Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

3 documenten

Ruimte voor de fiets tijdens de coronacrisis | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Deventer 17-05-2020 00:00

In Deventer wordt nagedacht over hoe de openbare ruimte er uit moet zien in de 1,5-metersamenleving. De fiets is voor de korte en middellange afstanden een goed alternatief voor het openbaar vervoer en voor de auto. Het is alleen de vraag of er op dit moment voldoende ruimte is voor veilig fietsen. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met wachtende fietsers op drukke kruispunten? En met een veilige schoolomgeving? Er zijn allerlei mogelijkheden om tijdelijk de fiets meer de ruimte te geven. GroenLinks wil samen met D66 en ChristenUnie van het college weten wat de knelpunten op fietsgebied zijn en aan welke oplossingen wordt gedacht.

In de nieuwe ‘anderhalvemetergemeente' is meer ruimte op straat nodig voor lopende en fietsende mensen, zodat men zich vrij kan bewegen maar ook naar het werk kan fietsen en kan recreëren. Meer fietsers op de fietspaden, wegen en bij het verkeerslicht kunnen ook weer leiden tot opstoppingen waarbij het lastig wordt om continue de verplichte 1,5 meter afstand in acht te nemen. Reden om extra aandacht te vragen voor de fietser. GroenLinks-fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen:  "Er zijn talloze mogelijkheden om fietser meer veiligheid en comfort te bieden. Denk aan éénrichtingsverkeer maar wellicht kunnen ook bepaalde rijstroken voor auto's opengesteld worden voor de fiets waarbij tegelijkertijd de maximum snelheid wordt verlaagd." Verder denken we samen met de andere twee partijen aan een ander stoplichtbeleid voor wachtende fietsers bij kruispunten en meer fietsenstallingen.

De ingediende schriftelijke vragen, ondertekend door GroenLinks, D66 en ChristenUnie vind je hieronder in de bijlage.

Privacy was voldoende beschermd tijdens verkeerstelling | Deventer

GroenLinks GroenLinks Deventer 06-12-2019 00:00

Eind oktober / begin november stonden er een week lang op dertien plekken in en rond de Deventer binnenstad camera’s. Ze stonden er in opdracht van de gemeente, om de busjes en vrachtwagens te tellen die de binnenstad bevoorraden. GroenLinks vindt dat de gemeente altijd zorgvuldig om moet gaan met de inzet van camera’s en heeft daarom het college om duidelijkheid gevraagd.

 

Nulmeting op weg naar schoon stadsverkeer Deventer wil een leefbare, groene en goed bereikbare binnenstad met schone (zero-emissie) stadslogistiek [1]. Om een goed beeld te krijgen van de omvang van het bevoorradend verkeer dat de binnenstad in- en uitrijdt, heeft de gemeente een nulmeting uitgevoerd. Omdat de gemeente in het bijzonder geïnteresseerd is in de soorten auto’s, busjes en vrachtwagens en de intensiteit van het bevoorradend verkeer is er gekozen voor de inzet van kentekencamera’s. Er zijn misschien ook andere minder vergaande technieken  om hier achter te komen, maar tijdelijke camera's rechtvaardigen wel het doel wel het uitvoeren van de meting mits er zorgvuldig wordt omgesprongen met privacy-belangen. Raadslid Tjeerd van der Meulen: "We kunnen de binnenstad nu al op een schone, emissieloze manier bevoorraden met elektrische distributie vanaf het industrieterrein. De metingen zullen hopelijk tot gevolg hebben dat er snel stappen worden ondernomen om dit nu snel te realiseren."  

Privacy De inzet van iedere vorm van camera’s is aan strenge voorwaarden gebonden en moet worden getoetst op noodzaak, effectiviteit en rechtsbescherming. Raadslid Anne van der Meer: “Bij dit onderzoek zijn alle procedures die gelden in het kader van de privacywetgeving op de juiste wijze uitgevoerd.” Bewoners en ondernemers zijn vooraf geïnformeerd over de plaatsing van camera’s voor de telling.[2] De ingezette camera's registreren alleen kentekens, die meteen worden versleuteld. De verkregen informatie wordt alleen voor dit onderzoek gebruikt en anoniem verwerkt. Na afloop van het onderzoek worden de gegevens vernietigd. De camera’s zijn begin november verwijderd. GroenLinks is niet principieel tegen elke camera, maar het moet wel zinvol zijn. Deze verkeerstelling maakt deel uit van een belangrijk proces richting een duurzame en fossielvrije stadsdistributie. In de toekomst blijven wij ons sterk maken voor het beschermen van je privacy.

 

[1] Vanuit het Rijk hebben alle G40-gemeenten de doelstelling opgelegd gekregen om vanaf 2025 een zero-emissie zone voor stadslogistiek ingesteld te hebben.

[2] In DeventerNu van week 43 (21 oktober t/m 27 oktober 2019) heeft een bericht gestaan met de aankondiging dat de kentekencamera’s zouden worden geplaatst, waarbij ook het doel voor het plaatsen van de camera’s is beschreven. Informatie: https://www.deventer.nl/deventer-nu.

 

GroenLinks wil meer transparantie over verkeerstelling | Deventer

GroenLinks GroenLinks Deventer 05-11-2019 00:00

Sinds kort staan op dertien plekken in en rond de Deventer binnenstad camera’s. De gemeentelijk woordvoerder liet de Stentor weten dat deze camera’s tijdelijk geplaatst zijn om gemotoriseerd verkeer te tellen: ‘Op basis van de kentekens van de op camerabeelden vastgelegde voertuigen probeert Deventer in kaart te brengen wat de uitstoot is van het stadsverkeer. Uiteindelijk is de gedachte daar achter dat het 'groener’ en schoner moet in de Deventer binnenstad.’ GroenLinks vindt ook dat het stadsverkeer schoner moet, maar vraagt zich af of camera’s hiervoor het juiste instrument is.

In het belang van zo min mogelijk luchtverontreiniging, geluidsoverlast en verkeershinder willen we  een minimum aan auto's in een gezonde binnenstad. Bevoorrading van winkels kan het beste met emissieloze en geluidsarme elektrische busjes vanaf een overslagpunt aan de rand van de stad. Raadslid Tjeerd van der Meulen: "Het is wellicht handig om te weten hoeveel auto's en busjes nu in de binnenstad rijden maar waarom met kostbare camera's? Er zijn andere methoden om hier achter te komen maar nog veel belangrijker is om daadwerkelijk stappen te ondernemen om snel over te schakelen op duurzame en fossielvrije stadsdistributie. Daar zijn geen tellingen voor nodig."   

 

Tjeerd van der Meulen en Anne van der Meer hebben vragen gesteld over het doel van de verkeerstelling de wijze waarop het is uitgevoerd. Raadslid Anne van der Meer: "Een camera registreert meer dan alleen auto’s en busjes, maar ook mensen. Voor de bewaking van de privacy gelden strikte regels en ik vraag mij af of die hier goed zijn gevolgd." We willen weten of de telcamera’s wel goed passen binnen de kaders van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en meer transparantie over hoe de verkregen data verwerkt zal worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.