Nieuws van CDA in Amsterdam over ChristenUnie inzichtelijk

2 documenten

Afscheid Niek Wijmenga

CDA CDA ChristenUnie Amsterdam 03-09-2020 09:39

Niek Wijmenga vertrekt na jaren als duoraadslid uit de Amsterdamse politiek. De Amsterdamse CDA-familie zal hem missen, gelukkig is hij niet ver. Hij verhuistnaar Heiloo en zal binnenkort geïnstalleerd wordenals duoraadslid in de Provinciale Staten van Noord-Holland. Daar zal hij boven op zijn favoriete dossiers zitten:klimaat en energie. Hoe blikt hij terug op zijn tijd hier? Wat is een memorabel moment uit jouw jaren op de Stopera? 'In 2017 moest ik onverwacht de commissie ruimtelijke ordening overnemen bij een vergadering over de “brug over het IJ”. Ik had me erin verdiept en na overleg leek ons de tunnel een betere optie dan de brug: praktischer, geen wachttijden van 20 minuten per uur, veiliger en goedkoper. Toen ik de raadszaal inliep was het even schrikken: het zat tjokvol met pers, tv-camera's en 250 man publiek. Ook kwam ik er achter dat ik als enige tegen de brug was, alle andere partijen waren voor. Dat was een beetje stressen, maar uiteindelijk heb ik als enige in de vergadering tégen een brug gepleit en is ons standpunt nu door veel partijen overgenomen. Wat is een mooi succes van jou hier? ‘Ik vind vooral mooi dat wij de plannen voor een autoluwe stad hebben kunnen bijsturen. Als CDA hebben wij veel oppositiepartijen verenigd voor een Alternatieve Agenda Autoluw, waarin onder andere aandacht is voor beperken van parkerende toeristen, dagjesmensen en bewonersparkeren. Van ChristenUnie tot Forum voor Democratie kregen we bijnaiedereen mee. Ook vanuit de wethouders kwam een lovende reactie en toezeggingen om op cruciale onderdelen ons plan over te nemen. Het was mooi dat dit constructief, kritisch en succesvol was, dat geeft voldoening. Wat zul je missen uit Amsterdam? ‘De reuring vooral. Als ik van mijn huis in Nieuw-West naar het stadhuis fiets, kom ik door de halve stad. Het is altijd levendig. Ook geniet ik altijd van hardlopen langs de Sloterplas, de Nieuwe Meer of in de parken. Wat kunnen we van jou verwachten in de Provinciale Staten van Noord-Holland? ‘Er staan veel belangrijke besluiten op de agenda. Zo bespreken we de Regionale Energiestrategie en beleid over groene energie en aardgas. Ik vind dat je niet overal windmolens en zonneweides moet neerplempen, dus daarover zal ik in de oppositie kritisch op zijn. Ook bij klimaat- en energiebeleid moet draagvlak zijn en moet de leefbaarheid niet in het geding komen!’

Alternatief Autoluw: 10 voorstellen

CDA CDA VVD ChristenUnie Amsterdam 14-01-2020 08:54

Amsterdam wordt autoluw. Dat is tenminste het voornemen van het huidige stadsbestuur. Met bewoners, ouderen, kinderen en mensen met een beperking wordt echter veel te weinig rekening gehouden, vindt het CDA, samen met oppositiepartijen VVD, DENK, ChristenUnie, Forum voor Democratie en Partij van de Ouderen. Om het debat constructief te voeren, dienen bovenstaande partijen een discussienota voor, die besproken wordt tijdens de raadscommissie MLD, waarin de Agenda Autoluw donderdag 16 januari besproken wordt. De tien voorstellen van het CDA en de andere partijen zijn: Te onderzoeken of een “slimme knip” in plaats van de voorgestelde “harde knip” een meer doeltreffend instrument is voor het realiseren van autoluwe wijken. Met concrete voorstellen te komen om sluipverkeer aan te pakken, zoals bijvoorbeeld in Nieuw-West op de Osdorperweg en Sloterweg. Te onderzoeken in welke mate een zona a traffico limitato, waar autoverkeer uitsluitend is toegestaan aan het openbaar vervoer, hulpdiensten, bewoners van het gebied en hun bezoek en in het gebied gevestigde ondernemers zoals in historische binnensteden in Italië, ook in Amsterdam tot versterking van de leefbaarheid kan leiden. Een inventarisatie te maken van locaties waar de beste kansen liggen voor het realiseren van ondergrondse parkeergarages – mits betaalbaar en lokaal draagvlak - om met name in het centrum het aantal geparkeerde auto’s op straat te verminderen en vergunningsplafonds voor bewoners niet verlaagd hoeven te worden. Bij het implementeren van parkeerbeleid de behoefte van bewoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers als uitgangspunt te nemen. Parkeerbeleid is geen doel op zich, maar moet de leefbaarheid in een wijk versterken. Concrete voorstellen te doen voor P&R’s langs de snelweg in combinatie met goede alternatieven, zoals bijvoorbeeld hoogwaardige ov-verbindingen, deelfietsen en schone taxi’s om het parkeren voor toeristen en bezoekers beter te faciliteren en adequate maatregelen voor te stellen om toeristen en bezoekers hierover te informeren. Fijnmaziger, sneller en goedkoper ov, met name in de buitenwijken. Betrek taxiondernemers om hun kennis en ervaringen over autoluwe en leefbare woonwijken te betrekken. Geef bij het verstrekken van parkeervergunningen voorrang aan mensen die een waardevolle maatschappelijke functie vervullen, waaronder (niet uitsluitend) zorgpersoneel, onderwijzers, mantelzorgers en politieagenten. Te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om groene golven en ongelijkvloerse kruisingen te realiseren ten behoeve van de veiligheid en doorstroming. Lees het gehele voorstel hier. Donderdag 16 januari wordt dit stuk bediscussieerd in de raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit & Duurzaamheid.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.