Nieuws van politieke partijen in Capelle aan den IJssel over SP inzichtelijk

13 documenten

Geen bezuinigingen op de zorg

SP SP Capelle aan den IJssel 01-01-2024 14:39

Volgend jaar wordt er bijna 200 miljoen euro bezuinigd op onze ouderen, de gehandicaptenzorg en de geestelijke gezondheidszorg. Deze bezuinigingen moeten van tafel! Vorige week riepen we zorgverleners op om hun ervaringen te delen én om naar een bijeenkomst te komen. Al honderden medewerkers in de zorg hebben hun ervaringen met ons gedeeld. Deel de pagina vooral ook op de sociale media van jouw afdeling, zodat we nog meer zorgverleners kunnen bereiken.

Zie ook: Zorg en Welzijn

GELIJKWAARDIGHEID VAN INWONERBELANGEN

SP SP Capelle aan den IJssel 09-02-2023 22:08

Het evaluatierapport Florabuurt (*) blijkt provinciaal en zelfs landelijk veelzeggend, juist omdat 't zo'n helder voorbeeld is van hoe overheden omspringen met terechte inwonerbelangen. En het is de houding van gemeente Capelle die daarbij model staat: onze gezamenlijke belangen staan op voorhand al op achterstand omdát onze overheden ze bestrijden in plaats van borgen.

Dat en hoe terechte inwonerbelangen het standaard afleggen tegen die van (woon)bedrijven, wordt veroorzaakt door de houding (en dus keuzes) van -in dit geval- zowel gemeente Capelle aan den IJssel áls het College van Burgemeester & Wethouders (B&W) áls een Raadsmeerderheid.

In het kader hieronder, lees je de demonstratieve afzegging van de nabespreking met B&W van het rapport Evaluatie bewonersparticipatie Florabuurt door Toos Spee als al meer dan 3 jaar hierbij zeer betrokken burger. Een nabespreking die intussen voor de derde keer verzet is, dit keer naar 2 februari. Al maakt dat voor de strekking van de afzegging niet uit.

In Fascinatio zijn gemeente en B&W vanuit diezelfde houding te werk gegaan, hierover later méér.

*) zie https://capelleaandenijssel.sp.nl/nieuws/2022/11/evaluatie-bewonersparti... en https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/document/11922154/1/03_02...

(...) Uit dit evaluatierapport blijkt: de enige bewonersparticipatie die tot acceptatie leiden kàn, is als de terechte bewonersbelangen geborgd worden áls gelijkwaardig. Zowel de gemeente als de wethouder resp. het College als een Raadsmeerderheid hebben hier haaks op gehandeld. De gemeente heeft als 'Kopgroep' samen met 'institutionelen' -in dit geval Havensteder en Pameijer- onze bewonersbelangen bestreden. En was hierin zeer succesvol enkel door de hoogst ongelijke machtsverhoudingen.

Florabuurt wás al 4e dichtstbevolkte buurt van Capelle, van Nederland zelfs. Niet zonder reden dus, dat er geen enkele voorstander te vinden was en is in heel onze 3 buurten -Flora, Molen en Akker-/Haagwinde-Bermweg- van 't hier nog veel voller te proppen. Daar is bepaald niet aan tegemoetgekomen met 264 woningen resp. huishoudens erbij op het middenterrein (of welk voortdurend verschillend aantal nu weer, zij 't nog steeds ergens rond de 250). En dat terwijl de gemeente ons al had doen opzadelen met de massieve Aafje-nieuwbouw en -toegang, uitdrukkelijk zonder wat dan ook dat er voor onze buurten tegenover kon staan. Natuurlijk, de 'strategisch verwaarloosde' portiekflats Bongerd-Wingerd zíjn dringend aan renovatie toe. Iets waar u in heel onze buurten geen enkele tegenstander van vond en vindt. Maar dit zou ook zonder Gebiedsvisie (moeten) gebeuren. Hetzelfde gaat op voor de 'sociale impuls': geen enkele tegenstander, maar uit niets blijkt of die impuls daadwerkelijk méér zou inhouden dan de reguliere al bestaande programma's voor Capelle. Des te verbijsterender dat het jongerenhonk in geen enkel planaspect blijkt terug te komen.

Gemeente, College én Raadsmeerderheid zijn niet van plan om alsnog bewonersbelangen een gelijkwaardige positie te geven, integendeel. En nog minder om onze 3 buurten hierin alsnog substantieel tegemoet te komen. Een andere conclusie dan deze, restte mij althans niet sinds de gecombineerde commissievergadering op 17 oktober 2022. 'Bewonersparticipatie' blijft daarmee loos woordengeneuzel. Er is geen enkel zicht op daadwerkelijke gelijkwaardigheid van belangen, laat staan op gelijkwaardig overleg. Onze gemeente blíjft kiezen voor louter de belangen van 'institutionelen', ten koste van die van bewoners. En College zowel als Raadsmeerderheid vinden dat blijkbaar prima.

Hoezo zou ik dan nog iets te verwachten kúnnen hebben van 'gesprek' dat terechte bewonersbelangen op zulke achterstand wil blíjven zetten?!? Niets wijst er immers op, dat dat op 12 januari opeens anders zou zijn. Ik heb dan ook geen enkel motief om mijzelf zo'n 'gesprek' te willen aandoen. (...)

Zie ook: Wonen en buurten

EVALUATIE BEWONERSPARTICIPATIE FLORABUURT

SP SP Capelle aan den IJssel 12-11-2022 10:08

Nog onder de eervorige wethouder Stadsontwikkeling besloot de gemeenteraad, dat er een onafhankelijke evaluatie zou komen naar hoe 't de bewonersparticipatie verging bij de Florabuurtplannen. De uitkomsten van deze rapportage mochten enkel ten dienste staan van het interne proces in de Raad en mochten geen enkel gevolg hebben voor de Gebiedsvisie zoals aangenomen door de Raadsmeerderheid op 14 december 2021. (1)

Rond 10 oktober 2022 werd het rapport openbaar (2) via de agenda van de Raadsbrede Commissie van 17 oktober (3), in welke vergadering de Raad deze evaluatie besprak. Toos Spee sprak wederom in als de betrokken buurtenbewoner die ze is (4 en bijlage).

Voor inwoners van Capelle is 't loos geneuzel, wat voor definities de Raad hanteren zou van 'participatie'. Het enige wat voor hen telt, is de manier en mate van daadwerkelijke inbreng bij plannen met de eigen buurten. Zoals de evaluatie stelt: bewonersbelangen zijn 'kwetsbaar' door ongelijke machtsverhoudingen. Alléén als bewonersbelangen een gelijkwaardige positie hebben in het proces, is gelijkwaardig overleg mogelijk en daarmee acceptatie.

Die gelijkwaardigheid blijkt ver te zoeken te zijn geweest bij de Floraplannen. Het was de 'Kopgroep' die de dienst uitmaakte: gemeente Capelle samen met Havensteder en Pameijer. De gemeente kiest dus standaard voor de belangen van 'institutionelen', zoals ook College (burgemeester & wethouders) en Raadsmeerderheid. Bewonersbelangen leggen 't tegen zo'n overmacht per definitie af. Temeer gezien de meer dan eens onfatsoenlijke, manipulatieve en/of intimiderende wijze waarop.

Wat de 3 betrokken buurten hiermee is en wordt aangedaan, vind je in artikel 1. onder de subkop 'Gevolgen voor Florabuurt en heel Capelle'. Voor een indruk in foto's van het beklemmend sombere effect van de Aafje-nieuwbouw, zie onderaan op de hieronder bijgevoegde inspreektekst. De bewoners van Florabuurt zijn inderdaad meest arm en zo nog wat, maar dom zijn ze beslist niet. Want waarom zou je moeite en tijd te investeren in zulk gemeentelijk eenrichtingsverkeer. Elk vertrouwen dat er in de 3 betrokken buurten misschien nog was, is dan ook grondig beschaamd door al dit machtsvertoon ten koste van hen. Gemeente, College én Raadsmeerderheid gedragen zich echter bepaald niet naar ook maar dát aan vertrouwensherstel te willen doen. De Gebiedsvisie moet namelijk persé maximaal uitgevoerd worden, aldus de nieuwe wethouder Faassen.

Let wel: héél Capelle kan dit overkomen. Want gezien de bespreking van de evaluatie door de Gecombineerde Raadscommissies: die borging van bewonersbelangen áls gelijkwaardig, die komt er niet. Dat betekent een vrijbrief óók in de toekomst, voor de belangen van 'institutionelen' oppermachtig te doen zijn. Daarmee blijft de term 'participatie' een loze kreet: fake.   1. https://capelleaandenijssel.sp.nl/nieuws/2022/03/florabuurt-stem-dit-gem... 2. https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/document/11922154/1/03_02... 3. https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/vergadering/1028453 4.https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/document/11948449/1/22101... , tevens bijlage hieronder.

Zie ook: Wonen en buurten

FASCINATIO

SP SP Capelle aan den IJssel 25-09-2021 09:25

Ik ben bewoner van de wijk Fascinatio en maak mij zorgen over het commerciële studentenwoningenplan van de gemeente Capelle.

In lijn van de schimmige besluitvorming rond het ALLSAFE Mini gebouw en de Hello Carwash, rekt de gemeente Capelle aan den IJssel wederom het beleidsplan (BKP) in de deelgemeente Fascinatio op. Ditmaal met een plan voor een gebouw van 8 verdiepingen met 400 studentenwoningen. Er wordt door de belanghebbende precies binnen de juridische lijntjes getekend met de minimaal noodzakelijke informatieplicht. Op deze manier wil de gemeente het plan zo geruisloos mogelijk langs alle juridische hobbels zien te krijgen. Het is op z'n zachts gezegd een dubieuze gang van zaken om zo met je inwoners om te gaan.

De verhouding studenten/inwoners Fascinatio west zal 33% zijn. Dat is ver boven de verhouding van studentenstad Groningen die de lijst met studenten aanvoert met 25%. De verhouding is volledig zoek. Het draagvlak voor studentenwoningen in de wijk is hoog. Maar dan wel een sociaal bewogen studentenplan en naar rato van de inwoners van deze wijk en niet het hogere onbetaalbare segment en buitensporige groot.

In tegenstelling tot de wijken Middelwatering, Schenkel, Schollevaar en Oostgaarde heeft de wijk Fascinatio geen Kinderlab waar de kinderen kunnen deelnemen aan allerlei activiteiten. Ook is er geen park in de wijk met een veilige ruimte waar kinderen veilig kunnen spelen. Buiten 2 overbevolkte kleine ‘fluisterkooien’ en een kleine speelplek op het Pulsi Balonihof is er weinig veilige speelruimte voor onze kinderen. Het weinige groen dat er nu in de wijk is, zijn de onbezette kavels met veel wildgroei en onveilige situaties voor de kinderen. Moet dat geen speerpunt zijn voor de gemeente ipv een studentengebouw?

Wij willen heroverweging van het plan. Bijvoorbeeld een halvering van het ingediende plan (maximaal 4 woonlagen en 100 tot 200 studenten) waar voldoende draagkracht voor is binnen de wijk. Of een ander locatie zoeken voor de studentenwoningen. Fascinatio is als wijk niet ingericht op een toename van 400 studentenwoningen (400 tot 600 studenten) en het plan past niet binnen het huidige bestemmingsplan Fascinatio-Capelsebrug.

(inzender is bekend bij de redactie)

Zie ook: Wonen en buurten

FLORABUURT

SP SP Capelle aan den IJssel 25-09-2021 09:14

Hoven- en Florabuurtgebeurens zijn onmogelijk los van elkaar te zien. De gemeente is zelf verantwoordelijk voor de bulk van het woningtekort van Havensteder, dóór de Hovensloop. Eveneens 'stempelstructuur' (de bouwwijze van zulke portiekflats), maar met technisch betere gebouwen dan Bongerd-Wingerd en haast even dicht bij een metrostation. Volgens de gemeentelijke Stadsvisie-plannen DE criteria met name om woontorens tussen bestaande bebouwing te planten, in de eerste plaats in de toch al dichtbevolkte Florabuurt. Maar wát komt er in de plaats van Hoven II? Plan Harmonie: een forse verláging van het aantal bewoners per km2.

Onontkoombaar krijg je de indruk dat ons gemeentebestuur zo'n forse eigen miskleun niet wil toegeven en bovendien louter hallelujaverhalen ophangt over haar rechtbreipogingen daarvan. Ook in tijd vallen beide buurten niet los van elkaar te zien: inspreken bij de gemeenteraadscommissies vond plaats op 16 maart (Flora, Rivium) en op 6 en 7 april (Hoven) (1). Een van de Rivium-insprekers schetste, waarom je hier in Capelle kunt spreken van een inwoner- en participatievijandige bestuurscultuur. Iets dat eveneens heel duidelijk blijkt uit hoe 't de Hovenbewoners en de Florabuurtplannen verging.

DICHTBEVOLKTHEID In https://capelleaandenijssel.sp.nl/nieuws/2020/05/florabuurt-12 vind je de stand van zaken tot en met 20 april 2020. Dat is tot en met de Raadsvergadering waarop wethouder Struijvenberg het Koersplan Florabuurt erdoor gejast heeft met instemming van een Raadsmeerderheid, geen enkele boodschap hebbende aan inbreng van buurt en omgeving zelf. Florabuurt is het gebied Wingerd-Bongerd-Dotterlei-Wilgenhoek in Schenkel. Het concept koersplan hield in: de buurt veel voller bouwen ("verdichten") om daarmee sociale "verdunning" te bereiken. Oftewel: statistisch gezichtsbedrog dat de huidige bewoners en omwonenden, louter nadelen biedt. De gemeentelijke taktiek van eerst deze buurt nog veel voller proppen en misschíen ooit daarna 'ns kijken naar de rest, natuurlijk werkt dat averechts. Want hoe inwonervijandig moet je zijn om juist een buurt als deze, de dupe te willen laten worden van stilzwijgend rechtbreien van eigen miskleunen op volkshuisvestingsgebied. Nota bene onder het mom van hoe geweldig men 't met ons wel niet voor heeft. Van de 69 bewoonde buurten die Capelle rijk is, blijkt  namelijk Florabuurt 4e te staan in de toptien van dichtstbevolkte buurten. Met 2,7 keer zoveel inwoners dan gemiddeld over heel Capelle. In cijfers: heel Capelle heeft gemiddeld 4.747 inwoners per km2, Florabuurt 12.673. Waarom is deze topvier zo dichtbevolkt? Omdat juist dit de buurten zijn waar huishoudens met de laagste inkomens überhaupt nog onderdak kúnnen vinden. Al het andere gaat hun portemonnee te boven. De concentratie van juist hen in deze buurten, nam de afgelopen decennia toe en is een gevolg van overheidsbeleid. Óók van lokaal overheidsbeleid, zie daarvoor onze eerdere artikelen (vooral Hoven, link 1 hier onderaan). Hoezo verwonderlijk dus, dat juist hier concentratie plaatsvindt van gevolgen van het hebben van een (te) laag inkomen.

PARTICIPATIE Op 16 maart 2021 vergaderde de gecombineerde Raadscommissie over de nadere Floraplannen (2). Met de inspreekteksten, ook die van Toos Spee. En de stukken, waaronder 'De Florabuurt : Advies van de buurtcoalitie aan het College van Capelle aan den IJssel' (3). Op p.2 blijkt, hoe breedgedragen dit Advies is. Zo maakt sinds 2021 ook bewonersorganisatie 'Stuurgroep Florabuurt' deel uit van de Buurtcoalitie. Elk hoofdstuk geeft per onderwerpsveld eerst puntsgewijs het advies in kaders, waarna goedonderbouwde uitwerking volgt. Op heldere wijze schetst dit Advies, wat deze dichtbevolkte buurt met omgeving daadwerkelijk nodigheeft en wat ervoor nodig is om dat te realiseren. Het laatste onderwerpsveld op p.29 is Participatie. Sinds november 2019 ervaren de inwoners het tegendeel van in de plannen te hebben kunnen participeren. Deze pagina toont dat puntsgewijs met feiten aan. Op het einde van de commissievergadering als in een onderonsje, concludeerde wethouder Struijvenberg echter zelfvoldaan, genoeg aan participatie gedaan te hebben. En veegde nagenoeg het hele Advies zó de prullenbak in. Uiteraard niet de wethouder solo, want geen onderonsje zonder 'partners in crime'. Daadwerkelijke zeggenschap van inwoners over NB hun eigen leefomgeving, nee dus. Wat de gemeente participatie noemt, is daar in werkelijkheid het tegendeel van. Erdoordrukkend waar bij de inwoners geen behoefte aan is, ook op sneaky wijze (voorbeeld: Aafjebrug). Onder wegdrukking van wat hele buurten wél belangrijk vinden. Formaliteiten boven inhoud stellend, eenzijdig haar kant op uiteraard. En ook nog 'ns ponerend dat de buurt dit alles over moet hebben voor wat niet de buurt maar het gemeentebestuur daar wil.

FAKE Natuurlijk roept deze houding van ons gemeentebestuur veel weerstand en verzet op. In de Concept Gebiedsvisie Florabuurt die uitkwam op 7 april 2021, was inderdaad zo goed als niets terug te vinden van het Advies van de Buurtcoalitie. Bewoners mogen hooguit hier en daar 'n onbeduidend randje mee inkleuren. Alsof je als bewoner daar ook nog maar íets aan motivatie voor hebben zou, na je wederom vermorzeld te voelen door die massief doordenderende gemeentelijke muur. Uit presentaties van de plannen door Afdeling Stadsontwikkeling -uitvoerend orgaan van B&W- spreekt hetzelfde als wat Leefbaar-Capelle-wethouder Struijvenberg al meermaals als vanzelfsprekend te kennen gaf: hij heeft geen enkele boodschap aan ons inwoners. Zij zijn ondergeschikte sluitpost en krijgen van hem op voorhand “hun zin” niet. Tja, wie zoekt hier concurrentie op in plaats van samenwerking?!? Tot elke prijs wil hij een nog veel hogere bevolkingsdichtheid in deze buurt en misschíen kijkt ons stadsbestuur daarna ooit nog 'ns naar grote knelpunten, terwijl die overduidelijk nu al bestaan en door de plannen zelfs -deels fors- toenemen. Onafhankelijk onderzoek tevoren, is mèt het zo goed als afwijzen van het Advies in de prullenbak beland. En meer dan dat. Een in alle opzichten achterstevoren aanpak dus. En uiteraard is 'dubbel boeken' van dezelfde m2 grond -presentatiefoefje van Stadsontwikkeling- daar integendeel van een oplossing voor. De buurt wordt daar echt niet ook maar 1 vierkante meter groter van, maar zit na realisatie wel met de gebakken peren, en haar omgeving erbij. Kortom: de fraaie reclame-uitingen van de gemeente zoals de borden her en der in de buurt, zijn fake. Elk van hun glimmend ronkende publicaties en reclameborden begint met 'samen met de buurt'. Dat is dus overduidelijk: nep, fake, niet waar.

CLIFFHANGER: STORTVLOED AAN BEZWAREN Tot 6 mei kon buurt en omgeving schriftelijk 'inspreken' op het Concept Gebiedvisie Florabuurt, een termijn van 5 weken in plaats van de gebruikelijke 6. Dit was te kort om iedereen te kunnen bereiken. De meesten bleken niets van dit Concept Gebiedsvisie te weten, laat staan van de korte reactietermijn. En dat in een tijd van drastische samenkomst-beperkingen. Via coronaproof 'grasveldgesprekken' lukte het Stuurgroep Florabuurt samen met WOP-Schenkel en andere betrokkenen om desondanks ca. 40% van de bewoners van Bongerd-Wingerd te bereiken. Van Dotterlei en Wilgenhoek lag dit % hoger. De aanliggende Molenbuurt bleek niets ontvangen te hebben, reageerde echter toch. Ook Akker-Haagwinde was weer 'ns 'vergeten', maar VvE-koepel Akkerdot heeft desondanks een brievenactie gehouden met een meer technische blik op de hoogst kwalijke gevolgen van de plannen. En zo voort: een representatieve bundeling door Stuurgroep en WOP van louter bezwaren in 12 brieven, leverde een boekwerk op van 58 pagina's. Deze reacties vullen elkaar goed aan en bevestigen elkaar. Meerdere brieven deden dienst als model dat door heel wat buurtgenoten is onderschreven. Ook kon je als persoon, meer dan 1 brief insturen. In totaal ontving Afdeling Stadsontwikkeling aldus tegen de 300 reacties. Zo veel en fundamenteel, dat de Floraplannen niet in juli door de gemeenteraad besproken zijn. Begin september zouden de inzenders “een antwoord ontvangen en informatie over het vervolgproces”, aldus de brief die sommigen kregen (andere inzenders kregen 'n ander brief, of niets). Sinds de ontvangst van die brief ca. 10 juni, is er echter louter onheilspellend doodse stilte richting buurtbewoners en omgeving ...  

verwijzingen en bronnen: 1. Hoven-artikel met onderbouwing: https://capelleaandenijssel.sp.nl/nieuws/2021/04/woonbeleid-hoven-demons... 2. vergadering op 16 maart 2021 van de gecombineerde Raadscommissie: https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/vergadering/834209/Gecomb... 3. 'De Florabuurt : Advies van de buurtcoalitie aan het College van Capelle aan den IJssel': https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/document/9882270/2/Advies...

Zie ook: Wonen en buurten

#BELOONDEHELDEN

SP SP Capelle aan den IJssel 27-05-2020 18:43

Natuurlijk heeft Lilian Marijnissen gelijk: ONZE ZORG VERDIENT MEER DAN ALLEEN APPLAUS. Daarom bij deze haar oproep om deze petitie te tekenen op https://doemee.sp.nl/zorg . Klik op de link ook voor toelichting.

Zie ook: Zorg en Welzijn

FLORABUURT 2/2

SP SP Capelle aan den IJssel 27-05-2020 18:22

Is Florabuurt 1/2 "einde verhaal" voor welhaast 900 huishoudens? Nee.

Wethouder Struijvenberg herhaalt blijkbaar dolgraag het Spraypark-debacle. Dat is de waterspeeltuin aan de Groenendijk waar najaar 2018 zo enorm veel bezwaarschriften tegen ingediend zijn, dat alsnog de Capelse burgers konden kiezen voor een andere vestigingsplaats. Waardoor de waterspeeltuin uiteindelijk gerealiseerd is in het Schollebos.

Voor Florabuurt heeft zich de eerste mogelijkheid tot bezwaar al aangediend, namelijk in de vorm van de brug naar het toekomstige Aafje Zorghotel. Dit "zorghotel" staat gepland op Rotterdams grondgebied tussen metrostation Schenkel (richting Alexanderpolder) en de wetering die de gemeentegrens vormt. Maar de enige toegang zou over deze wetering komen, op Capels grondgebied, via een brug en weg tussen de beide meest zuidwestelijke Dotterleiflats door. In een toch al overbelast buurtdeel, zonder dat dit extra verkeer meegenomen was in het Koersplan.

Je kunt alléén bezwaar maken tegen vergunningen die al verleend zijn, binnen 6 weken na publicatie. En dat publiceren bleek hoogst onopvallend te geschieden. Namens de buurt heeft de voorzitter van WOP Schenkel Alfred Heijkoop, op de valreep bezwaar gemaakt tegen de brugvergunning. De vergunningverlening voor de toerit tot de brug is echter aangehouden tot 9 juni. Zou deze vergunning alsnog verleend worden, reken maar dat 't dan bezwaarschriften regenen gaat. En zo voort met de door de hele buurt zeer ongewenste inbreiplannen buiten het middenterrein.

Zie ook: Wonen en buurten

FLORABUURT 1/2

SP SP GroenLinks D66 PvdA Capelle aan den IJssel 27-05-2020 18:17

In onze Nieuwsbrief 2020-1 zowel als in onze thema-uitgave Huisvestingsbeleid, kon u lezen over "concept Koersplan Florabuurt". De thema-uitgave blijft downloadbaar op https://capelleaandenijssel.sp.nl/link/huisvestingsbeleid-thema-uitgave-... . Het gemeentelijke koersplan houdt in: de buurt veel voller bouwen ("verdichten") om daarmee sociale "verdunning" te bereiken. Oftewel: statistisch gezichtsbedrog dat de huidige bewoners louter nadelen biedt.

Op 9 maart stond Koersprogramma Florabuurt op de agenda van de gecombineerde Raadscommissies. Met drie insprekers: Alfred Heijkoop (voorzitter WOP Schenkel), Anthon van Veen (voorzitter Stuurgroep Florabuurt, een bewonersvereniging die toen al meer dan 400 Florahuishoudens vertegenwoordigde) en Toos Spee als betrokken buurtgenoot (zij 't daarnaast organisatiesecretaris SP Capelle). Van beide laatsten kun je hun volledige teksten vinden in 2. Inspreekrecht op https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/vergadering/652193/Gecomb... . Een spreekrecht van 5 minuten, dat is 1 A4 aan tekst. En dat over een pakket aan stukken bij agendapunt 3 van ruim 1 cm. dik. Tijdens de verdere vergadering mochten deze insprekers bovendien nergens meer op reageren. Er ontstond geen gesprek en vragen van insprekers bleven goeddeels onbeantwoord. Wethouder Struijvenberg was niet gediend van enige daadwerkelijke inbreng, hij stelde zijn opdracht door de coalitie boven alles. Wie nog met wie zou praten, was hem om het even. Als dat Koersdocument er maar doorheengejast kon worden op de (digitale) Raadsvergadering van 20 april.

Omdat inspreken aldus het tegendeel bleek te betekenen van inspraak te hebben, schreef Toos Spee 14 april een goed onderbouwde brief van 3 A4 aan het College van Burgemeester en Wethouders. Deze brief had openbaar moeten verschijnen bij punt 4. Ingekomen stukken. Dat is niet gebeurd. Wel is de pdf meteen verspreid. Zowel Anthon van Veen als Alfred Heijkoop spraken wel in tijdens de Raadsvergadering van 20 april. Resultaat: de wethouder beweert de bezwaren gehoord te hebben, maar wil de inbreiplannen evengoed doorzetten in concrete bouwprogramma's. Slechts 4 partijen stemden tegen deze Koers: D'66, PvdA, GroenLinks en SP. Waarbij voor de SP doorslaggevend was, dat de wethouder Stuurgroep Florabuurt buitenspel houdt. De bewoners blijven louter indirect vertegenwoordigd in de Buurtcoalitie, namelijk via WOP Schenkel. Dat betekent dat alle zakelijke partijen zoals Pameijer, Jumbo Bruins, etc. via die Buurtcoalitie een groter adviesrecht hebben naar de gemeente dan de bewoners over hun eigen buurt. Zij blijven hierdoor zonder zeggenschap over hun woonomgeving.

Zie ook: Wonen en buurten

DE TOESTAND IN DE WERELD

SP SP Capelle aan den IJssel 16-04-2020 12:53

In 2018 is de gemeenteraad gekozen. De gemeenteraad is nu ''halverwege'', want in maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. De fractie van SP Capelle aan den IJssel aan het woord:

DE TOESTAND IN DE WERELD

Met kritiek alleen kom je er niet. We moeten blijven knokken. Tegen de afbraak van sociale verworvenheden, tegen verarming en verloedering, tegen de vergroting van de maatschappelijke tweedeling. De SP Capelle zal zich altijd inzetten voor een maatschappij waarin voor iedereen een goed en zeker bestaan mogelijk is. Een maatschappij die uitgaat van menselijke waarden, de gelijkwaardigheid van mensen en solidariteit tussen de mensen.

De sluipende verrechtsing in de landelijke politiek en de arrogantie van de macht moet tegenwicht worden geboden. Het afschuiven van problemen in de samenleving op kwetsbare groepen is onaanvaardbaar. Zo’n twee miljoen mensen leeft op -of onder- de armoedegrens, honderdduizenden kinderen groeien zodoende op in huishoudens met een ontoereikend inkomen. Voedselbanken kunnen de vraag nauwelijks aan, er is een groot tekort aan opvangplaatsen voor dak- en thuislozen.

Bezuiniging na bezuiniging, maar wel toenemende kosten. Lonen die nauwelijks stijgen waar de lasten dat wel doen. Personeelstekorten in de zorg, het onderwijs en bij de politie. Multinationals die nauwelijks belasting betalen of als postbusfirma in ons land belastingen weten te ontduiken, terwijl de dagelijkse behoeften, gas en licht, levensmiddelen en openbaar vervoer alsmaar duurder worden. Of de verhuurdersheffing, ingevoerd om de staatsschuld af te bouwen.

Inmiddels boekt het kabinet begrotingsoverschotten, maar gaat er 2 miljard aan huurinkomsten naar de staatskas. Het is in deze tijden van woningnood onverantwoord dat dit geld niet kan worden gebruikt voor nieuwe huizen. Door de afbraak van de sociale woningbouw, letterlijk en figuurlijk, moeten mensen tot hun dertigste thuis wonen, omdat er te weinig betaalbare woningen zijn. En worden maximale huurstijgingen doorgevoerd om de heffing te kunnen betalen.

De coronacrisis laat op pijnlijke wijze de armoede zien. Duizenden gezinnen kunnen geen laptop kopen voor hun kinderen om momenteel het thuisonderwijs te volgen, mensen stonden radeloos bij de leeg gehamsterde schappen van huismerken. Gelukkig wordt er door bedrijven en maatschappelijke organisaties veel goed werk verricht, met het verstrekken van computers en levensmiddelenpakketten. Zonder hulp zouden die kinderen onderwijsachterstand oplopen en de problemen nog meer toenemen, maar het blijven lapmiddelen.

Tragisch genoeg zijn er al veel mensen overleden aan de gevolgen van het virus. Daarnaast verliezen veel mensen een deel van of zelfs hun volledige inkomen. De voorspellingen zijn dat mogelijk 800 duizend hun baan kwijtraken. Uitzendkrachten, mensen met tijdelijke contracten, werknemers van bedrijven die omvallen. Er is nu een pakket noodmaatregelen, maar de gevolgen van deze crisis zullen nog lang merkbaar blijven. Ook in onze gemeente.

Er is in Capelle al veel aandacht voor mensen met schulden, die vaak gepaard gaan met bredere onderliggende problemen. Stichting Welzijn en vrijwilligers van schuldhulpverlening zijn met man en macht bezig te voorkomen dat huishoudens in een sociaal isolement komen en verder afglijden. Het is helaas te verwachten dat dit soort problematiek zal toenemen en we zullen ons als gemeente daar op moeten voorbereiden.

Zonder cynisch te willen zijn, komt een gevleugelde uitspraak van een beroemde sportman naar boven “Ieder nadeel heeft z’n voordeel”. De morele steun die de Nederlandse bevolking aan zorgverleners geeft. De aandacht voor ouderen in verzorgingshuizen, die geen bezoek meer kunnen ontvangen. De hulpacties voor kinderen uit achterstandsgezinnen. Inkomensondersteuning. Overheidssteun voor ondernemers. Het is van een ongekende grootte. Maar het is ook een moment om stil te staan bij het feit, hoe op pijnlijke wijze de kwetsbaarheid van velen in onze welvaartsstaat duidelijk is geworden. Als we de saamhorigheid en aandacht voor onze medemens die we nu tentoonspreiden, ook na deze rampzalige periode vasthouden en openstaan voor structurele aanpak van de problemen, of nu gaat om huisvesting, onderwijs of welzijn, komen we hier sterker uit. In een rechtvaardigere wereld.  

Dit artikel is gepubliceerd in:https://www.capelleaandenijssel.nl/gemeenteraad/nieuws-gemeenteraad_4274...https://capelle.ijsselenlekstreek.nl/reader#p=10  (IJssel en Lekstreek Capelle 15 april 2020, p.11 rechter kolom)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.