Nieuws van politieke partijen in Zeist over VVD inzichtelijk

8 documenten

Het hart van Zeist: levendig en goed bereikbaar

VVD VVD Zeist 25-11-2019 10:19

https://zeist.vvd.nl/nieuws/37492/het-hart-van-zeist-levendig-en-goed-bereikbaar

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536869121 1107305727 33554432 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073732485 9 0 511 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:EN-GB; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:EN-GB; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

De Slotlaan in ons mooie dorp is meer dan ooit het hart van nieuwe winkelconcepten, aantrekkelijke horeca en evenementen. Maar de conclusie van de onlangs uitgevoerde evaluatie van de centrumvisie is glashelder: het centrum is slecht bereikbaar. Winkeliers stellen: “autoluw maakt klanten schuw” en dat kost banen. Daarom moet er snel iets gebeuren: heropen de Markt, daarna de Korte Steynlaan en ook de Jagerlaan zien we graag weer open.

 

Niet vergeten: Zeist heeft veel potentie

Bij alle kritiek op de bereikbaarheid van Zeist zouden we het bijna vergeten: er is ook volop goed nieuws over ons mooie centrum. Zeist heeft in tegenstelling tot veel omliggende gemeentes een prachtig historisch hart met veel bijzondere winkels en horecazaken. Dit trekt bezoekers uit de hele regio. Tegelijk is er nog steeds te veel leegstand, al heeft het college nu wel eindelijk de wapens om leegstand samen met de ondernemers te lijf te gaan. Panden met een winkelbestemming buiten het kernwinkelgebied kunnen straks eenvoudiger een woonbestemming krijgen. Daarmee slaan we twee vliegen in 1 klap.

 

Evaluatie centrumvisie: verkeersdoolhof

De evaluatie toont aan dat inwoners en bezoekers Zeist op dit moment als een verkeersdoolhof ervaren. De bereikbaarheid van het centrum scoort zeer negatief en onderzoeksbureau Enneus stelt dan ook dat het hard nodig is dat de bereikbaarheid van het centrum snel verbetert. Een kristalheldere conclusie die ons de raad dwingt om in actie te komen.

 

Inspraak bevestigt conclusie uit evaluatie: de Markt moet open

Op 14 en 21 november hebben zo’n 40 mensen - zowel winkeliers als bewoners uit de omliggende wijken - ingesproken over de evaluatie van de centrumvisie. Een enkele uitzondering daargelaten klonk overal hetzelfde geluid: open de route via de Markt en daarna kan de Korte Steynlaan weer open. Opvallend daarbij is dat de winkeliers precies hetzelfde willen als de inwoners van de omliggende wijken. Vrijwel iedereen heeft last van de slechte bereikbaarheid van het centrum en is boos over het vele omrijden dat geen enkel doel dient.  

 

Het probleem is duidelijk: de oplossing ligt voor het oprapen

Inwoners en ondernemers hebben simpelweg gelijk als ze zeggen dat het centrum slecht bereikbaar is. De evaluatie en de vele reacties daarop laten geen misverstand bestaan: we zijn als politiek doorgeschoten bij het weren van doorgaand verkeer door het centrum. Het is duidelijk dat de huidige onbereikbaarheid een groot knelpunt is voor veel winkeliers, waarvan een aantal het water tot de lippen staat. Bovendien versterkt een slechte bereikbaarheid zichzelf. Het begint met minder bezoekers, dat leidt vervolgens tot meer leegstand, wat daarna weer leidt tot minder bezoekers en zo gaat het verder. Het is zaak om deze cirkel zo snel mogelijk te doorbreken. En dat kan, want we zien gelukkig veel draagvlak voor concrete oplossingen die op korte termijn gaan helpen.

 

Wat is op de korte termijn al mogelijk?

De VVD wil dat het centrum weer goed bereikbaar wordt waarbij we tegelijkertijd voorkomen dat er onnodig omgereden moet worden. Uitgangspunt daarbij is dat we zo snel mogelijk doorpakken als een verkeersmaatregel de bereikbaarheid verbetert en min of meer onomstreden is. Een voorbeeld van zo’n maatregel is het openstellen van de route over de Markt. Het heropenen van deze route lost het probleem van het omrijden over de Steynlaan en de Van Lenneplaan per direct op. Vanzelfsprekend kiezen we daarbij voor een veilige inrichting waarmee we deze route tevens onaantrekkelijk maken voor sluipverkeer van de A28 naar de A12.

 

Wat zou daarna ook kunnen?

Zodra deze Noord-Zuid verbinding is gerealiseerd, zien we geen bezwaar tegen het openstellen van de Korte Steynlaan. Hierbij is wel een integrale aanpak nodig: in overleg met de Wilhelminaparkbuurt en het Lyceumkwartier moeten we een goede balans vinden tussen veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. De VVD wil doorgaand verkeer in wijken voorkomen maar de huidige afsluiting van de Korte Steynlaan maakt de Wilhelminaparkbuurt zeer slecht bereikbaar. De afsluiting van de Korte Steynlaan leidt tot onnodig omrijden wat in aanliggende wijken overlast en onveiligheid veroorzaakt. Wat de VVD betreft is het goed denkbaar dat vervolgens ook de huidige afsluiting van de Lorentzlaan en de Lyceumlaan wordt hersteld, mits daar draagvlak voor bestaat. Ook wil de VVD de Jagerlaan, in ieder geval vanaf de Slotlaan en - mits daar draagvlak voor bestaat - ook vanaf de Antonlaan weer openstellen. Beide maatregelen zullen leiden tot minder druk op de verkeerslichten aan het einde van de Slotlaan en op de rotonde Steynlaan/Antonlaan.

 

Zijn er ook dingen die we niet willen?

We horen ook mensen die ervoor pleiten om alle verkeersmaatregelen in te trekken. De VVD vindt dat geen goed idee. Het kernwinkelgebied van Zeist bestaat naast de Slotlaan ook uit het Belcour en de 1e Hogeweg. De verbinding tussen deze gebieden is de Korte Weeshuislaan. Om die reden zien we hier liever geen autoverkeer. Ook is de VVD geen voorstander van het openstellen van het busstation aangezien de Slotlaan daarmee onbedoeld aantrekkelijk wordt voor doorgaand verkeer.

 

Kort samengevat: evaluatie biedt handvaten om door te pakken

Er gaat veel goed in het centrum van Zeist. Vooral daar waar het ondernemerschap zichtbaar is met een onderscheidend winkelaanbod, aantrekkelijke horeca en aansprekende evenementen. Dat moeten we koesteren!

 

 

VVD Zeist: belangrijk om in gesprek te blijven over effecten verkeersmaatregelen

VVD VVD Zeist 30-01-2019 08:31

Maandag 28 januari zijn een aantal verkeersmaatregelen in het centrum van Zeist ingegaan:

·        afsluiting Korte Steynlaan voor autoverkeer richting Slotlaan;

·        afsluiting Geiserlaan voor autoverkeer, ter hoogte van Steynlaan;

·        afsluiting Voorheuvel voor doorgaand autoverkeer ter hoogte van De Klinker (voormalig tunneltje bij de Markt);

·        openstelling Voorheuvel ter hoogte van De Klinker alléén voor busverkeer.

De VVD steunt de invoering van deze verkeersmaatregelen vanuit het doel om doorgaand verkeer zoveel mogelijk uit het centrum te weren. De invoering van de maatregelen wordt door ons op de voet gevolgd, vanwege de gevolgen voor de inwoners en ondernemers in het centrum maar ook omdat de effecten vooraf niet goed te voorspellen zijn. De VVD vindt het daarom belangrijk om met de omwonenden en ondernemers van het centrum in gesprek te blijven over hoe de verkeersmaatregelen ervaren worden en over de aanpak van eventuele knelpunten.

We vinden het belangrijk dat de effecten van de invoering van de verkeersmaatregelen goed worden gemeten. Ook vinden we dat de resultaten hiervan gedeeld moeten worden zodat voor iedereen duidelijk is welke effecten er zijn en welke knelpunten ontstaan. Wat de VVD betreft worden eventuele knelpunten op het vlak van bereikbaarheid en verkeersveiligheid snel opgelost, in goed overleg met de betrokkenen.

De komende tijd zal de VVD nauwlettend in de gaten houden waar knelpunten worden ervaren. Mede daarom horen we graag van inwoners en ondernemers hoe de verkeersmaatregelen beleefd worden. Ervaart u knelpunten in de effecten van de verkeersmaatregelen, meldt u zich dan vooral bij ons via info@vvdzeist.nl of direct bij een van onze raadsleden. Contactgegevens zijn te vinden op https://zeist.vvd.nl

Thuis in Kerckebosch en Hoge Dennen: ...

VVD VVD Zeist 10-03-2018 21:28

Thuis in Kerckebosch en Hoge Dennen: VVD Zeist op bezoek - 10 maart 2018 Zaterdag 10 maart waren de kandidaten van de VVD Zeist en veel vrijwilligers te vinden in de wijk Kerckebosch en Hoge Dennen, waar in vrijwel alle straten is aangebeld om te horen wat er beter kan. Vrijwel iedereen blijkt tevreden met de eigen woonomgeving en vooral met de sociale cohesie in de wijk, maar verbeterpunten zijn er natuurlijk ook en gaan ook in deze wijk vooral over het onderhoud van wegen en fiets- en wandelpaden. Als alle canvasmiddagen ons iets geleerd hebben, dan toch wel dat er in Zeist in alle wijken sprake is van achterstallig onderhoud van de openbare ruimte. Vanuit gemeente en politiek wil men in Kerckebosch en Hoge Dennen daarnaast vooral meer aandacht voor: • Auto-inbraken: vooral in Hoge Dennen zijn er recent weer veel inbraken in auto’s geweest; • Verkeersveiligheid: op de Kerckeboschlaan wordt te hard gereden en is het voor fietsers niet veilig; • Overlast: het bouwbedrijf aan de Julianalaan veroorzaakt veel lawaai- en verkeersoverlast voor omwonenden; • Kinderen: er ontbreekt een goede speeltuin, vooral de buurt rond het Louise de Colignyplein lijkt een goede locatie; • Verkeer rond winkelcentrum: de verkeerssituatie rond Hoog Kanje is gevaarlijk geworden, vooral door het toegenomen verkeer van nieuwe wijkbewoners. Ook zijn er onderwerpen waar de gemeente al mee aan de slag is, maar die vooral aandacht moeten houden: • OZB wordt hoog gevonden. Dankzij de VVD is deze belasting tussen 2014-2018 met 10% verlaagd; • Veiligheidsgevoel: er wordt veel gewerkt met WhatsApp groepen inclusief een goede verbinding met gemeente en politie en dat bevordert het gevoel van veiligheid in de wijk; • De Boswerf: er is veel waardering voor De Boswerf maar de openingstijden kunnen ruimer • Centrum Zeist: gaat de goede kant op maar vooral de invulling van het V&D-pand vereist echt aandacht. Als u onverhoopt niet thuis was dan nodigen we u uit om uw mening met ons te delen via een e-mail naar (info@vvdzeist.nl) of door langs te komen bij ons Lokaal Liberaal (vrij toegankelijke vrijdagmiddagborrel) op vrijdag 16 maart vanaf 17u in Lokaal Victoria. Zie voor meer informatie: https://zeist.vvd.nl/activiteiten

En dan nu de feiten over de Slotlaan.

VVD VVD GroenLinks Zeist 07-03-2018 10:38

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073697537 9 0 511 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:NL;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:NL;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

Mythes en andere verzinsels van GroenLinks

Vorige week publiceerde de lijsttrekker van GroenLinks Ronald Camstra in het Zeister Magazine (of is dit het GroenLinks Magazine geworden?) een pleidooi voor afsluiting van de Slotlaan voor autoverkeer. Hij noemde daarbij 10 mythes die volgens hem afsluiting in de weg staan. En deze mythes probeerde hij vervolgens te weerleggen.

 

Ik twijfel oprecht of dat gelukt is. De argumenten tamboereren vooral op gevoelens en beelden en helaas niet op feiten. Los daarvan is het de vraag of het afsluiten van de Slotlaan een oplossing biedt voor de uitdagingen waar het centrum van Zeist voor staat. Graag wil ik hier een tegengeluid laten horen. Een pleidooi voor het openhouden van de Slotlaan, maar vooral een pleidooi om de realiteit een plek te geven in alle overwegingen.

 

Welk probleem los je op?

Laat ik een eerste feit noemen: de Slotlaan heeft 66 (winkel)panden. Daarvan staan er nu 9 leeg, waarvan veruit de meeste panden zich aan het einde van de Slotlaan bevinden. Voor de winkelvloeroppervlakte gaat het over 7,7% leegstand. En kijken we naar het gehele centrum, dan zien we dat de leegstand vooral op het (autovrije) Emmaplein zit (de helft van de panden staat daar leeg) en meer specifiek in het voormalige V&D pand. Dit telt voor 40% mee in de leegstandscijfers in Zeist.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het probleem van de leegstand op de Slotlaan flink wordt opgeblazen door GroenLinks, terwijl het werkelijke probleem ligt bij het Emmaplein en het V&D pand. En met name dat laatste vormt een flinke uitdaging. De VVD is voorstander van een transformatie van dit pand naar een modern ingericht cultureel centrum, waarin ook ruimte is voor wonen, winkelen en werken. Een pand waar Zeist trots op is!

 

 

Consequenties voor ondernemers

En dan zijn er de ondernemers. Ik weet inderdaad dat enkele ondernemers graag zien dat de Slotlaan afgesloten wordt voor autoverkeer. Dit in de hoop dat dit meer ruimte geeft en meer mensen trekt. Ik weet ook dat het overgrote deel van de ondernemers – niet alleen bij de uitgebreide planvorming over de centrumvisie – maar ook nu nog steeds pleiten voor behoud van de autobereikbaarheid van de Slotlaan. Sandra van Doorn van Boekhandel Kramer & Van Doorn staat niet alleen! Zo heeft in 2016 Stichting Centrummanagement Zeist een strategisch plan gepubliceerd, waarin steun wordt uitgesproken voor de centrumvisie en nergens het idee wordt geopperd om de Slotlaan af te sluiten. Een levendig centrum staat of valt bij onze ondernemers. Het aantal mensen dat ons centrum bezoekt hangt vooral samen met het aanwezige aanbod van winkels, en pas daarna met de horeca. De stem van ondernemers is dus cruciaal voor een vitaal centrum. Zij moeten op onze steun kunnen rekenen. En die krijgen ze: met een extra structurele financiering van evenementen, een ondernemerscoach, marketing en wat verder nog meer nodig is. En natuurlijk met de nieuwe inrichting van het centrum. Maar ook houden we rekening met de door ondernemers gevoelde noodzaak om het centrum goed bereikbaar te houden voor auto’s.

 

Retailondernemer Jan Peters van jeansketen Score en jeansmerk Chasin’ reageert op het voornemen van de GroenLinks fractie in Zeist om de Slotlaan af te sluiten voor auto’s.

“Binnensteden moeten mobiel bereikbaar zijn en zeker in een kleine stad als Zeist.  Demografisch wordt de bevolking ouder dus is parkeren voor de deur juist een extra pluspunt. We zijn blij dat dit nu eindelijk goed kan in de Slotlaan. Ooit, in de tijd dat er geen internet bestond was een voetgangersgebied vaak prettig mits niet veel te groot opgezet. Tegenwoordig willen mensen vaak even snel iets ophalen wat men via internet heeft klaar laten leggen in een winkel of naar een opticien om een bril aan te meten, dan wil je snel en dichtbij kunnen parkeren.

 

Als mensen een dag lang willen winkelen, gaan ze naar een stad als Utrecht of Amsterdam waar een voetgangersgebied echt een functie heeft. Overigens heeft juist Amsterdam relatief het allerminste voetgangersgebied van heel Nederland. Je kunt vrijwel overal met openbaar vervoer, fiets, taxi of auto komen dus heel anders als bv Arnhem waar je een kilometer moet lopen om het immense voetgangersgebied in te lopen waar vervolgens nauwelijks nog mensen lopen omdat die stad hierdoor als winkelstad volledig ingestort is. 

 

Ik stem GroenLinks en ik ben ervoor om binnensteden af te sluiten voor dieselauto, echter kijk in de toekomst en met de komst van elektrische auto's  is de vervuiling te verwaarlozen dus zorg voor een toegankelijke binnenstad.”

 

Ruimte voor gezelligheid

Natuurlijk moest het oude centrum met al die grijze betonblokken op de schop. Er was ook op de Slotlaan nauwelijks ruimte voor terrasjes. De nieuwe inrichting van de Slotlaan biedt nu al meer ruimte voor gezellige terrassen. Kijk naar de uitbreiding van de Twaalf Ambachten. En de inrichting van de Slotlaan, net als de andere delen van het centrum, zal straks niet meer de betonnen uitstraling van een snelweg hebben, maar de rode en groene uitstraling van een verblijfsgebied. En ja, het is inderdaad nog niet af. Dat betekent ook dat je niet nu al kunt concluderen dat het niet werkt. Dat heeft tijd nodig. Mijn oproep is dan ook elkaar de tijd te gunnen en de nieuwe inrichting een kans te geven. Mochten er onoverkomelijke zaken zijn, bijvoorbeeld wanneer de verkeersveiligheid in het geding is, dan kunnen we altijd direct ingrijpen. En dat gebeurt ook al.

 

Verkeersdrukte in de wijken

En om verder te gaan: het plan om de Slotlaan af te sluiten heeft wel degelijk effect op de omliggende wijken. Er zijn nu al veel zorgen in onder meer het Lyceumkwartier en de Wilhelminaparkbuurt over de gevolgen van het autoluw maken van het centrum. Die zorgen zullen alleen maar groter worden wanneer we het centrum autovrij maken. Laten we eerst kijken wat het effect is van het autoluw maken en de zorgen van omliggende wijken serieus nemen, voordat we al een stap verder gaan en de hele Slotlaan rücksichtslos afsluiten. Dat gaat ten koste van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in deze wijken, en dat moeten we niet willen!

Ronald Camstra schrijft dit punt gemakkelijk weg, vanuit het idee dat er een breed verkeersplan voor het centrum moet komen. Hij vergeet echter te vertellen dat er in de afgelopen jaren met veel omwonenden in de omliggende wijken gewerkt is aan een omvattend plan voor de verkeerscirculatie. Daar zijn tal van aanvullende verkeersmaatregelen uit voortgekomen, die straks uitgevoerd zullen gaan worden. Kortom, hoe serieus willen we de inspraak en de belangen van omwonenden nemen?

 

Zeist is geen Utrecht

Voorstanders van afsluiten refereren graag aan de autovrije binnensteden van Utrecht, of Amsterdam. Voor Amsterdam geldt dat de binnenstad een van de meest autobereikbare centra van Nederland heeft. Vrijwel overal kun je met de auto komen. Daarnaast wordt in het pleidooi van GroenLinks gemakkelijk voorbij gegaan aan het simpele feit dat in deze steden vaak sprake is van een trein- én busstation in de nabijheid. En daar waar de auto in de binnenstad geweerd wordt, is meestal sprake van historische straten, waar de ruimte voor een auto sowieso al beperkt is.

De toegankelijkheid van winkelcentra in veel andere steden is dus op verschillende manieren geborgd, die in Zeist helaas niet allemaal mogelijk zijn. En ik zie graag dat ons centrum ook voor ouders met kinderen, voor ouderen die slecht ter been zijn, voor mensen die grote aankopen willen doen en al die duizenden bezoekers uit de regio die graag naar ons centrum komen, toegankelijk en gastvrij blijft. Voordat we gaan denken dat Zeist het ideaalbeeld van deze steden moet volgen, moeten we eerst en vooral kijken naar de praktijk die daar geldt en waar we in Zeist mee te maken hebben. Realistisch zijn in plaats van wensdromen!

 

Toekomst van de mobiliteit

Laatste punt dat ik wil inbrengen is dat het inderdaad zo kan zijn dat de Slotlaan uiteindelijk in een verre toekomst afgesloten zal gaan worden. Fons Pennings schreef daar al een inspirerend stuk over. Daarbij kun je kiezen voor de brute afsluiting zonder na te denken over de consequenties ervan of, zoals Fons Pennings ook aangeeft, dit geleidelijk te laten gaan met proefafsluitingen. We doen dit feitelijk momenteel al bij evenementen en wat de VVD betreft gaan we dat ook doen bij de koopweekenden in Zeist. Dan kunnen we in de praktijk zien wat er gebeurt met de autobewegingen.

 

Mijn pleidooi voor het openhouden van de Slotlaan voor autoverkeer is vooral gestoeld op de praktijk en realiteit waar het centrum van Zeist mee van doen heeft. Idealen zijn mooi, maar verliezen hun schoonheid als het in de praktijk niet werkt en juist grotere problemen veroorzaakt. Dat betekent niet dat we onze oren en ogen dicht moeten houden voor toekomstige ontwikkelingen. Niemand heeft een glazen bol, laten we dan ook niet star zijn in onze oplossingen. Dat pleit voor een politiek die luistert naar alle belanghebbenden en die vervolgens keuzes maakt waarbij we op verantwoorde wijze stappen zetten richting een gastvrij, gezellig en groen centrum van Zeist!

 

 

Sander Jansen

Lijsttrekker VVD Zeist

Luisteren, durven, doen!

Thuis in de Dichterswijk: VVD Zeist ...

VVD VVD Zeist 24-02-2018 21:01

Thuis in de Dichterswijk: VVD Zeist op bezoek - 24 februari 2018 Zaterdag 24 februari waren een elftal kandidaten van de VVD Zeist te vinden in de Dichterswijk, waar in tal van straten is aangebeld om te horen wat er beter kan in deze wijk. Ook in deze wijk zagen we dat veel mensen vooral heel tevreden zijn met hun woonomgeving. Verbeterpunten gaan vooral over verkeersveiligheid en het onderhoud van wegen en fiets- en wandelpaden. Vanuit gemeente en politiek wil men in de Dichtersbuurt en het Patijnpark vooral meer aandacht voor: • Betere inrichting van de gevaarlijke rotonde Jacob Catslaan - Constantijn Huygenslaan • Onderhoud wegen en trottoirs • Problemen met de riolering • Bevorderen buurtpreventie • Tijdige en representatieve participatie landgoed Veldheim • Verduurzaming van de huurwoningen op de Patijnlaan • Hondenpoep in de wijk, vooral rond Jacob Catslaan Ook zijn er onderwerpen waar de gemeente al mee aan de slag is, maar die vooral aandacht moeten houden: • Er vindt momenteel te veel werk aan wegen tegelijk plaats, een overkoepelende planning lijkt te ontbreken. • Op de Schaerweijdelaan is de rotonde nog steeds gevaarlijk voor fietsers. Als u onverhoopt niet thuis was dan nodigen we u uit om uw mening met ons te delen via een e-mail naar (info@vvdzeist.nl) of door langs te komen bij ons Lokaal Liberaal (vrij toegankelijke vrijdagmiddagborrel) op vrijdag 16 maart vanaf 17u in Lokaal Victoria. Zie voor meer informatie: https://zeist.vvd.nl/activiteiten

Thuis in de Dichterswijk: VVD Zeist op bezoek

VVD VVD Zeist 24-02-2018 09:16

https://zeist.vvd.nl/nieuws/28065/thuis-in-de-dichterswijk-vvd-zeist-op-bezoek

© Rob Besseling

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073697537 9 0 511 0;} @font-face {font-family:Corbel; panose-1:2 11 5 3 2 2 4 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073783883 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; line-height:14.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:9.5pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Corbel",sans-serif; mso-ascii-font-family:Corbel; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Corbel; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Corbel; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:14.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:9.5pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Corbel",sans-serif; mso-ascii-font-family:Corbel; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Corbel; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Corbel; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:14.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:9.5pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Corbel",sans-serif; mso-ascii-font-family:Corbel; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Corbel; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Corbel; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:14.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:9.5pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Corbel",sans-serif; mso-ascii-font-family:Corbel; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Corbel; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Corbel; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:14.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:9.5pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Corbel",sans-serif; mso-ascii-font-family:Corbel; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Corbel; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Corbel; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Corbel",sans-serif; mso-ascii-font-family:Corbel; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Corbel; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Corbel; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

Zaterdag 24 februari waren een elftal kandidaten van de VVD Zeist te vinden in de Dichterswijk, waar in tal van straten is aangebeld om te horen wat er beter kan in deze wijk.

Ook in deze wijk zagen we dat veel mensen vooral heel tevreden zijn met hun woonomgeving. Verbeterpunten gaan vooral over verkeersveiligheid en het onderhoud van wegen en fiets- en wandelpaden.

 

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Wingdings; panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:2; mso-generic-font-family:decorative; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 268435456 0 0 -2147483648 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073697537 9 0 511 0;} @font-face {font-family:Corbel; panose-1:2 11 5 3 2 2 4 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073783883 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; line-height:14.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:9.5pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Corbel",sans-serif; mso-ascii-font-family:Corbel; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Corbel; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Corbel; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:14.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:9.5pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Corbel",sans-serif; mso-ascii-font-family:Corbel; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Corbel; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Corbel; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:14.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:9.5pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Corbel",sans-serif; mso-ascii-font-family:Corbel; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Corbel; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Corbel; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:14.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:9.5pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Corbel",sans-serif; mso-ascii-font-family:Corbel; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Corbel; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Corbel; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:14.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:9.5pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Corbel",sans-serif; mso-ascii-font-family:Corbel; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Corbel; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Corbel; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Corbel",sans-serif; mso-ascii-font-family:Corbel; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Corbel; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Corbel; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1292439537; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1950366520 67698693 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} --

Thuis in het Wilhelminapark: VVD ...

VVD VVD Zeist 18-02-2018 23:39

Thuis in het Wilhelminapark: VVD Zeist op bezoek - 17 februari 2018 Zaterdag 17 februari waren een tiental kandidaten van de VVD Zeist te vinden in Het Wilhelminapark, waar huis aan huis is aangebeld om te horen wat er beter kan in deze mooie wijk. Veel mensen die we vandaag hebben gesproken zijn in de eerste plaats zeer tevreden met hun woonomgeving. Men noemt vooral de sterke saamhorigheid in de wijk. Verbeterpunten gaan vooral over onderhoud van wegen en fietspaden, verkeersveiligheid en de herinrichting van de Slotlaan. Vanuit gemeente en politiek wil men in het Wilhelminapark vooral meer aandacht voor: • Onderhoud wegen en trottoirs • Personeel van winkels parkeert in de wijk: vergunning parkeren zou oplossing kunnen zijn • Handhaving openingstijden horeca op de Slotlaan en de 2e Dorpsstraat • Drempels gewenst om te hard rijden door o.a. Pauw van Wieldrechtlaan tegen te gaan • Rond de Herenlaan ontbreekt een speelvoorziening voor kinderen. Ook zijn er onderwerpen waar de gemeente al druk mee aan de slag is, maar die vooral aandacht moeten houden: • De herinrichting van de Slotlaan wordt kritisch gevolgd. Huidige verkeerssituatie wordt nog niet als een verbetering gezien, want vooral fietsers voelen zich er niet veilig. De bus en de auto krijgen alle ruimte terwijl het juist voor fietsers en voetgangers prettiger en veiliger zou moeten worden. • Er vindt momenteel te veel werk aan de weg tegelijk plaats waardoor de verkeersdruk op de wijk fors is toegenomen. Is tijdelijk maar de gemeente communiceert hier niet altijd tijdig en duidelijk over. Als u onverhoopt niet thuis was dan nodigen we u uit om uw mening met ons te delen via een e-mail naar (info@vvdzeist.nl) of door langs te komen bij ons Lokaal Liberaal (vrij toegankelijke vrijdagmiddagborrel) op vrijdag 16 maart vanaf 17u in Lokaal Victoria. Zie voor meer informatie: https://zeist.vvd.nl/activiteiten

Politiek stelt kritische vragen rondom terugplaatsing stoplichten op ‘gewraakt kruispunt’

CDA CDA VVD Zeist 10-11-2017 09:39

Het kruispunt op de Schaerweijdelaan – Jacob van Lenneplaan is in augustus 2017 grondig aangepast en met deze maatregelen was het niet meer nodig om stoplichten terug te plaatsen. Direct na de aanpassing van het kruispunt kwam dit op veel kritiek van omwonenden en andere inwoners van Zeist te staan. Nu heeft het college van B&amp;W afgelopen week besloten tot het terugplaatsen van de stoplichten. Stoplichten Hoe kan het zijn dat er eerst maatregelen zijn genomen voor een betere doorstroming op de Schaerweijdelaan zonder stoplichten, terwijl dat nu halsoverkop teruggedraaid wordt? Walter van Dijk, VVD: “Wij zijn vooral benieuwd wat voor verkeerswethouder Luca de doorslag heeft gegeven om toch terug te komen op het eerder genomen besluit. Vanaf het moment van oplevering heeft dit kruispunt al problemen veroorzaakt en hebben er zelfs regelmatig verkeersregelaars gestaan. De verkeersregelaars en het terugplaatsen van de stoplichten brengen forse extra kosten met zich mee”. Jacob van Lenneplaan Ook gaan de vragen in op de werkzaamheden rondom het kruispunt Bergweg – Jacob van Lenneplaan. Afgelopen week heeft de verkeerswethouder een petitie ontvangen van omwonenden met kritiek over de aanpassingen die zijn gerealiseerd. De politiek is vooral benieuwd of er een risico is dat na de aanpassing op dit kruispunt ook hier maatregelen worden teruggedraaid? Verkeerschaos in Zeist Als laatste willen de partijen weten waarom de verkeerswethouder zoveel werkzaamheden tegelijkertijd uitvoert. Vincent van Voorden, CDA: “Bekend was dat het centrum van Zeist in deze periode wordt gerenoveerd, waarom is er dan voor gekozen om op meerdere plekken werkzaamheden uit te voeren waardoor het verkeer grote hinder ondervindt? Was het geen beter idee geweest de werkzaamheden één voor één uit te voeren of te wachten tot het voorjaar van 2018 als het centrum van Zeist weer volledig toegankelijk is? “ CDA en VDD vinden het bereikbaar houden van het centrum tijdens deze werkzaamheden van groot belang voor bezoekers en ondernemers. Beide partijen wachten dan ook de beantwoording van het college af. Klik hier voor de vragen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.