Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Op deze straten willen jullie een lagere maximumsnelheid | Den Haag

GroenLinks GroenLinks Den Haag 23-04-2020 00:00

Den Haag wil het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen naar nul en wij gaan daarbij helpen. Tientallen GroenLinksers, bewoners en wijkberaden lieten weten in welke straten de maximumsnelheid omlaag moet van 50 km/u naar 30 km/u om fietsers en voetgangers beter te beschermen.

In de nieuwe collegeplannen voor verkeersveiligheid vervangt 30 km/u de 50 km/u als standaardmaximumsnelheid in woonwijken. Daar zijn wij blij mee, maar wat ons betreft mag het tempo nog wat hoger!

Bekijk hieronder het overzicht, dat raadslid Maarten De Vuyst digitaal aan wethouder Robert van Asten zullen overhandigen. Let op: bij sommige straten hiervan gaat de maximumsnelheid al omlaag naar  30 km/u of is dat nu het geval, maar zijn er volgens jullie extra maatregelen nodig om veiligheid te verhogen en overlast te verlagen.

Bezuidenhout Theresiastraat (bewoners ervaren geluidsoverlast) Bouwlust en Rustenburg Escamplaan (tussen Dedemvaartsweg en Lozerlaan) Duinoord Groot Hertoginnelaan (geen snelheidsverlaging, wel verkeerslichten bij splitsing Valeriusstraat) Houtwijk Escamplaan (tussen Albert van Schweitzenlaan en Dedemvaartsweg) Houtwijklaan Kom Loosduinen Componistenbuurt (heerst al 30 km/u regime maar wordt vaak overschreden) Lisztstraat Willem III straat Loosduinse Hoofdstraat (tussen Monsterseweg en Loosduinse Uitleg) Kortenbos Torenstraat + Jan Hendrikstraat Laak Oudemansstraat (tussen Laakkade en Lorentzplein) Mariahoeve Kleine Loo Hofzichtlaan Diamanthorst Nieuw Waldeck Hier heerst al 30 km/u regime, maar dit wordt standaard overschreden en behoeft dus extra maatregelen: in bijzonder op de Maurice Ravelweg Oostbroek Rustenburg Apeldoornselaan Oud Centrum Stille Veerkade Amsterdamse Veerkade Prinsegracht Regentessekwartier Weimarstraat Regentesselaan Scheveningen Prins Willemstraat Julian de Kokstraat Badhuisstraat Nieuwe Duinweg Nieuwe Parklaan Houtrustweg Schilderswijk Hobbemastraat De Veenstraat Valkenboskwartier Mient (tussen Kamperfoeliestraat en rotonde Weimarstraat) Valkenboslaan (rondom Copernicusstraat) Zeeheldenkwartier Vondelstraat Zoutmanstraat

 

Missen er volgens jou nog straten op deze lijst? Laat het weten via groenlinks@denhaag.nl!

 

 

Haagse VVD in de pers: Coalitie ziet in P+R-terrein oplossing verkeersellende

VVD VVD GroenLinks D66 's-Gravenhage 03-07-2019 12:23

Algemeen Dagblad, woensdag 3 juli 2019

door Ingrid de Groot

De Haagse coalitie wil auto’s uit het centrum weren door parkeren via P+R veel beter te faciliteren. Mensen die in de spits met de auto naar hun werk willen, zouden hun auto op een P+R-terrein moeten zetten en dan overstappen op een deelfiets of een e-scooter.

,,De stad is wat auto’s betreft gewoon een drama. Dat weet iedereen.” Dat zegt raadslid Det Regts (VVD), een van de initiators van het plan om het overbelaste centrum van Den Haag te ontlasten. Veel meer mensen moeten volgens de coalitiepartijen VVD, Groep De Mos, GroenLinks en D66 gebruik gaan maken van Park and Ride-terreinen. Ze komen daarom morgen met een motie.

Wethouder Robert van Asten (D66) wordt aangespoord om in gesprek te gaan met bedrijven die deelvervoer aanbieden. De wethouder zou er bij die bedrijven voor moeten pleiten dat ze hun deelscooters, -steps of -fietsen óók op alle bestaande P+R-terrein stallen. Op Ypenburg bijvoorbeeld, vlakbij het Prins Clausplein, de A13 en de A4. Of in de buurt van het ADO-stadion.

Knooppunten ,,We willen autorijden niet verbieden, maar we willen automobilisten verleiden andere keuzes te maken”, zegt Regts. De bestaande P+R-terreinen, zoals die bij de Uithof, zouden daarom moeten veranderen in moderne verkeersknooppunten waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. ,,Maar je zou er bijvoorbeeld ook koffie moeten kunnen drinken”, schetst Regts de ideeën.

Den Haag maakt zich grote zorgen over de vele auto’s in de stad, die regelmatig helemaal vastloopt. Volgens de TomTom Trafic Index kent de hofstad momenteel van alle Nederlandse steden de meeste vertraging in het verkeer. Inspanning Regts denkt dat de uitvoering van de P+R-motie relatief weinig inspanning vergt, maar wel tot goede resultaten leidt. Mogelijk lukt het om 10 tot 20 procent van alle automobilisten naar de P+R-terreinen te trekken. ,,Dat zou al een geweldig resultaat zijn.”

De VVD is warm voorstander van deelvervoer. Regts is zelf enthousiast over de elektrische scootertjes van het bedrijf Felyx, zegt ze. Die zijn in Den Haag al enorm in opmars. Voor een ritje op zo’n leenscooter betaal je per minuut. De VVD wil het liefst ook parkeergarages aan de rand van de stad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.