Nieuws van politieke partijen in Wassenaar inzichtelijk

8 documenten

D66: aanpak N44…

D66 D66 Wassenaar 09-09-2020 10:17

Het college van Wassenaar doet een voorstel om de verkeersproblemen op de N44 aan te pakken. Het kiest voor een gewaagd scenario waarbij de N44 wordt afgewaardeerd naar een tweebaansweg; aangevuld met Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Verkeerstechnisch heeft D66 nog veel vragen. Zo worden ondertunneling en verdiepte kruisingen niet meer genoemd. D66 wil eerst diepgaand verkeerskundig nader onderzoek en komt met voorstellen.

In de afgelopen maanden heeft het college er hard aan gewerkt om de raad mee te nemen in de voorbereiding van het voorliggende raadsvoorstel. De kern is: de RijnLandRoute (RLR) is medio 2023 klaar en biedt zo de mogelijkheid het verkeer vanuit het noorden om te leiden; bij Wassenaar vandaan.

Voor het college is bij de keuze belangrijk geweest dat andere belanghebbenden het plan van de ondertunneling van de N44 niet steunen. De gemeente Den Haag is niet voor ondertunneling omdat een betere doorstroming op de N44 de verkeersproblemen alleen maar vergroot, is de gedachte. Als eigenaar van de weg is Rijkswaterstaat ook niet voor omdat er nog andere prioriteiten eerst zijn op te lossen aan de A44. Zo bleek in de commissie Fysieke Leefomgeving vorige week.

Het voorstel gaat uit van landschappelijke inpassing en houdt Wassenaar bereikbaar: belangrijk voor D66, maar niet genoeg! De positieve effecten voor milieu en klimaat omarmen wij natuurlijk. Voor D66 staat een oplossingsrichting voorop die ook bewezen verkeerskundig haalbaar is. Kan de RLR straks al het zgn. niet-bestemmingsverkeer weg leiden van ons dorp: zeker ook het vrachtverkeer en hoe organiseer je dat dan? Ook wil D66 dat de gevolgen voor de verkeersdrukte met de komst van 5000 woningen bij Valkenburg worden onderzocht.

D66 is altijd voorstander geweest van verdiepte kruisingen bij de Rozenweg en de Lange Kerkdam: die moeten in de vervolgstudies zeker en plaats krijgen. Voor de inwoners vinden we de toegankelijkheid van ons dorp van groot belang. Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) moet er komen. D66 wil dat dat gedaan gaat worden met elektrische bussen. Van Lightrail zijn wij geen voorstander. Uit studies komt naar voren dat elektrische bussen goedkoper zijn in exploitatie en flexibeler in gebruik dan lightrail. Ook is het mooier voor de beeldkwaliteit; de omgeving wordt niet belast met rails en bovenleidingen.

D66 wil dat het college snel actie onderneemt om de voorgestelde 50 km maatregel ingevoerd te krijgen. Dat is een zgn. “no-regret”-maatregel die prima past in het terugdringen van de overlast.

Fractie D66

Dit artikel is tevens geplaatst in de media van Wassenaar  in week 37. 

The post D66: aanpak N44… appeared first on Afdeling Wassenaar .

VVD blijft scherp op verkeer

VVD VVD Wassenaar 11-03-2020 00:49

https://wassenaar.vvd.nl/nieuws/38629/vvd-blijft-scherp-op-verkeer

Nu de Prinsenweg richting noord weer open is, lijkt de rust in het dorp weergekeerd. Maar wat vandaag normaal lijkt, omdat het gisteren erger was, is niet normaal. De Wassenaarse VVD heeft de verbetering van de leefbaarheid én de bereikbaarheid hoog op de agenda staan.

“Afgelopen zomer wilde ik met een elektrische drone een bootje filmen op het IJsselmeer. Dat kon alleen in een klein hoekje bij Durgerdam omdat de rest van het water Natura2000 is”, zegt Bernard Menken. “Maar we mogen wel dagelijks met 16.000 auto’s langs Lentevreugd en Meijendel rijden. En met 80.000 stuks langs de Horsten. Dat krijg ik aan mezelf niet uitgelegd.”

Verleden week werd duidelijk dat de nieuwe woonwijk op Vliegkamp Valkenburg niet maximaal, maar minstens, 5000 woningen groot wordt. De afspraak dat dit niet tot extra verkeersdruk in Wassenaar mag leiden blijft onverkort staan. “Sterker nog, die druk moet omlaag”, stelt Menken. “We verwelkomen alle Nieuw-Valkenburgers op onze scholen, in onze winkels en op onze sportclubs. Maar de duizenden auto’s die ’s morgens vanaf de N206 ons dorp inknallen en er bij Duindigt weer uitrollen komen niets brengen en niets halen.” stelt hij.  “En ’s avonds gaat het de andere kant op. Beide stromen horen thuis op de A4.” De werkgroep Keer – Verkeer heeft geholpen om de verkeersproblematiek binnen de bebouwde kom weer op de kaart te krijgen. “Wij zijn het erover eens dat drukte op de A4 niet moet lijden tot files op de N44 en sluipverkeer over de Stoeplaan. Dat hebben we de afgelopen 30 jaar in de regio slecht uitgelegd.”

Op vele plaatsen in het land zijn Gemeentes bezig met spits-sluitingen, slim weggebruik andere maatregelen om de leefbaarheid te verbeteren. Wassenaar mag hierbij niet achterblijven. 

De VVD is blij met het aanstaande verkeersonderzoek. Met de feiten op een rij geeft dit handvatten om gerichte maatregelen te nemen. “Onze winkels moeten bereikbaar zijn, onze wegen begaanbaar. We moeten zelf ons dorp uitkunnen en iedereen is welkom. Maar we gaan hier de komende 30 jaar niet de stikstof en CO2 doorslikken dat het sluipverkeer in Wassenaar achterlaat.” 

VVD houdt focus op verkeer

VVD VVD Wassenaar 18-03-2019 08:41

https://wassenaar.vvd.nl/nieuws/34577/vvd-houdt-focus-op-verkeer

Afgelopen vrijdagavond organiseerde de VVD in Bar ’t Ruime Sop een politiek verkeerscafé. Panel-leden Mirjam Nelisse (Statenlid, verkeersdeskundige en nummer 10 op de VVD lijst voor de PS), wethouder Caroline Klaver en raadslid Bernard Menken spraken onder leiding van VVD-raadslid Iwein Borm met een groot aantal ondernemers, buurtverenigingen en geïnteresseerden. 

VVD’ers Iwein Borm en Gerbrand Nijman hebben de afgelopen maanden zeker 50 gesprekken gevoerd met provinciale en landelijke politici en deskundigen over de structurele aanpak van de N44:  de Amsterdamsebaan. “Met een technisch verhaal over een Wassenaars probleem redden we het niet. Alles wat de A4 niet aankan gaat naar de N44 of wordt sluipverkeer. Met een integraal verhaal over een regionaal probleem, waarbij ook naar leefbaarheid en OV gekeken wordt, maken we veel meer kans.” stelt Iwein Borm. ”Maar laten we duidelijk zijn, en geen valse beloften doen. De oplossing voor dit probleem zal er niet voor 2030 zijn.” De aanpak van de N44 staat wél expliciet in het VVD-verkiezingsprogramma voor de Provinciale Staten. 

Er was een geëngageerde discussie met de nodige emotie over het sluipverkeer. Door de afsluiting van de Storm is de impact voor iedereen heel duidelijk geworden. De VVD werd gecomplimenteerd voor de daadkracht bij de versnelling van de Storm. De Storm is klaar voor Goede Vrijdag.

Mirjam stelde “doseerlichten in de spits zijn een goed idee, want dit zal het sluipverkeer reduceren zonder nadelige gevolgen voor de Wassenaarders zelf.” Belemmerende maatregelen leveren namelijk ook last op voor de Wassenaarders. Reductie van het sluipverkeer zal de leefbaarheid en verkeersveiligheid verhogen. Volgens Mirjam kunnen de mobiliteitsproblemen van Wassenaar alleen worden opgelost door samenwerking van Wassenaar met omliggende gemeenten, de provincie en het Rijk, net zoals zij dat voor elkaar heeft gekregen met de N59. 

Ook de Rijnlandroute en Valkenburg kwamen ter sprake. Hoewel de Rijnlandroute tijdelijk verlichting zal bieden, zal het binnen 10 jaar alweer drukker zijn dan nu. Valkenburg krijgt geen hoofd-aansluiting op de Katwijkseweg, hier komt geen extra sluipverkeer vandaan. Goed nieuws is dat de N441 (Katwijkseweg)wordt afgewaardeerd. 

Wethouder Klaver heeft de focus voor de komende 3 jaar op veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. “Verkeer is een lastig dossier, er spelen altijd veel verschillende belangen waardoor elk besluit nadelen kent”. stelt Klaver. “verkeer is net als een waterbed: als je aan de ene kant duwt komt het aan de andere kant omhoog.” Binnenkort start een gedegen onderzoek naar het sluipverkeer, wat resulteert in een integraal verkeersplan.

Na het plenaire gedeelte gingen de geanimeerde discussies nog lang door. De VVD gaat de vele suggesties op hun haalbaarheid evalueren.

Afsluiting Storm verkorten

VVD VVD Wassenaar 04-03-2019 11:59

https://wassenaar.vvd.nl/nieuws/34260/afsluiting-storm-verkorten

Verleden week benoemde de VVD dat zij met haar coalitie partners duidelijk kiest voor aanpak van de verkeersproblemen. De afsluiting van de Storm bewijst dat onze wegen niet gemaakt voor de duizenden auto´s die binnen de bebouwde kom onze noord-zuid assen gebruiken.

Niet alleen ondernemers gedupeerd

Twee weken terug spraken vele ondernemers in tijdens de raadsvergadering om de noodklok te luiden. Naast de ondernemers hebben bijna alle Wassenaarders hinder van de afsluiting van de Storm. Bewoners van Rijksdorp hebben problemen als de stoplichten bij Duinrell strakker worden afgesteld. Bewoners van de van Zuylen hebben last  als ze te los staan. Mensen uit zuid komen pas na veel vertraging op de A44 en de Luifelbaan is voor iedereen moeilijker bereikbaar. Verkeer zal de komende weken last blijven houden. En een oplossing op rechts geeft helaas altijd problemen op links.

Versnellen op de Storm

VVD-woordvoerder Bernard Menken heeft tijdens de vergadering van 4 maart sterk aangedrongen op maatregelen om de duur van de overlast fors te beperken. “Fouten maken is niet erg, als je het maar onderkent en wilt herpakken.” stelt Menken. “Bij de aanbesteding van de Storm is de overlast onderschat. Met extra mankracht kan het werk 19 april worden afgerond.“ vervolgt hij. “Dat moeten we zonder verder dralen gewoon zo uitvoeren. En we moeten er tijdens de werkzaamheden voor zorgen dat het verkeer doorstroomt. Daarom wil ik iedere ochtendspits verkeersbegeleiders op de rotondes.”

Denk en praat op 15 maart mee op de VVD-verkeersavond

De Wassenaarse VVD hoort graag wat u meemaakt en waar u verbetering ziet. Daarom organiseert zij op vrijdag 15 maart in bar ’t Ruime Sop aan de van Zuylen vanaf 20.00 uur een thema-avond. Wethouder Klaver, raadsleden en actieve VVD-leden komen graag in gesprek met Wassenaarders die willen meedenken over het verkeer in ons dorp. Raadslid Menken is erbij: “Soms zijn problemen groot en oplossingen simpel. En soms zijn oplossingen ver weg. Maar iedere marathon begint met een eerste stap. Als we die met elkaar zetten worden de volgende stappen steeds makkelijker.” De VVD Wassenaar weigert het doorgaande verkeer als simpel feit te accepteren. “Daarom zetten we op alle niveaus bij alle betrokken partijen druk op de ketel.” besluit Menken.

Meedenken en meebeslissen over Wassenaar en de koers van de VVD? Word lid van het Wassenaarse netwerk! Kijk op www.vvd.nl

D66 Zuid-Holland: Schone en innovatieve mobiliteit

D66 D66 Wassenaar 04-03-2019 10:54

Op 20 maart aanstaande zijn de Provinciale Statenverkiezingen. De provincie is de aangewezen partij om de vervoersproblemen die Wassenaar kent, op te lossen. D66 werkt zowel in Wassenaar als in het provinciebestuur aan een structurele oplossing van de overlast door de N44 en het sluipverkeer door Wassenaar. Meer asfalt is daarbij onmogelijk, want: waar dit te leggen? De oplossing ligt volgens D66 in het stimuleren van innovatieve en schone mobiliteit.

Wassenaar is een uitgestrekt dorp, waardoor er veel korte ritjes met de auto worden gemaakt. De bussen naar Leiden en Den Haag vallen regelmatig uit, ook in de spits, met wachttijden en irritatie tot gevolg. Gratis parkeren in Wassenaar is goed voor de winkeliers, maar stimuleert niet andere schone vormen van mobiliteit. Auto’s van en naar de bollenstreek maken gebruik van sluiproutes door Wassenaar en zorgen voor overlast. De toekomstige bebouwing van de Valkenburg zal leiden tot extra verkeersaanbod. Dat moet in goede banen worden geleid. D66 Wassenaar zet zich er voor in dat de verkeersoverlast richting Wassenaar wordt beperkt.

Voorrang voor de fietser We willen dat de (elektrische) fiets een alternatief is voor afstanden tot 30 kilometer. Mede dankzij D66 heeft de Provincie Zuid-Holland de afgelopen tijd 7 miljoen extra geïnvesteerd in fietsenstallingen en bijna 10 miljoen extra uitgetrokken voor zogenaamde fietssnelwegen, onder andere tussen Leiden en Katwijk. Zo kunnen fietsers zich sneller verplaatsen en hun fiets veilig stallen. En ook in Wassenaar willen we fietspaden naar scholen veiliger maken en zorgen voor goede fietsverbindingen met stations in Leiden, Den Haag en Voorschoten. Het is belangrijk om dan ook meteen te investeren in goede fietsenstallingen met laadvoorzieningen voor elektrische fietsen bij overstappunten. Zo kunnen reizigers eenvoudig switchen tussen vervoersmiddelen.

Fijnmazig vervoersnetwerk Om Wassenaar beter te ontsluiten, wil D66 werken aan een fijnmazig vervoersnetwerk, met goede overstapmogelijkheden en betrouwbare reizigersinformatie. De (snel)busverbindingen voor bewoners in Wassenaar moeten beter, frequenter en betrouwbaarder. Een lightrail tussen Den Haag en Leiden via Wassenaar zou geweldig zijn, maar moet planologisch slim worden ingepast. Om deze plannen te realiseren, maakt de provincie structureel extra middelen beschikbaar, met cofinanciering van gemeenten en Rijk.

Emissievrij rijden Bijna nergens in Europa is de lucht zo vervuild als in Zuid-Holland. Daarom werkt D66 er samen met de provincie en het rijk aan om emissievrij rijden aantrekkelijk te maken. We willen extra investeren in snellaad- en waterstofstations en laadpunten voor auto’s in parkeergarages en op parkeerplaatsen. Tot slot wil D66 dat de Provincie actief bij het lobbyt voor extra belasting op CO2 uitstoot, bijvoorbeeld met kilometerheffing.

Stem D66. Met energie voor de toekomst krijgen we het samen voor elkaar.

Dit artikel is tevens gepubliceerd in de Wassenaarse Krant van 27 februari en op wassenaarders.nl 

The post D66 Zuid-Holland: Schone en innovatieve mobiliteit appeared first on Afdeling Wassenaar .

Nieuwjaarsreceptie van VVD Wassenaar druk bezocht

VVD VVD Wassenaar 23-01-2019 09:46

https://wassenaar.vvd.nl/nieuws/33671/nieuwjaarsreceptie-van-vvd-wassenaar-druk-bezocht

De Wassenaarse VVD organiseerde afgelopen zondag in Hotel Duinoord haar traditionele nieuwjaarsreceptie. Naast Wassenaarse VVD-leden waren ook veel raads- & bestuursleden van coalitie- en oppositiepartijen aanwezig. 

Voorzitter Charlotte van Wezel keek kort terug op 2018. De VVD groeide flink bij de verkiezingen, nam het voortouw in de coalitievorming en heeft met twee wethouders een grote verantwoordelijkheid in het college genomen. Fractievoorzitter Laurens van Doeveren benoemde dat de zelfstandigheid van Wassenaar met de nieuwe kroonbenoemde burgemeester en de door de provincie goedgekeurde begroting gewaarborgd is. Beiden onderstreepten dat de goede verhoudingen tussen de coalitiepartijen en de constructieve dialoog met de oppositie hele belangrijke voorwaarden zijn voor een stabiel en betrouwbaar bestuur van de Gemeente.

Maar ook de afsluiting van de Storm was een veelbesproken onderwerp. Onderhoud is nodig, afsluiting was onvermijdelijk en dat dit vertraging geeft was bekend. Maar met ongelukken op de A4 en de A44 werd in de ochtendspits van maandag 7 januari opnieuw bewezen dat de Wassenaarse wegen de massale hoeveelheid sluipverkeer simpelweg niet kunnen verwerken. De Gemeente heeft inmiddels noodmaatregelen genomen om het ergste leed te verlichten, maar het blijft verre van optimaal. “Verkeer is voor de VVD Wassenaar een heel belangrijk onderwerp” zegt raadslid Bernard Menken. “Als we inzetten op betere doorstroming trekken we nog meer verkeer aan, als we kiezen voor minder verkeer moeten we meer vertraging creëren.” De wereld staat op z’n kop volgens Menken: “Er zijn in de hele wereld A- en N-wegen aangelegd om lokale wegen te ontlasten. In Wassenaar gaat het andersom. Onze lokale doorgaande wegen worden misbruikt als overloop-capaciteit voor de te volle snelwegen. Elke dag 70.000 auto’s op de N44 en ruim 10.000 door het dorp. Dat kunnen onze wegen simpelweg niet aan. Die zijn op 26.000 inwoners ingericht.” De VVD fractie blijft ook in 2019 bij Haaglanden, de MRDH, de provincie én landelijk benadrukken dat deze verkeersproblematiek niet alleen een Wassenaars probleem is, maar de hele regio veel geld kost.

VVD Wassenaar houdt aandacht voor N44

VVD VVD Wassenaar 29-11-2018 09:55

https://wassenaar.vvd.nl/nieuws/32869/Bij regenachtig weer is dit helaas het normale verkeersbeeld rond Den Deijl

Grote onvrede over stipnotering in file top 50

Het belangrijkste moment van het politieke jaar, de begroting, ligt alweer even achter ons. Voor de VVD Wassenaar is dat geen reden om achterover te leunen. Een belangrijk thema is nog steeds de doorstroming op de N44/A44. Dat is geen Wassenaars probleem, maar een regionaal en landelijk probleem. Uit onderzoek blijkt dat minstens 70% van het verkeer op de N44 doorgaand verkeer is, met een andere bestemming dan Wassenaar. Sinds dit jaar staat de file voor Wassenaar zelfs in de landelijke file top 50. En elke keer als er een ongeluk op de A4 is, hebben we in Wassenaar een verkeersinfarct.

Rijnlandroute lost Wassenaars probleem niet op

Vanaf 2022 geeft de Rijnlandroute tussen de A44 en de A4 wat verlichting. Maar de modellen voorspellen dat het in 2030 alweer net zo druk zal zijn op de N44/A44 als nu. Zonder extra maatregelen is er in 2040 echt geen doorkomen meer aan. VVD-commissielid Gerbrand Nijman en VVD-raadslid Iwein Borm bezochten vorige week de informatiebijeenkomst over de Rijnlandroute. Ze vroegen de vele experts de oren van het hoofd. Hoe is het proces gelopen? Wie betaalt wat? Wat is er technisch mogelijk? De problemen op de N44 kan Wassenaar echter niet alleen oplossen. Daar is steun van de regio, de provincie en het Rijk voor nodig. VVD Wassenaar heeft er vorige maand voor gezorgd dat de N44 problematiek in het VVD-verkiezingsprogramma van de Provinciale Staten staat. 

Zonder start geen finish

Deze problematiek vraagt een lange adem. De Rijnlandroute werd al in 1948 aangekaart. Het duurde tot 2011 voordat er knopen werden doorgehakt. Maar de overheid kan ook doorpakken. VVD minister Cora van Nieuwenhuizen heeft deze week besloten dat de A4 over 6 jaar al verbreed wordt tussen Burgerveen en de N14. Daarom zet de VVD Wassenaar nu vol in op een structurele aanpak van de doorstroming op de N44/A44.

Meedenken en meebeslissen over Wassenaar en de koers van de VVD? Word lid van het Wassenaarse netwerk! www.vvd.nl 

Aart van Sloten: “GroenLinks wil het afvalbrengstation opknappen” | Wassenaar

GroenLinks GroenLinks Wassenaar 12-06-2018 00:00

“GroenLinks is het gehannes en getreuzel van Avalex meer dan beu”, aldus Aart van Sloten. “Het wordt hoog tijd dat zij het afvalbrengstation aan de Hogeboomseweg opknapt. Het voldoet eenvoudig niet meer. Avalex moet de zaak in orde brengen en stoppen met haar halfzachte pogingen om het stort te verplaatsen,” voegt de groene fractievoorzitter eraan toe.

 

“GroenLinks was voor uitplaatsing. Dat heeft niets uitgehaald, alle pogingen van Avalex ten spijt. Dan moet je durven kiezen. Moet je realistisch zijn en zeggen: het lukt niet,” legt Aart van Sloten uit. Verwonderlijk is het niet. De Randstad is dichtbevolkt met haar honderden instellingen, bedrijven en overvolle wegen en spoorlijnen. Zie daar maar eens ruimte te vinden voor een stort. “Dat gaat niet lukken,” zegt de fractievoorzitter van GroenLinks, “of je moet bereid zijn het de mensen door de strot te duwen. Dat willen wij niet – ik zou met mijn gezin evenmin naast een stort met druk verkeer willen wonen.”

 

Avalex tot de orde roepen

Natuurlijk, de Hogeboomseweg is niet ideaal en het Amonslaantje druk. Maar het afvalbrengstation aan de Hogeboomseweg is het beste, dat wij voor dit moment kunnen bereiken. Het heeft bovendien als voordeel, dat we niet in een lange stoet auto’s het dorp uit hoeven om ons grof vuil of snoeihout kwijt te raken. Dat kost onnodig op en neer rijden. Met verkeerslawaai en luchtverontreiniging als resultaat. “Niet doen, het stort uitplaatsen” zegt GroenLinks. “Soms moet je uit twee kwaden het beste kiezen.” Daarom wil GroenLinks dat het College zich hard maakt voor het behoud van het afvalbrengstation en Avalex tot de orde roept om het station op te knappen en niet langer te verwaarlozen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.