In de raadsvergadering van 28 februari is de variantenstudie A7 besproken. Lees hier de eerste termijn terug van fractievoorzitter Fred Beijert.

(alleen de uitgesproken tekst geldt)

GroenLinks is tegen variant A voor de A7 van het college met uitbreiding van asfalt voor auto’s van 2x2 naar 2x3 rijstroken en de aanleg van een parallelweg: van nu 4 naar in totaal 7 rijstroken. Uitbreiding van asfalt blijkt al decennia een tijdelijke oplossing: vanaf oplevering is er vaak enige tijd verbetering van doorstroming, maar dat succes van meer asfalt leidt daarna weer tot filevorming.

Doorstroming op de traditionele manier met meer asfalt blijven bevorderen kan niet meer: dat gaat te koste van groene ruimte, leefbaarheid en klimaat. Omstandigheden waar we zuinig op moeten zijn.

Een onderdeel van variant A is verlaging van de snelheid van 130 naar 100 kilometer. De motie van D66 en VVD, CDA, Leefbaar Purmerend en Stadspartij om de snelheid op de parallelweg te willen verhogen van 50 naar 70 kilometer gaat GroenLinks niet steunen. De parallelweg is voor GroenLinks een ongewenst gebruik van ruimte, bovendien antwoordde het college eerst op schriftelijke vragen dat er geen ruimte is om een hogere snelheid mogelijk te maken.

GroenLinks wil voorrang voor en investeringen in uitbreiding van openbaar vervoer en efficiënter gebruik van de huidige 2x2 rijstroken. Meer asfalt conform variant A leidt in de toekomst niet tot kortere files, maar tot bredere files.