Nieuws van politieke partijen over LokaalHengelo inzichtelijk

4 documenten

De nieuwe auto is een diesel, zal ...

LokaalHengelo LokaalHengelo Hengelo 18-04-2019 15:32

De nieuwe auto is een diesel, zal die wel een ontheffing voor de milieuzones krijgen in de steden? Dan mogen wij dat vast ook.... https://www.tubantia.nl/regio/nieuwe-politieauto-in-overijssel-en-gelderland-met-250-kilometer-per-uur-achter-de-boeven-aan~a4d3145d/

Bijdrage fractie betreffende parkeren op het marktplein

LokaalHengelo LokaalHengelo VVD Hengelo 18-03-2019 19:32

VVD heeft recentelijk een voorstel gedaan om het marktplein open te stellen voor parkeren. Een paar maanden geleden wees o.a. de VVD ons voorstel om een Kiss & Ride plek af. Inhoudelijk heeft ons raadslid Jeffrey Scholten de onderstaande vragen/bijdrage gedaan.

Wij vinden het een erg sympathieke motie, van de VVD, maar hebben toch nog wat vraagtekens over de timing en de uitvoerbaarheid van dit plan.

Aanstaande maandag wordt er al begonnen met de herinrichting van het burgemeester Jansenplein en de Kloosterhof. Binnen wat voor termijn verwacht de VVD dat dit plan kan worden gerealiseerd?

Ten tweede vraag ik mij af hoe het zit met de verkeersveiligheid. Enkele maanden geleden diende LokaalHengelo een motie in voor het creëren van een Kiss & Ride plek op de Brink tijdens uitgaansavonden. Uw wethouder gaf toen nog aan dat het Marktplein hier niet voor is ingericht en dat dit verkeersonveilige situaties met zich meebrengt. Waarom zou dat nu anders zijn? Volgens mij brengt dit plan veel meer verkeersrisico’s met zich mee.

Daarnaast is het op de drukke dagen niet mogelijk op te parkeren op het plein ivm de markt. Op de overige dagen zijn er volgens mij ruim voldoende betaald parkeerplaatsen beschikbaar in de nabije gelegen parkeergarages. Het tijdelijk verplaatsen van parkeren op de markt, onder deze voorwaarden, zorgt naar mijn inziens niet voor meer bezoekers en meer reuring in de stad.

En als wij dan toch willen experimenteren, laten wij dan lef tonen en komen met een echt experiment. LokaalHengelo zou dan graag zien dat het marktplein tijdelijk wordt ingericht als blauwe parkeerzone of beschikbaar wordt gesteld tegen een sterk gereduceerd parkeertarief, om de binnenstadbezoekers te compenseren voor het ongemak.

Vanaf 8 maart overlast op de A35A35 ...

LokaalHengelo LokaalHengelo Hengelo 14-02-2019 12:06

Vanaf 8 maart overlast op de A35

Betaalbare duurzame energie

LokaalHengelo LokaalHengelo GroenLinks D66 Hengelo 16-11-2018 19:58

De laatste jaren lijkt het niet snel genoeg te kunnen gaan met de “groene golf”. Het is inmiddels een tsunami aan maatregelen waarbij de noodzaak om te vergroenen belangrijker is dan de haalbaarheid daarvan. Alles lijkt hierbij geoorloofd, ook als het betekent dat je een rekenfoutje maakt (Groen links).

We snappen de urgentie voor duurzaamheid maar we moeten ook niet doorslaan in maatregelen waarvan we de gevolgen niet kunnen voorzien. De meeste van de aangekondigde maatregelen door D66 en Groen Links zijn alleen betaalbaar voor mensen met een goed gevulde portemonnee. Mensen die géén goed gevulde portemonnee hebben kunnen nooit een warmtepomp (aanschaf € 20.000,-) betalen. Het is ook vreemd dat de nadelen van een warmtepomp niet benoemd worden, we moeten ten koste van alles van het gas af. Mensen die de afgelopen jaren in zonnepanelen hebben geïnvesteerd moeten nu meer WOZ betalen en dat zal straks ook gaan gebeuren als er een dure warmtepomp geplaatst gaat worden. De warmtepomp als alternatief ís geen alternatief, voornamelijk omdat we nog maar aan het begin van de ontwikkelingsfase van de warmtepomp staan.

Is er dan een ander alternatief? Jazeker, waterstof. Waterstof zit in dezelfde ontwikkelfase als de warmtepomp maar heeft veel minder nadelen. Het grootste voordeel van waterstof is dat we met relatief eenvoudige aanpassingen de huidige cv-ketels kunnen hergebruiken, er op zouden kunnen koken en de bestaande infrastructuur kunnen gebruiken. Dit betekent dat de gasleidingen gebruikt kunnen worden voor het vervoer van waterstof naar de woningen. Waterstof is volledig duurzaam als het opgewekt wordt door wind, water of zon. De conversie ratio van waterstof is ongeveer 40%; je houdt 40% van de oorspronkelijke energiewaarde over. Waterstof zou ook voor auto’s (binnen 4 minute de tank vol) gebruikt kunnen worden en in fabrieken; de eerste experimenten zijn al gestart. Je vraagt je af waarom partijen die duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan het woord waterstof niet gebruiken. Waarschijnlijk doen ze het niet omdat het voor iedereen dan betaalbaar gaat worden en dan is het bestaansrecht van de partij verloren.

Het zou toch mooi zijn als we in Hengelo in plaats van het volgen van de elitaire partijen en lobbyclubjes van Hengelo het volledig op waterstof draaiende stad zouden maken. We kunnen natuurlijk voorzichtig beginnen met experimenteren zodat we de voordelen van duurzaamheid gaan zien. Laten we de dialoog aangaan over waterstof: het heeft veel meer mogelijkheden dan een warmtepomp en is veel goedkoper.

Dit is een opiniestuk van een lid van LokaalHengelo

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.