Nieuws van CDA in Woerden inzichtelijk

8 documenten

Ontsluiting Harmelerwaard in aantocht

CDA CDA Woerden 24-04-2020 22:29

Toen in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw werd besloten tot de grootschalige woningbouw van de VINEX-locatie Leidsche Rijn, moesten de glastuinders in dat gebied uitwijken naar een ander gebied. Na een heftige discussie tussen de Provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en de toenmalige gemeente Harmelen werd uiteindelijk besloten om de tuinders te verplaatsen naar het gebied in de Harmelerwaard, gemeente Harmelen. Aanvankelijk werd rekening gehouden met 125 ha voor de tuinders, maar uiteindelijk werd een gebied ingericht van 40 ha. Bij de verdere ontwikkeling van het kassengebied rond het jaar 2000 werd uitgegaan van een ontsluiting van het kassengebied, ten behoeve van het vrachtverkeer voor de glastuinbouwbedrijven, over de Dorpeldijk en door de wijk Vleuterweide. Al snel bleek echter dat die route niet voldoende was. In samenwerking met de betrokken gemeenten en de Provincie Utrecht werd gestart met de zoektocht naar een alternatief. Gedurende die zoektocht ontstond met de aanleg van de oostelijke Randweg Harmelen (Bravo 8) de mogelijkheid om een directe ontsluiting naar de A12 te realiseren, middels een nieuwe brug over de Leidsche Rijn, aansluitend op de bestaande Hugo de Vriesweg. Na stevige onderhandelingen tussen de betrokken gemeenten over de kosten hiervan werd, met instemming van de verschillende gemeenteraden en de Provincie, overeenstemming bereikt over de verdeling van de kosten. Maar zoals we weten uit de praktijk is het realiseren van een goede infrastructuur een project van vooral lange adem. Denk alleen al aan de verwerving van de benodigde gronden voor de aanleg van de brug en de planologische procedures. Gelukkig staan we nu aan de vooravond van de realisatie van de aanleg. Het voorontwerp bestemmingsplan is gereed en het tracé van de weg is bekend. Na de goedkeuring van het bestemmingsplan kan worden gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de brug. Met de aanleg van de nieuwe brug ontstaat er een directe ontsluiting van de Harmelerwaard op de snelweg A12. Dit moet in de toekomst het gebruik van het hoofd- en onderliggende wegennet door bestemmingsverkeer voor de Harmelerwaard voorkomen. Met de aanleg van de brug zal gezorgd worden voor een betere verkeersafwikkeling van het drukke vrachtverkeer van en naar de glastuinbouwbedrijven in de Harmelerwaard. De brug zorgt vooral ook voor een veilige fietsroute voor met name de schoolgaande jeugd richting Utrecht op de Harmelerwaard, en het mogelijk maken van de toekomstige aanleg van een snelle fietsroute van Woerden richting Utrecht door de Provincie. Ook zal er dan veel minder vrachtverkeer in en rond de dorpskern van Harmelen rijden. Voor het welslagen van de beoogde doelen is het wel noodzakelijk dat in het gebied een knip komt op de Dorpeldijk, zodat het vrachtverkeer gedwongen wordt de nieuwe route te volgen. Het CDA Woerden is blij dat de gemeenteraad op 23 april 2020 heeft besloten om het benodigde aanvullende krediet te voteren, zodat het project ook financieel haalbaar blijkt. Een dossier met een lange historie wordt daarmee afgerond, en er kan invulling worden gegeven aan een betere en veiligere verkeersafwikkeling in en rond Harmelen. Daar zijn vooral de inwoners van Harmelen erg blij mee.

Ontsluiting Harmelerwaard in aantocht

CDA CDA Woerden 24-04-2020 22:29

Toen in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw werd besloten tot de grootschalige woningbouw van de VINEX-locatie Leidsche Rijn, moesten de glastuinders in dat gebied uitwijken naar een ander gebied. Na een heftige discussie tussen de Provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en de toenmalige gemeente Harmelen werd uiteindelijk besloten om de tuinders te verplaatsen naar het gebied in de Harmelerwaard, gemeente Harmelen. Aanvankelijk werd rekening gehouden met 125 ha voor de tuinders, maar uiteindelijk werd een gebied ingericht van 40 ha. Bij de verdere ontwikkeling van het kassengebied rond het jaar 2000 werd uitgegaan van een ontsluiting van het kassengebied, ten behoeve van het vrachtverkeer voor de glastuinbouwbedrijven, over de Dorpeldijk en door de wijk Vleuterweide. Al snel bleek echter dat die route niet voldoende was. In samenwerking met de betrokken gemeenten en de Provincie Utrecht werd gestart met de zoektocht naar een alternatief. Gedurende die zoektocht ontstond met de aanleg van de oostelijke Randweg Harmelen (Bravo 8) de mogelijkheid om een directe ontsluiting naar de A12 te realiseren, middels een nieuwe brug over de Leidsche Rijn, aansluitend op de bestaande Hugo de Vriesweg. Na stevige onderhandelingen tussen de betrokken gemeenten over de kosten hiervan werd, met instemming van de verschillende gemeenteraden en de Provincie, overeenstemming bereikt over de verdeling van de kosten. Maar zoals we weten uit de praktijk is het realiseren van een goede infrastructuur een project van vooral lange adem. Denk alleen al aan de verwerving van de benodigde gronden voor de aanleg van de brug en de planologische procedures. Gelukkig staan we nu aan de vooravond van de realisatie van de aanleg. Het voorontwerp bestemmingsplan is gereed en het tracé van de weg is bekend. Na de goedkeuring van het bestemmingsplan kan worden gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de brug. Met de aanleg van de nieuwe brug ontstaat er een directe ontsluiting van de Harmelerwaard op de snelweg A12. Dit moet in de toekomst het gebruik van het hoofd- en onderliggende wegennet door bestemmingsverkeer voor de Harmelerwaard voorkomen. Met de aanleg van de brug zal gezorgd worden voor een betere verkeersafwikkeling van het drukke vrachtverkeer van en naar de glastuinbouwbedrijven in de Harmelerwaard. De brug zorgt vooral ook voor een veilige fietsroute voor met name de schoolgaande jeugd richting Utrecht op de Harmelerwaard, en het mogelijk maken van de toekomstige aanleg van een snelle fietsroute van Woerden richting Utrecht door de Provincie. Ook zal er dan veel minder vrachtverkeer in en rond de dorpskern van Harmelen rijden. Voor het welslagen van de beoogde doelen is het wel noodzakelijk dat in het gebied een knip komt op de Dorpeldijk, zodat het vrachtverkeer gedwongen wordt de nieuwe route te volgen. Het CDA Woerden is blij dat de gemeenteraad op 23 april 2020 heeft besloten om het benodigde aanvullende krediet te voteren, zodat het project ook financieel haalbaar blijkt. Een dossier met een lange historie wordt daarmee afgerond, en er kan invulling worden gegeven aan een betere en veiligere verkeersafwikkeling in en rond Harmelen. Daar zijn vooral de inwoners van Harmelen erg blij mee.

Volgende stap in aanleg extra brug Woerden West

CDA CDA Woerden 24-01-2020 14:00

De gemeenteraad van Woerden heeft in de raadsvergadering van donderdag 23 januari 2020 een volgende stap gezet naar de realisatie van een extra brug in Woerden West. In de voorafgaande maanden werden de brugvarianten Gildenbrug, Rietveldbrug en Rietveldbrug-west onderzocht. Uit de participatie door inwoners kwam echter nog een nieuwe variant naar voren: de Rembrandtbrugvariant. De gemeenteraad heeft nu besloten om ook deze keuzemogelijkheid verder uit te werken, en nog voor de zomer een definitief besluit te nemen over waar de brug moet komen. Al enige tijd is het niet langer de vraag òf er een extra brug moet komen in Woerden West, maar wáár deze brug moet komen te liggen. Dat de verkeersproblematiek in Woerden West een extra brug nodig heeft om het verkeer meer om de stad heen te leiden en het netwerk robuuster te maken is voor een grote meerderheid in de raad geen discussie meer. De afweging waar deze extra brug moet komen gaat met het raadsbesluit van donderdag 23 januari een nieuwe fase in. De Rembrandtbrugvariant wordt nu ook gedegen onderzocht en als deze kansrijk blijkt op een vergelijkbare manier uitgewerkt als de andere varianten. De raad hoopt dan nog voor de zomer alle argumenten op een rij te hebben om de knoop te kunnen doorhakken. CDA-raadslid en fractievoorzitter Job van Meijeren: "Na 30 jaar willen we een definitieve knoop doorhakken in deze discussie. Dat moeten we snel maar wel zorgvuldig doen. De variant Rembrandtbrug heeft de nodige kansen, en met name de afname van het verkeer op Boerendijk en Rembrandtlaan is bij deze brugvariant een sterk argument. Wij zien echter ook nog wel wat knelpunten bij deze variant: de kosten lijken bijvoorbeeld hoger dan bij de andere varianten, en er zullen de nodige aankopen gedaan moeten worden. Het is goed dat dit nu allemaal op een rijtje wordt gezet, zodat we daarna een besluit kunnen nemen". Van de 31 raadsleden in de gemeenteraad stemden er 22 vóór het voorstel van het College van B & W voor nadere uitwerking van de Rembrandtbrugvariant. De inbreng van het CDA in het debat in eerste termijn is hier (KLIK HIER) terug te lezen of inclusief interrupties door andere raadsleden hier terug te kijken (scroll iets naar beneden naar het videoframe bij agendapunt 7 en klik op het startpijltje linksonder daarin).

Onderzoek naar verbetering veiligheid wielerparkoers Sportpark Cromwijck

CDA CDA SGP VVD Woerden 28-06-2019 19:00

ONDERZOEK NAAR VERBETERING VEILIGHEID WIELERPARKOERS SPORTPARK CROMWIJCK (foto Marnix Schmidt / Algemeen Dagblad) In de aanloop naar de begroting 2020 gaat het College van B&W in Woerden de onveilige situatie bij de oversteek van het wielerparkoers op sportpark Cromwijck vanaf de Waardsebaan onderzoeken. Met een motie op initiatief van CDA Woerden, VVD en CU-SGP is het college opgeroepen met onder andere de wielervereniging WTC Woerden te zoeken naar oplossingen en deze voor te leggen aan de gemeenteraad. Meerdere malen per week gebruikt de wielervereniging het parkoers voor trainingen en wedstrijden. De oversteek vanaf de Waardsebaan wordt op die momenten door vrijwilligers beveiligd, maar de ervaring heeft geleerd dat dit risicovol is. Om grote problemen in de toekomst te voorkomen heeft WTC Woerden oplossingen aangedragen, bijvoorbeeld in de vorm van een brug. De CDA Woerden fractie hecht grote waarde aan verkeersveiligheid, en heeft daarom samen met CU-SGP en VVD een motie opgesteld waarin het college werd verzocht oplossingen te onderzoeken, uit te werken en met voorstellen richting de begroting te komen. De motie is met steun van bijna de gehele raad aangenomen. CDA Woerden raadslid Marco Hollemans, zelf een enthousiast wielrenner : "Op deze manier kunnen WTC Woerden, andere betrokkenen en de gemeente Woerden samen werken aan goede en haalbare oplossingen om Woerden verkeersveiliger te maken". Het college gaat nu uitvoering geven aan de motie, en gaf aan deze uit te zullen werken in een keuze bij de begroting. Bijgaand een link (KLIK HIER) naar een screenshot van het volledige artikel.

Project westelijke ontsluiting Woerden van start

CDA CDA Woerden 04-04-2019 21:54

PROJECT WESTELIJKE ONTSLUITING WOERDEN VAN START De Woerdense gemeenteraad heeft in de vergadering van donderdag 4 april 2019 in meerderheid ingestemd met het raadsvoorstel ‘Startnotitie project Westelijke ontsluiting Woerden’ (KLIK HIER). Na 30 jaar praten is daarmee een belangrijke stap gezet om te komen tot een extra brug over de Oude Rijn, aan de westkant van Woerden. Met dit belangrijke besluit start het traject waarbij niet langer het ‘of’ maar het ‘waar’ centraal staat. Op basis van feiten zal uiteindelijk de beste keuze voor Woerden gaan worden gemaakt, tussen een Gildebrug of een meer westelijke variant. Een extra brug over de Rijn zal het Woerdens verkeerssysteem robuuster en minder kwetsbaar maken bij calamiteiten. De leefbaarheid langs de route door Woerden Noord zal verbeteren door minder doorgaand en zwaar verkeer en de fietsveiligheid hier wordt ermee vergroot. De verdere uitwerking zal meer duidelijkheid geven over de effecten. Het CDA Woerden realiseert zich dat er geen eenvoudige keuzes zijn. Fractievoorzitter Job van Meijeren geeft aan: “In de komende maanden is de participatie van omwonenden van groot belang. Zij delen straks de lusten en lasten. Wij zijn dan ook blij dat daar op verschillende manieren aandacht voor is, en vragen de gemeente om dit proces zorgvuldig te bewandelen”. De startnotitie die op 4 april 2019 is aangenomen vormt de aftrap om een brug over de Oude Rijn verder uit te werken in twee varianten, zodat de Woerdense gemeenteraad later dit jaar een gefundeerd besluit kan nemen. Ook een nu al door inwoners aangedragen variant wordt daarbij onderzocht, zodat deze raadsperiode een jarenlang slepend onderwerp tot een oplossing kan komen.

CDA Woerden wil rotonde bij Kamerik

CDA CDA Woerden 09-03-2019 19:30

CDA WOERDEN WIL ROTONDE OP KRUISING ENSCHEDEWEG - SPRUITWEG BIJ KAMERIK De verkeersveiligheid en de doorstroming bij de kruising van de Enschedeweg en de Spruitweg kan flink worden verbeterd met de aanleg van een rotonde op deze provinciale weg. Het CDA Woerden pleit daarvoor en de afdeling trekt hierbij samen op met de collega’s in de Provinciale Staten van de provincie Utrecht. Het dorpsplatform Kamerik schreef al eerder een brief naar de gedeputeerde over deze kwestie, waarna werd aangegeven dat de provincie open staat om dit te onderzoeken. Het CDA Woerden heeft nu vragen gesteld aan het College van B&W, met als doel dat gesprekken over de realisatie van een rotonde snel worden gestart. De kruising van de Enschedeweg met de Spruitweg bij Kamerik wordt door inwoners van Kamerik al lange tijd als een gevaarlijke verkeerssituatie ervaren. Na een aantal ernstige ongevallen heeft de provincie in 2013 de situatie verbeterd. Maar ook daarna hebben er nog diverse ongevallen plaatsgevonden, waarvan de laatste medio januari 2019. CDA-raadslid en inwoner van Kamerik John Boere : "De weg kruist hier een belangrijke fietsroute, die veel wordt gebruikt door recreatieve fietsers en scholieren. Juist voor deze duurzame maar kwetsbare weggebruikers is een verkeersveilige oversteek belangrijk. Maar naast verkeersveiligheid is ook doorstroming en bereikbaarheid hier aan de orde. Tijdens de spits is de doorstroming op deze plek zeker niet optimaal." Zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming zijn dus als argumenten ook door het dorpsplatform Kamerik bij de provincie onder de aandacht gebracht. De verkeersveiligheid van deze plek zou sterk verbeteren als hier een rotonde wordt gerealiseerd. De gedeputeerde gaf in een reactie naar het dorpsplatform aan hier niet onwelwillend tegenover te staan. Reden voor het CDA Woerden om nu aan het college te vragen hierover snel met de provincie in gesprek te gaan. CDA lijsttrekker voor de Provinciale Staten verkiezingen Derk Boswijk ondersteunt de oproep van zijn partijgenoten van harte: "Het verbeteren van de verkeersveiligheid is een belangrijk speerpunt voor het CDA, en met name ook de verkeersveiligheid van fietsers. De afgelopen jaren zijn veel kruisingen op de Enschedeweg omgezet in rotondes, en ook bij de Lange Meentweg zijn de werkzaamheden hiervoor gestart. Wat mij betreft gaat daarom ook de kruising met de Spruitweg in de komende jaren op de schop". De komende weken houdt Boswijk de kruising in elk geval goed in de gaten. Afgelopen vrijdag (8 maart 2019) plaatste een CDA delegatie twee grote verkiezingsborden in het weiland, waar dus wellicht in de komende jaren een rotonde gaat verschijnen.

Triathlon Woerden weer een groot succes

CDA CDA Woerden 21-05-2018 20:00

TRIATHLON WOERDEN 2018 EEN GROOT SUCCES Aan sport doen of bewegen is goed voor een mens. Bewegen geeft energie, je kunt er beter door nadenken, je gaat er beter van uitzien en sporten is goed voor het opdoen van sociale contacten. Allemaal redenen waarom het CDA Woerden het onderwerp sport altijd prominent in haar verkiezingsprogramma opneemt. Om te laten zien hoe belangrijk zij sport in Woerden écht vinden hebben verschillende CDA-fractieleden zich in hun sportiefste outfits gehesen, om de afgelopen Tweede Pinksterdag als trio deel te nemen aan de 34-ste Triatlon van Woerden. Arjen Draisma nam het 1 kilometer zwemgedeelte op zich, Marco Hollemans stapte op de fiets voor een tocht van 40 kilometer en Toos van Soest zag kans om bij 25 graden Celsius 10 kilometer hard te lopen door de binnenstad van Woerden. Samen met honderden andere atleten wisten zij de finish te bereiken en kijken zij terug op een zeer geslaagd evenement. Een speciaal woord van dank gaat, wat de CDA fractie betreft, uit naar de organisatie en alle vrijwilligers (zo’n 200 mensen !!) die zich belangeloos inzetten voor de Triathlon van Woerden. Zonder hen had de Triathlon nooit het geweldige evenement kunnen worden wat het Tweede Pinksterdag was.

CDA informatie-avond verkeer druk bezocht

CDA CDA Woerden 08-03-2018 12:50

Op woensdagavond 7 maart 2018 organiseerde het CDA Woerden een drukbezochte informatie-avond over de Westelijke randweg. Veel inwoners uit de wijken waren aanwezig bij de bijeenkomst, met daarnaast ook vertegenwoordigers van diverse politieke partijen. De aanwezigen kregen informatie over de onderzoeken naar de eventuele Westelijke randweg en konden input geven voor het vervolg. Het wijkontmoetingscentrum De Plint was even voor achten al afgeladen vol met bezoekers voor het evenement van het CDA Woerden. Onder de bezoekers veel bewoners van de door het verkeer geplaagde wijk Schilderskwartier, maar ook verschillende inwoners van Molenvliet zijn naar de avond toegekomen. Daarnaast zijn er diverse politieke partijen, nieuwsgierig wat het CDA deze avond te zeggen heeft, en zelfs burgemeester Victor Molkenboer is aanwezig. Avondvoorzitter Karla Peijs opent de bijeenkomst en geeft aan dat deze informatieavond is bedoeld voor de inwoners, om geïnformeerd te worden en hun mening aan het CDA kenbaar te maken. Ze zegt daarbij dat, toen zij nog minister van Verkeer en Waterstaat was, ze betrokken is geweest bij het denken over een goede randwegstructuur langs de A12 om doorgaand verkeer te scheiden van lokaal verkeer. CDA raadslid Job van Meijeren licht vervolgens kort de ontwikkelingen in de afgelopen jaren toe: hoe de randweg van de agenda werd afgehaald en er later weer opkwam. Verkeersvisie vraagt om maatregelen Ondernemer Albèrt de Goey licht toe op welke manier de verkeersvisie 2030 is ontwikkeld en opgebouwd. Hij was namens het Platform Ondernemersverenigingen Woerden (POVW) betrokken bij dat proces. In de visie zijn de uitgangspunten beschreven voor 2030, een visie die raadsbreed is vastgesteld. De Goey stelt dat het kiezen van de uiteindelijke oplossing uiteraard aan de politiek is, maar geeft ook aan dat de verkeersvisie duidelijk maakt dat maatregelen nodig zijn. "Als we niets doen loopt het verkeer onherroepelijk muurvast in de komende jaren", aldus deze spreker. Feiten uiteengezet Raadslid Job van Meijeren, woordvoerder verkeer van de CDA-fractie, ging vervolgens in op de verschillende scenario’s die er op tafel liggen. Deze zeven scenario’s zet hij met een presentatie uiteen, waarbij ook de kosten en de effecten op het verkeer aan de ordde komen. In een heldere presentatie laat hij zien welke informatie de onderzoeken tot nu hebben opgeleverd en welke vragen er nog openstaan. CDA wil starten met aanleg randweg in komende periode Tenslotte geeft Van Meijeren de stellingname van het CDA weer. "We willen veel woningen bouwen de komende jaren. Woningen bouwen kost zo’n zeven jaar, een weg aanleggen duurt nu al tientallen jaren. Het CDA wil zowel aan de oostzijde als aan de westzijde van Woerden maatregelen nemen. In Woerden Oost door de aanleg van een fietstunnel, in Woerden West door de aanleg van een randwegvariant. We moeten nú doorzetten met de aanleg van een brug over de Oude Rijn, om de verkeersontsluiting te verbeteren en de Rembrandtlaan, Boerendijk en Hoge Rijndijk te ontlasten’. Het CDA Woerden wil starten met de aanleg van een korte randweg die aansluit op de Hollandbaan, en daarnaast nog bezien of aansluiting op de zuidelijke randweg noodzakelijk is. Belangrijk voor de partij is ook dat dit gebeurt in een helder proces, samen met de inwoners. Over de financiering is de partij duidelijk. De aanleg van een randweg kost veel geld en vraagt om keuzes, maar het CDA vindt die te verantwoorden: "Wij kiezen voor een kleinere gemeente en zullen taken verminderen, maar daarmee krijgt Woerden wel een oplossing voor de verkeersknelpunten". Reacties Na de pauze gaven diverse inwoners hun mening over de voorliggende plannen of stelden er vragen over. Inwoners uit het Schilderskwartier gaven aan dat de drukte van het doorgaande verkeer moet afnemen, en zij sloten zich aan bij de oplossing van het CDA. Andere sprekers gaven ook aan rekening te willen houden met het Groene Hart. Voorzitter Karla Peijs sloot de avond af met de toezegging dat het CDA verderop in het proces opnieuw een informatie-avond zal organiseren. De presentatie van deze avond kunt u HIER downloaden. Alle verkeersonderzoeken kunt u HIER teruglezen. Meer informatie over het standpunt van het CDA over verkeer kunt u HIER lezen. De verkeersvisie 2030 van de gemeente Woerden kunt u HIER lezen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.