Nieuws van politieke partijen in Purmerend/Beemster/Zeevang over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Prioriteit langzaam verkeer en openbaar vervoer naar de binnenstad | Purmerend

GroenLinks GroenLinks Purmerend/Beemster/Zeevang 20-03-2019 00:00

In de Commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer van 14 maart is het verkeersplan 2040 besproken.  Lees hier de eerste termijn terug van fractievoorzitter Fred Beijert. 

Mobiliteit is mede afhankelijk van woningbouw. GL is blij met de inzet in het Verkeersplan Purmerend 2040 op een (meer) autoluwe binnenstad, het kan ook niet anders: de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van de binnenstad en de gezondheid van wie er zijn is vooral te bereiken door autoverkeer – doorgaand en als bestemmingsverkeer – te ontmoedigen of anders geformuleerd fors te beperken.

Een groot deel van de parkeerproblematiek voor auto’s is er vooral tijdens piekmomenten voor bezoek aan de binnenstad. Op dit moment is er eigenlijk altijd wel parkeercapaciteit zoals dat heet, echter vooral in de parkeergarages. Als het gaat om parkeerbeleid wil GL met prioriteit inzetten op ontmoedigen, de pijler die beïnvloeden is gaan heten. In het voorstel gaat het verder terecht over het ontmoedigen (en niet beïnvloeden) van bestemmingsverkeer met parkeerbehoefte voor auto’s. Daarvoor is ook een verbetering van de kwaliteit van de verharding van een aantal fietspaden hard nodig. Comfort is voor fietsgemak van groot belang. GL wil de maatregel ‘Aantrekkelijker maken alternatieve vervoerwijzen’ die nu nog met een planning ‘nader te bepalen’ is opgenomen in het Verkeersplan grote prioriteit geven: hoe kunnen we nog meer bezoekers met de fiets of een vorm van openbaar vervoer naar de binnenstad laten komen? De eventuele aanpassing van of het neerzetten van verkeerslichten voor autoverkeer moeten ook bijdragen aan prioriteit geven aan langzaam verkeer.

Nog meer dan nu moeten langzaam verkeer en openbaar vervoer voor bezoekers aan de binnenstad de norm zijn. De keuze van vervoermiddel moet daar voor nog meer bezoekers van de binnenstad op uitkomen. Minder autoverkeer is immers ook een bijdrage aan klimaatverbetering en aan de gezondheid van inwoners van en bezoekers aan de binnenstad.

Het Verkeersplan beschrijft een uitdaging en nader te beoordelen, uit te werken en af te stemmen maatregelen. GL neemt graag kennis van de rapportages over de monitoring van maatregelen uit het Verkeersplan. Is het college bereid regelmatig rapportages te delen met de raad? GL ziet het Verkeersplan als een goed begin voor het terugdringen van autoverkeer langs én naar de binnenstad. Mijn fractie wil hoge prioriteit voor de maatregelen om langzaam verkeer en openbaar vervoer naar de binnenstad te stimuleren. Die lijken ook minder kostbaar.

Corridorstudie A7: geen kortere files, maar bredere files | Purmerend

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Purmerend/Beemster/Zeevang 06-03-2019 00:00

In de raadsvergadering van 28 februari is de variantenstudie A7 besproken. Lees hier de eerste termijn terug van fractievoorzitter Fred Beijert.

(alleen de uitgesproken tekst geldt)

GroenLinks is tegen variant A voor de A7 van het college met uitbreiding van asfalt voor auto’s van 2x2 naar 2x3 rijstroken en de aanleg van een parallelweg: van nu 4 naar in totaal 7 rijstroken. Uitbreiding van asfalt blijkt al decennia een tijdelijke oplossing: vanaf oplevering is er vaak enige tijd verbetering van doorstroming, maar dat succes van meer asfalt leidt daarna weer tot filevorming.

Doorstroming op de traditionele manier met meer asfalt blijven bevorderen kan niet meer: dat gaat te koste van groene ruimte, leefbaarheid en klimaat. Omstandigheden waar we zuinig op moeten zijn.

Een onderdeel van variant A is verlaging van de snelheid van 130 naar 100 kilometer. De motie van D66 en VVD, CDA, Leefbaar Purmerend en Stadspartij om de snelheid op de parallelweg te willen verhogen van 50 naar 70 kilometer gaat GroenLinks niet steunen. De parallelweg is voor GroenLinks een ongewenst gebruik van ruimte, bovendien antwoordde het college eerst op schriftelijke vragen dat er geen ruimte is om een hogere snelheid mogelijk te maken.

GroenLinks wil voorrang voor en investeringen in uitbreiding van openbaar vervoer en efficiënter gebruik van de huidige 2x2 rijstroken. Meer asfalt conform variant A leidt in de toekomst niet tot kortere files, maar tot bredere files.

Corridorstudie A7: Niet weer meer asfalt voor autoverkeer | Purmerend

GroenLinks GroenLinks Purmerend/Beemster/Zeevang 08-02-2019 00:00

In de commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer van 7 februari stond de variantenstudie A7 op de agenda. Lees verder voor de eerste termijn van Fractievoorzitter Fred Beijert en het standpunt van GroenLinks over dit onderwerp. 

Automobilisten hebben als er veel andere automobilisten op dezelfde weg zijn regelmatig te maken met filevorming. Filevorming heeft te maken met rijgedrag: inhalen en invoegen in combinatie met maximale toegestane snelheid en werkelijke snelheid. Op basis van prognoses van de groei van autoverkeer is er dan vanuit de meerderheid van de landelijke politiek steeds een belangrijke oplossing voor doorstroming: asfalt. In die visie of in dat geloof bevordert meer asfalt doorstroming. En tijdelijk is dat vaak ook zo. Maar op de langere termijn ontstaan er weer files op drukke momenten.

Automobilisten op de A7 tussen Amsterdam en Hoorn en omgekeerd hebben vooral in de spits regelmatig last van filevorming, prognose geeft aan dat door groei van bevolking en economie dat in de toekomst verergert. Verergert zonder maatregelen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de sinds decennia klassieke hoofdoplossing: meer asfalt. Verbreding van autowegen bevordert autogebruik (het verkeer rijdt) en bevordert (bereikbaarheid verbetert) ook economische activiteit. Maar vaak ontstaat daardoor na langere tijd weer filevorming. Hoe lang verbreden ‘we’ al snelwegen voor bevordering van doorstroming? En wat is het beeld zeg steeds tien jaar later?

Filevorming leidt nu zonder asfaltmaatregel tot andere keuzen als het gaat om mobiliteit. Vanwege klimaat, leefbaarheid en behoud van groen moet mobiliteit anders. Die situatie kun je, moet je als overheid als uitgangspunt nemen. Durf is kennelijk nodig voor bijvoorbeeld introductie van rekeningrijden en voor trajectcontrole.

Ook in het voorstel van het college is aandacht voor andere mobiliteitsmaatregelen, maar in aanvulling op asfaltverbreding: in variant A voor van 2x2 naar 2x3 rijstroken plus een parallelweg. Voor altijd weg groen, voor tijdelijk: doorstroming van auto’s. Meer bussen en treinen zijn nodig, meer vrij liggende fietspaden: daarin investeren is voor GroenLinks belangrijker dan investeren in meer asfalt. Behalve investeren in asfalt voor comfortabele fietspaden.

GroenLinks is voor variant E: uitgangspunt niet meer asfalt voor auto’s, maar andere mobiliteit faciliteren of uitbreiden. In het belang van leefbaarheid, behoud van groen en klimaat. GroenLinks stemt niet in met het voorstel van het college.

(alleen de uitgesproken tekst geldt)

De wijk in. | Purmerend

GroenLinks GroenLinks Purmerend/Beemster/Zeevang 29-01-2018 00:00

Het is een koude en gure dag, weer om lekker binnen te blijven zitten.  Hoewel de zon nog even kort door de kale winterse bomen heen tuurt, wordt het er niet warmer op.  maar dat geeft helemaal niets. Die warmte brengen wij wel mee, want het is weer tijd om de wijk in te gaan, met groene jasjes en flyers en al.   

Zaterdag 27 januari zijn we langs de wijk Overwhere gegaan. We hebben gelopen in omgeving Van IJsendijkstraat en de Sportlaan.  Daar hebben we het onder andere gehad over Aardgasvrij en hoe belangrijk het is dat we op een goede en efficiënte manier van het gas af gaan. Maar natuurlijk hebben we ook gevraagd naar wat er speelt in de wijk. Verreweg het meeste genoemd is toch wel de verkeersveiligheid. De Van IJsendijkstraat is een drukke straat waar volgens de bewoners veel te hard wordt gereden en, omdat het vanaf een bepaald punt eenrichtingsverkeer is, ook nog eens tegen de richting in. Verkeersveiligheid is voor GroenLinks Purmerend zeker een belangrijk punt. Kinderen moeten veilig van en naar school of de sportvereniging kunnen fietsen zonder gevaarlijke situaties in het verkeer. Fietsen is duurzaam en gezond en hoort voor iedereen veilig te zijn om te doen, ook in Overwhere. Het is dus goed dat dit nog eens goed bij ons onder de aandacht is gebracht.  wat ook vaak genoemd werd is de staat van groen in de wijk, en het onderhoud daarvan. Het valt op dat in deze buurt meer groen te vinden is in vergelijking met andere wijken. Geweldig!  Maar het is wel belangrijk dat dit ook goed onderhouden wordt. 

Ook hebben we de aandacht gevraagd voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart. Met de boodschap om in ieder geval te gaan stemmen. Of dat nu op ons is of niet, dat kiest u zelf. we spreken nog altijd mensen die zeggen niet te stemmen omdat ze daar het nut niet meer van inzien. En dat terwijl het zo belangrijk is! Burgerparticipatie en luisteren naar elkaar staat hoog op het lijstje bij GroenLinks Purmerend en we willen inwoners van Purmerend graag betrekken bij de dingen die veranderen in hun stad. Daarom is het “huis-aan-Huizen” ook zo leuk om te doen. Niet schreeuwen maar praten, en vooral ook luisteren naar elkaar. 

met koude handen en goede verhalen lopen we terug naar het Triton voor een warme kop koffie of thee. Één ding is zeker we hebben nu al zin in de volgende keer!   

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.