Nieuws van ChristenUnie-SGP in Gorinchem over SGP inzichtelijk

2 documenten

EU parlementsfractie ChristenUnie-SGP in Gorinchem

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 07-11-2019 21:12

Europarlementariër Peter van Dalen van de ChristenUnie en de SGP-kandidaat Bert Jan Ruissen (nr 2 van de kandidatenlijst) lieten zich informeren over het vervoer over water en de weg. Ze genoten zichtbaar van de contacten met mensen op straat en het wijde uitzicht op het rivierlandschap vanaf Buiten de Waterpoort. De mandarijntjes en de flyers werden rondgedeeld en onderwijl vertelde Anne de Jong van de lokale ChristenUnie-SGP fractie over de plannen om de veerboten van Riveer te verduurzamen en benadrukte het belang van deze verbinding met het Brabantse land voor scholieren en forensen. Met de A27 op de achtergrond en de dagelijks bekende filemeldingen was het gesprek over mobiliteit, verkeer en vervoer al snel geanimeerd.

Logistiek en transport

Al snel moest men haast maken om op tijd bij de afspraak bij het Logistiek Centrum Gorinchem te zijn. Daar werd de delegatie ontvangen door Marcel Heuvelman van de HTS Group en werd er gesproken over de Europese wet- en regelgeving op het gebied van containervervoer over de weg en over het water.

Als lid van de Commissie Transport gaf Europarlementariër Van Dalen op de hoogte te zijn van waar de Nederlandse transport- en logistieke sector tegenaan loopt. Maar gaf ook aan wat de begrenzingen zijn aan wat hij kan veranderen en betekenen. Brede steun is nodig om een verschil te kunnen maken.

Omdat in campagnetijd er altijd te weinig tijd is en wel de wil is om contact te houden vervolgde de campagnekaravaan na de belofte gedaan te hebben binnenkort terug te komen.

Riveer: mislukte aanbesteding elektrische veerboten

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 07-11-2019 21:12

Riveer: mislukte aanbesteding elektrische veerboten

De aanbesteding van 2 elektrische veerboten voor Riveer is op niets uitgelopen. Geen enkele inschrijving is gevolgd op de uitgezette aanbesteding. De ChristenUnie-SGP heeft het college mandaat gegeven op 5 juli 2018: ja tegen elektrisch varen tegen de huidige exploitatiekosten van Riveer. Waarom? De partner oever gemeenten hebben een duidelijk kader getrokken. Meerkosten zouden dan volledig voor Gorinchem komen. En dat willen we niet.

Donderdag 17 januari heeft de gemeenteraad op ons initiatief gedebatteerd over de mislukte aanbesteding. Vooral de vraag ‘hoe verder?’ stond centraal. Uit de evaluatie blijkt, dat er veel onhaalbare eisen zijn gesteld in de aanbesteding. Een hoog gehalte van wensdenken!

Uit de evaluatie van de mislukte aanbesteding trekken we 2 hoofdlijnen:

1. Het dwingend ontwerp verhoogt de kostprijs met +/- 1miljoen euro per boot;

2. De aanbestedingscriteria zijn verre van realistisch.

Het opleggen van een dwingend ontwerp aan de scheepsbouwer, die vervolgens geen ruimte heeft voor verbeter-voorstellen, maar wel 100% aansprakelijk zal zijn voor de geleverde veerboten. Tevens was 10 jaar onderhoud meegenomen in de aanbesteding. Kortom: niet haalbaar voor de gestelde € 2,4 miljoen.

Wij hebben het college bevraagd:

• Hoe kan het dat een ingehuurde werkgroep zo’n niet haalbare aanbesteding heeft opgesteld?

• Wat gaat het college doen om Riveer betaalbaar te houden?

Wethouder Van der Geest gaf zelf ook aan enkele nachten moeilijk geslapen te hebben. De vraag is echter, hoe nu verder?

De ChristenUnie-SGP heeft expliciet gevraagd om een klankbord groep vanuit de raad. Deze klankbordgroep moet worden ingezet om een 2

aanbesteding in concept voor te leggen en te toetsen of deze haalbaar is.

• Krijgt de scheepsbouwer de ruimte om kostprijs verlagende of technische betere voorstellen te doen aan het bestaande ontwerp?

• Valt het binnen de financiële kaders?

De toezegging voor deze klankborggroep hebben wij van de wethouder gekregen.

Wij blijven kort op de bal dit traject volgen: Riveer is voor Gorinchem te belangrijk! Riveer moet behouden worden!

Frank M.Th. Barth

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.