<!--
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536869121 1107305727 33554432 0 415 0;}
@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:swiss;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536859905 -1073732485 9 0 511 0;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-ansi-language:EN-GB;
mso-fareast-language:EN-US;}
p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing
{mso-style-priority:1;
mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-ansi-language:NL;
mso-fareast-language:EN-US;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:Calibri;
mso-fareast-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-ansi-language:EN-GB;
mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt;
mso-header-margin:36.0pt;
mso-footer-margin:36.0pt;
mso-paper-source:0;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
-->
De Slotlaan in ons mooie dorp is
meer dan ooit het hart van nieuwe winkelconcepten, aantrekkelijke horeca en evenementen.
Maar de conclusie van de onlangs uitgevoerde evaluatie van de centrumvisie is
glashelder: het centrum is slecht bereikbaar. Winkeliers stellen: “autoluw maakt
klanten schuw” en dat kost banen. Daarom moet er snel iets gebeuren: heropen de
Markt, daarna de Korte Steynlaan en ook de Jagerlaan zien we graag weer open.
Niet vergeten: Zeist heeft veel
potentie
Bij alle kritiek
op de bereikbaarheid van Zeist zouden we het bijna vergeten: er is ook volop
goed nieuws over ons mooie centrum. Zeist heeft in tegenstelling tot veel
omliggende gemeentes een prachtig historisch hart met veel bijzondere winkels
en horecazaken. Dit trekt bezoekers uit de hele regio. Tegelijk is er nog
steeds te veel leegstand, al heeft het college nu wel eindelijk de wapens om
leegstand samen met de ondernemers te lijf te gaan. Panden met een
winkelbestemming buiten het kernwinkelgebied kunnen straks eenvoudiger een
woonbestemming krijgen. Daarmee slaan we twee vliegen in 1 klap.
Evaluatie centrumvisie:
verkeersdoolhof
De evaluatie toont aan dat inwoners en bezoekers Zeist op dit moment als een
verkeersdoolhof ervaren. De bereikbaarheid van het centrum scoort zeer negatief
en onderzoeksbureau Enneus stelt dan ook dat het hard nodig is dat de
bereikbaarheid van het centrum snel verbetert. Een kristalheldere conclusie die
ons de raad dwingt om in actie te komen.
Inspraak bevestigt conclusie uit evaluatie: de Markt moet open
Op 14 en 21 november hebben zo’n 40 mensen - zowel winkeliers als bewoners
uit de omliggende wijken - ingesproken over de evaluatie van de centrumvisie.
Een enkele uitzondering daargelaten klonk overal hetzelfde geluid: open de
route via de Markt en daarna kan de Korte Steynlaan weer open. Opvallend
daarbij is dat de winkeliers precies hetzelfde willen als de inwoners van de
omliggende wijken. Vrijwel iedereen heeft last van de slechte bereikbaarheid
van het centrum en is boos over het vele omrijden dat geen enkel doel dient.
Het probleem is duidelijk: de
oplossing ligt voor het oprapen
Inwoners en ondernemers hebben simpelweg gelijk als ze zeggen dat het
centrum slecht bereikbaar is. De evaluatie en de vele reacties daarop laten
geen misverstand bestaan: we zijn als politiek doorgeschoten bij het weren van
doorgaand verkeer door het centrum. Het is duidelijk dat de huidige
onbereikbaarheid een groot knelpunt is voor veel winkeliers, waarvan een aantal
het water tot de lippen staat. Bovendien versterkt een slechte bereikbaarheid zichzelf.
Het begint met minder bezoekers, dat leidt vervolgens tot meer leegstand, wat
daarna weer leidt tot minder bezoekers en zo gaat het verder. Het is zaak om
deze cirkel zo snel mogelijk te doorbreken. En dat kan, want we zien gelukkig veel
draagvlak voor concrete oplossingen die op korte termijn gaan helpen.
Wat is op de korte termijn al mogelijk?
De VVD wil dat het centrum weer goed bereikbaar wordt waarbij we tegelijkertijd
voorkomen dat er onnodig omgereden moet worden. Uitgangspunt daarbij is dat we
zo snel mogelijk doorpakken als een verkeersmaatregel de bereikbaarheid
verbetert en min of meer onomstreden is. Een voorbeeld van zo’n maatregel is
het openstellen van de route over de Markt. Het heropenen van deze route lost
het probleem van het omrijden over de Steynlaan en de Van Lenneplaan per direct
op. Vanzelfsprekend kiezen we daarbij voor een veilige inrichting waarmee we
deze route tevens onaantrekkelijk maken voor sluipverkeer van de A28 naar de
A12.
Wat zou daarna ook kunnen?
Zodra deze Noord-Zuid verbinding is gerealiseerd, zien we geen bezwaar
tegen het openstellen van de Korte Steynlaan. Hierbij is wel een integrale
aanpak nodig: in overleg met de Wilhelminaparkbuurt en het Lyceumkwartier moeten
we een goede balans vinden tussen veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid.
De VVD wil doorgaand verkeer in wijken voorkomen maar de huidige afsluiting van
de Korte Steynlaan maakt de Wilhelminaparkbuurt zeer slecht bereikbaar. De
afsluiting van de Korte Steynlaan leidt tot onnodig omrijden wat in aanliggende
wijken overlast en onveiligheid veroorzaakt. Wat de VVD betreft is het goed
denkbaar dat vervolgens ook de huidige afsluiting van de Lorentzlaan en de
Lyceumlaan wordt hersteld, mits daar draagvlak voor bestaat. Ook wil de VVD de Jagerlaan,
in ieder geval vanaf de Slotlaan en - mits daar draagvlak voor bestaat - ook vanaf
de Antonlaan weer openstellen. Beide maatregelen zullen leiden tot minder druk
op de verkeerslichten aan het einde van de Slotlaan en op de rotonde
Steynlaan/Antonlaan.
Zijn er ook dingen die we niet willen?
We horen ook mensen die ervoor pleiten om alle verkeersmaatregelen in te
trekken. De VVD vindt dat geen goed idee. Het kernwinkelgebied van Zeist
bestaat naast de Slotlaan ook uit het Belcour en de 1e Hogeweg. De verbinding
tussen deze gebieden is de Korte Weeshuislaan. Om die reden zien we hier liever
geen autoverkeer. Ook is de VVD geen voorstander van het openstellen van
het busstation aangezien de Slotlaan daarmee onbedoeld aantrekkelijk wordt voor
doorgaand verkeer.
Kort samengevat: evaluatie biedt handvaten om door te pakken
Er gaat veel goed in het centrum van Zeist. Vooral daar waar het
ondernemerschap zichtbaar is met een onderscheidend winkelaanbod,
aantrekkelijke horeca en aansprekende evenementen. Dat moeten we koesteren!