Nieuws van politieke partijen in Leiden inzichtelijk

41 documenten

Partij Sleutelstad wil opheldering over gebrek aan inspraak rond komst ’drijvend glazen horecapaleis’ Leidse Prinsessekade

Partij Sleutelstad Partij Sleutelstad Leiden 01-03-2024 19:26

Partij Sleutelstad wil opheldering over gebrek aan inspraak over het ’drijvend glazen horecapaleis’ aan de Leidse Prinsessekade. Omwonenden en belanghebbenden wisten van niets over de forse uitbreiding van grand café Vlot. Tweehonderd Leidenaars hebben op de valreep bezwaar gemaakt tegen de vergunning. Fractievoorzitter Thijs Vos is daarom in de pen geklommen om dit zoveelste voorbeeld van mislukte participatie aan te kaarten bij het college.

Uit een recent artikel in het Leidsch Dagblad bleek dat omwonenden en belanghebbenden, zoals de Historische Vereniging Oud Leiden (HVOL) en het Waterambacht, niet op de hoogte van de plannen totdat enkele oplettende bewoners de vergunningsaanvraag ontdekten. Het ’drijvend glazen horecapaleis’, zoals het door omwonenden genoemd wordt, gaat de hele kade van brug tot brug bestrijken. Zelfs enkele naburige ondernemers, die eerder waren ingeseind, waren niet op de hoogte van de omvang van de plannen. Meer dan tweehonderd Leidenaars hebben inmiddels bezwaar aangetekend tegen de voorgenomen uitbreiding.

Partij Sleutelstad heeft schriftelijke vragen gesteld. We willen van het college weten hoe het mogelijk is dat omwonenden en belanghebbenden niet vooraf zijn geïnformeerd over een ontwikkeling van deze omvang. Ook willen we weten wat de rol van de gemeente bij dit plan is geweest of de gemeente bij de ondernemer heeft gewezen op het betrekken en informeren van omwonenden.

Wat ons betreft zijn zowel de participatie en informatievoorziening onvoldoende. Dat is niet voor het eerst bij een initiatief van een private partij: Bij Parel35 op het Waardkerkplein heeft min of meer hetzelfde plaatsgevonden. We willen dat de gemeente bij de initiatiefnemer aandringt om de vergunningsaanvraag in te trekken totdat er fatsoenlijk geparticipeerd is. En we willen dat de gemeente stapt om te voorkomen dat dit in de toekomst opnieuw gebeurd.

De auto is geen melkkoe: Fractie stemt tegen verhogen parkeerbelastingen

Partij Sleutelstad Partij Sleutelstad Leiden 25-12-2023 00:59

Partij Sleutelstad heeft afgelopen donderdag tegen de verhoging van de parkeertarieven (met 16,6%(!)) gestemd. De bestaande tarieven leveren al voldoende op om de kosten gerelateerd aan parkeren te betalen. Er is dus geen noodzaak om de parkeertarieven voor de zoveelste keer te verhogen.

Fractievoorzitter Thijs Vos: “Het wordt steeds duidelijker dat voor dit college de auto geen vervoersmiddel is, maar een melkkoe. Er wordt nu al genoeg opgehaald – meer dan genoeg – om alle parkeeruitgaven te betalen. En toch gaan de parkeertarieven weer omhoog. Wij zijn daar geen voorstander van en zullen tegen stemmen.”

Participatie voortaan ten minste op niveau raadplegen

Partij Sleutelstad Partij Sleutelstad Leiden 25-05-2023 00:14

Om het niveau van participatie aan te duiden wordt in Leiden de participatieladder gehanteerd. Deze kent vijf tredes: 1) informeren, 2) raadplegen, 3) adviseren, 4) coproductie en 5) meebeslissen. Onder het vorige en huidige college gaat het in de praktijk bijna alleen maar om de twee laagste niveaus: informeren en raadplegen. Hogere tredes worden nauwelijks gebruikt.

Het loslaten van de trede ‘informeren’ is zonder meer een stap in de goede richting. Participatie is per definitie tweerichtingsverkeer en kan niet bestaan uit eenzijdig zenden vanuit het stadhuis naar bewoners. Tegelijkertijd zijn we wel verbaasd dat deze beleidsregels eigenstandig door het college zijn vastgesteld. Weliswaar vereist de nieuwe Omgevingswet dat gemeentes voor 1 juli 2023 beleidsregels participatie vaststellen en staat later dit jaar het handelingsperspectief participatie op de agenda, maar door het college was aangekondigd dat dit besluit voorgelegd zou worden aan de raad. Hierover hebben we vragen gesteld.

D66 wil meer toegankelijke, openbare toiletten in Leiden.

D66 D66 Leiden 03-02-2022 16:24

Rondje Singelpark Op dit moment zijn er te weinig toegankelijke openbare toiletten in Leiden. Dit staat zelfs in de top 3 ergernissen van bezoekers. Door meer openbare toiletten toe te voegen aan de stad die ...

Stel het Piet Paaltjenspad weer open voor fietsverkeer

D66 D66 Leiden 23-06-2021 06:01

Veilige doorstroming van verkeer Tijdens de gemeenteraad van 22 juni 2021 werd door de gemeenteraad het uitvoeringsbesluit Plesmanlaan besproken, onderdeel van de Leidse Ring Noord. De gemeenteraad in Leiden is al lange tijd bezig om ...

D66 Leiden volgt uitslag referendum Roomburgerpark

D66 D66 Leiden 18-03-2021 15:32

Maatschappelijk belang sport Sporten en bewegen dient het publieke belang, een sportieve stad is namelijk een gezonde stad. Naast een hockeyveld gaat dit voorstel ook over het verbeteren van de verkeersveiligheid in de buurt, en ...

D66 Leiden volgt uitslag referendum Roomburgerpark

D66 D66 Leiden 18-03-2021 15:32

Maatschappelijk belang sport Sporten en bewegen dient het publieke belang, een sportieve stad is namelijk een gezonde stad. Naast een hockeyveld gaat dit voorstel ook over het verbeteren van de verkeersveiligheid in de buurt, en ...

Twijfels bij uitbreiding Haarlemmerstraatgarage

CDA CDA GroenLinks Leiden 24-06-2020 14:48

Het CDAheeft tijdens de laatste Raadsvergadering ingestemd met de uitbreiding van de Haarlemmerstraat Parkeergarage. Op de huidige garage moeten 3 nieuwe etages worden gebouwd dat plek moet bieden aan 88 auto's. "Gelukkig zijn niet alle voorstellen van het huidige college anti-auto" zo zegt CDA duo-duoraadslid Stijn Hemel. "Het voorstel van wethouder North voor het toevoegen van 88 parkeerplaatsen door het ophogen van de Haarlemmerstraat parkeergarage vindt het CDA dan ook prima. Wel gek trouwens dat het voorstel om een parkeergaragete bouwen komt van een GroenLinks-wethouder. Die partij was tijdens de verkiezingen van 2014 nog mordicus tegen de bouw van twee garages. Speelden zij niet ene potje voetbal in een lege garage om hun aversie kenbaar te maken? Het kan verkeren." Bij de uitbreiding van de Parkeergarage Haarlemmerstraat heeft het CDA wel een aantal kanttekeningen geplaatst.“Er zijn de afgelopen tijd parkeerplaatsen op maaiveld aan de Hooigracht weggehaald (-50) en ook de Kaasmarktparkeerplaats wordt op korte termijn een groot aantal parkeerplekken opgeheven (-78 plekken). Die 88 plekken die in de nieuwe garage worden gerealiseerd komen dus als geroepen" aldus Hemel.Als de opgeheven parkeerplaatsen in de buurt optelt worden, zijn die 88 nieuwe plaatsen volstrekt onvoldoende zeker bedacht wordtdat door de bebouwing op de Kaasmarkt er extra vraag komt naar parkeerplaatsen. Hemel:“Dat dit dan gebeurd door het verhogen van een van de lelijkste gebouwen rond het centrum van Leiden vind ik onbegrijpelijk, zeker in het licht van het feit dat we de laatste jaren uitsluitend parkeerruimte ondergronds hebben laten bouwen. Ik ben blij met de extra parkeerplaatsen maar vraag me af of de Raad hier niet iets beters voor de burgers van Leiden had kunnen en moeten doen?" Het CDA heeft nagedacht over een voorstel voor een ondergrondse parkeergarage onder de Kaasmarkt in combinatie met een beperkt aantal kort parkeerplaatsen langs de Hooigracht, dit zou voor zowel ondernemers als burgers een uitkomst zijn geweest, maar dit bleek bij voorbaat onhaalbaar in de Raad. "De collegepartijen zitten hier best geharnast in, dat makat het niet makkelijker. We moeten het er maar mee doen." Heeft u vragen of opmerkingen, of wilt u het CDA iets meegeven over parkeren en bereikbaarheid in Leiden, mail dan naar fractiecdaleiden@gmail.com

Leiden gaat op weg naar circulair in 2050

D66 D66 Leiden 14-03-2020 13:42

Zo’n circulaire economie is gericht op het zoveel mogelijk hergebruiken van materialen in een product. Dat betekent dat producten zo zijn ontworpen dat ze opnieuw gerepareerd kunnen worden en je losse onderdelen kan vervangen en ...

Houd winkels op Hooigracht bereikbaar!

CDA CDA Leiden 24-01-2020 09:48

De werkzaamheden op de Hooigracht zijn in volle gang. Daar is het CDA blij mee, want Leiden wordt groener, mooier, beter bereikbaar met de auto en het OV. Daarbij had het CDA eerder de toezegging gekregen van de wethouder dat de Hooigracht zoveel mogelijk bereikbaar zou zijn tijdens de werkzaamheden. Klinkt goed! Maar wat schetste onze verbazing. Bij de eerste de beste werkzaamheden hingen er in Leiden grote borden met HOOIGRACHT DICHT. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Het CDA heeft direct de wethouder gevraagd om zo snel mogelijk deze borden weg te halen en toe te voegen dat de ondernemingen bereikbaar zijn. Gelukkig heeft de wethouder snel gehandeld en zijn de verkeerde borden weggehaald en de goede borden met Hooigracht bereikbaar toegevoegd. Vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaande tekst? Stuur een mail naar ons raadslid Roeland Storm via R.Storm@gemeenteraadleiden.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.