is echter alleen nog in de huidige situatie van de N279 van toepassing. In de nieuwe situatie van de N279 zou de zichtbaarheid vanaf de wegen juist weer erg goed zijn omdat de N279 zelf een beetje gelift wordt in het ontwerp wat nu op papier staat. Er zou ook gekozen kunnen worden om de mast tijdelijk verder richting de rotonde te plaatsen en pas na aanpassing van de N279 de locatie te herzien.

De inperkingen van de verlichting is bedoeld om te voorkomen dat dit een lichtobject gaat worden in de omgeving met lichtvervuiling tot gevolg.

In de raadsvergadering heeft wethouder van de Berkmortel toegelicht hoe het proces wordt aangepakt rondom de reclamemast en verlichting. Hierbij is duidelijk dat er een gedeelde zorg is en zijn voldoende toezeggingen gedaan waardoor we ons amendement niet meer in stemming hebben gebracht. ABL heeft positief gestemd over het bestemmingsplan.

Samen voor de Laarbeekse jongvolwassenen

CDA CDA Laarbeek 24-02-2022 17:19

Mijn naam is Nicole van Moorsel, ik ben 24 jaar en geboren en getogen in het mooie Lieshout. In augustus 2021 ben ik afgestudeerd alsMSc in International Business, Specialisatie Strategic Marketing, aan Maastricht University en ik ben sinds kort werkzaam als Junior Onderzoeksspecialist bij Markteffect in Eindhoven. In mijn vrije tijd wandel ik graag een rondje (door het buitengebied van Laarbeek), maak ik muziek of ben ik bij mijn vriend, vriendinnen of familie te vinden. Mijn interesse in de politiek en gemeenteraad begon toen ik in groep 7 besloot om me kandidaat te stellen voor de verkiezingen van de Jeugdgemeenteraad van de gemeente Laarbeek. Ik werd namens de Mariabasisschool in Lieshout geselecteerd en heb twee jaar lang deel uit mogen maken van de Jeugdgemeenteraad. Een van de projecten waar ik destijds aan mee heb gewerkt, is nog steeds zichtbaar in Laarbeek: een verkeersbord bij de Laarbeekse basisscholen om auto’s te waarschuwen voor spelende kinderen. Verkeersveiligheid en jezelf veilig voelen in je eigen gemeente zijn voor mij persoonlijk erg belangrijk gebleven. Zo zie en ervaar ik regelmatig dat er gevaarlijke situaties ontstaan op de N615 bij de Deense Hoek of op de 30 km wegen in de dorpskernen van Laarbeek. Verder ervaar ik als jongvolwassene problemen op de woningmarkt, want het is bijna onmogelijk om als starter een huis of appartement te huren of te kopen in Laarbeek, terwijl ik graag in Laarbeek zou willen blijven wonen. Jongvolwassenen zijn echter ondervertegenwoordigd in de Laarbeekse gemeenteraad, terwijl het belangrijk is dat zij ook kunnen meebeslissen over belangrijke thema’s, zoals de woningmarkt, duurzaamheid, (verkeers)veiligheid en de levendigheid van de dorpskernen. Daar wil ik verandering in brengen door mijn stem te laten horen namens alle jongvolwassenen. Dat is de kracht van samen! Nicole van Moorsel (Nummer 7)

Amendement Zienswijze ontwerp Provinicaal Inpassingsplan N279 Veghel-Asten

CDA CDA Laarbeek 06-07-2018 10:22

Amendement Zienswijze ontwerp Provinciaal Inpassingsplan N279 Veghel-Asten Voorstel nr: 6 De Raad van de gemeente Laarbeek in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 heeft het voorstel van het college van 25 juni 2018 over het geven van een zienswijze op het ontwerp Provinciaal Inpassingsplan N-279 Veghel-Asten, gelezen ; en heeft de hierover gevoerde discussies in de raadsvergadering van 5 juli 2018, gehoord; Overweegt dat - In het MER onvoldoende de effecten van de voorkeursvariant op het verkeer in het middengebied zijn meegenomen;   - Dat als gevolg van de uitgewerkte voorkeursvariant de verkeersbewegingen naar het middengebied alleen maar toenemen; - Hiermee de problematiek bij de Beekse brug en de doorgaande wegen door de kernen en het buitengebied van Laarbeek alleen maar groter wordt; - Hiermee niet tegemoet is gekomen aan de door de gemeenteraad van Laarbeek gestelde uitgangspunten bij de goedkeuring van het voorkeursalternatief. Besluit de concept zienswijze op de inhoud van het ontwerp-PIP zoals verwoord in de conceptbrief gericht aan de provincie aan te passen als volgt: De laatste alinea "Dit laatste past ……..verbreed moeten worden" te vervangen voor: "De uitgewerkte voorkeursvariant zal naar verwachting wel zorgen voor een betere doorstroming op de N279 maar zorgt niet voor een zodanige verleiding van de verkeersdeelnemer dat deze kiest voor de N279 bij zijn doorreis naar Eindhoven. In de gemeenteraad van Laarbeek is goedkeuring gegeven aan de voorkeursvariant onder de voorwaarden dat de verkeersproblematiek op de N272, N615 (Beekse brug) en doorgaande wegen en kernen van Laarbeek daarmee zou verminderen. Uit de verkeersgegevens blijkt echter dat de aanpassing van de N279 tot nog meer verkeersbewegingen door het middengebied zal leiden. De voorkeursvariant voldoet hiermee niet aan de voorwaarden die vanuit Laarbeek zijn gesteld. Het MER schiet hierin ook tekort. De gevolgen voor de belasting van de wegen in het middengebied zijn onvoldoende meegewogen. Vertraging van het proces is niet gewenst. De aanpassing van de N279 zal doorgang moeten vinden, maar niemand is gebaat bij halve maatregelen waarmee alleen de problematiek van de N279 wordt opgelost, terwijl de bereikbaarheid en leefbaarheid in het middengebied verslechterd. Het alternatief 2x2 baans wordt vaak genoemd als mogelijke oplossing van genoemd probleem. Om goed te kunnen beoordelen of de variant 2x2 baans daadwerkelijk leidt tot het oplossen van niet alleen de problematiek op de N279 maar ook op de N272, N615 en alle andere doorgaande wegen binnen Laarbeek dient deze variant doorgerekend te worden voordat het definitieve inpassingsplan wordt vastgesteld. Deze doorrekening zou plaats moeten vinden aanvullend op de gevraagde doorrekening op basis van het nieuwe verkeersmodel in de vorige alinea. Streven zou moeten zijn dat bij een juiste uitvoering van de N279 het aantal verkeersbewegingen naar het middengebied afneemt. Wij vragen ook de MER-commissie goed hiernaar te kijken. Indien de problematiek in het middengebied met het alternatief 2x2 baans wordt verminderd zou de provincie bij de uiteindelijke vaststelling van het Inpassingplan de afweging moeten maken welk alternatief voor de toekomst de beste oplossing biedt voor het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio: het voorkeursalternatief of het alternatief 2x2 baans." En gaat over tot de orde van de dag. De CDA-fractie

Amendement Zienswijze ontwerp Provinicaal Inpassingsplan N279 Veghel-Asten

CDA CDA Laarbeek 06-07-2018 10:22

Amendement Zienswijze ontwerp Provinciaal Inpassingsplan N279 Veghel-Asten Voorstel nr: 6 De Raad van de gemeente Laarbeek in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 heeft het voorstel van het college van 25 juni 2018 over het geven van een zienswijze op het ontwerp Provinciaal Inpassingsplan N-279 Veghel-Asten, gelezen ; en heeft de hierover gevoerde discussies in de raadsvergadering van 5 juli 2018, gehoord; Overweegt dat - In het MER onvoldoende de effecten van de voorkeursvariant op het verkeer in het middengebied zijn meegenomen;   - Dat als gevolg van de uitgewerkte voorkeursvariant de verkeersbewegingen naar het middengebied alleen maar toenemen; - Hiermee de problematiek bij de Beekse brug en de doorgaande wegen door de kernen en het buitengebied van Laarbeek alleen maar groter wordt; - Hiermee niet tegemoet is gekomen aan de door de gemeenteraad van Laarbeek gestelde uitgangspunten bij de goedkeuring van het voorkeursalternatief. Besluit de concept zienswijze op de inhoud van het ontwerp-PIP zoals verwoord in de conceptbrief gericht aan de provincie aan te passen als volgt: De laatste alinea "Dit laatste past ……..verbreed moeten worden" te vervangen voor: "De uitgewerkte voorkeursvariant zal naar verwachting wel zorgen voor een betere doorstroming op de N279 maar zorgt niet voor een zodanige verleiding van de verkeersdeelnemer dat deze kiest voor de N279 bij zijn doorreis naar Eindhoven. In de gemeenteraad van Laarbeek is goedkeuring gegeven aan de voorkeursvariant onder de voorwaarden dat de verkeersproblematiek op de N272, N615 (Beekse brug) en doorgaande wegen en kernen van Laarbeek daarmee zou verminderen. Uit de verkeersgegevens blijkt echter dat de aanpassing van de N279 tot nog meer verkeersbewegingen door het middengebied zal leiden. De voorkeursvariant voldoet hiermee niet aan de voorwaarden die vanuit Laarbeek zijn gesteld. Het MER schiet hierin ook tekort. De gevolgen voor de belasting van de wegen in het middengebied zijn onvoldoende meegewogen. Vertraging van het proces is niet gewenst. De aanpassing van de N279 zal doorgang moeten vinden, maar niemand is gebaat bij halve maatregelen waarmee alleen de problematiek van de N279 wordt opgelost, terwijl de bereikbaarheid en leefbaarheid in het middengebied verslechterd. Het alternatief 2x2 baans wordt vaak genoemd als mogelijke oplossing van genoemd probleem. Om goed te kunnen beoordelen of de variant 2x2 baans daadwerkelijk leidt tot het oplossen van niet alleen de problematiek op de N279 maar ook op de N272, N615 en alle andere doorgaande wegen binnen Laarbeek dient deze variant doorgerekend te worden voordat het definitieve inpassingsplan wordt vastgesteld. Deze doorrekening zou plaats moeten vinden aanvullend op de gevraagde doorrekening op basis van het nieuwe verkeersmodel in de vorige alinea. Streven zou moeten zijn dat bij een juiste uitvoering van de N279 het aantal verkeersbewegingen naar het middengebied afneemt. Wij vragen ook de MER-commissie goed hiernaar te kijken. Indien de problematiek in het middengebied met het alternatief 2x2 baans wordt verminderd zou de provincie bij de uiteindelijke vaststelling van het Inpassingplan de afweging moeten maken welk alternatief voor de toekomst de beste oplossing biedt voor het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio: het voorkeursalternatief of het alternatief 2x2 baans." En gaat over tot de orde van de dag. De CDA-fractie

Afgelopen donderdag presenteerde de ...

Algemeen Belang Laarbeek Algemeen Belang Laarbeek Laarbeek 11-06-2018 10:28

Afgelopen donderdag presenteerde de jeugdgemeenteraad een overzicht van de projecten waar ze afgelopen (school-)jaar aan hebben gewerkt. Denk bijvoorbeeld aan het "Glow in the Dark" fietspad, hondenpoep en verkeersveiligheid bij sportparken en scholen. Wij zijn heel trots op wat ze bereikt hebben!

Een eenvoudige recht-toe-recht-aan ...

PvdA PvdA Laarbeek 25-04-2018 07:49

Een eenvoudige recht-toe-recht-aan oplossing is ook in dit geval niet voor handen. Is wel een thema om ons druk over te maken!

Sta jij ook wel eens stil bij de ...

PvdA PvdA Laarbeek 09-03-2018 13:58

Sta jij ook wel eens stil bij de Beekse Brug? Nou, wij wel, en we vinden dat daar ook echt iets aan moet gebeuren, maar wel duurzaam! PvdA wil robuuste en blijvende maatregelen. En dan nog iets, auto's veroorzaken veel luchtvervuiling en geluidsoverlast. Elektrisch rijden, dat is de toekomst. veel beter voor mens en milieu. Daarom willen we in onze dorpen meer snellaadpalen. En dan openbaar vervoer. dat moet eigentijdser, moderner en meer aansluiten bij de wensen van inwoners. Bijvoorbeeld belbussen in het weekend en in de avonduren. Ja, en natuurlijk willen we zoveel mogelijk fietsen, steeds meet met e-bikes, onder andere. Daarvoor zijn meer fietspaden nodig, veilig en slim. En: wij willen dat alle inwoners mobiel kunnen zijn, ook te voet. Daarom: drempels weg en zo min mogelijk barrieres voor mensen met scootmobiels, rollators, maar ook met kinderwagens. Kies voor meer dan alleen jezelf. Stem PvdA, links in Laarbeek, lijst 5.

Reactie Notie Reikwijdte en Detailniveau Project N279-Zuid

CDA CDA Laarbeek 20-10-2016 18:10

Provincie Noord-Brabant Laarbeek, 20 oktober 2016 Betreft: Reactie Notitie Reikwijdte en Detailniveau Project N279-Zuid Geachte heer/mevrouw, Hierbij willen wij als CDA-fractie van de gemeente Laarbeek onze reactie geven op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau Project N279-Zuid die van 12 september tot en met 24 oktober 2016 ter inzage ligt. In zijn algemeenheid spreken wij onze goedkeuring uit over de stappen die tot nu toe gezet zijn. Voor bedrijven uit onze “slimme” brainportregio zou de aanleg van de weg een mooie uitdaging moeten zijn om nieuwe technieken te presenteren. Technieken die ervoor zorgen dat de weg zo goed mogelijk wordt ingepast in de omgeving en technieken waarbij de omgeving een zo min mogelijk negatieve invloed ervaart van de weg. Bedrijven zouden uitgenodigd moeten worden om voorstellen te doen ten aanzien van dergelijke technieken. De weg zou hierbij een visitekaartje kunnen worden voor de hieraan deelnemende bedrijven, en uiteraard ook voor de regio. Hieronder treft u de zienswijzen aan waarvan wij van mening zijn dat ze meegenomen dienen te worden om de volgende stap in het proces te kunnen zetten. 1) Meenemen alternatief: N279 met 2x2 rijbanen In het MER zal als soort voorkeursalternatief meegenomen worden: de N279 uitgevoerd met 2x1 rijbanen. Daarnaast zullen verschillende andere alternatieven meegenomen moeten worden om te kunnen vergelijken of het voorkeursalternatief de beste oplossing biedt voor de verkeersproblematiek op de N279 en omgeving. Als alternatief willen wij graag dat wordt meegenomen de N279 uitgevoerd met 2x2 rijbanen van Veghel tot Asten, als 80 kilometer weg. In het MER willen we onderzocht hebben of een verdubbeling leidt tot een extra verkeersaanzuigende werking van het verkeer dat normaal gebruik maakt van het middengebied en van het gebied van Boxmeer tot Laarbeek ten opzichte van het voorkeursalternatief. Verder zou onderzocht moeten worden wat het effect is op de verkeersbewegingen door de kernen van Laarbeek en kernen van andere gemeenten verder in het middengebied ten opzichte van het voorkeursalternatief. Onderzocht moet worden wat het effect is op de milieubelasting en leefbaarheid langs de N279 maar ook de kernen van het middengebied. Uitgangspunt zou moeten zijn dat de aanpassing van de N279 zodanig wordt dat dit leidt tot ontlasting van de doorgaande wegen in het middengebied. Alleen kijken naar de verbetering van de doorstroming van het verkeer op de N279 is te beperkt. Het is het waard om in het MER te onderzoeken of door de verdubbeling het verkeer van bijvoorbeeld Gemert/Boxmeer gestimuleerd kan worden om richting Eindhoven en omgekeerd niet meer het middengebied te verkiezen maar de route via N279 naar A67 of A50 richting Eindhoven. Mogelijk in combinatie met Smart Mobility. Dit heeft mogelijk het effect dat verkeersknelpunten in het middengebied zodanig worden verminderd dat dure aanpassingen van wegen, zoals een tunnel bij de Beekse brug, niet meer nodig zijn. Hierdoor kunnen de kosten, die verband houden met de uitvoering van de bereikbaarheidsagenda, voor gemeenten, maar zeker ook voor de provincie en andere instanties worden verlaagd. Het is de moeite waard voor alle deelnemers van de bereikbaarheidsagenda dat de kosten voor aanleg van 2x2 rijbanen worden afgezet tegen de verwachte kosten voor de uitvoering van de bereikbaarheidsagenda. 2) Effecten op natuur en ruimtegebruik In het MER moeten ook de effecten op de natuur van de EHS-gebieden en niet EHS-gebieden worden meegenomen. De is met name van toepassing bij de omleiding rondom Dierdonk. Hierbij moet niet alleen worden gekeken naar beschermde soorten. Hierbij moet ook worden meegenomen op welke manier deze negatieve effecten op de natuur qua ruimtebeslag en verstoring kunnen worden voorkomen en/of gecompenseerd. Voor beschermde soorten moeten mitigerende maatregelen worden beschreven. In het document wordt niet beschreven waar, wanneer en op welke manier deze maatregelen getroffen moeten worden om daadwerkelijk het compenserende effect te bereiken. Deze vragen moet in het MER worden beantwoord. Verschillende mitigerende maatregelen voor beschermde soorten zullen getroffen moeten worden ruime tijd voordat werkzaamheden aan de N279-Zuid gaan plaatsvinden Hiermee moet worden voorkomen dat beschermde soorten al zijn verdwenen voordat mitigerende maatregelen zijn genomen of dat beschermde soorten niet tijdig een mitigerende maatregel hebben gevonden. Evenals bij beschermde soorten wordt ten aanzien van de compensatie vanwege ruimtebeslag en verstoring EHS in het document niet beschreven waar, wanneer en op welke manier deze compensatie gerealiseerd moeten zijn om daadwerkelijk het compenserende effect te bereiken. Deze vragen moet in het MER worden beantwoord. Ter vergelijking: Ten aanzien van landbouwbedrijven wordt in de Verordening Ruimte aangegeven dat gebruik van het bouwblok alleen mogelijk is indien 15% van het oppervlak wordt gebruikt voor landschappelijke inpassing. Een dergelijke maatregel zou ook kunnen gelden voor een omleiding van de N279-Zuid bij Zijtaart en Dierdonk. Het oppervlak dat wordt gebruikt voor landschappelijk inpassing moet komen bovenop de normale compensatie vanwege ruimtebeslag en verstoring. Wel kan worden gekeken naar maatregelen die zorgen voor een landschappelijk inpassing en die tegelijkertijd het verstorende effect van de mogelijke omleidingen van de N279 verminderen. Te denken valt aan geluidwerende voorzieningen (zie ook reactie 3). 3) Gebruik compenserende maatregelen langs N279-Zuid In het MER moet ook gekeken worden naar het extra bijkomend effect van maatregelen die voor verschillende aspecten positief kunnen uitwerken en compenserend kunnen zijn. Ter verduidelijking: Door het op een bepaalde manier laten begroeien van bijvoorbeeld geluidwerende voorzieningen kan naast het reduceren van het geluidniveau langs de weg ook een hoeveelheid fijnstof worden afgevangen. Daarnaast kan een begroeide geluidswal- of voorziening ook ten aanzien van de natuur een positief of compenserend effect hebben. Met name aan de verkeersluwe zijde van de voorziening. Gestreefd moet worden naar een slimme keuze in maatregelen zodat met een voorziening zoveel mogelijk positieve effecten behaald kunnen worden. Dit soort maatregelen kunnen de negatieve milieueffecten bij de mogelijke omleidingsroute Zijtaart, het huidige traject bij Dierdonk en op alle overige gebieden langs de N279 mogelijk verminderen. De invloed van dergelijke maatregelen moeten daarom in het MER worden meegenomen bij de verschillende uitwerkingen van de alternatieven. In het MER moet in zijn algemeen integraal worden gekeken naar maatregelen, zodat de positieve of compenserende effecten van een maatregel zo groot mogelijk zijn. Indien u vragen heeft ten aanzien van de bovenstaande reactie dan kunt u contact met ons opnemen middels het emailladres: marcel.vanderheijden@hotmail.com. CDA-fractie Laarbeek Marcel van der Heijden fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.