Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

4 documenten

Op deze straten willen jullie een lagere maximumsnelheid | Den Haag

GroenLinks GroenLinks Den Haag 23-04-2020 00:00

Den Haag wil het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen naar nul en wij gaan daarbij helpen. Tientallen GroenLinksers, bewoners en wijkberaden lieten weten in welke straten de maximumsnelheid omlaag moet van 50 km/u naar 30 km/u om fietsers en voetgangers beter te beschermen.

In de nieuwe collegeplannen voor verkeersveiligheid vervangt 30 km/u de 50 km/u als standaardmaximumsnelheid in woonwijken. Daar zijn wij blij mee, maar wat ons betreft mag het tempo nog wat hoger!

Bekijk hieronder het overzicht, dat raadslid Maarten De Vuyst digitaal aan wethouder Robert van Asten zullen overhandigen. Let op: bij sommige straten hiervan gaat de maximumsnelheid al omlaag naar  30 km/u of is dat nu het geval, maar zijn er volgens jullie extra maatregelen nodig om veiligheid te verhogen en overlast te verlagen.

Bezuidenhout Theresiastraat (bewoners ervaren geluidsoverlast) Bouwlust en Rustenburg Escamplaan (tussen Dedemvaartsweg en Lozerlaan) Duinoord Groot Hertoginnelaan (geen snelheidsverlaging, wel verkeerslichten bij splitsing Valeriusstraat) Houtwijk Escamplaan (tussen Albert van Schweitzenlaan en Dedemvaartsweg) Houtwijklaan Kom Loosduinen Componistenbuurt (heerst al 30 km/u regime maar wordt vaak overschreden) Lisztstraat Willem III straat Loosduinse Hoofdstraat (tussen Monsterseweg en Loosduinse Uitleg) Kortenbos Torenstraat + Jan Hendrikstraat Laak Oudemansstraat (tussen Laakkade en Lorentzplein) Mariahoeve Kleine Loo Hofzichtlaan Diamanthorst Nieuw Waldeck Hier heerst al 30 km/u regime, maar dit wordt standaard overschreden en behoeft dus extra maatregelen: in bijzonder op de Maurice Ravelweg Oostbroek Rustenburg Apeldoornselaan Oud Centrum Stille Veerkade Amsterdamse Veerkade Prinsegracht Regentessekwartier Weimarstraat Regentesselaan Scheveningen Prins Willemstraat Julian de Kokstraat Badhuisstraat Nieuwe Duinweg Nieuwe Parklaan Houtrustweg Schilderswijk Hobbemastraat De Veenstraat Valkenboskwartier Mient (tussen Kamperfoeliestraat en rotonde Weimarstraat) Valkenboslaan (rondom Copernicusstraat) Zeeheldenkwartier Vondelstraat Zoutmanstraat

 

Missen er volgens jou nog straten op deze lijst? Laat het weten via groenlinks@denhaag.nl!

 

 

Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers”

D66 D66 's-Gravenhage 17-04-2020 11:42

Wethouder Robert van Asten (D66, mobiliteit) komt met nieuwe aanpak om het verkeer in Den Haag drastisch veiliger te maken. “Elke verkeersdode of gewonde is er één te veel“, zegt Van Asten. “We maken een punt van nul verkeersslachtoffers”.

Nieuwe strategie De wethouder heeft zijn nieuwe strategie naar de Haagse gemeenteraad gestuurd. In de strategie staat onder andere dat onveilige kruispunten worden aangepakt, 30 kilometer per uur de norm wordt voor autoverkeer en dat experimenten komen om vrachtwagens van drukke schoolroutes te weren. “De stad moet voor fietsers en voetgangers een stuk veiliger worden”, aldus de wethouder.

Stijging verkeersslachtoffers stoppen Tussen 2015 en 2018 steeg het aantal gewonden in het verkeer met 250 per jaar. “Dit komt mede doordat de stad steeds drukker wordt”, stelt Van Asten. “Den Haag moet verkeersveiliger worden en leefbaar en bereikbaar blijven. Dat betekent scherpe keuzes en nieuwe effectieve oplossingen”.

Wil je meer weten over Robert van Asten’s nieuwe plannen? Kijk hier zijn video!

 

The post Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers” appeared first on Onze stad.

D66 maakt Den Haag fietsstad nummer 1

D66 D66 's-Gravenhage 17-07-2019 09:34

Mobiliteitswethouder Robert van Asten (D66) zet de fiets op 1 in Den Haag. Om de ultieme fietsstad van het land te worden, heeft het Haagse stadsbestuur een ambitieus fietsplan gepresenteerd. “De komende jaren investeert de gemeente 40 miljoen euro in comfortabelere fietspaden, fietsveiligheid, meer fietsparkeerplekken en betere voorlichting over de voordelen van fietsen”, zegt Van Asten.

Veiligheid en comfort 

In het plan ‘Ruim baan voor de fiets’ wordt geopperd om fietsers langer en vaker groen licht te geven bij drukke kruispunten in de stad. Het verhogen van de veiligheid voor fietsverkeer staat ook hoog in het vaandel, evenals het comfortabeler maken van fietspaden. Ook moet er meer ruimte komen om een fiets goed te stallen. De plannen zijn ontwikkeld in samenwerking met verschillende organisaties en partijen in de stad. “We creëren samen de nummer 1 fietsstad van het land”, aldus Van Asten.

Verleiden

Met 325.000 fietsritten per week weten veel inwoners de fiets al te vinden. Toch is het doel om nog meer mensen te verleiden te kiezen voor vervoer per fiets boven een rit met de auto. Goede voorlichting speelt daar een rol bij. Van Asten: “Fietsen is een van de meest efficiënte manieren om onze drukke stad goed bereikbaar te houden en gelijktijdig te zorgen voor schone lucht in Den Haag”, legt Van Asten uit.

Kortom:

·     Betere doorstroming op kruispunten door langer en vaker groen voor fietsers

·     Aanleg van meer en betere fietsparkeervoorzieningen

·     Comfort  en veiligheid op Haagse fietspaden verder verbeteen

·     Het auto- en fietsverkeer losknippen daar waar noodzakelijk voor verhoging van de veiligheid en/of de snelheid van autoverkeer verlagen tot 30 kilometer per uur

·     Onderzoeken waar de snorfietsers naar de rijbaan kunnen

·     Inzet op betere voorlichting over de voordelen van fietsen en zo meer mensen verleiden de fiets te gebruiken

The post D66 maakt Den Haag fietsstad nummer 1 appeared first on Onze stad.

Haagse VVD in de pers: Coalitie ziet in P+R-terrein oplossing verkeersellende

VVD VVD GroenLinks D66 's-Gravenhage 03-07-2019 12:23

Algemeen Dagblad, woensdag 3 juli 2019

door Ingrid de Groot

De Haagse coalitie wil auto’s uit het centrum weren door parkeren via P+R veel beter te faciliteren. Mensen die in de spits met de auto naar hun werk willen, zouden hun auto op een P+R-terrein moeten zetten en dan overstappen op een deelfiets of een e-scooter.

,,De stad is wat auto’s betreft gewoon een drama. Dat weet iedereen.” Dat zegt raadslid Det Regts (VVD), een van de initiators van het plan om het overbelaste centrum van Den Haag te ontlasten. Veel meer mensen moeten volgens de coalitiepartijen VVD, Groep De Mos, GroenLinks en D66 gebruik gaan maken van Park and Ride-terreinen. Ze komen daarom morgen met een motie.

Wethouder Robert van Asten (D66) wordt aangespoord om in gesprek te gaan met bedrijven die deelvervoer aanbieden. De wethouder zou er bij die bedrijven voor moeten pleiten dat ze hun deelscooters, -steps of -fietsen óók op alle bestaande P+R-terrein stallen. Op Ypenburg bijvoorbeeld, vlakbij het Prins Clausplein, de A13 en de A4. Of in de buurt van het ADO-stadion.

Knooppunten ,,We willen autorijden niet verbieden, maar we willen automobilisten verleiden andere keuzes te maken”, zegt Regts. De bestaande P+R-terreinen, zoals die bij de Uithof, zouden daarom moeten veranderen in moderne verkeersknooppunten waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. ,,Maar je zou er bijvoorbeeld ook koffie moeten kunnen drinken”, schetst Regts de ideeën.

Den Haag maakt zich grote zorgen over de vele auto’s in de stad, die regelmatig helemaal vastloopt. Volgens de TomTom Trafic Index kent de hofstad momenteel van alle Nederlandse steden de meeste vertraging in het verkeer. Inspanning Regts denkt dat de uitvoering van de P+R-motie relatief weinig inspanning vergt, maar wel tot goede resultaten leidt. Mogelijk lukt het om 10 tot 20 procent van alle automobilisten naar de P+R-terreinen te trekken. ,,Dat zou al een geweldig resultaat zijn.”

De VVD is warm voorstander van deelvervoer. Regts is zelf enthousiast over de elektrische scootertjes van het bedrijf Felyx, zegt ze. Die zijn in Den Haag al enorm in opmars. Voor een ritje op zo’n leenscooter betaal je per minuut. De VVD wil het liefst ook parkeergarages aan de rand van de stad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.