Nieuws van politieke partijen in Deventer inzichtelijk

142 documenten

Meldpunt Huishoudelijke zorg

SP SP Deventer 05-03-2024 10:24

Problemen met de WMO? Er zijn bij ons klachten binnen gekomen over de huishoudelijke ondersteuning van de WMO. Hebt u al te weinig hulp? Krijgt u ook steeds minder uren thuishulp? Worden de thuishulpen fatsoenlijk betaald? Dan zijn we op zoek naar uw verhaal!

Bent u werkzaam als thuishulp in de huishouding of ontvangt huishoudelijke ondersteuning dan horen wij graag waar u tegen aan loopt.

klik op onderstaande:

http://deventer.sp.nl\wmo

Geen plek voor een Forensisch Psychiatrische Kliniek in onze gemeente

Deventer Belang Deventer Belang Deventer 17-02-2024 09:51

Er is nu geen plek voor een Forensisch Psychiatrische Kliniek in onze gemeente

Onlangs concludeerde een meerderheid van de Deventer gemeenteraad geen positieve grondhouding te hebben over het voornemen van Transfore (Dimence) om een Forensisch Psychiatrische Kliniek (FPK) te realiseren op het Brinkgrever terrein. Een uitbreiding van haar bestaande activiteiten op dit terrein. De zucht van verlichting die klonk onder de aanwezige inwoners, maakte snel plaats voor realiteitszin. Want betekent dat dan ook dat er geen uitbreiding gaat komen? Nee, dat betekent dat helaas niet. Het betekent wel dat als Transfore een formele aanvraag bij de gemeente doet voor de FPK het college van burgermeester en wethouders op advies van de meerderheid van de gemeenteraad deze aanvraag af zal wijzen. Na afwijzing zal Transfore naar alle waarschijnlijkheid via de rechter alsnog vragen om een bestemmingsplan wijziging om haar plan te kunnen realiseren. Wij hopen dat het college dan beter voorbereid zal zijn dan afgelopen raadstafel om namens de raad en haar inwoners ervoor te zorgen dat deze FPK vestiging niet gerealiseerd zal worden.

De fractie van Deventer Belang is van mening dat er geen ruimte is voor een FPK op deze locatie en op dit moment in de tijd. Op dit moment wordt het dossier van Transfore gezien als een ruimtelijk dossier. Dat betekent dat wordt gekeken naar past het fysiek op deze locatie en in deze omgeving en past het binnen de ruimtelijke regels van de gemeente en kan het bestemmingsplan worden aangepast. Dat vind onze fractie onvoldoende. Door alleen naar een bestemmingsplan te kijken verlies je als gemeente en college uit het oog dat de FPK niet op zichzelf staat. Want naast de FPK realisatie wil Transfore ook de minder beveiligde FPA bedden uitbreiden. Hiermee wordt het mogelijk om een volledige zorgketen aan te bieden op één locatie en dus ook de re-integratie van deze kwetsbare doelgroep in Deventer vorm te geven. Wij vinden dat op dit moment onvoldoende wordt onderbouwd dat het aanbod van deze volledige zorgketen op deze locatie, niet gaat leiden tot meer incidenten of overlast voor inwoners van Schalkhaar en de omliggende Deventer wijken.

Wat de fractie van Deventer Belang betreft hebben de inwoners van met name Schalkhaar reeds te maken met een toename van overlast en incidenten met de bestaande kwetsbare doelgroepen die worden opgevangen in en rond dit dorp. Zo is reeds sprake van (meerdere) incidenten met inwoners van het Brinkgrever terrein, maar ook wordt overlast gemeld van inwoners van het AZC en cliënten met verslavingsproblematiek op andere plekken in het dorp. Onze fractie is van mening dat het lastig is om overlast of incidenten te melden, maar dat met name het opvolgen van meldingen te wensen overlaat. Er wordt geen terugkoppeling gegeven van de oplossing (als het al wordt opgelost) of het probleem wordt door gebrek aan capaciteit en prioriteit niet opgepakt. Instellingen en maatschappelijke organisaties wijzen naar elkaar.

Hebben wij als gemeente wel voldoende in beeld welke doelgroepen worden opgevangen of zorg wordt aangeboden in onze gemeente? En op welke plekken deze geconcentreerd zijn wellicht? En welke incidenten of meldingen dan worden gedaan? En hoe deze meldingen worden opgelost? Kortom, vragen die voor onze fractie net zo belangrijk zijn in de beoordeling van een bestemmingsplanwijziging, dan de fysieke vraagstukken.

Wij willen daarom dat het college het vestigen van bijzondere doelgroepen in de gemeente veel breder oppakt dan alleen bestemmingsplanwijziging. Het gaat ook om de het effect van deze doelgroepen op de leefomgeving. Dat effect overschrijd de directe omgeving en moet dan ook breder worden bezien.  We verwachten dan ook een adequaat plan om eventuele incidenten en overlast voor inwoners te voorkomen of ten minste op te lossen. De oplossing is wat onze fractie betreft dan ook niet om een FPK dan maar in een andere wijk of dorp te vestigen. Eerst een gedegen plan. Onze fractie zal zich samen met de betrokken inwoners inzetten om eerst de bestaande overlast aan te pakken. Heel concreet willen we dat de communicatielijnen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn voor de betrokken organisaties en onze inwoners en daarnaast moet de handhaving en preventie verbeterd moet worden. Ook zal Deventer Belang zich binnen de gemeenteraad inzetten voor een bredere visie op het leveren van zorg voor deze kwetsbare personen in onze gemeente.

Geen bouw Forensisch Psychiatrische Kliniek voor tbs’ers op Brinkgreven

Gemeentebelang Gemeentebelang Deventer 13-02-2024 10:15

De gemeenteraad van Deventer is met een grote meerderheid vanuit verschillende partijen tegen de komst van een Forensisch Psychiatrische Kliniek (FPK) op het terrein van Brinkgreven. Daarmee wordt voorlopig een streep gezet door de plannen.

Binnen de fractie van Gemeentebelang is, voorafgaande aan de consulterende sessie FPK, uitgebreid over dit dilemma gesproken. “We zien het belang van dit soort zorg, maar de opeenstapeling van instellingen en zorg in Schalkhaar wordt te veel met de komst van een FPK. Dus wij werken niet mee aan een bestemmingsplanwijziging”, zoals ook door woordvoerder Louise Trompert aangegeven in deze consulterende sessie.

Transfore gaf aan “uitermate teleurgesteld” te zijn dat een meerderheid van de raad tegen dit plan en de wijziging van het bestemmingsplan is. Wel blijft Transfore voorlopig doorgaan tot in maart met de voorbereidingen om de instelling FPK te realiseren op het terrein van Brinkgreven. Dan zal de Dimence Groep, waar Transfore onder valt, een definitief besluit nemen of er een officiële vergunningaanvraag de deur uitgaat voor een FPK met in totaal 40 bedden. Het college van burgemeester en wethouders was aanvankelijk van mening dat een Forensisch Psychiatrische Kliniek in het bestemmingsplan van Brinkgreven paste. Na juridisch onderzoek bleek dat dit niet het geval is.

Bezorgde inwoners van Schalkhaar reageren enigszins gerustgesteld volgens Platform Schalkhaar, de spreekbuis van inwoners van Schalkhaar. Een woordvoerder: ”Ik ben ontzettend blij dat de raad luistert naar onze bezwaren. Er is sprake van een stapeling van zorg in ons dorp voor mensen die vaak een psychiatrische achtergrond hebben. Schalkhaar levert een meer dan fatsoenlijke bijdrage in het accommoderen en accepteren van mensen die zorg en aandacht nodig hebben. De balans is nu goed, ook met oog op het behoud van het dorpse karakter. Goed nieuws, maar de strijd is nog niet gestreden.”

Investeren in bewonersparticipatie

Het standpunt van Gemeentebelang, zoals weerspiegeld in de partij-speerpunten, benadrukt het belang van een veilige leefomgeving als basis voor een prettige samenleving. Dit omvat niet alleen het bieden van zorg en aandacht aan mensen die het nodig hebben, maar ook het betrekken van inwoners bij de planvorming en het investeren in bewonersparticipatie. Handhaving wordt genoemd als een belangrijk aspect om het gevoel van geborgenheid te vergroten. Kortom:

‘Onze gemeente maken we samen met onze inwoners!’

Terugkeer van het verzorgingshuis voor ouderen

Gemeentebelang Gemeentebelang Deventer 09-01-2024 18:58

Toen in 1969 ‘t Dijkhuis in Bathmen werd geopend, was het de bedoeling dat het een woonvoorziening was voor ouderen die nog redelijk gezond moesten zijn. Er was in die tijd weinig zorg in de bejaardenhuizen. Ze waren vooral bedoeld om te wonen en als het nodig werd, waren er voorzieningen. Je kon samen koffiedrinken en eten. Als je dat wilde, kon ook de was voor je worden gedaan. Er waren één- en tweepersoons kamers.

De provincie regelde toen dat er voldoende budget was. Belangrijk voordeel was dat men samen oud kon worden en van niemand afhankelijk was. Ook hield je je eigen huisarts en dergelijke. Heel erg zelfstandig dus en als je hulp nodig had was dat dag en nacht dichtbij en was je niet afhankelijk van kinderen of familie. Voordeel was ook dat de ouderen die er gingen wonen een gezinswoning achterlieten voor anderen die daar op zaten te wachten.

Hoe anders is het nu! De overheid besloot dat de bejaardenhuizen wel afgeschaft konden worden. De moderne oudere wilde immers het liefste in het eigen huis en in de eigen buurt oud worden en als er zorg nodig was, kwam de thuiszorg wel langs. Maar als er te veel zorg nodig was, dan was er het verpleeghuis. Natuurlijk zijn verpleeghuizen hard nodig, maar je moet wel heel veel zorg nodig hebben om daarvoor in aanmerking te komen.

Veilig fietsverkeer in onze gemeente

Gemeentebelang Gemeentebelang Deventer 18-10-2023 14:17

Dankzij de succesvol aangenomen motie is er 25.000 euro vrijgemaakt voor het haalbaarheidsonderzoek van dit fietspad. Dit haalbaarheidsonderzoek zal uiterlijk eind maart 2024 worden gepresenteerd aan de raad. Tevens is er 1.400.000 euro gereserveerd om het fietspad langs de Oostermaatsdijk ook daadwerkelijk te realiseren. Wat ons  betreft zo spoedig mogelijk.

Aan de hand van de door Gemeentebelang schriftelijk gestelde vragen is gebleken dat de fietsoversteek door de Provincie wordt aangemerkt als ‘verkeersongevallen-concentratiepunt’. Momenteel doet de provincie onderzoek naar de veiligheid, knelpunten en inrichting van deze weg. In de beantwoording van de schriftelijke vragen heeft Gemeentebelang het college van B&W (indien nodig) bereid gevonden om in gesprek te gaan met de Provincie om hen te attenderen op de urgentie van het gevaar van de oversteek. Zij geven aan dat er momenteel goede ambtelijke contacten plaatsvinden over dit onderwerp tussen Provincie en Gemeente.

Fietsbrugverbinding Lettele – Schalkhaar

Onlangs heeft Gemeentebelang het College opgeroepen om de veiligheid van de fietsbrugverbinding opnieuw te beoordelen. Gemeentebelang heeft richting het College benadrukt dat deze fietsbrug in tijden van gladheid tot onveilige situaties kan leiden. In de beantwoording van de gestelde schriftelijke vragen heeft Gemeentebelang het college van B&W bereid gevonden om de fietsbrug per direct mee te nemen in de standaard strooiroute voor fietspaden, om de fietsveiligheid op dit punt te verbeteren.

Gemeentebelang blijft zich inzetten voor veilige fietspaden. Neemt u in uw omgeving onveilige fietssituaties waar of heeft u andere punten van zorgen? Neem dan contact op via https://gemeentebelangdeventer.nl/lid-worden/#contact

Wat gaat er mis in“Duckstad”Roto Smeets?

Deventer Sociaal Deventer Sociaal Deventer 14-09-2023 13:29

De meeste mensen zijn wel bekend met de avonturen van Donald Duck. Een snel opgewonden eend die met zijn familie in “Duckstad” woont, een stad waar regelmatig iets misgaat door toedoen van een aantal markante personages. Waar eerder tijdschriften van Donald Duck van de pers rolden is nu een nieuwe woonwijk gepland; de oude locatie van drukkerij Roto Smeets.

Afgelopen woensdag (13-9-23) bespraken we in de raad het masterplan dat de richtlijnen moet vormen voor deze woningbouwlocatie. Ironisch genoeg heeft dit “Duckstad” project nog voordat het begonnen is, al genoeg pech opgeleverd voor de Deventenaar die druk op zoek is naar een betaalbare woning.

Deze wijk wordt namelijk gebouwd naast vervuilende bedrijven die gevestigd zijn op Bergweide 3. Uit de onderzoeken naar luchtkwaliteit, geluid en geur komt volgens de gemeente geen hoger risico voor toekomstige inwoners. Ondertussen klagen bestaande omwonenden al jaren over de slechte lucht en worden bij de nieuwe woningen koolfilters geplaats om de lucht te filteren. Volgens de ontwikkelaar is dat zodat er bij gesloten ramen geen geuroverlast is. Is dat de leefbare wijk die we willen creëren?

Verder is over het behouden van het historisch karakter van Roto Smeets in dit plan nauwelijks nagedacht. Bij de sloop zijn al een aantal waardevolle elementen van de oude drukkerij verdwenen en met het historische karakter van Roto Smeets wordt in de nieuwbouw bijna geen rekening gehouden. De Stichting Industrieel Erfgoed Deventer (sied) informeerde onze raad over deze situatie. Is dit hoe de Deventenaren trots kunnen zijn op de historie van onze stad?

En tot slot wordt in deze wijk het schamele percentage van 24% sociale huur gebouwd. Het eerder afgesproken percentage 20% sociale huur wordt wel verhoogd. De ontwikkelaar krijgt daarvoor dan wel het dubbele aan woonoppervlak van de gemeente, waar de ontwikkelaar vooral duurdere huizen op gaat plaatsen. Kortom, een berg met geld voor de ontwikkelaar om in te duiken als de huizen straks klaar zijn.

Als we hiermee instemmen hebben we straks daadwerkelijk een “Duckstad”, een wijk waarvan de toekomstige inwoners zich als pechvogel gaan voelen en waar Oom Dagobert (lees de ontwikkelaar) kan zwemmen in het makkelijk verdiende geld.

Technische vragen die we hebben gesteld over Roto Smeets en de beantwoording daarvan:

1. Welke nadere (technische) onderzoeken moeten nog worden uitgevoerd voordat het masterplan een blauwdruk kan vormen voor de plannen op de locatie Roto Smeets?

Het Masterplan is geen blauwdruk voor de plannen, maar vormt een kader op basis waarvan toekomstige plannen verder worden vormgegeven. Er moeten nadere (technische) onderzoeken en beoordelingen worden uitgevoerd. Dit zal gebeuren tijdens het proces om te komen tot een Omgevingsplan en Beeldkwaliteitsplan. Hiervoor dienen (gedetailleerdere) onderzoeken te worden uitgevoerd naar bijvoorbeeld geur, geluid, bedrijven- en milieuzonering, bodem, wind, bezonning, stikstof, water, etc.

2. Waarom is er gekozen voor het uitgangspunt om slechts 24% van de woningen in de sociale huur te gaan realiseren?

In het Handelingsperspectief, dat voor wensen en bedenkingen aan de raad is voorgelegd, is door de gemeente in 2020 een minimaal percentage van 20% meegegeven aan ontwikkelaars.

Omdat de betaalbaarheid van woningen de laatste jaren onder druk is komen te staan is met de ontwikkelaar uiteindelijk afgesproken iets minder vierkante meters bedrijfsoppervlak te realiseren, maar als tegenprestatie het aandeel sociale woningbouw te verhogen tot minimaal 24%. De verdeling van koop of huur in de sociale sector wordt nog verder uitgewerkt in de anterieure overeenkomst en/of mogelijk vastgelegd in omgevingsplan.

3. Waarom is er gekozen voor het uitgangspunt om slechts 29% van de woningen in de “betaalbare” middenhuur en koop te gaan realiseren?

Het totaal aandeel betaalbare woningen dat is opgenomen in het Masterplan bedraagt 53% (zie bijlage K). Het college is van mening dat hiermee in voldoende mate betaalbare woningbouw wordt gerealiseerd op een locatie waar door de ontwikkelaar veel locatiespecifieke (voor)investeringen gedaan moeten worden zoals bv. sloop, sanering en de bouw van ParkeerHUB’s. Het wordt een levendige, gemengde wijk, een bijzonder stedelijk milieu, autoluw, gelegen naast het historisch centrum, op loop- en fietsafstand van diverse voorzieningen en het CS waarbij de haven als bijzonder element naast het ontwikkelgebied ligt. Daarnaast worden de woningen nog energiezuiniger gerealiseerd dan de BENG momenteel voorschrijft wat extra investeringen aan de kant van de ontwikkelaar vraagt.

In de raadsmededeling staat: Om deze ambitie kracht bij te zetten heeft de gemeente in het Handelingsperspectief een bonusregeling beschreven. Dit betekent dat als er wordt voldaan aan aanvullende voorwaarden, er verschuivingen mogen ontstaan in het basisprogramma en er hoogbouw mag worden toegevoegd.

4. Welke onderdelen van het basisprogramma kunnen worden verschoven en hoe ver? Betekent dat bijvoorbeeld ook dat er ongelimiteerde hoogbouw mogelijk is en de sociale huur naar 0% kan? Graag een opsomming van de afspraken die gemaakt zijn met de ontwikkelaar.

Het basisprogramma zoals beschreven in het Handelingsperspectief bestaat uit:

– 20.000 m2 wonen

– 40.000 m2 bedrijvigheid

De bonusregeling bestaat uit:

– 42.000 m2 wonen (waarvan 12.000 hoogbouw)

– 30.000 m2 bedrijvigheid

Ten opzichte van het gevraagde basisprogramma betekent dit een verschuiving van + 22.000 m2 woonprogramma en -10.000 m2 bedrijfsprogramma in de bonusregeling. Zie voor de volledige uitwerking van de bonusregeling voor ROTO de tabellen op blz. 21 van het Masterplan. Het voorliggende Masterplan vormt het overzicht van afspraken met de ontwikkelaar dat de basis vormt voor verdere uitwerking.

Er is geen ongelimiteerde hoogbouw mogelijk, omdat daarvoor kaders worden vastgelegd in het Omgevingsplan. Ook is het niet mogelijk dat de sociale huur naar 0% gaat. Het percentage sociale huur wordt onder andere geborgd doordat de raad hier een besluit over neemt bij het vast te stellen Masterplan. Dit besluit vormt mede de basis voor de anterieure overeenkomst die na vaststelling van het Masterplan met ontwikkelaar(s) wordt gesloten. Het programmavoorstel dat de ontwikkelaar doet wordt overzichtelijk weergegeven in Bijlage K van het Masterplan (Woon/Zorg/Werkprogramma).

In de raadsmededeling staat: SVE heeft aangegeven de locatie te willen gaan ontwikkelen conform de mogelijkheden die het Handelingsperspectief en de bonusregeling daarin biedt. Om te mogen gaan ontwikkelen volgens de bonusregeling dient SVE te voldoen aan een aantal aanvullende voorwaarden:

Voorwaarde 1: Visie op de realisatie van een gemengd woon-werkgebied dat ingaat op de doelstelling van een dynamisch en levendig gebied, waarbij (milieu)overlast voor wonen wordt beperkt;

5. Kan deze aanvullende voorwaarde verder worden toegelicht?

Op basis van bestaande beleidskaders is een gebiedsprogramma Centrumschil opgesteld. Hierin wordt beschreven dat Deventer kansen biedt voor een uniek vestigingsklimaat, met de ligging aan de IJssel en de nabijheid van de binnenstad als aantrekkelijke en inspirerende werkomgeving. Het Havenkwartier en ROTO vormen de schakel tussen de binnenstad en groot Bergweide, hierin wordt ruimte gezien voor meer stedelijkheid en een brede mix van functies.

Binnen deze kaders van het gebiedsprogramma is als voorwaarde voor de bonusregeling meegegeven dat de ontwikkelaar een visie moet opstellen voor de realisatie van een gemengd woon-werkgebied dat ingaat op de doelstelling van een dynamisch en levendig gebied, waarbij (milieu)overlast voor wonen wordt beperkt.

6. Hoe wordt er getoetst of aan deze aanvullende voorwaarde is voldaan?

De ontwikkelaar heeft voorafgaand aan het Masterplan een visie opgesteld. De visie is opgenomen als bijlage A bij het Masterplan. Het college is van mening dat het Masterplan als kader voor de ontwikkeling voldoende invulling geeft aan deze voorwaarde. Menging van wonen en werken vindt op blok- en gebouwniveau plaats waardoor een dynamisch en levendig gebied gerealiseerd wordt zoals bedoeld is in het Handelingsperspectief. Aan de hand van onderzoeken is door de ontwikkelaar de haalbaarheid van de plannen getoetst en onderbouwd. Een en ander wordt verder uitgewerkt in de volgende fases (Omgevingsplan).

Voorwaarde 2: Een participatietraject georganiseerd door de ontwikkelende partij tijdens de Masterplanfase door middel van een focusgroep. De uitkomsten uit dit participatietraject worden meegenomen in het Masterplan.

7. Kan deze aanvullende voorwaarde verder worden toegelicht?

Het college vindt participatie belangrijk. Er was nog geen participatiebeleid op het moment dat het Handelingsperspectief werd opgesteld. Daarom is als voorwaarde opgenomen dat de ontwikkelaar vorm moest geven aan participatie door een participatieplan op te stellen en een focusgroep te formeren.

8. Hoe wordt getoetst of aan deze aanvullende voorwaarde is voldaan?

Er is door de ontwikkelaar een participatieplan opgesteld (bijlage H1) en er is een focusgroep geformeerd. Daarnaast is de ontwikkelaar in gesprek gegaan met partijen die niet deelnamen aan de focusgroep maar wel graag meer wilden weten over de ontwikkelingen. Ook is de stad uitgenodigd om kennis te nemen van de plannen en hier reactie op te geven, onder meer via een informatiebijeenkomst. De uitkomsten van het participatietraject zijn beschreven in bijlage H2 van het Masterplan. Zie ook hoofdstuk 9.4 (blz. 189) van het Masterplan.

Voorwaarde 3: Een visie waarin de ontwikkelende partij aantoont hoe de gestelde doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, klimaatbestendigheid, energie, gezondheid en milieu daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden;

9. Kan deze aanvullende voorwaarde verder worden toegelicht?

Het college vindt duurzaamheid, klimaatbestendigheid, energie, gezondheid en milieu belangrijke aspecten waarvoor meer dan gewone aandacht moet zijn binnen de ontwikkeling van de Roto-locatie.

10. Hoe wordt getoetst of aan deze aanvullende voorwaarde is voldaan?

Al deze aspecten zijn door de ontwikkelaar (uitvoerig) beschreven in het Masterplan. Deze aspecten zijn ambtelijk beoordeeld. Op basis van de voorstellen zoals de ontwikkelaar deze in het Masterplan beschrijft is het college van mening dat de ontwikkelaar in voldoende mate heeft beschreven hoe elk van deze aspecten vorm krijgt bij verdere uitwerking van de plannen waarbij wordt voldaan aan de gestelde eisen in het Handelingsperspectief.

Voorwaarde 4: Realisatie van alle ambities en uitgangspunten van het Handelingsperspectief binnen de gestelde kaders tot een integraal en hoogwaardig plan op het gebied van architectuur en openbare ruimte;

11. Kan deze aanvullende voorwaarde verder worden toegelicht?

Voor het toestaan van een groter woonprogramma binnen de bonusregeling is het college van mening dat de ontwikkelaar gevraagd mag worden extra inzet te plegen om te komen tot een integraal en hoogwaardig plan op het gebied van architectuur en openbare ruimte.

12. Hoe wordt getoetst of aan deze aanvullende voorwaarde is voldaan?

Het college is van mening dat in het Masterplan voldoende hoge ambities en uitgangspunten beschreven zijn voor een hoogwaardig plan op het gebied van architectuur en openbare ruimte. De ontwikkelaar heeft met het Masterplan een duidelijk en integraal plan geleverd waarin is beschreven hoe het gebied zich gaat ontwikkelen. Het Masterplan vormt daarmee een duidelijk kader voor verdere uitwerking in diverse plannen die na vaststelling van het Masterplan opgesteld zullen worden zoals een Omgevingsplan, Beeldkwaliteitsplan, Inrichtingsplannen openbare ruimte, etc.

Mobiliteit in Deventer

Deventer Sociaal Deventer Sociaal Deventer 22-06-2023 10:32

Afgelopen weken is er in de gemeenteraad uitgebreid gediscussieerd over het programma ‘Hoofdwegenstructuur en het mobiliteitsplan binnenstad en periferie’.

En de raad moest het doen met een voorstel dat aan alle kanten rammelde Ook onze fractie heeft veel moeite met het voorstel en hoe dit is aangepakt.

Aanleiding voor het voorstel waren twee amendementen die door de raad tijdens de begrotingsbehandeling werden aangenomen. Er was vooral kritiek van de fractie op het amendement over de Herijking Hoofdwegenstructuur. In het amendement werd er vooral op de Hoofdwegenstructuur gefocust, terwijl volgens ons er pas een Programma Hoofdwegenstructuur kan komen, wanneer er eerst een toekomstvisie is met betrekking tot mobiliteit. Vandaar dat we als fractie tegen deze amendementen hebben gestemd.

Helaas is met deze kritiek niets gedaan en hobbelt de visie op mobiliteit nog steeds achter de ambities voor de Hoofdwegenstructuur aan. Ook is er volgens ons te veel aandacht voor de binnenstad, terwijl de rest van de gemeente er bekaaid af komt.

Daardoor focust dit voorstel vooral op autoverkeer en worden andere partijen (fiets, OV, deelmobiliteit) daarin geïntegreerd. Bij een dergelijke werkwijze liggen tunnelvisie, wensdenken en doelredenaties op de loer.

Uitgangspunt bij de herijking zou moeten zijn dat het autoverkeer zich aanpast aan de moderne tijd en dus inkrimpt, duurzamer wordt en tenminste gelijk wordt behandeld als de andere vervoersvormen.

Als klap op de vuurpijl blijkt ook bij dit proces dat dit College weer moeite heeft met participatie. Het viel onze fractie op dat er eerst een variant wordt uitgewerkt en dan de participatie volgt. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. Participatie moet wat ons betreft ook hier zo vroeg mogelijk beginnen. Tot nu toe weigert de verantwoordelijk wethouder dit advies serieus te nemen.

Intussen heeft het College een verbeterd voorstel naar de raad gestuurd. Maar ook dit voorstel heeft de kritiekpunten van onze fractie niet kunnen wegnemen. De volgorde der dingen is volgens onze fractie nog steeds niet de juiste. In dit geval is het van belang dat het college met een nog beter voorstel komt. Het huidige voorstel kan in ieder geval niet op onze steun rekenen.

Meldpunt WMO

SP SP Deventer 19-06-2023 09:47

Problemen met de WMO? Er zijn bij ons klachten binnen gekomen over de huishoudelijke ondersteuning van de WMO. Hebt u al te weinig hulp? Krijgt u ook steeds minder uren thuishulp? Worden de thuishulpen fatsoenlijk betaald? Dan zijn we op zoek naar uw verhaal!

Bent u werkzaam als thuishulp in de huishouding of ontvangt u huishoudelijke ondersteuning dan horen wij graag waar u tegen aan loopt.

Heel veel gemeentes komen geld tekort voor een menselijke WMO!

Deventer bezuinigd en houdt geld over!

U kunt ons bereiken op deventer@sp.nl of bel 0619768038 of gebruik ondertaand contact formulier.

 

 
 

Ben ik nou piekbelaster of niet?

Gemeentebelang Gemeentebelang Deventer 13-06-2023 18:22

Uitzoeken of je piekbelaster bent, blijkt nogal een opgave…

Vanaf maandag 12 juni hadden boeren in Nederland de mogelijkheid om online te controleren of hun bedrijf in aanmerking komt voor een speciale regeling. Als dat het geval is, kunnen zij profiteren van een “woest aantrekkelijk” aanbod, zoals stikstofminister Christianne van der Wal dat omschreef. Christian Muilerman, raadslid namens Gemeentebelang Deventer, (b)leek tot zijn grote verbazing in eerste instantie in aanmerking te komen voor de regeling. Een uur later weer niet. “Waarom maken ze dit zo moeilijk?“

Ben ik nou piekbelaster of niet?

Gemeentebelang Gemeentebelang Deventer 13-06-2023 18:22

Uitzoeken of je piekbelaster bent, blijkt nogal een opgave…

Vanaf maandag 12 juni hadden boeren in Nederland de mogelijkheid om online te controleren of hun bedrijf in aanmerking komt voor een speciale regeling. Als dat het geval is, kunnen zij profiteren van een “woest aantrekkelijk” aanbod, zoals stikstofminister Christianne van der Wal dat omschreef. Christian Muilerman, raadslid namens Gemeentebelang Deventer, (b)leek tot zijn grote verbazing in eerste instantie in aanmerking te komen voor de regeling. Een uur later weer niet. “Waarom maken ze dit zo moeilijk?“

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.