Nieuws van politieke partijen in Oosterhout over VVD inzichtelijk

18 documenten

Weg met ‘overdaad’: in Oosterhout kan een op de tien verkeersborden weg

VVD VVD Oosterhout 07-02-2023 09:10

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/51956/weg-met-overdaad-in-oosterhout-kan-een-op-de-tien-verkeersborden-weg

© BN De Stem

"Weg met ‘overdaad’: in Oosterhout kan een op de tien verkeersborden weg" Dat kopte BN De Stem vandaag in haar krant.

Op verzoek van VVD-raadslid Mathijs Raaijmakers, heeft het college besloten een onderzoek te laten uitvoeren. Men verwacht dat er zo'n 10% overbodig is en deze weg kunnen, zonder da de verkeersveiligheid in het geding komt.

De inventarisatie die de gemeente Oosterhout laat uitvoeren, moet leiden tot een gestructureerder, veiliger en rustiger straatbeeld.

Daarnaast gaat dit waarschijnlijk een jaarlijkse besparing van 125.000 euro opleveren, omdat er geen onderhoud aan deze borden gedaan hoeft te worden en ze niet vervangen hoeven te worden.

Het groene hart van Oosterhout

VVD VVD Oosterhout 04-07-2020 03:55

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/40156/het-groene-hart-van-oosterhout

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/40156/Logo VVD.jpg

 

Wie over het groene hart praat denkt misschien als eerste aan de Randstad. Denk je dan als eerste aan de drukke steden er om heen, of juist aan de rust en ruimte in het gebied zelf? Dat was waar de VVD aan moest denken bij het lezen van de visie Slotjesveld. Als je wat meer uitzoomt zie je hoe uniek het gebied van het Slotjesveld en Slotparken is. Bureau Mecanoo heeft dat goed uitgelicht. We mogen best wel trots zijn op de unieke plek waar we wonen, werken en verblijven.

 

Het Slotjesveld met het Slotpark vormt een groene buffer, een groen hart in onze eigen stad. Maar als je nu over het Slotjesveld praat, denk je misschien aan de rommelige bebouwing, geparkeerde auto’s en weinig samenhang. Maar als we in 2030 over het Slotjesveld praten, praten we over het groene hart van Oosterhout. De plek waar volop ruimte is voor groen, spelen en ontmoeten. 

 

Om in 2030 daar te kunnen zijn, is wel lef gevraagd. Lef om te kiezen voor een totale aanpak van het gebied. De gemeenteraad heeft in juni lef getoond en het besluit genomen om de visie Slotjesveld vast te stellen. Het is een unieke kans om met de ontwikkeling van het stadhuis, nieuwe woningen, activiteitencentrum en school echt te werken aan die kwaliteit.

 

In de raadsvergadering heeft de VVD aandacht gevraagd voor verkeer en parkeren. We begrijpen de wens om het Slotjesveld en parken te verbinden. De Ridderstraat heeft nu een belangrijke verkeersfunctie in de centrumring. Er zijn plannen om de Van Oldenneellaan in te richten als 30 km-gebied. Maar het is het één of het ander. Om de bereikbaarheid van het centrum goed te houden voor openbaar vervoer en auto, zal er een keuze gemaakt moeten worden. We hebben gevraagd om de verkeersafwikkeling breder te bekijken en de plannen voor de Van Oldenneellaan nog niet uit te werken en bij de raad terug te komen met een voorstel waarbij de verkeersstructuur breder bekeken is met voor- en nadelen. 

 

In het gebied zal veel verkeer samen komen. In april is uitgebreid gesproken over de bereikbaarheid van de buurtbus en deeltaxi bij het stadhuis. Het blijkt mogelijk om een ontsluitingsweg voor het OV te maken recht voor het stadhuis. Er komt een tijdelijke ontsluitingsweg voor de bouw dus misschien kan deze blijven liggen zodat de bereikbaarheid verbeterd. Wat de VVD betreft kan deze weg voor zowel auto als OV open blijven. Als je geen parkeerplek vindt, kun je gemakkelijker doorrijden naar andere plekken. We geven het graag mee voor de verdere uitwerking.

 

Bij de behandeling van de plannen voor het stadhuis is er ook veel gesproken over parkeren. We zien dat in de visie ruimte is voor maatwerk. De VVD wil deze ontwikkelingen goed volgen. Er moeten voldoende parkeerplekken zijn om te voorkomen dat de buurt belast wordt met parkeerdruk. Maar als het slimmer kan door combinaties te maken, dan kan dat zeker.

 

Het wordt een uniek woongebied in Oosterhout. Pak nu de kans om te bouwen voor jongeren. Neem in de plannen goedkope en middeldure huur- en koopappartementen mee. Ontmoeten in het gebied is belangrijk: in zowel het stadhuis als in het gebied zelf. We zien graag in het Programma van Eisen van het nieuwe stadhuis meer uitwerking over het ontmoeten. Hoe wordt dat ingevuld? In het park zal zelf zal ook ontmoeten centraal staan. We zien dat u Oosterhout daarbij betrekt. Misschien leuk om een waterspeeltuin en natuurlijke speelruimtes te realiseren. Water en groen versterken het gebied. Betrek de jeugd hierbij.

 

De VVD is enthousiast. Ons groene hart gaat er sneller van kloppen. We hebben de kans om het gebied in één keer goed aan te pakken. Als we het voortaan over het groene hart van Oosterhout hebben, weet iedereen het te vinden!

Onderzoek naar aanleg fietspad Bergsebaan

VVD VVD Oosterhout 22-02-2020 10:50

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/38439/onderzoek-naar-aanleg-fietspad-bergsebaan

 

In de mobiliteitsvisie is  volop aandacht voor fietsers en verkeersveiligheid. Daar waar het kan, worden fietsers en auto’s van elkaar gescheiden. Vanaf december 2018 wordt er al over het fietspad langs de Bergsebaan gesproken. De VVD vindt het belangrijk om de fietsveiligheid te verbeteren langs de Bergsebaam Diverse fietsers vanuit Den Hout maken gebruik van deze route net als vele toeristen en recreanten van dit gebied. Alle reden dus om het onderzoek te starten. 

 

De gemeenteraad heeft ingestemd met het onderzoek. Ook is een voorstel van Gemeentebelangen en VVD aangenomen om ook de fietsveiligheid op de aansluitende wegen in het gebied te onderzoeken samen met Breda en belangengroepen. De VVD blijft werken aan het verbeteren voor de bereikbaarheid voor zowel fietsers als auto's!

Reactie GroenLinks Oosterhout op voorstel Bergse Baan | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD Oosterhout 20-02-2020 00:00

GroenLinks staat voor goede, veilige en snelle fietsverbindingen van en naar de kerkdorpen. Dit is waarom we het nieuwe plan voor de bromtolrotonde omarmen. Dit is waarom we het fietspad naar Dorst altijd hebben gesteund. Het is ook waarom we ons in december 2018 achter een motie van de VVD voor een vrijliggend fietspad langs de Bergsebaan hebben geschaard. Een belangrijk argument daarbij was dat er, in tegenstelling tot bij voorgaande plannen van het college, geen bomen gekapt zouden gaan worden.

Het college besloot uiteindelijk medio vorig jaar om deze motie naast zich neer te leggen. In samenspraak met belangenverenigingen zoals de Fietsersbond, Milieuvereniging en bewoners van Den Hout kwam men tot de conclusie dat het voorstel uit de motie niet het beste was. GroenLinks is content met de nieuwe plannen die géén verbreding van de rijbaan maar wel een verbetering van de fietsveiligheid zou betekenen. Dat er bovendien maatschappelijk draagvlak voor deze oplossing is, is voor de fractie van GroenLinks ook belangrijk.

Voorzitter, het voorstel van het college dat nu voorligt is opgesteld naar aanleiding van een motie die door een nipte meerderheid van de raad werd aangenomen. Wij snappen dat het college een dergelijke motie niet twee keer naast zich neerlegt. Evenwel betekent dit niet dt we het eens zijn met dit voorstel. GroenLinks ziet op dit moment de meerwaarde van een losliggend fietspad langs deze weg niet meer. Al helemaal niet als dit betekent dat er vele tientallen of mogelijk zelfs honderden bomen zullen verdwijnen.

De Bergsebaan heeft op dit moment twee duidelijke fietssuggestiestroken. Uitgevoerd in het rood, zodat het voor iedere weggebruiker duidelijk is dat de fietsers daar horen. De rijbaan voor automobilisten lijkt erg smal. Dit heeft het psychologische effect dat automobilisten minder snel het gaspedaal in zullen drukken. De huidige situatie op de Bergsebaan vanaf de Ter Aalsterbrug tot de kruising met het Hoeveneind is in feite dus veilig. Geen reden om daar aanpassingen op aan te brengen.

Voor GroenLinks is het dus duidelijk dat deze herinrichting niet nodig is, voorzitter. Het is duidelijk dat een fietspad met een breedte van 3,5 meter zorgt voor de kap van veel bomen. Iets waar wij niet achter kunnen staan. Zeker niet nu er een goede infrastructuur voor fietsers ligt. Het uitvoeren van een Flora en Fauna of Bomen Effect Analyse is niet nodig om te zien dat er veel natuur verloren zal gaan bij het uitvoeren van deze plannen.

Voorzitter, ook verkeerstechnisch is er het een en ander op dit plan aan te merken. We gaan hier immers een veilig fietspad van niets naar nergens creëren. Het Ruiterspoor van Den Hout tot de Bergsebaan wordt niet veiliger. Fietsers die vanaf de Bergsebaan rechtsaf slaan richting Meerberg komen ook op een gevaarlijk stuk weg terecht. Uiteindelijk creëren we hier misschien een vals veiligheidsgevoel.

Om het nog maar niet te hebben over automobilisten die op een brede rijloper het gaspedaal net iets verder indrukken. Dat brengt een groter risico op ongelukken met zich mee. Dat gezegd hebbende, hopen we ook niet dat het de bedoeling is om de maximumsnelheid te verhogen en hier zodoende een opmaat naar de Westelijke Rondweg te creëren.

Voorzitter, ter afsluiting. GroenLinks is vóór veilige fietsverbindingen van en naar de kerkdorpen. Maar dan moeten deze ook wel van en naar de kerkdorpen gaan. Niet van niets naar nergens. Bovendien is GroenLinks van mening dat er geen natuur verwoest moet worden als er een goed alternatief is. In dit geval ligt dat alternatief er zelfs al.

Energietransitie Oosterhout 2030

VVD VVD Oosterhout 23-10-2019 10:33

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/36920/energietransitie-oosterhout-2030

In de raadsvergadering van 22 oktober 2019 lag ter besluitvorming de ambitienota 2030 en de routekaart 2019-2022.  In juni heeft de gemeenteraad daar eerder over gesproken en het standpunt van de VVD was dat we vooral een realistisch beleid moet voeren en niet te ver voor de troepen uit moeten lopen. Ook wij begrijpen de urgentie van het probleem maar de VVD wil niet dat we doorslaan en veel te snel rigoureuze beslissingen nemen. Liever zorgvuldig handelen dan te snel. Het moet ook haalbaar, betaalbaar en effectief zijn voor bedrijven en burgers. De Oosterhoutse VVD vindt het ook zeer belangrijk dat bedrijven goed kunnen blijven presteren en mensen een baan hebben. Zonder een vitale economie kunnen we ook geen grootschalige maatregelen betalen om natuur en milieu te beschermen. En mensen die geen werk hebben worden ook niet gelukkig van alleen mooie natuur.

Maar het is niet het een of het ander. De VVD wil óók dat kwetsbare natuur wordt hersteld en dat we met elkaar in een mooie en schone omgeving kunnen leven. Dat is goed voor de gezondheid en het welzijn van Nederland. Natuurherstel heeft dan ook zeker prioriteit bij de VVD. 

De fractie heeft er in juni op gehamerd dat het meeste winst op korte termijn is te halen met besparing van energie, isoleren dus en dat in samenwerking met Thuisvester en stichting One. Dat is dichtbij en daar is de grootse eerste winst te behalen. Het vol leggen van daken met zonnepanelen bij bedrijven en particulieren moet de komende jaren ook prioriteit krijgen. 

In het bestuursakkoord is opgenomen dat windenergie een tussenoplossing is op weg naar nieuwe manieren van duurzame energieopwekking. Qua locatie is een strook langs de A59 opgenomen, in het verlengde van de huidige windmolens en op ruime afstand van woongebieden. Verder is in het Bestuursakkoord opgenomen dat op andere locaties in Oosterhout geen mogelijkheden zijn voor traditionele grootschalige windmolens. 

 

Wat betreft de locatie voor de windturbines vinden wij de bundeling met de A59 en de bestaande windturbines nog de meest acceptabele. De keuze voor zonneweides erbij en dan ook zo grootschalig kunnen wij niet helemaal plaatsen. Daar was in juni ook niemand echt een voorstander van. Wellicht kan overwogen worden om een extra windmolen te plaatsen, of misschien die op Weststad te vervangen door nieuwere, zodat er minder of geen zonneweides gerealiseerd hoeven te worden. Wij geven het ter overweging mee aan het college.

 

We staan graag nog even stil staan bij de samenvatting van de opiniërende behandeling. Daarin is te lezen dat de VVD met windturbines aan de slag wil. Dat ligt iets genuanceerder. De VVD ziet windenergie als één van de tussenoplossingen en dan wel alleen op de locatie langs de A59 en niet grootschalig op andere locaties.

De VVD-fractie gaat akkoord met het voorstel van het college maar geven de volgende adviezen mee:

Zet vol in op energie besparing

Organiseer veel meer voorlichting en communicatie naar bedrijven en burgers (moet ik die kapotte CV ketel nog vervangen of niet?)

Maak de activiteiten van Thuisvester onderdeel van uw doelstellingen

Overweeg minder zonneweide en wellicht een extra windmolen, dan wel opwaardering van bestaande molens

Geef ook andere initiatieven langs de A59 een kans en focus niet alleen Eneco en Shell. Zeker ook als andere plannen kunnen zorgen voor lokaal eigendom en dus meer draagvlak heeft dat onze voorkeur.

Zorg dat de infra op orde is zodat die alle nieuwe ontwikkelingen aan kan.

Geen zonneweides in het buitengebied voordat zoveel mogelijk daken zijn vol gelegd met zonnepanelen. 

Belangrijker is om ons te focussen op 2030 dat is het eerste belangrijke meetpunt en dat is ook van toepassing voor de warmtevisie per wijk.

Voer een realistisch beleid en laat u niet opjagen. 

Tenslotte, neem je voorbeeldrol serieus. Verduurzaam je gemeentelijk vastgoed.

 

 

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p {mso-style-noshow:yes; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1666321056; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1575175350 -1480443716 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-13.3pt; font-family:Wingdings; color:#EC6B1A;} -->

Doorpakken met de Bromtol

VVD VVD CDA Oosterhout 25-09-2019 05:04

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/36511/doorpakken-met-de-bromtol

 

De economie trekt aan en dat is op de weg goed te merken. De files nemen weer toe. Zo ook rondom de Bromtol. Er wordt al sinds 2012 gesproken over een oplossing voor de Bromtol. Na vele discussies, afwegingen en varianten is in 2016 een duidelijke keuze gemaakt. Een keuze voor een betere bereikbaarheid van de bedrijven op Weststad, Oosterhout én Den Hout.

 

De VVD vindt een aanpak van de Bromtol hard nodig. Weststad en de vele bedrijven die daar gevestigd zijn, zorgen er voor dat de Oosterhoutse economie draait. Een betere bereikbaarheid is niet voor niets opgenomen in de Toekomstvisie en de mobiliteitsvisie. Kortom: we moeten een keuze maken met het oog op de bereikbaarheid van Oosterhout in de toekomst. 

 

Tussenstap, maar wel snel door!

 

Vanwege de gestegen kosten heeft het college voorgesteld om alle varianten nog een keer op een rij te zetten. De VVD heeft dit voorstel ondersteund, maar wel gevraagd om snelheid. Er is al veel onderzocht. Misschien is de variant met een verlaagde bypass voor doorgaand verkeer vanaf de A59 naar Oosterhout toe, nu opeens wel financieel haalbaar? CDA en VVD hebben deze opties eerder ingebracht. Of zijn er maatregelen te nemen zodat er een fietsveilige oplossing komt? Dit kan best wat kosten, maar dan zetten we geld voor wegen wel in met het meeste effect: voor de doorstroming en verkeersveiligheid.

 

De gemeenteraad heeft besloten om de varianten opnieuw te bekijken. In januari 2020 neemt de raad een nieuw besluit over de Bromtol. Wat de VVD betreft blijven er niet omheen draaien: de files moeten we aanpakken!

 

🍀Ter Haar:” Compenseer natuur, ...

Gezond Burger Verstand Gezond Burger Verstand VVD Oosterhout 28-05-2019 14:44

🍀Ter Haar:” Compenseer natuur, zeggen VVD en Gemeentebelangen. Word wakker. Grotere onzin is er nooit verteld! Compenseren is het sussen van een slecht geweten en slecht gedrag’.🍀

Mobiliteitsplan: Oosterhout Vooruit

VVD VVD Oosterhout 27-05-2019 07:54

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/35489/mobiliteitsplan-oosterhout-vooruit

Verkeer, iedereen heeft er wel een mening over. Het aantal files neemt toe, knelpunten vragen om een oplossing en de fiets wordt steeds populairder. Het verkeersbeleid komt nog uit 2007. Sindsdien is er veel veranderd. Reden om het beleid aan te passen: dit zodat de bereikbaarheid van Oosterhout in de toekomst verbetert!

Veel inwoners hebben meegedacht over het nieuwe beleid. De zorgen over de bereikbaarheid van de zuidwest kant van Oosterhout kwam veel naar voren. Partijen willen graag aan de slag met een gedragen plan. In de visie was dit onvoldoende terug te vinden. Ook de aandacht voor een robuust wegennet kwam onvoldoende terug. De raad heeft dit in het definitieve plan aangepast.  In de nieuwe visie wordt meer ingezet op fietsen en openbaar vervoer. De komende jaren worden snelfietsroutes aangelegd zodat de fiets een alternatief kan zijn voor de auto. Ook de oproep van de VVD om werk te maken van de bus naar Vrachelen heeft een plek gekregen in de visie.  De komende periode wordt de visie omgezet in een uitvoeringsplan. Het moet namelijk niet bij een visie blijven. Met de nieuwe visie kan Oosterhout weer jaren vooruit. En daar gaat het om!

VVD👉Je band is niet lek. 👉De brug ...

VVD VVD Oosterhout 22-05-2019 08:45

Oosterhout VooruitOver verkeer ...

VVD VVD Oosterhout 21-02-2019 15:36

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.