Nieuws van politieke partijen in Culemborg over VVD inzichtelijk

7 documenten

Op weg naar een nieuw verkeersplan voor alle Culemborgers

VVD VVD Culemborg 19-06-2019 07:42

Afgelopen donderavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten De druk bezochte avond , met een goede mix van Oude en Nieuw Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten met een gezellige napraat over het goede leven in ons mooie Culemborg.

https://culemborg.vvd.nl/nieuws/35739/op-weg-naar-een-nieuw-verkeersplan-voor-alle-culemborgers

Op weg naar een nieuw verkeersplan voor alle Culemborgers

Opzet en planning

Op 27 februari 2018 werd begonnen met het opstellen van een nieuw GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan), een verkeersplan of misschien beter een Mobiliteitsplan. Een plan van aanpak dat uit 3 fases bestaat werd door de Gemeenteraad in september 2018 besproken en vastgesteld.

·         Fase 1 - Evaluatie, inventarisatie en analyse

De resultaten van deze fase worden aan de raad voorgelegd met daarbij  vragen als: welke knelpunten zijn er? Is de lijst volledig? Hoe komen we tot een toekomstbestendig mobiliteitsbeleid en wat vinden we nu echt het meest belangrijk? Afgesloten 18 april 2019 met een overzicht van een online inventarisatie van knelpunten onder Culemborgers.

·         Fase 2 - Opstellen GVVP en maatregelenpakket

De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden op een rij gesteld met hierbij een concept-prioritering. De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten. Dit staat voor 24 juni 2019 gepland.

·         Fase 3 - Afronding en rapportage

Het definitieve GVVP wordt ter vaststelling voorgelegd aan de Raad. Besluitvorming in het 4de kwartaal 2019.

 

Informatie

Meer informatie en data over de verkeerssituatie in en om Culemborg kunt u hier vinden:

·         Verkeerstellingen:

www.traffitel.nl

·         Inventarisatie onder bewoners 2018/2019:

                https://www.geosolutions.nl/sites/GVVP-Culemborg/

·         Rapportage aan de Raad fase 1:               

                https://culemborg.raadsinformatie.nl/document/7510529/1/GVVP_Culemborg_raad_1

·         Onveilige trajecten:

 https://www.bliq.report/nl-NL/51.87755072458889/5.151557922363282/11/1_1511/0

 

VVD Culemborg – 1sterkCulemborg

Voor de VVD Culemborg zijn de uitgangspunten voor mobiliteit in ons verkiezingsprogramma “Mouwen opstropen en Doen!” 2018-2022 samengevat :

“Het is belangrijk dat de doorstroming van al het verkeer in het wegennet optimaal is. Culemborg kent veel forensen en dit geeft grote drukte in de spits op de in- en uitvalswegen, richting het station en naar de regionale voortgezet onderwijslocaties.”

en

“Om het dichtslibben van het wegennet in onze gemeente te voorkomen, gaan we werken aan een integraal verkeersbeleid met aandacht voor voetgangers, fietsers en automobilisten.”

 

Met de eerste aanzet voor het nieuwe Mobiliteitsplan voor Culemborg heeft de VVD Culemborg op 17 april 2018 een eerste bijeenkomst “Zonder gedoe van A naar B” georganiseerd om inwoners te attenderen op de plannen en een ieder hier zo veel mogelijk proberen vroegtijdig bij te betrekken.

Mooi resultaat van deze eerste bijeenkomst was dat onder de apolitieke leiding van Erik van Garderen een klankboordgroep ontstond van betrokken inwoners die met de gemeente in gesprek is gegaan over de te maken plannen. In twee sessies hebben zij bij de gemeente hun visie ingebracht vanuit het bewonersperspectief.

Voor Culemborg als aantrekkelijk woon-, recreatie- en werkstad is een goede bereikbaarheid onontbeerlijk. In de VVD bijeenkomst ‘Goede bereikbaarheid essentieel voor Rivierenland’ van 24 februari 2019 met o.a. kandidaat-statenlid Mark Smits, Gedeputeerde Jan Markink en VVD 2de  kamerlid Remco Dijkstra is daar op alle niveaus aandacht voor gevraagd.

Afgelopen donderdagavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten

Een korte introductie werd verzorgd door Jasper van Everdingen over historische ontwikkelingen en Roger van Asselt over recente inventarisatie bij inwoners. Han Braam merkte op dat dit een plan is voor de lange termijn, voor alle plannen en ideeën wel politiek draagvlak moet zijn maar zeker ook financiële afwegingen gemaakt zullen moeten worden. Vervolgens werd door Erik van Garderen nog de werkwijze van de klankbordgroep toegelicht en  iedereen die niet verbonden was aan de politiek of een belangengroep uitgenodigd zich bij de klankbordgroep aan te sluiten.

Vervolgens is er in 5 werkgroepen discussie geweest en input voor veen visie en stellingen opgehaald;

1.       Mobiliteit gemotoriseerd verkeerd o.l.v. Kees de Raad

2.       Mobiliteit ongemotoriseerd verkeer o.l.v. Margriet Kuijer / Amy van der Lee

3.       Culemborg Koopstad o.l.v. Jasper van Everdingen

4.       Spoorse doorsnijdingen o.l.v. Roger van Asselt

5.       Bereikbaar Culemborg o.l.v. Han Braam

De druk bezochte avond , met een goede mix van Oude en Nieuw Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten  met een gezellige napraat over het goede leven in ons mooie Culemborg.

 

Prioriteiten en visie richting

De belangrijkste opgehaalde uitgangspunten (op hoofdlijnen) die voor het nieuwe Mobiliteitsplan zouden moeten gaan gelden zijn;

Ø  Ruim baan voor fietser, d.m.v. een gescheiden fietspaden;

Ø  Gemotoriseerd - en langzaam verkeer scheiden, niet beperken;

Ø  Voetgangersverkeer veilig op een eigen trottoir, en daardoor veilige en toegankelijk is t.o.v.  gemotoriseerd en fietsverkeer;

Ø  Verkeersveiligheid vergroten door zichtbaarheid op kruisingen/rotondes te verbeteren, ook in het buitengebied;

Ø  Met het oog op de ligging van Culemborg aan de Lek aandacht voor een veilige en snelle evacuatie.

Forensenverkeer in en uit Culemborg:

·         Gemotoriseerd

-          Via Noord-Zuid verbindingen naar de N320 leiden;

-          Bestaande ‘Noord-Zuid’ verbindingen (Wethouder Schoutenweg-Laan naar Parijsch-Erasmusweg en Rijksstraatweg) uitbreiden met de “Zump” en “Stokvisweg” optie met een volwaardige aansluiting op de N320;

-          De N320 afslag “Beesdseweg” uitbreiden met een volwaardige aansluiting N320 en verder inrichten als Noord-Zuid ontsluiting naar Otto van Reesweg.

·         Ongemotoriseerd

-          Fiets forenzen vanuit oost-,  west- en zuidzijde laten aansluiten op het in te richten fietspad “Brugmanpad” aan de oostzijde ven het spoor-talud, in het verlengde van de noord-zuid as van Culemborg;

-          Fietsontsluiting noordzijde op “Brugmanpad” op termijn laten aansluiten middels fietsbrug over de Lek;

-          Nieuwe spoorse-doorsnijding(en) voor Fietsverkeer oost-west;

·         Openbaar vervoer

-          Hogere frequenties bus en trein verkeer.

 

Bestemmingsverkeer binnen Culemborg:

·         Autoluwe binnenstad en verkeersvrije Markt, in het verlengde van een autoluwe binnenstad uitvoeren van een onderzoek naar de verplaatsing van de veerpont naar het verlengde van de Weidsteeg.

·         Hogere dichtheid en frequentie voor doelgroepen en OV vervoer.

·         Binnen Culemborg, vanuit de wijken, keuzevrijheid in vervoersmiddel om je buren en faciliteiten in Culemborg te kunnen bereiken.

·         Eenduidige inrichting (hoofd) ontsluitingswegen met 50 km snelheid, overige wegen 30 km gebied.

·         Goede, overzichtelijke en veilige passage mogelijkheden voor (grote) landbouwvoertuigen van oost naar west m.b.t. het spoor talud.

 

Hoe nu verder

De gemeenteraad heeft maandag 24 juni 2019 om 20.00 uur in het Stadhuis (Oude Vismarkt 4) een ‘Beeldvormende avond’ waarin fase 2 wordt afgesloten d.m.v. het kiezen t.a.v. stellingen om zo :

“De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten.”

Om de juiste keuzes en afwegingen te maken zijn belangen groepen, zoals De Fietsersbond, Ouderenbonden en -verenigingen, scholen, OV-vervoerders, etc. voor deze avond uitgenodigd zodat raadsleden zich een beeld kunnen vormen over de keuzes en dilemma’s.

Deze avond is openbaar, dus u allen bent van harte welkom. Aanmelden kan via griffie@culemborg.nl

Na deze avond zal er in het najaar een vervolg bijeenkomst zijn van de gemeenteraad voor bespreking van de plannen en besluitvorming. Maar voordat dat zo ver is zal de VVD Culemborg iedereen nog uitnodigen van een derde thema-avond “Zonder gedoe van A naar B”.

Zonder gedoe van Oost naar ...

VVD VVD Culemborg 31-05-2019 10:49

Zonder gedoe van Oost naar West Vandaag is de banner opgedoken bij de blocker. Voor velen het symbool van gedoe. Met ieders veiligheid voorop is VVD Culemborg vooral benieuwd naar "out of the box" oplossingen in plaats van verbieden en gebieden. Zodat een ieder zelf kan kiezen hoe van A naar B te gaan en dat veilig zonder problemen en overlast door te schuiven. Meld je aan voor "Zonder gedoe van A naar B" op donderdag 13 juni.

Overlast aanpakken!!Politie ...

VVD VVD Culemborg 20-05-2019 17:06

Overlast aanpakken!!

Mobiliteit is voor iedereen! In de ...

VVD VVD Culemborg 21-02-2019 15:50

Mobiliteit is voor iedereen! In de raadsvergadering van 14 februari kwam het uitvoeringsplan mobiliteit Rivierenland 2019-2022 aan bod. Daarbij werd er een motie “doorgaande fietsroute” ingediend. Een onderdeel in de doorgaande fietsroute is de fietsbrug over de #Lek. Het woord zegt het al: een brug voor de fiets, waarbij er in deze motie geen aandacht was voor de gevolgen op andere vormen van mobiliteit. Zoals Amy van der Lee aangegeven heeft in de vergadering kan de pontverbinding Schalkwijk-Culemborg niet bestaan zonder de fietsers. Over de gevolgen voor de andere verkeersstromen wordt niet nagedacht door de “groene” indieners. Kortom: de VVD is voor snelfietsroutes en een eventuele fietsbrug, maar Culemborg moet ook bereikbaar blijven voor andere vervoersmiddelen. Deze dingen kun je niet los van elkaar zien en daarom stemden wij tegen deze motie. #ZondergedoevanAnaarB #mobiliteitvooriedereen

Begrotingsraad 2018 - Motie ...

VVD VVD ChristenUnie Culemborg 11-11-2018 09:58

Begrotingsraad 2018 - Motie Hondenpoep en Zwerfafval In de afgelopen verkiezingscampagne voor de gemeenteraad pleite de VVD Culemborg voor afschaffing van de hondenbelasting. Een belasting die de gemeente circa € 95.000,- oplevert en wordt opgebracht door de eigenaren van circa 1.600 honden in Culemborg. Dat leverde nogal wat discussies op waarbij voor de VVD Culemborg voorop stond en staat; “hondenbelasting alleen gerechtvaardigd als deze daadwerkelijk wordt gebruikt voor de gemaakte kosten en voor verbeteringen. Anders schaffen we het af.“ Hondenbelasting kan per gemeente in hoogte verschillen Het hoogste tarief hondenbelasting in Nederland is circa € 122, het laagste is een paar tientjes en het landelijke gemiddelde is ongeveer € 66. In Culemborg is deze belasting met circa € 53 dus niet als een “melkkoe” te bestempelen. Hondenbelasting is een gemeentelijk belasting en kan dus ook afgeschaft worden als de gemeenteraad daartoe besluit. Van de circa 380 gemeenten wordt in ongeveer 40% al geen hondenbelasting meer geheven. Naar aanleiding van de discussies eerder dit jaar heeft de VVD Culemborg met Amy van der Lee, Jasper van Everdingen en Conrad Bekkers onderzocht hoe het nu precies zit met de hondenbelasting, het hondenpoepplan en waar het geld dus blijft. Van de circa € 95.000,- aan opgehaalde hondenbelasting wordt nu “slechts” € 20.000,- besteed aan : “o.a. het beschikbaar stellen van opruimzakjes en het incidenteel inhuren van de poepzuiger die de uitlaatstroken schoon maakt. Verder worden van het budget palen en bordjes bij uitlaatstroken geplaatst, hekwerken geplaatst (o.a. Eikeboom, Voorkoop). Af en toe wordt een folder gestuurd aan alle hondenbezitters.” Daarnaast worden uitvoeringskosten opgevoerd van € 10.000,- maar voor handhaving is geen geld gereserveerd! Of te wel slechts een kleine 30% van het opgehaalde belasting geld vloeit naar bestrijding van overlast, handhaven en verbetering van de situatie. De overige € 65.000 gaat naar de Algemene Middelen van de gemeente en wordt dus voor andere zaken gebruikt. Dit terwijl in de ergernis top 3 van Culemborg hondenpoep al jarenlang op de 2de plek staat. De financiële situatie voor Culemborg voor 2019 is niet heel erg sterk, in de begroting voor 2019 is slechts een overschot van € 46.000, terwijl we nu al verwachten dat er extra kosten/tegenvallers voor 2019 aankomen van meer dan € 400.000,- die niet begroot zijn. Het afschaffen van de hondenbelasting zou een extra gat in de begroting slaan van € 90.000,-. Dat is geen kattenpis (om maar in termen passend bij dit onderwerp te blijven) en betekent dat er dus fors ingegrepen zou moeten worden op allerlei andere bestaande en geplande zaken. Die discussie en afwegingen zal de komend periode gevoerd moeten gaan worden. Daarom heeft de VVD Culemborg voor deze begrotingsbehandeling er voor gekozen allereerst in te zetten op de ergernis die Culemborgers ervaren door Hondenpoep. Hierbij, naast opruimen en handhaven, ook met extra prullenbakken de strijd met zwerfvuil/overvolle prullenbakken te combineren gaan. Onze motie hiertoe werd gesteund door Culemborg Centraal en de Christen Unie. De andere partijen stemden tegen en met 7 stemmen voor en 14 tegen werd de motie verworpen.

Als inwoonsters van Culemborg sprak ...

VVD VVD Culemborg 31-03-2018 11:55

Als inwoonsters van Culemborg sprak Anouk Starmans na de installatie van de nieuwe Gemeenteraad de Culemborgse politiek aan op het "gelijk beginnen met het laten verwijderen van de blocker op de Prijsseweg?". Letterlijk uit ons VVD verkiezingsprogramma : "De VVD zet in op meervoudige ontsluiting van onze wijken in zowel Oost als West. Voor verkeersafhandeling van de wijken rondom de Waterlinieweg blijven wij vinger aan de pols houden om zo nodig een extra ontsluitingsweg langs het inundatiekanaal te realiseren. Waar mogelijk enerzijds een extra ontsluitingsweg bij zou moeten, kan anderzijds de Blocker op de Prijsseweg voor ons weg!" Gesteund door een uitspraak van Raad van State is tot op heden de blocker blijven staan. Maar tijden, mensen en verkeer veranderd. Simpel de blocker laten zakken is niet de oplossing. Maar wat is er dan wel nodig om Westelijke wijken voor al het verkeer veilig op elkaar en op de binnenstad aan te sluiten. Wij willen graag met u in gesprek en bij u, uw wensen en ideeën ophalen hoe we dit gezamenlijk mogelijk wel voor iedere verkeersdeelnemer kunnen realiseren.. Laten we samen kijken of we een draagvlak binnen onze buurten kunnen vinden die nu niet eens praat over onmogelijkheden maar over mogelijkheden en vrije keuze hoe echtte mensen zich willen verplaatsen door onze stad.

Culemborgse jongeren en de gemeenteraadsverkiezingen

SP SP VVD Culemborg 14-02-2018 20:13

StraatKonijnen is het jongerenplatform van Omroep Gelderland. Deze week waren zij in Culemborg om aan jongeren te vragen wat er volgens hen speelt in de gemeente. Verkeer blijkt een groot thema in Culemborg. Zo schijnt de ovale rotonde een levensgevaarlijk punt te zijn. Wat gaat de gemeenteraad hier aan doen? Dat wordt gevraagd aan Bas van Hees (18) van de SP en Amy van der Lee (21) van de VVD. Benieuwd naar wat zij richting jongeren antwoorden ? Kijk dan op: https://www.youtube.com/watch?v=eZyRdj4uaLs

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.