Nieuws van politieke partijen in Leiden over D66 inzichtelijk

5 documenten

Stel het Piet Paaltjenspad weer open voor fietsverkeer

D66 D66 Leiden 23-06-2021 06:01

Veilige doorstroming van verkeer Tijdens de gemeenteraad van 22 juni 2021 werd door de gemeenteraad het uitvoeringsbesluit Plesmanlaan besproken, onderdeel van de Leidse Ring Noord. De gemeenteraad in Leiden is al lange tijd bezig om ...

Leiden gaat op weg naar circulair in 2050

D66 D66 Leiden 14-03-2020 13:42

Zo’n circulaire economie is gericht op het zoveel mogelijk hergebruiken van materialen in een product. Dat betekent dat producten zo zijn ontworpen dat ze opnieuw gerepareerd kunnen worden en je losse onderdelen kan vervangen en ...

CDA bezorgd over College-plannen voor weigeren parkeervergunningen

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Leiden 14-09-2019 13:20

Afgelopen donderdag uitte duo-raadslid Jonathan Provoost namens het CDA zijn zorgen over de plannen voor een tussentijdse parkeerverordening. Het College van D66, GroenLinks en PvdA stelt in het raadsvoorstel voor om toekomstige bewoners van verschillende nieuwbouwwoningen een parkeervergunning te weigeren. Provoost: ‘Onze fractie begrijpt heel goed dat we als stad moeten nadenken over manieren om duurzame vormen van mobiliteit te stimuleren, zeker in een drukbevolkte stad als Leiden. Toch is het denk ik belangrijk om de realiteit wat beter in het oog te houden dan nu gebeurt. Veruit de meeste mensen zijn afhankelijk en gewend aan het gebruik van hun auto: daar moet je rekening mee houden.’ Het College wil, wanneer een projectontwikkelaar niet aan de parkeernormen voldoet, nieuwe bewoners een parkeervergunning kunnen weigeren. In theorie wordt het daarmee mogelijk dat in een groot deel van de nieuwbouw geen plek is voor mensen die een auto hebben. ‘Hiermee werk je in de hand dat bijvoorbeeld gezinnen of zzp’ers met een werkbus eigenlijk geen aanspraak kunnen maken op deze nieuwbouw, omdat ze hun auto niet kwijt kunnen. Daarmee wordt de diversiteit van zo’n woonblok niet bepaald vergroot. Ik begrijp niet dat D66, GroenLinks en de PvdA daarmee instemmen.’, aldus Jonathan. ‘Wij willen echt graag nadenken over manieren om de stad leefbaar en duurzamer in te richten. Zet dan bijvoorbeeld een maximum op het aantal woningen dat niet in aanmerking komt voor een parkeervergunning, en bied de mensen uit die woningen aan om hun auto tegen lager tarief in de dichtstbijzijnde parkeergarage te zetten. Dan zet je wel mooie stappen, maar neem je niet zo’n drastisch besluit zonder oog voor de realiteit...’ Het raadsvoorstel waarover donderdag gesproken is in de commissie betreft een tussentijdse maatregel. Eind 2019 moet wethouder Leewis (GroenLinks) met de volledige nieuwe plannen voor mobiliteit en parkeren komen. Het CDA zal zich ook dan beraden op realistische voorstellen die zowel een bereikbare en leefbare stad, als duurzame mobiliteit voorstaan. Wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl of neem contact op met CDA woordvoerder Bereikbaarheid & Mobiliteit, Jonathan Provoost, j.provoost@gemeenteraadleiden.nl

Wie wordt de beste Conciërge van het Jaar 2019?

D66 D66 Leiden 22-01-2019 14:25

Dit jaar gaat D66 Leiden opnieuw op zoek naar de beste, leukste en meest behulpzame conciërge van Leiden. Verdient jouw conciërge de titel Conciërge van het Jaar 2019? Nomineer hem of haar! Vorig jaar won ...

CDA staat pal voor het behoud van Leidse bedrijven

CDA CDA D66 Leiden 08-02-2018 14:44

“We moeten bedrijven die soms al decennialang in Leiden gevestigd zijn en waar veel Leidenaren een arbeidsplaats hebben, niet de stad uit jagen omdat er zo nodig woningen op gebouwd moeten worden op die bedrijventerreinen”, dat zei CDA Lijsttrekker Joost Bleijie tijdens het Verkiezingsdebat van Ondernemend Leiden. “Woningbouw op bedrijventerreinen beperkt Leidse bedrijven in het ondernemen. Op termijn jaag je ze daarmee de stad uit omdat ze in Leiden simpelweg niet meer kunnen ondernemen omdat wonen in de buurt van bedrijven allerlei restricties met zich meebrengen. Natuurlijk snap ik dat er in Leiden dringende behoefte is aan het bouwen van woningen omdat anders de woningmarkt oververhit raakt. Het CDA gaat graag met andere partijen op zoek naar locaties waar dat kan. Maar om nou tegen bedrijven die soms al decennialang in Leiden gevestigd zijn te zeggen ‘sorry wij pikken uw grond in en gaan er woningen op bouwen’ gaat mij echt veel te ver. Deze bedrijven kunnen in Leiden niet verhuizen, dus jagen we ze de stad en in sommige gevallen zelfs de regio uit. Iets dat ook weer ten koste gaan van de werkgelegenheid in de stad.” Het CDA vindt het dan ook een slecht idee om de woningbouwopgave op te lossen ten koste van Leidse bedrijventerreinen, mede omdat het aantal bedrijventerreinen in Leiden schaars is. Ook de bereikbaarheid van de stad was een thema tijdens het verkiezingsdebat. Waar andere partijen de mond vol hadden over allerlei nieuwe mogelijkheden in de toekomst zoals Lightrail, wees het CDA er fijntjes op dat het voor een goede bereikbaarheid van de stad zaak is eerst de basis op orde moet zijn. “We hebben het ene project nog niet afgerond of de roep om nieuwe, dure en futuristische ideeën om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren zijn al weer hoorbaar. De lightrail, ooit door D66 hardgrondig afgeschoten, behoort bij die partij zelfs weer tot de mogelijkheden. Heel mooi allemaal en het CDA is uiteraard bereid om hierin mee te denken, maar een goede bereikbaarheid van de stad en van ondernemers begint bij de basis. Je kan bij een ondernemer niet aan komen zetten met allerlei nieuwe initiatieven als het de gemeente nog niet eens lukt om de brug in de spits gesloten te houden. Als het iedere ochtend en middag vaststaat op het Lammenschansplein. Als het niet lukt om een groene golf te realiseren op de doorgaande wegen. Of een parkeerbelasting te introduceren waar ondernemers fors voor moeten betalen. Dat zijn dingen waar ondernemers nu al mee te maken hebben. Gewoon dat de basis niet op orde is. Wat het CDA begint een goede bereikbaarheid daar en gaan we daar de komende periode hard mee aan de slag.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.