Nieuws van ChristenUnie-SGP in Leiderdorp inzichtelijk

3 documenten

Meer oog voor de fietser en voetganger in Leiderdorp!

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Leiderdorp 20-05-2019 19:00

In het Forum van maandagavond 13 mei heeft de ChristenUnie-SGP tijdens de evaluatie van verkeers- en vervoersbeleid het volgende huiswerk aan het college meegegeven:

De evaluatie heeft laten zien dat de fietser er de laatste jaren bekaaid is afgekomen in Leiderdorp. Ondanks een aparte fietsnota in 2015 is er weinig gebeurd in Leiderdorp. Hierover hebben wij vragen gesteld aan het college en de antwoorden bevestigen dit beeld. Daarom moet het nieuwe mobiliteitsbeleid over een andere boeg met meer oog en voorzieningen voor de fietser. Mede door de ontwikkeling van de elektrische fiets is de fiets steeds meer een alternatief voor de auto en komt Leiderdorp meer en meer op fietsafstand van de andere steden in de Randstad te liggen.

Het voetgangersveiligheid moet worden verbeterd in Leiderdorp. De wegen lijken nu vooral ingericht te zijn voor auto’s maar de veiligheid op oversteekplaatsen voor voetgangers moet beter. Berucht voorbeeld is de Valk Boumaweg tussen Persant Snoepweg en Laan van Ouderenzorg. Hier wordt, mede door de inrichting, te hard gereden en dat resulteert in ongelukken. Onze boodschap is door de bril van de voetganger naar deze weg en andere wegen te kijken in Leiderdorp.

Recente verkeerscijfers laten zien dat ondanks het verkeersmantra “verkeer buitenom” de verkeersintensiteit op het Engelendaal gaat toe nemen in toekomst. De toename is onafhankelijk van snelheid op de toekomstige Leidse Ring Noord en daarmee dus bijna een zekerheid. Onze fractie ziet graag terug in het nieuwe mobiliteitsbeleid hoe het college denkt om te gaan met deze toekomstige ontwikkeling.

Zie hieronder onze volledige bijdrage.

Versnelde aanpak van het knelpunt A4

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP ChristenUnie Leiderdorp 23-11-2018 12:48

Als fractie vinden we dit goed nieuws. Voor het zomerreces heeft ChristenUnie-SGP Leiderdorp aandacht gevraagd voor het belang van een eerdere aanpak van het knelpunt A4. Het pleidooi was bedoeld om een brief te sturen aan de minister. Er is daarna inderdaad een breed gesteunde brief uit de regio gekomen aan de minister om de maatregelen eerder dan 2028 uit te voeren.

Leidse Ring Noord vraagt goede inpassing

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Leiderdorp 08-03-2018 21:52

In 2016 heeft de gemeenteraad groen licht gegeven voor LAB071, het verbeteren van de ringstructuur in de Leidse regio. Dit vraagt aanpassingen op het tracé van de Willem de Zwijgerlaan en de Oude Spoorbaan. Ook is toen besloten dat de maximumsnelheid op dit deel 80 km per uur wordt. Wel is toen door de gemeenteraad in een motie uitgesproken dat op dit deel trajectcontrole moet worden uitgevoerd en dat maatregelen moeten worden genomen om de overlast voor omwonenden te beperken.

In 2018 zal de Leiderdorpse raad nieuwe besluiten moeten nemen over de invulling voor de Leidse Ring Noord. De besluitvorming is opgedeeld in twee delen, het deel van de Driegatenbrug en langs de Buitenhof tot de Dwarswatering, en het deel vanaf de Dwarswatering tot de N446.

ChristenUnie-SGP zal de komende tijd de volgende insteek kiezen:

Het is goed dat geïnvesteerd wordt in een route buitenom Leiderdorp en in de bereikbaarheid van de regio. In principe staan we dus positief t.o.v. de Leidse Ring Noord.

Geen definitieve besluitvorming zonder duidelijkheid over de handhaving van de maximumsnelheid en over de milieu-effecten voor de omwonenden door middel van een Millieu Effect Rapportage (MER).

Voor de wijk Driegatenbrug en de bewoners van de wijk Buitenhof die langs het eerste deel van het trace wonen, gaat de komende tijd al veel veranderen, bijvoorbeeld door de sloop van de ROC-locatie en een grote toren die daar in de plaats komt. Zij merken dat de verkeersintensiteit nu al toeneemt. Dat betekent dat bij de uitvoering van de werkzaamheden met voorrang dit deel moet worden opgepakt met stil asfalt, verplaatsing van de weg verder van de woningen van Driegatenbrug direct aan de weg en een goede geluidswal.

In de meedenkgroep met omwonenden voor het tweede deel vanaf de Dwarswatering ligt nu een voorstel op tafel om bij de Koeienrotonde een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten in te richten. In oorspronkelijke tekeningen werd uitgegaan van een verdiepte ligging. De besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden. ChristenUnie-SGP maakt zich hard voor het volgende:

Een ongelijkvloerse kruising zorgt voor een betere doorstroming en een mooiere inpassing en is daarom nodig. Bovendien is het op die manier makkelijker voor fietsers om over te steken naar de Boterhuispolder.

Zonder ongelijkvloerse kruising vallen de argumenten om 80 km per uur op dit tracee te rijden voor een groot deel weg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.