De VVD heeft
haar bijdrage opgedeeld in drie delen.
1. Waar komen we vandaan, aanvang college 2014
2. Waar staan we nu
3. Wat kunnen wij de komende jaren verwachten
In 2014 was
het voor de VVD een hard gelag. De linkse partijen zagen hun kans schoon om
voor het eerst in de historie een college te vormen met zo’n links profiel. Een
college dat ambities had en deze de komende periode ook duidelijk als beleid
zou uitdragen. Veel beloftes werden er gemaakt, en voorzitter, twee belangrijke
documenten, zoals u wilt visies uit het vorige college, zouden daadkrachtig
worden uitgevoerd.
De eerste
was het veelvuldig geciteerde document “Eindhoven op weg”, het tweede was
uitvoering geven aan WijEindhoven.
Eindhoven op
weg wil zorgen dat Eindhoven duurzaam bereikbaar is, bereikbaar voor alle vervoersmiddelen,
zoals trein, bus, fiets en auto.
Voorzitter,
het plan kent nog een belangrijk uitgangspunt: eerst goede alternatieve ontsluiting
aanleggen alvorens wegvernauwingen, éénrichtingsverkeer realiseren of wegen
afsluiten. Dit is een belangrijke voorwaarde om minder verkeerdruk in de stad
te krijgen, een beter leefmilieu te realiseren en belangrijke voorwaarde in het
plan.
En bij een
goed plan hoort ook een goede en juiste uitwerking, zeg maar de feitelijke
uitvoering.
Zo ook de
visie op het sociaal domein, verwoord in het document WijEindhoven. Een goede
visie waarbij de zorg van onze inwoner op maat wordt toegesneden. Voor de VVD
een mooi uitgangspunt: “de juiste zorg, op het juiste moment, aan de juiste
mensen”.
De VVD moet
vandaag nogmaals concluderen dat de uitgangspunten uit de visie “Eindhoven op
weg” allang niet meer bestaan. Delen uit de visie worden misbruikt om
wegafsluitingen te realiseren, de bereikbaarheid van de binnenstad schier
onmogelijk te maken en belangrijke maatregelen, zoals P&R faciliteiten
worden niet in deze periode gerealiseerd. Voor de VVD is het dan ook
onbegrijpelijk dat de Vestdijk is afgesloten, zonder dat er eerst maatregelen
zijn genomen voor alternatieve maatregelen. De binnenstad van Eindhoven is door
de afsluiting van de vele belangrijke toegangswegen door dit college volledig
onbereikbaar geworden. Voor de winkeliers in de binnenstad een enorm probleem,
maar ook voor de inwoners van onze stad.
Ook bij de
uitvoering van het Bereikbaarheidsakkoord hebben wij zorgen over het
realistisch gehalte. Bijvoorbeeld er wordt een onderzoek gedaan naar knelpunten
op de Kennedylaan maar er is beperkt geld voor uitvoering van maatregelen uit
het onderzoek, en dan zijn wij ook nog afhankelijk van andere gemeenten voor
financiering.
Wij willen nu
vast aangeven dat wij de Kennedylaan als prioriteit zien!
De
organisatie WijEindhoven kent een zeer moeizame start, aan financieel beleid is
nooit enige sturing gegeven en sterker nog het college heeft geen idee wat het
antwoord is op de basisvraag: aan wie geven wij nu zorg, en welke zorg. Voorzitter
het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van de visie en niet
WijEindhoven. Daar heeft het college hopeloos in gefaald. Elke week geven we
700.000,- teveel uit binnen het sociaal domein. Bij elkaar heeft dit college al
meer dan 100 miljoen extra uitgegeven bovenop het begrootte bedrag. Allicht dat
we financieel in de problemen zitten. De VVD is van mening dat het niet gaat
over cijfers, maar over mensen. De VVD kan alleen maar concluderen dat dit
college werkelijk geen enkel idee heeft waar ze over praat. Sturen op cijfers
is nodig om in deze tijd te borgen dat alle mensen in de toekomst ook zorg
kunnen krijgen. Elk cijfer verwoordt een persoon. Voor de VVD geldt de
menselijke maat! Dus college: verdiep u in de cijfers en draag
verantwoordelijkheid voor de slecht presterende organisatie en de onbetrouwbare
cijfers, want dan pas heeft u het over de
mensen die het betreft.
Naast
WijEindhoven heeft dit college nog een probleem, die zij niet wil of kan
oplossen. De groei in de bijstand, en wellicht nog erger, deze groei is het
licht van de economische sterke groei in Brainport. Het college is er nu zeker
van, een trendbreuk is opgetreden. Er stromen nu meer mensen uit de bijstand
dan dat er bijkomen. Voorzitter nog steeds zijn er veel personen in de bijstand
en levert dat de gemeentelijke begroting een extra duw van ongeveer 12 miljoen
negatief op (verlaging van het BUIG budget ongeveer
12 miljoen € (door zowel macrobudget, vangnetregeling en verdeelmodel).
Wij roepen
het college op om snel werk te maken van werk. Ook hier geldt weer de
menselijke maat: het sociaal maatschappelijk van groot belang om niet in de
bijstand te zitten, want voorzitter ook hier geldt achter de cijfers zitten
gewoon mensen! Ieder die weer aan het werk is, bloeit op, voelt waardering, is
minder eenzaam en is zelfredzamer.
Wist u dat
100 mensen uit de bijstand ons 1 miljoen structureel geld oplevert. Dus uw ambitie
om 1000 mensen uit de bijstand aan het werk te helpen had deze begroting 10
miljoen lucht gegeven. Geld dat wij hard nodig hebben. In de
begroting staan weer termen als job carving en omscholing, maar worden niet
effectief ingezet. Wij willen een meer ambitieus beleid waarbij ook
daadwerkelijke resultaten behaald worden, met meer effectievere trajecten, meer
mensen in een traject, meer handhaven, het inzetten van de tegenprestatie, meer
deeltijdwerk naast WWB en daarmee een positief financiële effect op de begroting
bereiken
De begroting
voor 2018 maakt het voor de VVD nogmaals pijnlijk duidelijk dat echte keuzes
niet gemaakt worden. DE VVD stelt voor om plafonds in te stellen in het sociaal
domein. Een algeheel plafond en specifieke plafonds per zorgaanbieder. Alleen
zo kunnen we borgen dat ook in 2018 en verder iedereen dezelfde zorg mag
verwachten. De VVD vindt het werkelijk onbegrijpelijk dat dit college na alle
financiële debacles niet een nieuw motto heeft: minder uitgeven en ophouden met roofbouw te plegen op de toekomst.
De VVD is
daarom ook echt tegen de keuze van de OZB-verhoging en de verhoging van de
parkeertarieven. Alle, maar dan ook werkelijk alle ondernemersverenigingen zijn
eensluidend: Wij dragen bij aan een goed woon en leefomgeving. Wij helpen meer
mensen aan het werk en als beloning krijgen wij een ongehoorde
belastingverhoging. Daarnaast vindt de VVD het feitelijk onjuist dat inwoners
in een huurwoning erop vooruitgaan, terwijl huiseigenaren er dik op achteruit
gaan. De rekenmethodiek laat dit niet toe, zo zegt het college. Als –en dat
doen wij niet- wij dan mee moeten denken over een OZB-verhoging, verlaag dat
tarief dan en verhoog de afvalstoffenheffing en rioolheffing met een klein
bedrag zodat iedereen mee betaalt aan uw beleid. De VVD geeft als suggestie dan
maar weer eens aan: Wij zijn tegen de OZB-verhoging, zorg dat u het geld haalt
uit een betere bedrijfsvoering bij WijEindhoven, betere controle op de
contracten, maar laat onze inwoners niet betalen voor uw slechte aansturing
binnen het sociaal domein.
Veiligheid: In deze begroting
geeft het college aan dat zij wel een visie heeft op veiligheid, er zijn
prioriteiten gesteld, maar bij een plan dat 4 jaar duurt hoort ook het
benodigde geld. Dit college is niet bereid om daar 4 jaar lang geld voor vrij
te maken. U hoort dat wel te doen. De buurtpreventieteams, die dag en nacht
vrijwillig over straat lopen om de veiligheid in de wijken te verhogen
verdienen extra ondersteuning. Wij roepen het college op om uit het sociaal
domein en uit het ruimtelijk domein geld vrij te maken voor verbetering van de
veiligheid in de wijken. Maak vanuit deze domeinen extra geld vrij voor het
domein veiligheid.
Financieel: Voorzitter, dit college
heeft alle potjes geplunderd en het einde is nog niet in zicht. Er is weinig
tot geen reserve meer. De reserve die er is, is net toereikend voor het afdekken
van de risico’s. De VVD heeft herhaaldelijk opgeroepen om een beter financieel
beleid te voeren. Er mag niet meer uitgegeven worden dan dat er binnen komt.
Dat zou het beleid moeten zijn. Dit college heeft bewust gekozen om
ongebreideld geld uit te geven, waarbij tevens bewust extra risico’s worden
genomen wanneer de bezuinigingsplannen – of beter gezegd- ondoorzichtige
uitgavenpatroon van de gemeente niet gehaald worden.
In de risico paragraaf geeft u een
bedrag tot 10 miljoen op doordat de mogelijkheid bestaat dat de aannames tot
bijsturing in het sociaal domein te ambitieus zijn. We zien echter weinig terug
van risicobeheersing en er is geen actieplan om op tijd in te grijpen. De VVD
verwacht hiervoor een risicobeheersingsstrategie
Wat kunnen
we nu nog verwachten.
De komende 4
maanden dient er zowel inhoudelijk als financieel nogal wat bijgestuurd te
worden. Bij sport heeft u een negatief advies van de Eindhovense Sport Raad
(ESR), een investering van 19 miljoen in een zwembad, geen verwijzing naar
topsport en de tarieven voor sport zullen later volgen.
De financiële
situatie vraagt om strakke sturing, hard financieel ingrijpen en een
faciliterende overheid. De VVD heeft ook lichtpuntjes gezien bij dit college.
Zo is er hard gewerkt aan de strategische agenda Brainport, staat de regio
Brainport zowel landelijk als internationaal op de kaart en vindt hier een
bijzondere combinatie plaats tussen design, technologische ontwikkelingen, onderwijs,
bedrijfsleven en de gemeente. Activiteiten zoals de DDW en de actieagenda
Brainport staan in schil contrast met andere beleidsterreinen waar we sterk
achterblijven. De stad bruist en is aantrekkelijk. Dit blijkt ook uit het
aantal hotelovernachtingen, waardoor wij meer toeristenbelasting ontvangen. De
VVD vindt het daarom jammer dat juist een goed werkende marketingorganisatie
als EHV365 moet vrezen dat zij als melkkoe wordt behandeld.
Afsluitend,
De VVD is ontsteld
over de slechte aansturing vanuit het college en over het gevoerde beleid van
de afgelopen jaren. De financiële naweeën zullen nog door vele colleges gevoeld
worden en de inwoners van Eindhoven moeten meebetalen aan de financiële
wanprestatie die binnen het sociaal domein geleverd is. De VVD heeft geen enkel
vertrouwen dat dit college ook nog maar iets zal gaan oplossen. De begroting
2018-2022 is voor de VVD niet acceptabel. Er staan te veel onzekerheden in, te
veel aannames en wij kunnen de beleidskeuzes ook niet onderschrijven.